Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Det här är såå spännande. Jag är just nybliven ägare…
hejsan
bilden är lite suddig, men jag tror du skall börja med att flytta tv antennen, skorstenen ser lite spröd ut sen är jag lite orolig för tätningen mellan tak och skorsten, där bör en inspektion göras
angående avloppet tycker jag det är en prioritet som kommer längre ner på stegen då kostnaden kan uppgå till 100" eller mer och det inte är något akut
gissar att det finns tre fyra andra akuta saker att göra där
 
Härligt med fritidshus Ser riktigt trevligt ut
Kan du inte snickra så blir det naturligtvis rätt bökigt att få till allt som du tänkt plus att det kommer att ta väldigt mkt mer tid än du kan tänka dig. Jag håller själv på att renovera en sommarstuga som jag lagt upp här på bygga hus
och tidsoptimist som man är så ligger jag såklart långt efter min tidsplan. Mitt tips då du är helt novis som snickare är att ta det lite lugnt från början om du inte har hjälp av någon som har snickrat tidigare då det inte är svårt i sig men det tar rätt mkt tid och det går rätt fort att riva men betydligt mycket längre tid att återställa och bygga om
 
Kokarn Kokarn skrev:
Härligt med fritidshus Ser riktigt trevligt ut
Kan du inte snickra så blir det naturligtvis rätt bökigt att få till allt som du tänkt plus att det kommer att ta väldigt mkt mer tid än du kan tänka dig. Jag håller själv på att renovera en sommarstuga som jag lagt upp här på bygga hus
och tidsoptimist som man är så ligger jag såklart långt efter min tidsplan. Mitt tips då du är helt novis som snickare är att ta det lite lugnt från början om du inte har hjälp av någon som har snickrat tidigare då det inte är svårt i sig men det tar rätt mkt tid och det går rätt fort att riva men betydligt mycket längre tid att återställa och bygga om
Ja så är det naturligtvis. Och jag kommer behöva ta det i små portioner, och fråga tonvis innan.
Måste tänka igenom alla moment och planera noggrant.
Lite jäklaranamma på det så ska det väl gå.. ;-)
 
Fascinerande projekt! Planeringsstadiet är nog det roligaste!
Sedan blir det nog som du skrev: blod, svett och tårar.
Tycker om din planering av kök och badrum/tvättstuga.
Och den tilltänkta hallen. Skulle nog, om det var mitt hus, bara byggt hallen så länge och inte rummen på sidorna.
Däremot skulle jag överväga att flytta trappan till altanen till långsidan och sedan bygga tiill ett stort (drygt 4x3m) sovrum i hörnet mellan altan och vardagsrum. Av samma anledning som ToRy påpekade: det är skönt att lägga sig i ett svalt rum!
Nu beror det ju mycket på hur marken ser ut utanför, var avloppet m.m. är nedgrävt.
Samt hurdant taket kommer att bli på utbyggnaden. Har för mig att platta tak i längden ger problem men jag är heller ingen expert.
Lycka till hur du än väljer!
 
Grattis grattis grattis och välkommen till forumet! När du kör fast så är detta forum en fantastisk källa till kunskap och glada hejarop. Utnyttja detta!!
Jag bor själv i en f.d. sommarstuga som förvandlats till en bekväm helårsbostad. Så jag vet
vad du har framför dig. Men glädjen att göra det själv (inklusive blåmärken och blodviten) är
stor när man kan vända sig om och beskåda sitt verk. All lycka till!!
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Välkommen till fritidshuslivet i gnesta och forumet! Spännande projekt att följa!
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Fascinerande projekt! Planeringsstadiet är nog det roligaste!
Sedan blir det nog som du skrev: blod, svett och tårar.
Tycker om din planering av kök och badrum/tvättstuga.
Och den tilltänkta hallen. Skulle nog, om det var mitt hus, bara byggt hallen så länge och inte rummen på sidorna.
Däremot skulle jag överväga att flytta trappan till altanen till långsidan och sedan bygga tiill ett stort (drygt 4x3m) sovrum i hörnet mellan altan och vardagsrum. Av samma anledning som ToRy påpekade: det är skönt att lägga sig i ett svalt rum!
Nu beror det ju mycket på hur marken ser ut utanför, var avloppet m.m. är nedgrävt.
Samt hurdant taket kommer att bli på utbyggnaden. Har för mig att platta tak i längden ger problem men jag är heller ingen expert.
Lycka till hur du än väljer!
Helloj, ja jag är helt uppe i planeringen. Det är dessutom väldigt kul att så många har tankar och vill dela med sig. Det får mig att tänka till lite extra.
Vad jag inte förklarat är att huset ligger bara några hundra meter från vattnet och att utsikten från vardagsrummet och altanen är över sjön... (alltså, efter jag lärt mig välta ett par stora granar dvs. ;-) Så den utsikten vill jag behålla dvs, inget bygge framför vardagsrumsfönstret.
Sen är tomten en riktig skogstomt med många och stora träd, så jag tror inte kvällssolen blir så farlig. Men det ska jag tänka på i sommar, då lär jag märka det.

Och om jag bara bygger själva hallen, så måste jag ju ändå isolera väggarna där. Då är det väl bättre att bygga hela utbyggnaden, men ta sin lilla tid för inredning. Det kan ju stå inrett ett tag.
Min tanke är att låta "riktiga" snickare lägga tak och sätta upp stommen, ev också vindpapp och panel. Så isolerar jag och gör insidan.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Okej, jag spårar ut ordentligt jag vet, men man kan väl drömma... :rofl:

Undersök möjligheterna att bygga in altanen, gör om de östliga 2 tredjedelarna till ett sovrum och den västra tredjedelen till förråd med tillgång utifrån.
Kör på din idé med lilla sovrummet som badrum men ställ istället kyl/frysen där spisen står idag.
Sätt igen dörren från köket och ut. Ta ner väggen mellan kök och vardagsrum (där diskbänken är nu). Flytta diskbänk och spis till väggen där dörren ut idag sitter. Sätt in fönster och dörr i vardagsrummets södra vägg och snickra till en ny altan utanför, det är ju ändå söderläge! :cool:

edit: Egentligen kan du ju strunta i att bygga in den bakre altanen, din tanke är ju ändå att bara ha ett sovrum... till att börja med? ;)

edit igen: Välkommen till forumet, och grattis till stugköpet! :D
Ja tanken är att altanen kan bli ett jyste matrum med utsikt, typ pensionärskuvös fast snygg så såklart. :)
Rummen är alldeles för små för att dela, tror jag, 265 cm är fel mått, det är inte 200 cm sängar. Klåpare till mäklare-mät-kille...
Men jag ska ändå bygga ett stor snickareverkstad på tomten, där får förrådet också plats hoppas jag. Finns byggrätt för uthus på hela 40 kvm, större än kåken idag... men det är lååångt fram i tiden.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Kör hårt!

Är dålig på planera,men hoppas komma med något matnyttigt allt efter projektet framskrider.

Problemet med mina projekt är att jag alltid glömmer fotografera, och ett projekt med bara text gör ingen glad så därför får jag följa och heja på andra i stället.
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Att bygga badrum i ett gammalt bygg kan vara rätt mycket svårare än att bygga badrum i ett nytt tillbygge.
Sen är det enklare att bytta gamla taket samtidigt med att taket på tillbyggnaden byggs. Mindre totalt arbete, lägre kostnader.

Så därför skulle jag rekommendera att du börjar med att söka bygglov för tillbyggnaden. Du kan göra ritningar innan du äger huset, slik att alla papper är klara den dag du äger stället.
Sen laga avloppet, och gör klar för att koppla till badrummet i tillbyggnaden.
När du fått bygglov, bygg taket på tillbyggnaden och konstruktionen som kommer att hålla taket uppe. Bytt det gamla taket. Detta kommer du att la någon hantverkare göra.

Efter detta kan du pussla med väggar, golv och allt invändigt när du har överskott att göra så. Du kan arbeta på dagar med regn under ditt nya tak.När tillbyggnaden har fått väggar och dörr kan du låsa av byggplatsen utan att packa ihop alla verktyg. Och fortfarande kan du stänga igen den gamla dörren till huset och ha semester i fritidshuset utan att bo på en byggplats. Detta gör att du kan arbeta en dag, eller 10 minuter och få progression. Om du väntar med tillbyggnaden kommer fritidshuset vara en byggplats inne, och du kommer att bruka en timme på å packa ut alla verktyg, sen kräver ditt barn att du avbryter. Så kommer kvällen och du måste bruka en timme på att packa ihop verktygen. Då har du kastad bort två timmar på projektet utan att få gjort ett skit.

(Jag är ensam med en dotter på 2, och bygger om huset vi bor i.)
 
P petterg skrev:
Att bygga badrum i ett gammalt bygg kan vara rätt mycket svårare än att bygga badrum i ett nytt tillbygge.
Sen är det enklare att bytta gamla taket samtidigt med att taket på tillbyggnaden byggs. Mindre totalt arbete, lägre kostnader.

Så därför skulle jag rekommendera att du börjar med att söka bygglov för tillbyggnaden. Du kan göra ritningar innan du äger huset, slik att alla papper är klara den dag du äger stället.
Sen laga avloppet, och gör klar för att koppla till badrummet i tillbyggnaden.
När du fått bygglov, bygg taket på tillbyggnaden och konstruktionen som kommer att hålla taket uppe. Bytt det gamla taket. Detta kommer du att la någon hantverkare göra.

Efter detta kan du pussla med väggar, golv och allt invändigt när du har överskott att göra så. Du kan arbeta på dagar med regn under ditt nya tak.När tillbyggnaden har fått väggar och dörr kan du låsa av byggplatsen utan att packa ihop alla verktyg. Och fortfarande kan du stänga igen den gamla dörren till huset och ha semester i fritidshuset utan att bo på en byggplats. Detta gör att du kan arbeta en dag, eller 10 minuter och få progression. Om du väntar med tillbyggnaden kommer fritidshuset vara en byggplats inne, och du kommer att bruka en timme på å packa ut alla verktyg, sen kräver ditt barn att du avbryter. Så kommer kvällen och du måste bruka en timme på att packa ihop verktygen. Då har du kastad bort två timmar på projektet utan att få gjort ett skit.

(Jag är ensam med en dotter på 2, och bygger om huset vi bor i.)
Smart tänkt. :)
Kan man behålla ytterväggen på det lilla huset inuti utbyggnaden.
Låter mycket smart att verktygen där... ska fundera. Men det kan ju ta väldans tid att få bygglov har jag förstått?
Tack för tankarna.

Vart kan man se lite foton på ditt bygge? Nyfiken.
 
  • Gilla
FamiljenOlssonPersson
  • Laddar…
Kul projekt, jag köpte mitt fritidshus för 17 år sedan, hade visioner vad som skulle ske med det.
Fick hejda mig lite och börja prioritera, gjorde en lista av vad som måste göras.
Taket var det första, vatten och avlopp fanns men visar sig inte vara i bästa skick.
Taket lade sambon och jag om, nu börjar det visa sig vart vi gjort fel så det ligger på väntelistan.
Är det bara fritidshus så ska man inte ha några måsten för då har man ingen fritid. Men tyvärr så dyker det upp oplanerade projekt, vattenpump la av i 120 meter djup brunn, avloppet blev underkänt och elen slog det ginster om.
Vad du en gör, gör bara ett projekt åt gången för det dyker alltid upp en del oplanerade.
Har jag uppfyllt mina visioner, nej lär nog aldrig bli heller, är ju ett fritidshus.

Mäklarbilden vid köpet.
Fritidshus omgivet av grönska med en veranda, synligt i skogen på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bert
 
Kul ska följa!

Vi köpte en stuga för ett par månader sedan och planlösningen är sjukt lik!

Vi har dock en utbyggnad innehållande hall och toa med utgång från kökskorridoren.

Mitt första projekt blir att bygga ut huset på längden i vardagsrummet och flytta köket dit. Vi har kaminen på exakt samma ställe i vardagsrummet. Vardagsrummet är idag 14-15 kvadrat. Efter utbyggnad blir det dryga 30.

Inser att jag redan dragit igång ett "litet" projekt innan det. Har rivit alla väggar och tak i båda sovrummet samt slagit ut mellanväggen. Men det ska väl inte ta så lång tid :)
 
Utbyggnad sker förutsatt att inte strandskyddet stoppar oss kanske jag ska tillägga... Håller på med ansökan. Vår stuga är djupt inne i de Småländska skogarna.
 
Vad har huset för toalett och dusch idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.