A
A ason skrev:
Akuta fråga:
Har en doorman installerad hemma med smart modul.
Ska installera en i farsans stuga innan helgen men har inte lagt en tanke på hur jag smartast administrera den installationen.
Han är inte teknisk lagd så det blir jag som kommer att få se till att det funkar och ändra koder etc.
Använder mej av android telefon, har en iPhone i jobbet som jag helst inte vill använda.
Så vad är smartast och möjligt att genomföra.
1. Skapa ett eget konto åt farsgubben:
Går det då att ha 2 konton i min android app? eller ska jag installera på jobb telefonen och köra hans konto där?

2. Lägga upp installationen på mitt konto.
Går det då göra en användare till honom så han bara ser ser hans installation?
Kan jag ta mina användare och ge rättigheter till hans lås?

3. Går det på ett smidigt sätt flytta smart modulen från ett konto till ett annat om man inte blir nöjd med sitt val?

4. När jag gör ändringar för mina användare så får jag sms med koder, är det för jag är system ägare, eller är det för det är det telenr som jag angav när kontot skapades?
På hans konto kan du väl ha dig som administratör och honom som enkel användare. De få tillfällen du behöver ändra koder eller behöver låsa upp på distans går du via webben och slipper ha dubbla appar som krockar med ditt eget? Tror inte du kan ha två konton på samma telefon i appen. Möjligt att jag gör det för enkelt men tycker du borde se det som två helt olika där du i din pappas fall struntar i appen för dig själv.
 
johanolzzon skrev:
På hans konto kan du väl ha dig som administratör och honom som enkel användare. De få tillfällen du behöver ändra koder eller behöver låsa upp på distans går du via webben och slipper ha dubbla appar som krockar med ditt eget? Tror inte du kan ha två konton på samma telefon i appen. Möjligt att jag gör det för enkelt men tycker du borde se det som två helt olika där du i din pappas fall struntar i appen för dig själv.
Är en lösning,
Stugan hyrs ut nån vecka ibland och vill veta att det är låst
missar då att då avisering om misslyckad låsning.
Kanske jag inte vill ha, för kommer att få många så de stör normalt.
Men dagen när någon lämnar stugan vore de bra med widget som visar om de är låst åtminstone.
 
Om jag är administratör, är det då jag får sms för att bekräfta nya lösenord etc?

johanolzzon skrev:
På hans konto kan du väl ha dig som administratör och honom som enkel användare. De få tillfällen du behöver ändra koder eller behöver låsa upp på distans går du via webben och slipper ha dubbla appar som krockar med ditt eget? Tror inte du kan ha två konton på samma telefon i appen. Möjligt att jag gör det för enkelt men tycker du borde se det som två helt olika där du i din pappas fall struntar i appen för dig själv.
 
Tycker min dörr behöver smällas igen, alt. hålla ner handtaget när stängs.

Tips på justering eller om det går att smörja.

Dörren går fritt och lätt, är översta "trycket" som kärvar..
 
Gjorde ett försök att installera låset igår, gick på skit direkt,
För att ändra låst till vänsterhängd ska man släppa på en insexskruv i ett litet hål.
Får inte den med följande insexnyckel att greppa och har ingen annan här på plats.
Svårt att se om det är dålig skruv, får i alla fall inget grepp.
Någon som haft det här problemet?
 
E
Kort fråga till er som reda har en Yale Doorman.
Är den svår att montera eller klarar en hyffsat händig/teknikintresserade person gör det?
 
E Emilie_a skrev:
Kort fråga till er som reda har en Yale Doorman.
Är den svår att montera eller klarar en hyffsat händig/teknikintresserade person gör det?
Montering/installation är enkel då låset är tänkt att passa rakt av, dilemmat är att den egna dörren kan ha några år på nacken och kanske inte helt följer standard och att låset då inte fungerar riktigt som det är tänkt om man inte är lite vaken och har lite koll.
Viktigt att man monterar med lite känsla så man inte pressar in kistan, klämmer några kablar och att man får till rätt avstånd mellan lås och bleck.
Har man bara en rak, rätt monterad dörr av senare modell så är det busenkelt... :)
 
Är det någon som vet hur många Yale Doorman v2n som man kan koppla till ett Verisure-larm? Går det att ha 3-4 enheter kopplade eller behöver man köpa flera mottagare till Verisure-larmet?
 
E
E Earplugged skrev:
Montering/installation är enkel då låset är tänkt att passa rakt av, dilemmat är att den egna dörren kan ha några år på nacken och kanske inte helt följer standard och att låset då inte fungerar riktigt som det är tänkt om man inte är lite vaken och har lite koll.
Viktigt att man monterar med lite känsla så man inte pressar in kistan, klämmer några kablar och att man får till rätt avstånd mellan lås och bleck.
Har man bara en rak, rätt monterad dörr av senare modell så är det busenkelt... :)
Det låter ju bra. Nya fönster samt ny ytterdörr planerad.
 
J jhn skrev:
ca 1/5 av gångerna när jag petat ner den svarta piggen på dörren så räcker det med att jag stänger dörren så säger låset "Bortasäkert" och dörren är låst.

Men 4/5 av gångerna så får jag bara "Bortasäkert läge aktiverat. Lås dörren med nyckelbricka".

Om jag läst rätt är det senare det korrekta beteendet - men varför lyckas jag ibland bortasäkra bara med piggen? Det är ju så smidigt =)
Drygt halvår senare och låset fungerar fortfarande likadant. Någon som har input kring detta?
 
S simm skrev:
Är det någon som vet hur många Yale Doorman v2n som man kan koppla till ett Verisure-larm? Går det att ha 3-4 enheter kopplade eller behöver man köpa flera mottagare till Verisure-larmet?
Jag har tre lås kopplade till min V-box mini. Jag har för mig att jag har läst om det någonstans men det kanske var att man max kan ha 9 nycklar till respektive lås?
 
N NoOne2k skrev:
Jag har tre lås kopplade till min V-box mini. Jag har för mig att jag har läst om det någonstans men det kanske var att man max kan ha 9 nycklar till respektive lås?
Det låter intressant! Har tre till fem lås jag skulle vilja byta till den här typen av lås och samtidigt installera larm från Verisure, särskilt nu när barnen snart kommer börja gå hem själva från skolan.
 
Någon som har problem eller haft problem med push notiser? Tycker det fungerar väldigt dåligt. Tips mottages.
 
MrPlow
Hur funkar era lås i kylan?

Vi har en -10 grader nu och det låter som låset har det jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.