Det här är såå spännande. Jag är just nybliven ägare till en liten sommarstuga i Gnesta. Tanken är att jag ska fixa till den, ev bygga ut, snickra badrum, bättre kök och inglasat uterum, lära mig att hugga ved och annat som man ska göra som stugägare. Fast en sak i taget såklart.

Jag ser fram emot detta med förväntan och spänning, jag är nämligen ingen snickare. Och är dessutom ensam med min grabb som är lite för liten för att bära annat än leksaker. Men jag lever efter devisen "hur svårt kan det vara".
Det blir nog en hel del blod, svett och tårar.
Hur som, tänkte lägga upp lite bilder här för ev någon som tycker det är skoj att förkovra sig i mina försök att få ordning på det här lilla huset.

Får tillträde i början på mars.
Ett rustikt matrum i en liten sommarstuga med tegelkamin, trästolar och bord med blå duk, och snötäckt utsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet kök i sommarstuga med vit inredning, blå kakel och trägolv, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet sovrum i en sommarstuga med en våningssäng, trähyllor med leksaker och randiga gardiner framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet sovrum i sommarstuga med trävåningssäng, ett fönster, enkel hylla med TV och klassisk tv-spelskonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd sommarstuga med snötäckt tak och inglasat uterum i snöig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av entréplan till en sommarstuga med måttangivelser för hall, kök, vardagsrum, sovrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linuslin och 12 till
  • Laddar…
Stort lycka till, fritidshus är roliga att renovera och skönt att kunna avbryta mitt i och åka till sitt andra hem. Saker och ting får ta lite tid ibland.
 
Kul! Fritidshus är perfekt att börja med om man saknar erfarenhet. Går det åt helvete kan man alltid stänga dörren och åka hem :)

Ser ut att va en trevlig liten stuga. Vad har du för tankar kring köket, ser funktionellt ut tycker jag?
Det jag gillar med vårat fritidshus är att det är ganska omodernt.
Värma vatten på vedspisen, ta ett glas vin och diska är njutning när man är där. Hemma är diskningen bara ett nödvändigt ont.
 
daddydj daddydj skrev:
Stort lycka till, fritidshus är roliga att renovera och skönt att kunna avbryta mitt i och åka till sitt andra hem. Saker och ting får ta lite tid ibland.
Ja det är perfekt, dessutom är det bara 1 timma och en kvart dit...
Om det inte är kö förstås.... genom södertälje...
 
maah maah skrev:
Vad har du för tankar kring köket, ser funktionellt ut tycker jag?
.
Jag leker med tanken att det lilla sovrummet vid köket ska bli ett badrum, då flyttar jag in väggen som nu vätter mot köket ca 60 cm. Så att ytan där sovrumsgarderoben står idag, får jag istället in en kyl/frys som tillhör köket. Då får jag lite mer rum i köket.

Jag skulle vilja försöka behålla golvbräderna från det sovrummet och lappa ihop den ytan som blir större i köket. :)

Nu innan man sätter igång kan man ju ha massa med ideer och tankar... :)
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Okej, jag spårar ut ordentligt jag vet, men man kan väl drömma... :rofl:

Undersök möjligheterna att bygga in altanen, gör om de östliga 2 tredjedelarna till ett sovrum och den västra tredjedelen till förråd med tillgång utifrån.
Kör på din idé med lilla sovrummet som badrum men ställ istället kyl/frysen där spisen står idag.
Sätt igen dörren från köket och ut. Ta ner väggen mellan kök och vardagsrum (där diskbänken är nu). Flytta diskbänk och spis till väggen där dörren ut idag sitter. Sätt in fönster och dörr i vardagsrummets södra vägg och snickra till en ny altan utanför, det är ju ändå söderläge! :cool:

edit: Egentligen kan du ju strunta i att bygga in den bakre altanen, din tanke är ju ändå att bara ha ett sovrum... till att börja med? ;)

edit igen: Välkommen till forumet, och grattis till stugköpet! :D
 
Redigerat:
  • Gilla
EliasL och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Okej, jag spårar ut ordentligt jag vet, men man kan väl drömma... :rofl:

Undersök möjligheterna att bygga in altanen, gör om de östliga 2 tredjedelarna till ett sovrum och den västra tredjedelen till förråd med tillgång utifrån.
Kör på din idé med lilla sovrummet som badrum men ställ istället kyl/frysen där spisen står idag.
Sätt igen dörren från köket och ut. Ta ner väggen mellan kök och vardagsrum (där diskbänken är nu). Flytta diskbänk och spis till väggen där dörren ut idag sitter. Sätt in fönster och dörr i vardagsrummets södra vägg och snickra till en ny altan utanför, det är ju ändå söderläge! :cool:

edit: Egentligen kan du ju strunta i att bygga in den bakre altanen, din tanke är ju ändå att bara ha ett sovrum... till att börja med? ;)

edit igen: Välkommen till forumet, och grattis till stugköpet! :D

Yay... jag gillar att du också har ideer.
Jag har tänkt massor och i hög fart kan jag lova.
Om jag är novis på renovering så är jag en Ninja i PowerPoint. Här kan du se hur mina tankar går just nu.
Planritning över en bostad med angivna rum som vardagsrum, sovrum och altan samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Men jag och grabben kan leva med en våningssäng till tid och pengar finns för ev utbyggnad. Först måste jag satsa på avlopp tyvärr...
 
Välkommen till forumet och grattis till en mysig stuga. Det där kommer du att klara galant. :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag tänkte just säga , lägg upp en ritning å det kom en den såg verkligen seriös ut!
Va fint huset var, öppen spis å allt för mysiga kvällar.

Innan du gör för mycket, se till att göra klart utsidan först om det behövs.
Det är ingen höjdare att spara ihop pengar bygga och renovera invändigt för att sedan upptäcka att tak och fasad läcker in när pengarna är slut.
 
Nä du har så rätt, först avlopp, för det måste bytas. Sen taket.
Avlopp och tak tänker jag inte ge mig på själv.
Men badrummet ska nog ha duschkabin, så där borde jag kunna göra en del själv (utom vårrumsmattan)
Taket är besiktigat nu och är okay, men gammalt, tunna tegelpannor och spröd papp.
 
Spröd papp då är inte taket ok, pappen är fuktspärren och då bör det bytas.
 
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Yay... jag gillar att du också har ideer.
Jag har tänkt massor och i hög fart kan jag lova.
Om jag är novis på renovering så är jag en Ninja i PowerPoint. Här kan du se hur mina tankar går just nu.
Jag håller själv på att renovera en sommarstuga och har massor av idéer över som inte funkar på min, de kanske funkar på din?! :rofl:

Jag hade nog funderat på att låta vardagsrummet gå in i utbyggnaden istället för det högra sovrummet där och dessutom haft åtminstone en semiöppen planslösning med hallen och vardagsrumet. Köket vete fasen hur man ska göra med, det hamnar lite på undantag på något sätt.... Får fundera på det. ;)
Badrummet hade jag nog låtit ta det vänstra sovrummets plats i utbyggnaden och behållit de befintliga sovrummen som de är. Om ett tredje sovrum är önskvärt hade jag lagt det där matbordet står på bilderna, alltså i halva det befintliga vardagsrummet. På så sätt får man ett sovrum som inte har kvällssol vilket innebär att det rummet kommer vara så svalt det kan vara när man ska gå och lägga sig.

Men avlopp är ju också kul... :crysmile:
 
Grattis till stugan, ser fint ut! Blev själv stugägare i somras, och söker inspiration och idéer. Men våran stuga är lite mindre och framförallt saknas el/vatten. Men kan säkert utbyta lärdomar och tips ändå.
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Absolut. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.