Haha...varför skulle någon vid sina sinnes fulla bruk vilja lämna landet för att ta sig in till storstan om samhället kollapsat? Det kommer vara full anarki på Östermalm med förvirrade tanter som irrar runt och letar efter sina pudlar som dragit till skogs, stekar-ungdomar som apatiskt försöker ta sig in på innekrogarna för att försöka på tag i någon flaska skumpa att dränka ångesten med, rövargäng från förorterna som länsar allt de tror har något värde fast ingen kommer vilja köpa en gigantisk 4K platt-TV ur bakluckan på någon BWM SUV etc etc! :rofl:
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Varför tror ni att vi på landet ger sken av att ha mat, värme och vatten i överflöd.

Vi är ute efter era bostäder, självklart tar vi med oss mat, vatten, bränsle, elaggregat mm mm, installerar oss högt upp i en fin lägenhet, inte bottenvåningen, där blir det fullt när vi ommodulerat avloppssystemet i huset.

Hehe....

Jag, Nino och några till försöker verkligen lur... övertyga er om att vi har det bra här, komsi komsi.....

Hmm, detta var kanske inte helt sant!

Mvh P-A
Ja, om vi skall vara semi-seriösa för ett tag, det var inte för inte som man under kalla kriget i USA delade upp landet i en A och en B-del. A-delen, dvs städerna räknades efter ett kärnvapenanfall bort. Innevånarna i dessa skulle egentligen bara användas för att täcka för förluster på landsbygden, och annars dö så tyst och försynt som möjligt för att inte belasta B-delen, dvs landsbygden, som behövde sina resurser för sig själva.

En tumregel jag hört är att tre dagsmarscher från staden är säkert. De som svälter och utsatts för umbäranden kan nämligen inte gå längre än så.

En kort och läsvärd primer för hur resonemangen såg ut kan fås här. Särskilt del 3 handlar om "dagen efter". Den är skriven av Stuart Slade som bla arbetat som "targeteer" för "the RAND corporation", dvs planerat hur kärnvapeninsatser skulle se ut.

Det är intressant att notera att USA lade mycket möda på "civil defence", medan Sovjetunionen mest struntade i det. De hade en mer "händer det så är det kört"-inställning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
Den länken ledde till massor av reklam och pop up fönster
 
harry73 harry73 skrev:
Den länken ledde till massor av reklam och pop up fönster
Inte för mig, direkt in på ett forum
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, om vi skall vara semi-seriösa för ett tag, det var inte för inte som man under kalla kriget i USA delade upp landet i en A och en B-del. A-delen, dvs städerna räknades efter ett kärnvapenanfall bort. Innevånarna i dessa skulle egentligen bara användas för att täcka för förluster på landsbygden, och annars dö så tyst och försynt som möjligt för att inte belasta B-delen, dvs landsbygden, som behövde sina resurser för sig själva.

En tumregel jag hört är att tre dagsmarscher från staden är säkert. De som svälter och utsatts för umbäranden kan nämligen inte gå längre än så.

En kort och läsvärd primer för hur resonemangen såg ut kan fås här. Särskilt del 3 handlar om "dagen efter". Den är skriven av Stuart Slade som bla arbetat som "targeteer" för "the RAND corporation", dvs planerat hur kärnvapeninsatser skulle se ut.

Det är intressant att notera att USA lade mycket möda på "civil defence", medan Sovjetunionen mest struntade i det. De hade en mer "händer det så är det kört"-inställning.
Jag har dessvärre vetskapen om att det du skriver inte är en fiktion vid en verklig kris, men mitt inlägg, det sista, har förhoppningsvis många redan listat ut att jag skrev mera skämtsamt.

Tyvärr så är det städerna som blir attackerade i ett första skede, i händelse av krig, sedan är många av oss på landsbygden av den vetskapen att vi kommer att behövas/skyddas för att få ett fungerande samhälle igen, i händelse av en längre kris.

Utan en fungerande matproduktion medför en långvarig svältperiod, då reduceras befolkningen snabbt, så vill man slå ut ett land snabbare så slår man ut landsbygden först, resten sköter nästan sig själv.

Vi får hoppas att vi aldrig hamnar där, i krig, men kriser kommer vi att få uppleva, kanske inte ännu på några decennier, ingen som vet vad vi stolliga människor hittar på.

Vädret kan även det vara lite lynnigt mellan varven.

Hur som helst, kom precis på att vi har en lösning som redan är klar här hos oss, gällande elektriciteten.

Vi har en trumma av 300mm spirorör med ett koniskt avslut, ca 100 mm, denna stoppas ner i bäcken, glömde bort den. Det blir en fruktansvärd fart på vattnet genom förminskningen.

En strömmande bäck med isflak och vitt skum, synlig genom kala grenar, som nämns i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur man nu kan glömma bort en bäck mindre än 30 meter från huvudentrén.

Denna lilla elstation är byggd av enkla saker från jobbet och saker från bodarna här på gården.

Tyvärr får vi inte använda den för energibolaget i dagsläget, men vid en kris gäller inte de bestämmelserna.

Dessvärre är det endast bilbatterier som kan laddas med detta hemmabygge, bättre än ingen el alls.

Mvh P-A
 
  • Gilla
MacJJ och 3 till
  • Laddar…
D09
P Pagno skrev:
Jag har dessvärre vetskapen om att det du skriver inte är en fiktion vid en verklig kris, men mitt inlägg, det sista, har förhoppningsvis många redan listat ut att jag skrev mera skämtsamt.

Tyvärr så är det städerna som blir attackerade i ett första skede, i händelse av krig, sedan är många av oss på landsbygden av den vetskapen att vi kommer att behövas/skyddas för att få ett fungerande samhälle igen, i händelse av en längre kris.

Utan en fungerande matproduktion medför en långvarig svältperiod, då reduceras befolkningen snabbt, så vill man slå ut ett land snabbare så slår man ut landsbygden först, resten sköter nästan sig själv.

Vi får hoppas att vi aldrig hamnar där, i krig, men kriser kommer vi att få uppleva, kanske inte ännu på några decennier, ingen som vet vad vi stolliga människor hittar på.

Vädret kan även det vara lite lynnigt mellan varven.

Hur som helst, kom precis på att vi har en lösning som redan är klar här hos oss, gällande elektriciteten.

Vi har en trumma av 300mm spirorör med ett koniskt avslut, ca 100 mm, denna stoppas ner i bäcken, glömde bort den. Det blir en fruktansvärd fart på vattnet genom förminskningen.

[bild]

Hur man nu kan glömma bort en bäck mindre än 30 meter från huvudentrén.

Denna lilla elstation är byggd av enkla saker från jobbet och saker från bodarna här på gården.

Tyvärr får vi inte använda den för energibolaget i dagsläget, men vid en kris gäller inte de bestämmelserna.

Dessvärre är det endast bilbatterier som kan laddas med detta hemmabygge, bättre än ingen el alls.

Mvh P-A
Ha ha min tanke med.

Förr planerade man att slå ut piloterna i ett tidigt stadium.

Ta bönderna istället ;)

Sen erbjuder man den hungriga befolkningen mat och blir ” hjälte ”

Vi borde ha en tråd för Kris 7+ där vi kan gå loss på större scenarion =P
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
70-80 kg älgkött har vi ständigt i boxarna, mindre så klart närmare jakten, jagar dock inte själv.
Älgkött håller nog nästan hur länge som helst bara det är fruset då det är väldigt magert. Så jag får väl packa bussen med kött och dra till Pagno så kan vi kallasa ordentligt :D
Detta är ju perfekt. Men jag råkar bo i fjollträsk med sweindyra tomtpriser vilket gör att många knappt har plats för en enkel kolonilott. Vet någon i forumet var man kan köpa mat med lång hållbarhet och gärna i något i ålderbeständig atmosfär såsom tex vakumförpackat. Ris finns som bekant i var och varannan affär. Men lagringen här är kruxet, så att inte kryp tar över efter några månader... De flesta konserver har nått år som max hållbarhet enligt förpackningen. Var handlar försvaret sina konserver ifrån montro, då deras konserver har lååång hållbarhet..?
 
MultiMan
Konserver håller väldigt mycket längre än vad som står på om de förvaras rätt (torrt och svalt). Jag äter fortfarande soldatens ärtsoppa som såldes billigt och gick ut 2016. Smakar ingen som helst skillnad mot ny. 10år räknar jag som minimum. Kollade du inte på min youtube-länk, Johseg01?

Det enda jag vet på rak arm som inte är så lyckat att långtidsförvara är fruktkonserver om burken inte har plastad insida (som tomater har numera), då förstör fruktsyrorna burkens insida med metallsmak som följd.

Edit: Frystorkat är annars det som håller längst, men dyrare. Blå Band m fl har sortiment om du tittar i friluftsbutiker.

Vill man vara om sig och kring sig så börjar man med militära MRE (meal ready to eat), då får man oftast en komplett dagsransom med allt man behöver. Kolla Steve1989MREInfo som jag tipsade om innan och sedan är det bara att leta efter säljare, som finns bl a på Ebay eller svenska butiker som (snabbgoogling bara): https://www.garderoben.se/taktisk-utrustning-1/overlevnad-ovrigt/mre-meals-ready-to-eat
 
Redigerat:
Jänkarna har ju sina MRE (Meals Ready to Eat) som ju inte borde vara helt omöjliga att importera. De är ju ganska optimala som krisföda, de kan lagras länge, behöver varken kärl eller extern värmekälla för att tillagas och de är (troligen) framtagna för att ge mesta möjliga näringstillskott.

(Jag är inte så förtjust i den här nya forumplattformen...jag kan inte få bort den blåa färgen på texten jag copy-paste:ade in...:mad:)

EDIT: Aha, nu fattar jag...det var en länk...nåja, det gjorde ju inget att det blev en länk av den, så det får vara kvar! :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
På den gamla, onda tiden så låg militärens frystorkade mat i sin tur förpackade 12 påsar ihop i stora konservburkar. Mången oxragu, kalops och andra osmakligheter av blå bands tillverkning har jag packat upp ur sina stora konservburkar och tryckt ner i ryggsäcken för att sedan med varierande grad av osmak äta upp ute i snön. Maten var oftast jämngammal med en själv, dvs den hade legat i förråd i närmare 20 år innan en normal värnpliktig fick äran att äta sig mätt. Jag tror konservburkarna gjorde att maten höll sig betydligt längre än om de plastade och folierade papperspåsar som den tidens frystorkade låg i hade varit enda förpackningen.

Numera är det ju en annan typ av påsar för frystorkat som möjligen håller längre, men min erfarenhet från friluftsliv säger mig att även dagens frystorkade mat brukar få små läckor på förpackningarna när de hanteras annat än mycket varsamt. Läckor som ganska snart får innehållet ännu tråkigare än det var från början.

Jag skulle hellre äta vilken konserv som helst från ICA, om så flera år efter bäst före datum, än någon form av frystorkat, med undantag för typ blåbärssoppa och liknande som ju faktiskt är gott.

Så jag vidhåller att jag vid en kris tänker nöja mig med att äta ur frysen och matkällaren. När det är slut så får jag väl fiska och utvidga trädgårdslandet. Jag ska sända en tanke till er som sitter och käkar frystorkat när jag steker en abborre och kokar potatis på vedspisen. Utbildade barnen i vinterfiske härom dagen så de kan stå för matförsörjningen, för själv lär jag väll ha fullt upp att släcka bränder och hämta ut kolmonoxidförgiftade personer ur lägenheter och hus när alla ska försöka laga mat och värma sig med tillfälliga lösningar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hur som helst, vatten är överskattat som måltidsdryck.
Personligen dricker jag öl till maten, inga 9-11,3% trappistöler, lättöl fungerar till vardags men i händelse av kris kan en och annan öl slinka ner lite sådär bara för att....
Javisst, öl var ju ett sätt att förbättra dåligt vatten en gång i tiden. Men säg mig...
...hur ska du få tag på öl, ifall distributionen brutit samman?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Javisst, öl var ju ett sätt att förbättra dåligt vatten en gång i tiden. Men säg mig...
...hur ska du få tag på öl, ifall distributionen brutit samman?
Hela diskussionen här handlar ju om vad man ska ha bunkrat i händelsen att distributionen brutit samman...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Har en kaka liggandes av försvarets nödlivsmedel i garaget får äta den om det krisar :) förpackad nångång på 70-80 talet skulle jag tro...
Tog hem några sånna efter lumpen, perfekt dagen efter när man var ung och hade varit på krogen, bara slita upp en och gnaga i sig en kaka:D:D
 
L
Det finns billiga solcellspaneler med usb uttag, så du kan ladda din mobiltelefon. Sedan har de flesta mobiler en radio, så du kan lyssna vad de säger. Du har då även en ficklampa.
Kostar runt 100 kr en sådan laddare. Har ingen själv då jag har både elverk, och kan även ladda mobilen i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.