Lysande Pagno!! :rofl:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vintertid så lär ju inte vatten vara något större problem då det finns mycket i både is och snö form men det förutsätter ju att man kan koka det ( även om vi i skogen säkert kan äta / dricka mindre mängder utan att bli sjuka) och att luften inte blivit förorenad av något.
Just snö är en ofta bra källa till vatten om man inte har det på annat sätt. Bäst snö fås "en bit ner", dvs man skall gräva sig ner en bit, eftersom snön på ytan kan ha drivit runt och filat på exponerad avföring från djur. Så man skall söka snö från (gärna kraftigt) snöfall. Det går ofta bra utan att koka, iaf i avlägsnare trakter, men om man har energin tillgänglig för att smälta den, så har man antagligen, eller iaf eventuellt, energin för att koka den också.

Människans utsläpp har sällan sådan karaktär att man behöver oroa sig för förorening av snö, om det inte har smällt kärnvapen i ens omedelbara närhet. Då har de flesta dock andra problem...

(En nackdel med snö är att man inte får några mineraler, och att det krävs mer snö än man tror. Man kan dock ta hjälp av solen för själva smältningen, om man har kärl som man kan rigga, och tillgång till sol).
 
Is är väl det bästa sett till mängder som behövs men det kan ju vara svårt att få tag på ren is men kokas det så ska det väl vara säkert.

Själv har jag aldrig tvekat på att skopa upp vatten från en rinnande bäck och dricka direkt, då är det så klart inte i nån stad utan på landet eller i fjällen
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Nu vet jag att inte alla kan göra som vi gör, vi har alla olika intressen.
Vi torkar några hundra liter svamp om året och förvarar dem i glasburkar.

Glasburkar fyllda med torkad svamp för konservering och lagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasburkar med torkade svampar förvarade på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har små odlingsområden där vi förädlar vissa frukter, bär grönsaker och örter.

Trädgårdsland täckt av snö framför ett växthus, vilket antyder förberedelse för odling av frukter och grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla med konserverade grönsaker och svamp i glasburkar, bredvid flaskor med drycker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att konservera och torka kräver stort intresse och lite inköp av vissa hjälpmedel vid större produktion än att göra åt sig själv, det går utan dessa.

En konserveringsmaskin från Severin märkt med 'PARTY' och bilder på mat och dryck, såsom grönsaker och te.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en torkapparat för mat, märkt 'evermat', med temperatur- och tidsinställningsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det går fortare vid större skördar att använda en konserveringsmaskin och en bra tork.

Vid händelse av kris så är inte maten prio ett.
Först gäller det att få tätt omkring sig, vatten före mat, värme...

När man har detta kan man börja att fundera på vilken mat man bör ha hemma, själv föredrar jag torkat och inläggningar, det kräver förvisso möjligheter att tillredas ibland.

Energirik mat som en burk jordnötsmör, mandelsmör, kokosolja, några förpackningar med färska dadlar (de är lite torkade), russin, nötter, öl, choklad, det klarar man sig långt på och tar ingen större plats.

Så vid en snabb inventering tror jag att vi klarar att inhysa upp emot 50 - 60 personer, föda dem med svampsoppa, torkade äpplen, dricka öl, äta grönsakssörjor i tio dagar...

Köttätare blir det mera synd om, de får mat i några dagar....
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
70-80 kg älgkött har vi ständigt i boxarna, mindre så klart närmare jakten, jagar dock inte själv.
Älgkött håller nog nästan hur länge som helst bara det är fruset då det är väldigt magert. Så jag får väl packa bussen med kött och dra till Pagno så kan vi kallasa ordentligt :D
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
D09
P Pagno skrev:
Nu vet jag att inte alla kan göra som vi gör, vi har alla olika intressen.
Vi torkar några hundra liter svamp om året och förvarar dem i glasburkar.

[bild] [bild]

Vi har små odlingsområden där vi förädlar vissa frukter, bär grönsaker och örter.

[bild] [bild]

Att konservera och torka kräver stort intresse och lite inköp av vissa hjälpmedel vid större produktion än att göra åt sig själv, det går utan dessa.

[bild] [bild]

Men det går fortare vid större skördar att använda en konserveringsmaskin och en bra tork.

Vid händelse av kris så är inte maten prio ett.
Först gäller det att få tätt omkring sig, vatten före mat, värme...

När man har detta kan man börja att fundera på vilken mat man bör ha hemma, själv föredrar jag torkat och inläggningar, det kräver förvisso möjligheter att tillredas ibland.

Energirik mat som en burk jordnötsmör, mandelsmör, kokosolja, några förpackningar med färska dadlar (de är lite torkade), russin, nötter, öl, choklad, det klarar man sig långt på och tar ingen större plats.

Så vid en snabb inventering tror jag att vi klarar att inhysa upp emot 50 - 60 personer, föda dem med svampsoppa, torkade äpplen, dricka öl, äta grönsakssörjor i tio dagar...

Köttätare blir det mera synd om, de får mat i några dagar....
Ska markera ut matplats nr1 på kartan ;)

grymt jobbat! All time preppers :ok:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Det stora problemet, i alla fall för oss som inte bor i de norra delarna, är ju att det är ganska ovanligt med snö nuförtiden. Den här veckan ska det vara minusgrader hela veckan men ingen nederbörd. Det ligger ett lager "florsocker" men det är ju inget man kan fylla något kärl med. Den här "vinter"-säsongen har det kanske kommit totalt en decimeter snö utslaget på kanske tre perioder med smältning emellan...dock har det regnat en hel del, så vi hade kunnat samla regnvatten.

Som redan konstaterats i tråden så känns det som att vatten är det knepigaste att få koll på när det gäller "prepping". Skydd, värme och mat har de flesta redan utan att behöva göra något extra. Vatten är det lite värre med. Vi som bor i/nära storstäder kan antagligen vara ganska trygga med att just vatten är det som myndigheterna kommer lägga fokus på först att ordna tillgång till genom att upprätta tappställen. Så för oss "stadsbor" handlar det kanske i första hand om att ha lämpliga kärl som vi kan transportera vatten från uppställda tappställen till hemmet. Ett antal ihopfällbara dunkar undanstuvade kan nog de flesta hitta en plats för i något förråd.

För alla som bor längre ut, där kommunalt vatten inte finns, handlar det om att ha möjlighet att pumpa upp vatten från den egna brunnen utan el...så någon typ av manuell pump i beredskap torde vara lösningen om inte bensin/dieselgenerator finns. Bodde jag en bit utanför tätort skulle jag garanterat ha en bra generator...jag inbillar mig att landsbygden är rätt lågprioriterad vid strömavbrott, så jag skulle nog se till att ha ordnat med lite backup-el.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Skulle tro att det finns ett elverk i var 3de stuga norr om dalälven i byar med mindre än 4-5000 invånare. Annars har man ju bilen traktorn skotern osv som alla innehåller en generator som producerar el även om dom drar onödigt med soppa men man behöver ju knappast ha ström 24/7
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
harry73
Man behöver inte så mycket preppning. Det räcker med en dunk dieselolja och lite vatten och godis på vägen. Då kommer man utan problem till @Pagno. Vi tar med egna sovsäcker och luftmadrasser.
Och vi hjälper gärna till med matlagning och städning
 
  • Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
Hur som helst, vatten är överskattat som måltidsdryck.
Personligen dricker jag öl till maten, inga 9-11,3% trappistöler, lättöl fungerar till vardags men i händelse av kris kan en och annan öl slinka ner lite sådär bara för att....

Jodå vi har kommunalt vatten hit, även egen brunn, grävd med pump, krävs lite ansträngning, annars hör vi till ett ganska vattenrikt område med sjösystem, bäckar.....
vattnet är fullt drickbart i många källor i skogen

Hmm, någonting inom mig gissar att hux flux i händelse av kris så drar många från storstan, då duger det minsann.....

Självklart tar de flesta emot behövande här hos oss, finns gott om plats och mat....
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Is är väl det bästa sett till mängder som behövs men det kan ju vara svårt att få tag på ren is men kokas det så ska det väl vara säkert.
Varning för måndagstrams!

Nya hipster-maten, efter surdegen, som man förvarar på ett surdegshotell,
hem-malda kaffet och hemstoppade korven:

Brynta istappar med maskrossallad och panacotta på julgransbarr :geek:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
På tal om att smälta snö :)
 
  • Skärmdump av en Facebook-status om bilköer och att smälta snö, med ett humoristiskt svar från Trafikverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sebbe_art och 17 till
  • Laddar…
harry73
Om julgranen är obesprutad kan man i alla fall koka te av barren
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hmm, någonting inom mig gissar att hux flux i händelse av kris så drar många från storstan, då duger det minsann.....
Dessvärre (eller dessbättre kanske) tror jag att många storstadsbor kommer få panik och bli totalt handlingsförlamade i händelse av riktig kris. Många kommer nog svälta/frysa ihjäl i sina lägenheter om inte myndigheterna tar hand om dem. Givetvis inte alla...finns många storstadsbor som är riktigt handlingskraftiga, men jag tror att andelen människor som på riktigt kan klara av kris, är långt högre ute i landet. Och detta kommer från en som räknar sig som storstadsmänniska även om vi bor en bit utanför "Tullarna" i Stockholm. :geek:
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Dessvärre (eller dessbättre kanske) tror jag att många storstadsbor kommer få panik och bli totalt handlingsförlamade i händelse av riktig kris. Många kommer nog svälta/frysa ihjäl i sina lägenheter om inte myndigheterna tar hand om dem. Givetvis inte alla...finns många storstadsbor som är riktigt handlingskraftiga, men jag tror att andelen människor som på riktigt kan klara av kris, är långt högre ute i landet. Och detta kommer från en som räknar sig som storstadsmänniska även om vi bor en bit utanför "Tullarna" i Stockholm. :geek:
Varför tror ni att vi på landet ger sken av att ha mat, värme och vatten i överflöd.

Vi är ute efter era bostäder, självklart tar vi med oss mat, vatten, bränsle, elaggregat mm mm, installerar oss högt upp i en fin lägenhet, inte bottenvåningen, där blir det fullt när vi ommodulerat avloppssystemet i huset.

Hehe....

Jag, Nino och några till försöker verkligen lur... övertyga er om att vi har det bra här, komsi komsi.....

Hmm, detta var kanske inte helt sant!

Mvh P-A
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.