Update: de erbjöd oss markarbeten för 50.000kr i ersättning och sa att de aleig kunde tänka sig att felet skulle värderas högre än någon annan. Vi kom med ett motbud på 80.000kr och de har sagt nej till detta men att de skulle återkomma på måndag med ett slutbesked. I våra ögon är båda dessa summor väldigt generösa från våran sida.

Faktum kvarstår att huset är felplacerat och att man aldrig kan bygga ett dubbelgarage på tomten ( iallafall inte på någon naturlig plats). Vi anser att ett sådant fel bör vara värt kring 2-300.000kr.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Update: de erbjöd oss markarbeten för 50.000kr i ersättning och sa att de aleig kunde tänka sig att felet skulle värderas högre än någon annan. Vi kom med ett motbud på 80.000kr och de har sagt nej till detta men att de skulle återkomma på måndag med ett slutbesked. I våra ögon är båda dessa summor väldigt generösa från våran sida.

Faktum kvarstår att huset är felplacerat och att man aldrig kan bygga ett dubbelgarage på tomten ( iallafall inte på någon naturlig plats). Vi anser att ett sådant fel bör vara värt kring 2-300.000kr.
Ni kan väl bygga ett väldigt brett enkelgarage i stället, med bred port? Det kommer ju ändå att användas som förråd, om ni inte är helt unika husägare :D Och då känns det väl ok med 70 000 eller så kan jag tycka, även om det är trist att det blivit fel.
 
M MartinP666 skrev:
Ni kan väl bygga ett väldigt brett enkelgarage i stället, med bred port? Det kommer ju ändå att användas som förråd, om ni inte är helt unika husägare :D Och då känns det väl ok med 70 000 eller så kan jag tycka, även om det är trist att det blivit fel.
Ja, men då får man parkera bilarna i rad inne i garaget pga inkörningsvinkeln. Funkar inte i längden med olika avgångstider på bilarna. Ett irritationsmoment utan dess like som man ska leva med sen..
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hur mycket har hela entreprenaden kostat? Är ju skillnad på om de fakturerat 3 eller 10 miljoner samt hur mycket är de 10% ni just nu håller inne är värda.

Sedan nyfiken fråga ang. dubbelgaraget; är det tekniskt omöjligt att köpa tex 80cm av marken bredvid samt går det bara ta sig till baksidan av huset på den sidan av huset?
 
V Videonisse skrev:
Hur mycket har hela entreprenaden kostat? Är ju skillnad på om de fakturerat 3 eller 10 miljoner samt hur mycket är de 10% ni just nu håller inne är värda.

Sedan nyfiken fråga ang. dubbelgaraget; är det tekniskt omöjligt att köpa tex 80cm av marken bredvid samt går det bara ta sig till baksidan av huset på den sidan av huset?
Hej. Ca 2.4msek.

Vi föreslog att de skulle köpa 80cm av grannens mark, men de var inte intresserade av det då det skulle kosta massa pengar och ta väldigt lång tid, jobbig process etc..
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Ja, men då får man parkera bilarna i rad inne i garaget pga inkörningsvinkeln. Funkar inte i längden med olika avgångstider på bilarna. Ett irritationsmoment utan dess like som man ska leva med sen..
50 000:- är ingenting i förhållande till vad ni troligen betalt för hela husbygget och det är väldigt tydligt att ni kommer att vara missnöjda ändå så en kompensation i den storleksordningen gör som jag ser det varken till eller från.

Jag skulle verkligen rekommendera att försöka hitta en lösning som ni kan känna er nöjda med istället. Går det att köpa till lite mark som föreslagits tidigare, kan ni få lov från grannar att bygga närmare tomtgräns, kan ni istället bygga ihop garage och hus på något snyggt sätt? Eller kan ni bygga ett något smalare garage men med en carport framför för en av bilarna? Då blir diskussionen kring kompensation också enklare om entreprenören får stå för alla extra kostnader kopplat till en ny lösning plus en eventuell ekonomisk kompensation för misstaget.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Hej. Ca 2.4msek.

Vi föreslog att de skulle köpa 80cm av grannens mark, men de var inte intresserade av det då det skulle kosta massa pengar och ta väldigt lång tid, jobbig process etc..
Det är inte speciellt dyrt eller omständligt, gör en fastighetsreglering. Tar däremot lite tid med Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Offshore1
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Hej. Ca 2.4msek.

Vi föreslog att de skulle köpa 80cm av grannens mark, men de var inte intresserade av det då det skulle kosta massa pengar och ta väldigt lång tid, jobbig process etc..
Har ni kollat med grannen om det skulle vara en tänkbar lösning? I så fall är det klart bästa alternativet och för er del spelar det väl mindre roll om ni får vänta på garaget något år bara det blir som ni tänkt er. Förstår att entreprenören försöker komma undan så lätt som möjligt men det är ni som ska bli nöjda.
 
M mr_bygg skrev:
Har ni kollat med grannen om det skulle vara en tänkbar lösning? I så fall är det klart bästa alternativet och för er del spelar det väl mindre roll om ni får vänta på garaget något år bara det blir som ni tänkt er. Förstår att entreprenören försöker komma undan så lätt som möjligt men det är ni som ska bli nöjda.
Desvärre tror jag inte att de vill släppa någon mark då de har sin asfalterade bilparkering på andra sidan vår häck..
 
Har råkat ut för något liknande. Men jag upptäckte felet i tid genom att trippelchecka och plattan hamnade rätt.
Måste vara unik men vad är problemet med att ha koll på byggprocessen? Även när det är på hel- entreprenad är det rimligt att kolla, anledningen är att de som bygger inte behöver leva med huset. Det är en dag på jobbet för byggarna ! För dig så är det betydligt viktigare att allt stämmer.

Hade inte övervägt att driva en process mot byggbolaget, byggt mindre garage eller köpt mark som någon så finurligt kom på.
 
G Ronny234 skrev:
Har råkat ut för något liknande. Men jag upptäckte felet i tid genom att trippelchecka och plattan hamnade rätt.
Måste vara unik men vad är problemet med att ha koll på byggprocessen? Även när det är på hel- entreprenad är det rimligt att kolla, anledningen är att de som bygger inte behöver leva med huset. Det är en dag på jobbet för byggarna ! För dig så är det betydligt viktigare att allt stämmer.

Hade inte övervägt att driva en process mot byggbolaget, byggt mindre garage eller köpt mark som någon så finurligt kom på.
Jag upplevde samma problem att man ständigt var tvungen att hålla koll när vi byggde nytt och tack vare det så undvek vi en hel del framtida problem. Obegripligt att det är så, men alla har inte samma förutsättningar att kunna hålla koll och det är inte heller något man borde behöva göra om man anlitar någon för jobbet.

Varför skulle TS inte driva ärendet? Vi hade en besiktningsman med mycket lång erfarenhet som var rätt luttrad vad gäller allt från rent byggfusk till entreprenörers oförmåga att läsa ritningar eller hålla koll på vad som är fackmässigt utförande. Vi diskuterade problemet och han sa att enda sättet att det ska bli en förbättring är att det kostar tillräckligt mycket för en entreprenör att på grund av slarv eller okunskap göra fel. Och det förutsätter i sin tur att alla som drabbas driver sina ärenden.

Varför skulle TS entreprenör komma undan ansvar för sitt misstag och TS stå för en lösning på problemet?
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Men varför ge ett bud på 80 om ni tycker mervärdet är typ 2-300?? Då skulle jag sagt 300 och förklarat hur generösa ni är som låter dem köpa sig fria. Givetvis skulle de inte ha gått med på 300 men då hade höjden att pruta från varit klart bättre och det kanske hade slutat på 100.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bästa svaret hittills! Som alla husbyggare har jag också betalat tio-tusentals kronor för att andra skall se till att mitt hus byggdes på ett fackmannamässigt sätt. Ex KA 25000 kr, utsättning 15000 kr och byggfirman tog en bra slant för entreprenaden. Och dessutom kommunens handläggningskostnader för ett enkelt bygglov, timpenningen får Nya Karolinskas konsultkostnader att blekna. Och i slutänden har jag fått vara på byggplats 3-4 gånger i veckan och avvärjt många fel.
I detta spcifika fall ser jag det som att TS skall gå på entreprenören med inställningen att huset skall stå på rätt plats, sedan får entreprenören i sin tur går på utsättningsfirman som skulle kontrollerat innan gjutning. Anledningen till att man skall ha en s k auktoriserad utsättare är 1) att det skall kunna sitt jobb 2) de skall ha försäkringar så går in och löser ev felmätningar.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Hmm, mr-byggs svar skulle varit inklippta i mitt...
 
För smalt för dubbelgarage, har ni räknat lite kreativt på det, med det här som inspiration (155 cm enkelgarage...):

Kanske en kombination av låna bredd från huset, tunn vägg mot grannen (tänk tonad glasskiva), i båda fallen med väggar som kanske inte bara är en rak linje utan har urtag där bildörrarna hamnar. Någon möjlighet att låta garaget ligga med offset mot huset för få extra bredd i ena änden? Sedan kanske, för förmodat dyra pengar, köpa loss en minimal remsa från grannen eller ett servitut för utstickande/öppningsbart fönster mot dennes tomt?

Min erfarenhet är att om man sätter igång och räknar på alla bäckar små och snålar på toleranser kan man ofta få in mycket mer än man ursprungligen tror, även om det blir många varv med CAD-programmet. Nöden är uppfinningarnas moder.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.