S Smatte skrev:
Samma som du kör Domoticz på?
Ja, om jag överhuvudtaget får igång det. Det jag hittade är beskrivet för en "Eaton" UPS. Åtminstone använder dom "Eaton" som namn på UPSen i koden. Hoppas det är ett standardiserat gränssnitt.

Enligt inställningarna ska man kunna använda loopback IP. D.v.s. 127.0.0.1 adressen till det egna nätverkskortet och komma in den vägen. Vi får se när jag kommit så långt! Ska börja titta lite på det ikväll!
//Henry
 
S Smatte skrev:
Har du fått det att funka? Krävs det en egen Raspberry som NUT?
Det vill sig inte riktigt.
Problemet är att jag inte har en Eaton UPS utan en APC.
Vet inte riktigt vad det innebär men jag ser att systemet detekterar att det är en APC.

Istället för:
"Using subdriver: MGE HID 1.33"

får jag:
"Using subdriver: APC HID 0.95"

Får detta vid en statusfråga:
pi@raspberrypi:~ $ sudo service nut-server status
● nut-server.service - Network UPS Tools - power devices information server
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/nut-server.service; enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2018-01-10 19:29:04 CET; 2min 56s ago
Process: 723 ExecStart=/sbin/upsd (code=exited, status=1/FAILURE)
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: not listening on 192.168.1.111 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: not listening on 192.168.1.111 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: no listening interface available
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: no listening interface available
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: Network UPS Tools upsd 2.7.2
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: nut-server.service: control process exited, code=exited status=1
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: Failed to start Network UPS Tools - power devices information server.
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: Unit nut-server.service entered failed state.

Får jobba vidare men tacksam för tipps av någon som anar vad felet består i.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Det vill sig inte riktigt.
Problemet är att jag inte har en Eaton UPS utan en APC.
Vet inte riktigt vad det innebär men jag ser att systemet detekterar att det är en APC.

Istället för:
"Using subdriver: MGE HID 1.33"

får jag:
"Using subdriver: APC HID 0.95"

Får detta vid en statusfråga:
pi@raspberrypi:~ $ sudo service nut-server status
● nut-server.service - Network UPS Tools - power devices information server
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/nut-server.service; enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2018-01-10 19:29:04 CET; 2min 56s ago
Process: 723 ExecStart=/sbin/upsd (code=exited, status=1/FAILURE)
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: not listening on 192.168.1.111 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: not listening on 192.168.1.111 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: no listening interface available
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: listening on 127.0.0.1 port 3493
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: no listening interface available
Jan 10 19:29:04 raspberrypi upsd[723]: Network UPS Tools upsd 2.7.2
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: nut-server.service: control process exited, code=exited status=1
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: Failed to start Network UPS Tools - power devices information server.
Jan 10 19:29:04 raspberrypi systemd[1]: Unit nut-server.service entered failed state.

Får jobba vidare men tacksam för tipps av någon som anar vad felet består i.
//Henry
Pratar APC på samma port (3493)?
 
Redigerat:
S Smatte skrev:
Pratar APC på samma port (3493)?
Port ställer man in. UPSerna kommer in över en USB-port.
Man installerar NUT-programvara (Network UPS Tools) NUT-Server och NUT-Client. Sedan sätter man upp vilken port som ska användas mot omgivningen i .conf filer. Mot UPSen används en driver-fil som NUT-Servern deteckterar själv vilken version som ska användas. Det verkar som han hittar den som gäller för APC (APC HID 0.95).

Har följt denna instruktion:
https://www.reddit.com/r/homelab/comments/5ssb5h/ups_server_on_raspberry_pi/

Jag är lite osäker på password delen. Är inte särskilt tydligt beskrivet. Jag har uppfattat det som om det är RPIns admin password som ska användas. Men det finns bara .conf filer för att ställa in password. Ingenstans kommer man åt att ange så jag har gissat att servern plockar upp admin-passwordet och tillämpar det???
//Henry
 
S Smatte skrev:
Det verkar som om der är 3493 som gäller. Säger det här något?
[länk]
Jag har sett sidan men uppfattat den som tillämplig för den som utvecklar NUT program. Jag försöker installera en NUT-Server som är skrivewn för RPI.
//Henry
 
Jag får konstant detta meddelande över SSH:

"Broadcast message from nut@raspberrypi (somewhere) (Wed Jan 10 21:49:42 2 018):
UPS ups@localhost is unavailable "

Är ups@localhost UPSen eller är det en programvara lokalt i RPIn? Det är jag inte klar över.
//Henry
 
Hej,
Tänkte höra med er experter om ifall jag kan se om mitt nätverk kör z-wave plus eller inte i Domoticz eller på annat sätt?
Jag har lite blandade typer av brytare och en del direktimporterade från Kina:)
Jag har en Razberry -2 modul på en Rpi.
 
J stefan100 skrev:
Hej,
Tänkte höra med er experter om ifall jag kan se om mitt nätverk kör z-wave plus eller inte i Domoticz eller på annat sätt?
Jag har lite blandade typer av brytare och en del direktimporterade från Kina:)
Jag har en Razberry -2 modul på en Rpi.
Ja, så vitt jag förstår så är Razberry-2 en Gen-5 produkt. Då kommunicerar den med alla de device som är gen5 eller äldre. Men vad det blir i det enskilda fallet beror på vilken generation som devisen tillhör.
//Henry
 
Hej
Har tänkt sätta upp padda på vägen för att styra och övervaka funktioner i hemmet. Nån som har erfarenhet av Dashticz och/eller Domoboard? Vilket är bäst? Vill ha med funktioner från Domoticz men även kunna se livebilder från kamera, aktuellt väder och kalender.
Har kört in Dashticz och testat lite men ändringarna jag gör i config filen syns inte i webbgränssnittet. Blir inte riktigt klok på det.
 
Vad kan ha hänt med domoticz när en scen med att tända utebelysningen vid solnedgång och släcka den vid soluppgång plötsligt slutat fungera. Märkte idag att utebelysningen var igång mitt på dagen, gick då in och släckte de manuellt och startade om RPI:n. När jag kom hem ikväll så hade belysningen inte tänds. Verkar ha varit så redan sen 4:e januari om jag kollar strömförbrukningen från de switcharna.
 
F fremar skrev:
Vad kan ha hänt med domoticz när en scen med att tända utebelysningen vid solnedgång och släcka den vid soluppgång plötsligt slutat fungera. Märkte idag att utebelysningen var igång mitt på dagen, gick då in och släckte de manuellt och startade om RPI:n. När jag kom hem ikväll så hade belysningen inte tänds. Verkar ha varit så redan sen 4:e januari om jag kollar strömförbrukningen från de switcharna.
Mycket svårt att ha synpunkter på med så lite info.
Daterade du upp systemet 3/1?
Varje brytare har ju 30 dagars historik om du inte minskat ner det. Går brytaren till och från som den ska i den historiken är det Z-Wave eller pucken/puckarna som krånglar.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Mycket svårt att ha synpunkter på med så lite info.
Daterade du upp systemet 3/1?
Varje brytare har ju 30 dagars historik om du inte minskat ner det. Går brytaren till och från som den ska i den historiken är det Z-Wave eller pucken/puckarna som krånglar.
//Henry
Vet inte när jag uppdaterade sist, går det att se i någon logg? Gjorde en uppdatering ikväll när det inte fungerade. Så här ser det ut för scenen, tände den manuellt ikväll:
2018-01-21 18:29:57 On
2018-01-03 15:37:01 On
2018-01-03 08:55:01 Off
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.