Fick anledning att börja rota i gamla bildmappar för att hitta en trappa som jag projekterade för länge sedan. Hittade trappan i ett spinoffprojekt. Blev nostalgisk och kanske någon annan också kan vara road.
Därför en försenad skryttråd ;)

Är inte road av julklappar. Varken att ge eller få meningslösheter ger mig någon tillfredsställelse. MEN...
Från tid till annan får jag för mig att göra personliga grejer till någon som inte väntar sig något.

För några år sedan fyllde särbons dotter 10 år några dagar efter julafton. Då startade jag upp ett litet bygge dagen före tilldragelsen.

Stomresning. Begränsad byggyta. Har inte heller något bygglov.
Träkonstruktion av dockhus under byggnation med stommar, klämmor och delvis monterade väggar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bakvänt byggsätt. Dörrar och fönster monterade före väggytorna. Dörren är stumlimmad. Hade inte tiden att hitta på ett sätt att göra microtappar. Så nu vet ni att jag också fuskar :whistle:
Träkonstruktion av dockhus med ihopsatta väggar och en monterad trappa, klämmor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stommen börjar arta sig
Handgjort trädockhus under konstruktion med stomme och takspån i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns en gräns när ytterpanel inte längre går att spika då får det bli lim.
Pågående byggnation av en detaljerad dockstuga i ett verkstadsutrymme med träkonstruktion och omonterade delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innerväggar av masonite. Tapeten är skalenlig. Flickan hade valt den som fondvägg i sitt sovrum. Hade bilder och photoshopade för att hon skulle få samma i dockhuset på en vägg :) Korta trappan och räcket redan monterat.
Konstruktion av en trätrappa i modellstorlek med skalenlig tapet och detaljer under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även vindskivorna limmas
Halvfärdigt dockhus i trä under konstruktion med takstolar, klämmor och maskerad lofttrappa som möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läggning av spåntak. Sibirisk lärk minsann :thinking: Notera golv med fris i entrén
Halvfärdigt dockhus i trä under konstruktion med synlig inredning och pålimmade ytterpaneler, samt en lofttrappa i ett verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av trappa. Det var den här trappan som jag letade efter. Fick en fråga om hur en lofttrappa kunde göras utan att se ut som en trappa. Den är maskerad som en möbel. En jäkla bra möbel dessutom med juste förvaring.
Hantverksmässigt byggt dockhus under konstruktion med trätrappa och skalenlig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart för leverans. Såg till att få i mig en :beer: för att få hänga en krans på nocken.
Pinnarna på tvären är stämpar för att hålla fast innerväggarna medan limmet torkar.
Halvfärdigt dockhus i trä med skalenlig tapet och trappa, under tillverkning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utmaningen...
Flera av er måste ha presenter till barn som spårat ur på ert samvete. Vore roligt att få se dem.

mvh Findus
 
  • Hantverksmässigt byggd dockhusstomme med detaljer som trappa och dörrar, i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obyggd dockskåpsmodell i trä uppvisar stomme, trappor och delvis monterade väggytor i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas och 18 till
  • Laddar…
Fantastiskt vackert!
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
När jag stod och reste upp sex meter höga furustolpar för hand till ungarnas lektorn på gården så funderade jag ju på om jag inte överarbetade det hela en smula. Men med tanke på hur mycket kul de har där så har det varit värt det. Sedan imponerar det så där lite lagom på folk som knappt kan montera ett jungelgym, eller vad de där ikeabyggsatsliknande utelekplatserna i tryckvirke heter, när vi har en utelekplats byggd av stockar. Får se senare om jag har några bilder på den anordningen hemma.

Lillgrabbens julklapp blev inte urspårad i min mening, utan precis så noga gjord som jag tänkt mig. Får passa på att göra presenter medans barnen är små. Mina kunskaper i finsnickeri och en tvåårings förmåga att inte ha sönder saker är på ungefär samma nivå.
Se bilder i annan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-236#post-2867217
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har också byggt ett dockhus, baserat på nån amerikansk byggsats. Min fru påstod att det var dottern som villa ha det, men jag misstänker att det mest var hon själv :)

Kul pyssel var det i alla fall, speciellt med el och stenstruktur på fasaden.
 
  • Obyggt dockhus i trä med öppna väggar, inredningselement och elutrustning på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handbyggt dockhus med detaljerad stenfasad, belysning och balkong, placerat på en brun trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett detaljerat och upplyst dockhus med flera rum, möbler och dockor, samt stenstruktur på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
E_W och 4 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
lekstugan
:D. Har läst tråden för länge sedan. Roligt att bli påmind om den. All in kan man säga.
Mvh Findus
 
PNO PNO skrev:
sex meter höga furustolpar för hand
Ja jäklar :). Vill se bilder.
Mvh Findus
 
Teletubbie Teletubbie skrev:
dockhus, baserat på nån amerikansk byggsats.
Har dreglat över sådana. Det är jattefint.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Teletubbie
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ja jäklar :). Vill se bilder.
Mvh Findus
Hade nästan glömt bort denna tråden. Nu var det i alla fall anständigt fotoväder för första gången på länge.
Hemmagjord gunglekställning av trä med långa stolpar nedgrävda i marken och en kojliknande struktur, i ett öppet landskap vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget finsnickeri direkt, utan mer inspirerat av alla mer eller mindre tokiga byggen man surrade ihop av slanor på scoutläger som ung. Tanken var att surra alla förbindningar också, men min rulle med fuskhampa gick åt till annat. Stolparna var ungefär 6m långa och är nergrävda en halvmeter, så tornet är ungefär 5,5m högt. Svingen i gungorna är bra.

På sikt tänkte jag att barnen ska få komplettera med en övre våning som koja när de är stora nog att bygga lite mer själva.
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.