S
K Kane skrev:
Ett bra bakstycke hade ju hjälpt en del i stabilitetsproblemet.
Kunde inte ha något större bakstycke, garderoben ska stå framför två el centraler och stereo i nedre delen, eluttag och högtalaruttag men jag hade stora problem att de främre sidorna inte var "spikraka" och att jag ville ha innanförliggande dörrar satte stop för vidare avancemang.
 
S Skooda skrev:
framför två el centraler och stereo i nedre delen, eluttag och högtalaruttag men jag hade stora problem att de främre sidorna inte var "spikraka" och att jag ville ha innanförliggande dörrar satte stop för vidare avancemang.
Synd :( Det som hade startat så fint..

Om du skickar ner de där söndersågade plywood-skivorna så kan jag ta hand om dem så du slipper till tippen med allt ;)



Vi får vänta med spänning på hur du löser det hela :)
 
Du skulle kunna staga upp med lite lagom dimensionerade lister i bakkant.
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Synd :( Det som hade startat så fint..

Om du skickar ner de där söndersågade plywood-skivorna så kan jag ta hand om dem så du slipper till tippen med allt ;)



Vi får vänta med spänning på hur du löser det hela :)
Men har du vägarna förbi så löser vi något;)Får se om man kan försätta med dörrarn i helgen
 
Tråkigt att det inte blev som du tänkt, själv gillar jag också utseendet med innanförliggande luckor och har också byggt en del (exempelvis badrumsmöbler) med den designen. Själv har jag dock tagit lite inspiration från jänkarnas ”shaker” och använt mig av en ram (faceframe). Då denna ofta görs i massivt trä så håller den ordning på eventuella skevheter i plywooden. Jag gissar att du inte vill göra så eftersom du har en bild med minimala ramar som inspiration men det kanske ändå tål att tänkas på.
 
S
B badtastex skrev:
Tråkigt att det inte blev som du tänkt, själv gillar jag också utseendet med innanförliggande luckor och har också byggt en del (exempelvis badrumsmöbler) med den designen. Själv har jag dock tagit lite inspiration från jänkarnas ”shaker” och använt mig av en ram (faceframe). Då denna ofta görs i massivt trä så håller den ordning på eventuella skevheter i plywooden. Jag gissar att du inte vill göra så eftersom du har en bild med minimala ramar som inspiration men det kanske ändå tål att tänkas på.

Det är sånt som händer, tar det som lärotid. Ska absolut kolla på "shaker" konstruktionen.

Tanken är att denna garderob ska vara ett test med olika typer av lösning.
 
Jag gjorde en tråd om mitt bygge av badrumsmöbel men där var det mindre luckor mestadels, du hittar den här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-badrumsmoebler.285509/

Har precis färdigställt en garderob med Ikea-stommar enligt samma princip - bygger en ram som håller dörrarna utanpå stommarna. Kommer kanske upp en tråd på den också så småningom.
 
S
Nytt försök på gång:)

Röd och vit plywoodskiva lutad mot svart vägg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Nytt försök på gång:)

[bild]
Vad är det där, något för Moderna Museet?? :cool:
 
S
Hehe, Nä bara några pusselbitar till garderoben;)
 
S
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
Dags för provmontering, saknar mellanväggen i övre halvan, valchromaten räckte inte..... men men får lösa det med något annat skivmaterial.

hyllplanet och skiljeväggen är kexad.

Får klura lite på hur jag ska limma ihop den på bästa sätt, någon som har förslag? I omgångar?

Provmontering av hemmagjord möbeldel utan mellanvägg av valchromat, med kexade hyllplan och skiljevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Knektar, paralleltvingar, clamping cauls, titebond extend o en hjälpare hade jag kört på. Ev tejpat runt skarvar i förväg för att undvika limspill.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Inte en medhjälpare så långt ögat kunde nå, för korta limknektar, kom ihåg packtejpen iallafall, får ta limningen i etapper:)

Ensam limning av trä och skivmaterial med gersåg och limknektar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
S
Två bitar till som är limmade, lätt stressigt när man är själv….

Delar av en möbel under hoplimning med klämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
perhed och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.