S Skooda skrev:
Två bitar till som är limmade, lätt stressigt när man är själv….

[bild]
Känner igen mig mycket i det.

En bra grej farsan lärde mig va att ha ett par reglar i taket centralt i verkstan.

Då kan man hänga ena ändan av knektar i spännband även skivor som man bara sätter en tving runt kanten.

Riktigt smidigt vid den här typen av manövrar.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Tuffar på med limningen och mellan dessa passade jag på och testa lite, kanske kan bli lådfronter.

Svartmålad trähylla i en verkstad med potentiella lådfronter på arbetsbänken i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rosa skiva med böjt mörkblått linjal på arbetsbänk, tänkt för möjliga lådfronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
S
Då är limningen klar:) dags att börja med finliret, ta hand om sågsnitten:( i stommen, då dörrarna ska vara innanför stommen.

Slipade lite lätt med 180 papper och sedan specialaren, läse i någon tråda att slipduk hade använts med gott resultat och en skvätt danish oil:D

Mirka slipduk och Rustins Danish Oil för träfinish till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmat trästomme med synliga sågsnitt redo för finbearbetning och oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
S
Stommen på plats:) dags att börja med en av dörrarna och jag tror att jag börjar med shaker-stilen, björkplywood och valchromat.

Stommen till en inbyggd skåpkonstruktion med synlig björkplywood och shakerstil dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart byggstomme för skåp med en oskyddad björkplywoodsektion som väntar på shaker-stildörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Snyggt Skooda! Funkade Danish oil bra på Valchromaten? Jag brukar använda Osmos hårdvaxolja som jag jobbar in med slipduk precis som du gjortz
 
Aha, tack för tipset. Ska testa det!
 
S Skooda skrev:
Stommen på plats:) dags att börja med en av dörrarna och jag tror att jag börjar med shaker-stilen, björkplywood och valchromat.

[bild]

[bild]
Ser ju ut att bli toppen! Lite matt svart plastidip på kyl och frysen så kommer det där bli smutt.

;)
 
S
Hedens Hedens skrev:
Ser ju ut att bli toppen! Lite matt svart plastidip på kyl och frysen så kommer det där bli smutt.

;)
Det såg smutt ut, kanske när alla andra tusen saker är klara;)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
S
Bitarna till första dörren är klara:) vertikaltfräsen = not och justersågen = falsen:) lite puts och lim kvar.

Träbitar med not och fals för dörrbygge på arbetsbänk, förberedda för putsning och limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
S
Lika bra att fixa speglarna innan limning, fortsätter med samma recept:) som med stommen.

Först lite lätt slipning med 320 papper, sedan jobba in danish oil med slipduk, torka bort överflödigt, klart(y)

Två röda speglar under behandling med slipduk och danish oil på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två röda spegelplattor förbereds för limning efter slipning på ett arbetsbord med sandpapper och trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Och resultatet:D för att vara första gången man prövar att göra en "shaker modell" så är jag nöjd(y)

Nybyggd shakerstil-lucka med träram och röda paneler, visas på arbetsbänk med tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
heos och 5 till
  • Laddar…
Snajs!
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Läckra gejer du gör Skooda! Snyggt med den röda Valchromaten :ok:
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ramen behandlad med danish också.

Träram behandlad med Danish oil runt svart högtalare, intill verktyg och vägg med trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
heos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.