Mikael_L
Idag satt jag och tittade på den helt gröna, smått halvlånga och ovårdade gräsmattan som plötsligt kommit fram när allt vitt nu regnat bort.

Hann tänka att det är dags att klippa ...
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Snötäckt mark med små gräsklipp och en skokant, som illustrerar ingen gräsklippning på grund av vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, ingen gräsklippning än.

Snötäckt yta med synlig bräda och några små kvistar, indikerar sen vintern eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga knoppar heller.

God fortsättning på er alla...
mvh P-A
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hann tänka att det är dags att klippa ...
Jag var ute i friggeboden och brottade mig fram till dom innersta gömmorna. Det blir ju lätt så på 15 kvadrat att det blir fullt fort när hösten kommer.

Men jag hann prata lite med min älskade Stiga Park 2002 (still going strong från sent 80-tal!) att bara lugn, snart är det dags att klippa! :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Passade på att fotografera lite när decembersolen visade sig några timmar.

Abies koreana `Icebreaker´
[bild]

Taxus baccata `David´
[bild]

Calluna vulgaris `Maria´ höstljung
[bild]

Pinus strobus `Minitwist´ Weymouth tall
[bild]

Rhododendron `Koichiro Wada´ med färdiga blomknoppar
[bild]

Abies koreana `Silberlocke´
[bild]

Pieris japonica japansk buskrosling
[bild]

Pinus nigra `Nana´ svarttall, dvärgform
[bild]

Stubberiet
[bild]

..och så lite mossa förstås..
[bild]

[bild]
Du har verkligen ett öga för det som sker i växtlivet! Tack för bilderna!
Ditt namn här kan tolkas som "den koreanska furen". Är det en tanke med det?
 
Tack :)

Inget annat än att det var svårt att hitta ett namn som inte redan var upptaget men ingen annan hette koreagran så då fick det bli just den.
Jag gillar dessutom koreagranar, inte de stora giganterna kanske men miniatyrerna som kallas häxkvastar. Har en samling av dessa i trädgården. Deras historia är också intressant, det är egentligen en missbildning som växer ut på trädet. Man kan se dessa missbildningar här också, som en tät rufsig boll som uppstår i det annars välväxta trädet. Duktiga och nördiga odlare åker världen runt och letar efter dessa missbildningar, ofta växer de högt upp i träden så de skjuts ner, sedan odlar man vidare på dem, registrerar ett nytt namn och så uppstår en ny namnsort av t.ex. Abies koreana.

I de forna öststaterna är man speciellt duktig på häxkvastar, handeln är omfattande. Förekomsten av dessa missbildningar har varit stor i Mellaneuropa och ett antagande är att häxkvastar uppstår vid svåra luftföroreningar.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Örter täckta av snö med gröna blad som sticker fram, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Örterna börjar ta fart igen lagom till nyår.

En hand håller ett färskt salladsblad framför snötäckt mark och odlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar den sista salladen som växer skyddat.

Gott nytt år.

Mvh P-A

Örtväxter som sticker upp ur snötäckt mark med synliga gröna blad och vissnade stjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Piplöken växer också....
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
K
Mina hortensior i trädgården har börjat få blad vilket inte känns helt ok med tanke på hur frostkänsliga de är. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag gräva upp dem och förvara dem inomhus?
 
Svårt att ge råd men om jag säger såhär; om det var mina hortensior skulle jag låta dem vara kvar. Växter som växer utomhus får svårt att klara sig i inomhusvärmen, drabbas lätt av ohyra och får en chock att flyttas från den kyliga och fuktiga utomhusluften till en torr och mycket varm inomhusluft.
I fjol våras drabbades vi av mycket sen vårfrost efter en varm period. Massor av perenner som hunnit börja vegetera och fått gröna blad skadades av den sena frosten, bladen blev alldeles vita och sladdriga.
Det som hände var att de började om från början när värmen återkom och blev mer stabil. Slutsats; växter är inte helt försvarslösa mot naturens nycker, då skulle de inte överleva.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
K
Idag har jag planterat 4 äppleträd och flyttat ett. De köptes redan i november men tid att plantera dem har inte riktigt funnits..

Ang. Hortensiorna är jag väldigt kluven. 2009 hände ungefär samma sak men mycket senare, de hortensiorna blev otroligt svaga och överlevde nästan inte, utvecklingen vreds flera år tillbaka. De stod i kruka då och det hade varit lätt att flytta in dem..

Denna gång är det relativt stora hortensior, kanske är de starkare, men samtidigt mycket mer värdefulla :/
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Chiliåret 2018 here we come.. :p

Förberedelse för chiliodling med flera olika sorters chiliplantefrön i blöt, utspridda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chilisnapsarna är på plats.. dvs de ligger i blöt innan plantering (som skall ske snarast). Blev ganska många sorter i slutänden hmm.. jag som inte ens äter chili haha

Snapsglas med chili-frön i blöt, märkta med sortnamn, redo för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Årets nya bok, blev en julklapp till maken (han är den som gillar chili!)

Hand håller boken "Älska Chili" med bilde på en röd chili.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna tänka mig några fröer från skörden om ni vill dela med er =)

Påminner mig om att jag borde sätta några själv =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle kunna tänka mig några fröer från skörden om ni vill dela med er =)

Påminner mig om att jag borde sätta några själv =)
Du får la påminna mig när jag börjar "gapa" om ev skörd längre fram.. :cool:(y) .. får vi bara frukt ska vi nog kunna skrapa fram lite fröer åt dig :)
 
Ska försöka komma ihåg det, med lite tur kanske vi tävla i flest chili-bilder =)

Förgror du under något lampa? Kanske står i tråden men den är ju över 200sidor lång ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Måste väl kanske påpeka att de inte blir "sortäkta" nödvändigtvis.. de har ju en tendens att korspollinera sig (även med paprika) och vi har dem inte helt separerade. Men det kan ju nli lite av julafton om inte annat.. se vad som kommer upp haha :)

Vi får helt enkelt kolla sen, när jag vet om de stått i samma område (brukar ha dem samlade) eller om någon stått ensam på annat håll (den blir då troligen sortäkta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.