Har för mig att förlusten från vv beredaren ligger på lite drygt 400 kwh per år på de lite bättre isolerade modellerna och en stor del av tiden blir förlusterna inga förluster eftersom de värmer huset. Bättre isolering är inte fel och kommer säkert med tiden. om man inte väljer att med bättre tunnare isolering istället göra större vv beredare.
 
En dimension att fundera över är ju hussäkringen, om man genom att toppsäkra med inverter kan undvika elspets helt och hållet och på så vis slippa ta höjd för de extra 6 kW eller vad det nu är man har installerat. Hos mitt nätbolag skiljer det någon tusenlapp per år mellan de olika säkringsnivåerna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Finns ingen anledning att använda elspets med on/off vp heller om man inte vill beror helt på hur man dimensionerar men det kan vara en fördel med inverter och effektvakt om den kan dra ner effekten på vp om belastningen på huvudsäkringen blir för stor pga av andra förbrukare
 
inverterpumpar är mer invecklade, svårare att felsöka, och kostar mer att reparera. Onoff har funkat länge och är väl testade och lättare att felsöka vid rep. jag köper ingen inverter på värmepump, i alla fall inte bergvärme än, har för dåliga erfarenheter av dom
 
Skiljer det något mer i konstruktionen mellan on/off och inverter än att en kontaktor är ersatt av en kompakt frekvensonformare?
(Samt annan programmering av styrningen givetvis).
Är omformaren en separat komponent?
 
Finns ju några som kört vanlig on/off vp via frekvens omformare för att kunna reglera effekten en del men då går det inte reglera så mycket det gäller tex att kompressorn får smörjning på låga varv och säkert några problem som kan uppstå vid för höga varv också. Skillnaden i cop mellan on/off vp och inverter verkar vara minimal men fördelen med inverter är nog att dom är lättare att dimensionera för 100% effekt täckning utan att behöva nån tanklösning.
 
Ja på de pumpar jag har skruvat så sitter inverterdelen fastbyggd på värmebärarkretsens vvx, samt att lådan med alla komponenter ligger inuti kompressorlådan, vilket resulterar att det blir ganska varmt där inne, tror att dessa invertrar hade hållt bättre i vanlig rumstemperatur. Ja invertermodulen är en separat komponent, men den kostar från 7000+ moms och uppemopt 15000, medans ett mjukstartkort går på ca 1000 kr, och typ samma för en kontaktor. Går mjukstarten sönder, kan man enkelt ersätta den med bara en kontaktor, men en inverter ersättter man inte med vad som helst. Invertern är säkert bra, men jag tycker det är för osäkra än, tror det har med värmen att göra, LL har ju haft inverter länge, och de funkar ju bra.
 
Vissa modeller kyler invertern med brine. Vad händer när det inte finns delar längre vet att IVT inte har styrkort till vissa vp längre men en on/off vp går lättare att lura igång jämfört med inverter antar jag. Finns väl just inga luft luft vp som går så länge hur många såna går 20 år.
 
Nä finns det inga delar blir det jobbigt, och det är det jag menar med onoff, man kan bara sätta dit en kontaktor i värsta fall, så får man i alla fall igång den. Brinekyllning lät ju lite bättre då, än vb kylning. Nä luftluft går kanske inte så länge, men tycker att när de går, så är det sällan fel på just invertern, brukar ju vara mycket annat som racklar istället.
 
Jaså, det är ju lite synd. Det är annaes en komponent som hade varit smart att standardisera i några olika storlekar med standardgränssnitt. Vilket man iofs redan gjort i industrin...

Så när den brinner upp kan man sätta dit en kontaktor om man vill medan man väntar på reservdelen som kostar 1500kr inte 7000+moms!! Vilket skämt!!
För den pengen kan man ju köpa en industriell frekvensomformare istället och få pengar över.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Tycker inte industriella frekvensomformare heller verkar vara nått under av hållbarhet händer rätt ofta att dom måste återställas och att dom går sönder.
 
Ja, men kollar man hur de är installerade är det inte så konstigt. I elskåp med igensatta filter och övertemp eller tvärtom utan filter och fulla med skit. Gärna i kombo med att man inte installerat korrekt med nätfilter, emc kablage och på toppen av isberget gärna att de löser ut på överström titt som tätt pga att man kraschar emot etc ( i tillämpningar där man styr linjära rörelser tex).
 
L
Problemet som jag ser det att stoppa in en kontaktor rakt av ( det sitter en redan där )
eller koppla förbi inverten , är väl att det var en annan tråd här med inverterfel .
Kompressorn var på 165V stämplad skylt , det blir liksom lite fel då , men klart är det en 400V ;s kompressor går det utmärkt , den rivstartar då bara
 
Varför då undrar man? Nån form av besparing i tillberkningen? Verkar konstigt att inte nyttja hela nätspänningen.
 
Förmodligen för att man bygger prylarna/använder komponenter för fler marknader än den Svenska. Det är inte så vanligt med 3-fas 400V i andra länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.