Nä du kan inte veta vilken detektor som triggat om du kopplar dem till samma sektion. Är t.ex nackdel om du ska använda detektorerna till ett hemautomationssystem.
 
B
jag insåg när jag planerade lite framåt att 32 sektioner blir tajt, så kanske får lägga några magnetkontakter från fönster på samma sektion om det är i samma rum...


Annars är det väl bara att uppgradera till 5320 :)
 
RilleRock
B Boan skrev:
länge sen, men insåg just att jag kört en sektion per fönster/dörr, vilket gör att det snart blir några stycken... men hur koppla då om man ska ta två fönster tex, går det göra och ändå få till så det går få ut vilken som larmar? (det borde ju gå rent tekniskt, med trippelmotstånd, men det är kanske onödigt ?


Inser nu att det är ju bara lägga dem efter varandra med ett motstånd parallellt över varje NC. Öppnas sen så larmar det ju för motståndet går i taket. här skulle det ju rent tekniskt gå att ha olika motstånd vilket skulle göra att det skulle gå avgöra vilken som öppnat, men så avancerat kanske man inte gör?
Det går inte att avgöra vilken enhet som löst ut om man har flera på en sektion.

Man använder trippelbalanserat på en sektion när man vill ha separat antimask larm på en detektor.
 
B
precis, såg det, men rent krasst skulle det om enheten kan känna mask, så skulle det gå köra samma princip med två sektioner som är på samma slinga, om serie är 2.2 , och en parallell är 2.2 och en 4.7, så blir ju motståndet olika beroende på vilken som öppnar... och på så vis avgöra vilken det är.


Nu går ju det inte göra så i SPC, men det hade kunnat gå :)

Men att köra flera detektorer inom samma rum måste ju vara ok, tex fönster. Dörrar är ju dumt att koppla ihop..

samma gäller ju tekniska larm, tex ventilationen har två olika larm, och det känns som det kvittar om man får dem ihop, där är det bara bra att få notis om att man måste kolla nåt.
 
RilleRock
B Boan skrev:
Men att köra flera detektorer inom samma rum måste ju vara ok, tex fönster. Dörrar är ju dumt att koppla ihop..

samma gäller ju tekniska larm, tex ventilationen har två olika larm, och det känns som det kvittar om man får dem ihop, där är det bara bra att få notis om att man måste kolla nåt.
Mk inom samma rum på samma sektion inga problem sålänge de inte har olika sektionstyper i programmeringen.
Dock så kommer du få byta till 1K motstånd.

Tekniska larm kan du med köra ihop Om du inte vill fördröja ett av dem.
Kan ju ställa en tid ingången i SPC måste vara giltig innan den larmar.
Går den tillbaka inom tiden så utlöses inget larm.
 
B
Jaså? Måste jag ha lägre motstånd ? Men om jag har två mk, går det då inte köra som vanligt med tex 4k7 över båda? så länge bara en löser ut blir det ju ingen skillnad mot bara en?
 
Redigerat:
RilleRock
B Boan skrev:
Jaså? Måste jag ha lägre motstånd ? Men om jag har två mk, går det då inte köra som vanligt med tex 4k7 över båda?
Nope, de har snävat till gränsvärdena för de olika tillstånden så vill du ha ett stabilt system så byt och även ändra Eol till 1k/1k på den sektionen samt kryssa i Eol breda band under systemalternativ.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
F
Hej,

Sitter och försöker förstå mig på effektbudgeten för ett SPC 4320. Ska montera ett system med ett par rörelsedeckare och dörrkontakter, två paneler, två expansionsenheter, några rökdeckare, två inomhussirener, en utomhussiren med blixtljus samt centralenhet med GSM-modul.

Vad jag har kunnat hitta är strömförbrukningen för enheterna enligt nedan:
- Bosch rörelsedeckare: 10mA/deckare
- SPC E652 expansionsenhet: 80mA/st, 2st
- Manöverpanel K623: 230mA
- Manöverpanel K421: 110mA
- GSM-modul N320: 130mA
- Rökdeckare 721R: 60mA, dock endast vid larm
- Siren 1 (Vanderbilt 1992): 16mA (vid ton)
- Siren 2 (SP203): 110mA (vid ton)
- Siren ute (TL-30L): 500mA (vid larm)
- Centralenhet SPC 4320: 200mA

Även om jag antar ingen brand och tysta sirener ligger strömförbukningen på 80mA (deckare) + 160mA + 230mA + 110mA + 130mA = 710mA + centralenhet.

Enligt spec verkar ett 4320 ha max 750mA för aux-laster. Räknar jag oerhört konservativt i.o.m. att ovanstående är maxförbrukning för varje enhet eller behöver jag extra 12V strömförsörjning för en sådan lösning? Hur löser man detta bäst i så fall?
 
Redigerat:
B
Men så mycket kan det inte bli. Jag har förutom magneter, 3st multideckare Bosch BlueLine, 3 branddetektorer, 1 Exp, 2 manöver. I idle drar AUX 270mA.
 
F
B Boan skrev:
Men så mycket kan det inte bli. Jag har förutom magneter, 3st multideckare Bosch BlueLine, 3 branddetektorer, 1 Exp, 2 manöver. I idle drar AUX 270mA.
Intressant. Dock har jag räknat konservativt med max angiven strömförbrukning för varje enhet, vilket kanske är onödigt konservativt. Men en rejäl utomhussiren drar ju ~500mA vid larm. Matar du din siren med 12V på annat vis? För även med 270mA vid vila skulle det bli minst 270+500 =770mA vid larm... eller tänker jag fel någonstans?
 
B
Har en inne siren SIR200 men ok, bara vid larm. Men en utesiren med led-blixt drar 70mA... men det borde ju gå att mata direkt från batterier via ett relä?
 
RilleRock
F f00gami skrev:
Intressant. Dock har jag räknat konservativt med max angiven strömförbrukning för varje enhet, vilket kanske är onödigt konservativt. Men en rejäl utomhussiren drar ju ~500mA vid larm. Matar du din siren med 12V på annat vis? För även med 270mA vid vila skulle det bli minst 270+500 =770mA vid larm... eller tänker jag fel någonstans?
Tl-30L drar max 100mA under förutsättning att man sätter in ett batteri i den.
SPC underhållsladdar då endast batteriet.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Hej. Någon som vet vilken typ av ljud som är mest lämpligt att ha på en utesiren i Sverige ? Finns brand för Sverige... men kommer ju vara för både brand och inbrott.

Bild på ett dokument med en "Sound Output Table" som listar olika ljudfrekvenser och mönster för en utesiren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Kanske enklast köra på ISO 8201 HF?
 
RilleRock
B Boan skrev:
Kanske enklast köra på ISO 8201 HF?
Jag hade testat mig fram för att höra vilken som låtit mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.