Just det, ca 300 m2 blir det med biytor, 230 +65.
Jag har tänkt två parallella slingor och sen tar jag nog närmare 90 meter totalt. Detta för att få ner lufthastigheten för att minska ev brus.
 
polanders skrev:
Om man räknar med att kunna få ut ca 2000 kWh om året i uppvämning samt en hel del i kyla på sommaren så betalar sig dessa rör väldigt fort.
Vad räknar du med för material- respektive arbetskostnad?
 
ska ner till polen och köpa rör där bla, räknar med att rören går på ca 50 kr metern så ca 5000 för rören. Sedan tänker jag förbereda med fläktar så där går väl gissningsvis ett par tusen till för ett par justa kanalfläktar. Sedan ett par filterpacket vet inte alls men säg tusen till. Jobbet gör jag själv och kostar gratis.
Så säg 8000 ungefär. Borde vara betalt på ett par tre år.
 
Jag kommer att bygga en liknande konstruktion för att värma respektive kyla tilluften till mitt FTX-aggregat. Jag har tilluftventilen placerad på huset som vanligt, och bygger två (eller kanske fyra) parallella svagt sluttande U av avloppsrör ut från huset. Anledningen till de parallella rören är för att få ner lufthastigheten i rören, vilket ger bättre värmning/kylning av tilluften samt mindre arbete för fläktarna i FTX-aggregatet. Senast jag räknade på det hela kom jag fram till att det blir billigare med flera 110 mm rör än att gå upp i dimension. Längst ner, på den lägst belägna punkten, i U:na sätter jag rensluckor som man kan stoppa in en sån där rensslang för högtryckstvätten. Tack vare min lilla tomt kommer jag förhoppningsvis åt hela vägen ända upp till huset med rensslangen. Tack vare att rensluckorna sitter på den lägst belägna punkten får jag även ut vattnet ur rören då jag spolat klart.

Tidigare tråd i ämnet:
Hur förlägga rör i marken så att de går att rensa?
 
Det verkar ju vettigt,,,
kommer själv att köra på parallella slingor för att få ner lufthastigheten för att på så sätt även minska ljudet.
Jag filar på samma lösning med att kunna spola ur rören emellanåt. Tänkte dock även få till en liten dränering i lägsta punten för att få bort det kondensvatten som uppstår på sommaren.
Tänker mig att jag borrar hål i avloppsöret i lägsta punten och tätar med något fint nät.
Under röret lägger jag sedan singel eller liknande för att leda bort vattnet.
Är det någon som har någon bättre lösning på dräneringsbiten vore det bra att veta nu.
Räknar med att börja med rören i slutet på nästa vecka.
 
thobjo skrev:
Själv bor jag i Luleå, så det kanske får bli lite längre ner i marken här.

Jo, om jag bygger en nedstigningsbrunn så hade jag tänkt ha "rensrör med lock" åtkomliga innifrån brunnen.
Har du funderat något mer sen förra tråden på djup och nedstigningsbrunn?
 
Jag har beslutat att låta rensningsmöjligheten bestämma djupet på vilket jag förlägger rören. Jag tror att jag skall gräva ner ett stående cementrör av lämplig storlek och inifrån detta är det tänkt att rensluckorna på något sätt skall vara åtkomliga. Jag hade inte tänkt mig något rör som man kan gå ner i, utan snarare att man ligger vid sidan om röret och sticker ner en arm eller kanske delar av överkroppen. Ovankanten på röret hade jag tänkt ha några decimeter under markytan och täcka med ett lock som man i sin tur förhoppningsvis kan få lite gräs att växa på.

Problemet blir hur man man ska få dit de båda/fyra rensluckorna då man vill att rören skall ligga så långt ifrån varandra som möjligt. Eventuellt kanske man får ha flera cementrör bredvid varandra.

Cementröret/-rören är tänkta att placeras precis nedanför en stödmur som blir dryga metern hög och jag hade väl tänkt att sätta rensluckorna en dryg halvmeter ner i cementrören. Detta innebär att rören en kort sträcka kommer att gå en halvmeter under marken och resten mellen en och en halv och tre meter ner i marken. Jag TROR att frostfritt djup här i Luleå är runt två meter, så det är ju lite i grundaste laget, men en tillufttemperatur på -10 grader är ju bättre än en på -25.

Förgreningen "till" och "från" de parallella slingorna tänkte jag ha i backen närmast huset (där det också är som längst ner och som jobbigast att gräva upp om något går åt skogen) och till dessa förgreningar ansluter jag genom att dra upp två avloppsrör genom plattan (om jag lyckas övertyga grundkillarna i det förträffliga i detta). Någonstans i huset övergår jag till spirorör och ansluter till FTX-anläggningen. FTX-anläggningen projekteras och installeras som vanligt först, huvudsakligen för att vi bygger med totalentreprenad, men också för att man utan allt för stora ansträngningar skall kunna koppla bort slingan i backen om man av någon anledning så önskar.
 
Tänk på att det är ganska lätt att lägga dit lite markisolering på de ställen där rören går grunt. Pss får du tjälfritt och därmed en bättre funktion. Det borde räcka med en skivbredd en halvmeter ner i backen eller så.

Tänke även kolla med er om ni har eller ska koppla på någon någon fläkt för att få upp flödet.
Jag har en frånluftsfläkt från värmepumpen men är osäker på hur mycket den orkar dra. Tänkte ev sätt på ett par kanalfläktar för att köra vid behov. Men kan man slippa den energiförbrukningen samt oljudet så är det ju bra.
 
polanders skrev:
Tänk på att det är ganska lätt att lägga dit lite markisolering på de ställen där rören går grunt.
Markisolering blir väl lätt lite tveeggat; du hindrar också marken från att värmas upp.

Och är inte det här med djup knepigt; då det är halvvarmt ute och solen ligger på och man ändå vill värma inne borde man få mer av en soluppvärmd grund slinga, men på vintern mer av en riktigt djup - vore det lönsamt med två rör på olika djup som man växlar mellan beroende på förutsättningar?

Ingen av er som förresten funderat på att förvärma varmvatten i en egen slinga när ni ändå gräver?
 
Det som Polanders och Tomtebo skriver om markisolering tål att tänkas på. Jag kan absolut INGENTING om markisolering, men om man gräver ner en sådan skiva, blir det då automatiskt frostfritt ovanför? Jag har svårt att se var den energin skulle komma ifrån...

Tomtebo skrev:
Och är inte det här med djup knepigt; då det är halvvarmt ute och solen ligger på och man ändå vill värma inne borde man få mer av en soluppvärmd grund slinga, men på vintern mer av en riktigt djup - vore det lönsamt med två rör på olika djup som man växlar mellan beroende på förutsättningar?
Du har rätt i att man vill kunna välja varifrån man tar luften, men jag är övertygad om att två slingor i marken är fel lösning.

Antag att vi vill värma luften i huset. Om det är varmare i marken än i luften låter man luften passera slingorna, annars tar man in den direkt. Om man istället vill kyla gäller det omvända.

Jag tror att det är ganska sällan som markytan är varmare än massorna längre ner i marken eller luften. Möjligtvis då solen gått ner efter att ha värmt marken en hel dag. Dock lär solen även ha värmt huset rejält under den tiden också, så värmebehovet är nog inte så stort.

Tomtebo skrev:
Ingen av er som förresten funderat på att förvärma varmvatten i en egen slinga när ni ändå gräver?
Nej, jag nöjer mig med det dryga milen långa och nedgrävda rör som kommunen är vänlig nog att låta mitt vatten passera innan jag får det. ;) Är man inte nöjd med det är nog solfångare ett bättre alternativ.
 
T
polanders skrev:
Jag har en frånluftsfläkt från värmepumpen men är osäker på hur mycket den orkar dra. Tänkte ev sätt på ett par kanalfläktar för att köra vid behov. Men kan man slippa den energiförbrukningen samt oljudet så är det ju bra.
Vänta ett tag nu, om du ska ha frånluftsvärmepump, skickar ju pumpen ut kyld luft året runt, så då kan du ju korsa denna luftsström med inkommande sommarluft och få kyld friskluft på sommaren, alternativt köra ut denna luftmassa genom ett stort stenmagasin som då kyler inkommande friskluft sommartid, sen kör du då dina 110 rör vintertid.
 
Ja det tål att tänka på, ska se om jag kan få till det praktiskt oxå.
 
Hemmakatten
Frågan är väl bara hur man ska få in denna luft från metervis med rör in i huset? Är den kallare lär den vara tyngre än varmluften inomhus. Är den varmare än inomhusluften (på sommaren) lär den kalla inomhusluften ligga som ett lock på inflödet och hindra den kalla luften att komma in.

Vi var inne på samma idé till skafferiet, men mitt sunda ? förnuft sa att det inte skulle fungera, eller?
 
Hemmakatten skrev:
Frågan är väl bara hur man ska få in denna luft från metervis med rör in i huset?
Även om det inte uttryckligen skrivits i denna tråd så tänker nog de flesta av oss ha någon form av ventilationssystem med mekanisk tilluft, och på så vis få in luften. Jag själv tänker ha mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning (FTX).

Hemmakatten skrev:
Är den kallare lär den vara tyngre än varmluften inomhus. Är den varmare än inomhusluften (på sommaren) lär den kalla inomhusluften ligga som ett lock på inflödet och hindra den kalla luften att komma in.
Precis som du skriver får man bättre blandning om tilluften är kallare (och har högre densitet) än luften i huset. För att förbättra blandningen med mellan tilluft och rumsluft är tilluftsdonen konstruerade på ett sådant sätt att det kastar ut tilluften en bra bit från donet, vilket även gör att luften blandas då tilluften är varmare än rumsluften.

Om man i väl vlada perioder låter tilluften passera ett nedgrävt rör innan man tar in den i huset får jag för mig att man sällan kommer att ta in varmare tilluft än rumsluften. Detta då utetemperaturen sällan är högre än innetemperaturen, och att man samtidigt faktiskt vill ha det varmare. Antingen är luften kallare utomhus, och då vill man värma den, eller så är den varmare, och då vill man kyla av den. Båda dessa förändringar i temperatur kan man till viss del få till stånd genom att låta tilluften passera ett nedgrävt rör innan man tar in den i huset.

Hemmakatten skrev:
Vi var inne på samma idé till skafferiet, men mitt sunda ? förnuft sa att det inte skulle fungera, eller?
Vare sig man gräver ner rör i backen eller ej så har det visat sig att ventilationssystem med mekanisk tilluft (och frånluft med, för den delen) faktiskt fungerar, så det borde inte vara något att vara orolig för.
 
Vill bara säga att jag hittade billiga rör på rinkabyrör. halva priset mot vad jag räknade med så det blir ju toppen att använda dessa till markvärme.
Totalkostnad ca 4000 nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.