Bra tråd!

För att balansera bilden bör dock nämnas alla trådar där nya husägare söker hjälp och med skräck får svar som ”hempulat”, ”okunnigt”, ”obefintlig avrinning”. Sådant beror på personer som överskattat sina förmågor och ibland går bra, ibland leder till skador och kostnader, även för efterträdarna.

Jag gillar can-do-attityd för man mår bra av känslan att klara av utmaningar, men man bör ta reda på sina begränsningar vilket jag ofta gör via detta suveräna forum!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ett annat sätt är att ta reda på ungefär hur arbetet skall göras innan man gör det.Då behöver man inte hålla reda på en massa begränsningar.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ett annat sätt är att ta reda på ungefär hur arbetet skall göras innan man gör det.Då behöver man inte hålla reda på en massa begränsningar.
Sina begränsningar syftade på personliga begränsningar utifrån sina egna förutsättningar. Inte legala begränsningar. Men du kanske inte har begränsningar?
 
Saknar tjejernas åsikter om ämnet. Hittills verkar bara killar svarat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
W WestPete skrev:
Sina begränsningar syftade på personliga begränsningar utifrån sina egna förutsättningar. Inte legala begränsningar. Men du kanske inte har begränsningar?
Det syftade jag också på.
Jag har begränsningar men de flesta av dem är inte permanenta. Varefter olika saker som ligger precis utanför mina begränsninger behöver göras så lär jag mig mer och förstorar mitt kunskapsområde.
 
Jag vet inte om jag kan bidra men något som är oskrivet hittills, men det jag, som snart nått pensionsåldern, kan haka upp mig på är att allt måste bli så perfekt från början. När vi skaffade hus så målade vi och alla penseldrag syntes på våra köksluckor, lister etc men nu när unga människor ska fräsha upp sitt kanske första boende så måste det bli perfekt och se ut som fabricerat direkt. Inte underligt att man avstår och aldrig får erfarenhet och kunskap.
 
  • Gilla
torparavgrund och 13 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag vet inte om jag kan bidra men något som är oskrivet hittills, men det jag, som snart nått pensionsåldern, kan haka upp mig på är att allt måste bli så perfekt från början. När vi skaffade hus så målade vi och alla penseldrag syntes på våra köksluckor, lister etc men nu när unga människor ska fräsha upp sitt kanske första boende så måste det bli perfekt och se ut som fabricerat direkt. Inte underligt att man avstår och aldrig får erfarenhet och kunskap.
+1 på ditt inlägg.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag vet inte om jag kan bidra men något som är oskrivet hittills, men det jag, som snart nått pensionsåldern, kan haka upp mig på är att allt måste bli så perfekt från början. När vi skaffade hus så målade vi och alla penseldrag syntes på våra köksluckor, lister etc men nu när unga människor ska fräsha upp sitt kanske första boende så måste det bli perfekt och se ut som fabricerat direkt. Inte underligt att man avstår och aldrig får erfarenhet och kunskap.
Så känner jag ofta själv.
När jag och min flickvän, numera hustru flyttade ihop i en lägenhet så möblerade vi till en början med vad vi hade, två olika enkelsängar ihopställda med varandra, ett ärvt köksbord som vi målade om osv.

Samma när vi köpte vårt hus, vi tog med det vi hade, vi köpte till att börja med några hinkar färg och fräschade till det värsta, tapetserade där det var sunkigt osv. I många många år efter detta planerades det och förbättrades det efterhand och husets värde drog med råge ifrån den summan vi hade lån på. Detta var helt normalt.

Idag upplever jag att en lejonpart av unga par som köper ett bo blåser ur det mesta innan de ens flyttar in. Ett tio år genomfräscht kök duger inte ens tills det att man bott in sig och kännt efter vad man vill ha och slängs fortare än vad någon kan säga bolåneränta.

De har dit hantverkare från alla skrån och lägger marksten för tvåhundratusen samtidigt som ett annat arbetslag bygger badrum för mer pengar än vad jag gav för mitt hus. Detta är vanliga arbetare...

Sedan sitter de där med ett perfekt hem skapat på ynka tre månader, med lån som inte ger något som helst utrymme för arbetslöshet eller spontaninköp.Men de har en ruskigt välputsad fasad att visa på Facebook, med Danska designmöbler på bild, och helt fantastisk familj och en önskan att väcka avund.


Nu tror jag inte någon här känner sig träffad direkt, jag ser många som renoverar i ett rasande tempo med fantastiska resultat. Tänk er om detta hästarbete istället lejts bort under en period som är kortare än vår Svenska sommar. Ni skulle få gå i pension först vid 130...
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 12 till
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Så känner jag ofta själv.
När jag och min flickvän, numera hustru flyttade ihop i en lägenhet så möblerade vi till en början med vad vi hade, två olika enkelsängar ihopställda med varandra, ett ärvt köksbord som vi målade om osv.

Samma när vi köpte vårt hus, vi tog med det vi hade, vi köpte till att börja med några hinkar färg och fräschade till det värsta, tapetserade där det var sunkigt osv. I många många år efter detta planerades det och förbättrades det efterhand och husets värde drog med råge ifrån den summan vi hade lån på. Detta var helt normalt.

Idag upplever jag att en lejonpart av unga par som köper ett bo blåser ur det mesta innan de ens flyttar in. Ett tio år genomfräscht kök duger inte ens tills det att man bott in sig och kännt efter vad man vill ha och slängs fortare än vad någon kan säga bolåneränta.

De har dit hantverkare från alla skrån och lägger marksten för tvåhundratusen samtidigt som ett annat arbetslag bygger badrum för mer pengar än vad jag gav för mitt hus. Detta är vanliga arbetare...

Sedan sitter de där med ett perfekt hem skapat på ynka tre månader, med lån som inte ger något som helst utrymme för arbetslöshet eller spontaninköp.Men de har en ruskigt välputsad fasad att visa på Facebook, med Danska designmöbler på bild, och helt fantastisk familj och en önskan att väcka avund.


Nu tror jag inte någon här känner sig träffad direkt, jag ser många som renoverar i ett rasande tempo med fantastiska resultat. Tänk er om detta hästarbete istället lejts bort under en period som är kortare än vår Svenska sommar. Ni skulle få gå i pension först vid 130...
Där satte du fingret på en sak som har förvånat och förbryllat mig ända sedan mina jämnåriga började köpa eller bygga hus.
Jag undrar vem folk bygger för........ bygger man för sin egen skull så blir det sannolikt en hel del annorlunda.....
 
P Paxman skrev:
Jag håller inte alls med! Om alla bara gjorde det de var bra på skulle ju ingen utvecklas. Den här tråden handlar ju om inställningen att "det där kan jag inte, så det håller jag mig ifrån" och att det är en ganska sorglig inställning.

För några år sedan behövde vår båt ett nytt kapell. Syslöjd var det avgjort tråkigaste ämnet i skolan enligt mig, och jag hade sen skolan kanske sytt totalt 20 meter med en symaskin. Ett nytt kapell kostar över 15.000 kr och det var inte aktuellt för oss att lägga ut. Jag köpte därför kapellväv och läste på så mycket jag kunde. Jag fick också stöd och råd av firman som sålde kapellväven, och när jag var klar med jobbet fick jag mycket beröm av samma kapellmakare. Han var imponerad att jag fått till det så bra! I samma veva sydde jag ny klädsel till båtstolarna, och fick där beröm av den firma jag köpte galontyget av.

Jag gav mig på två projekt som jag verkligen inte var bra på, som jag dessutom inte tyckte var så kul när jag påbörjade dem. Båda blev över all förväntan och stoltheten i att ha utfört ett jobb som till och med får beröm av riktiga proffs är otroligt tillfredställande. Att vi också sparade kanske 20.000 kr (inklusive stolsklädseln) gjorde ju inget. 20kkr är många liter bensin vi kan förbruka på sjön.
"Sy dynor själv, det är skitsvårt, och kan du som kille sy ??"
Japp, och det blev skitbra. Svårt, nä, pillrigt och tidsödande.

"Bilmotor i båt går inte, det är inte samma även om dom ser lika ut"
Det gick utmärkt.

"Tillverka en egen sötvattenkylning, du är inte klok"
Nä, jag är inte klok och tillverkade en själv.
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 3 till
  • Laddar…
Känner igen din beskrivning!

Här i bygden kallar vi sådant folk för "Stockholmare", helt oberoende var de egentligen är bosatta.

De är också mycket rikt representerade i dikena längs våra vintervägar!!!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tack för ni generaliserar över oss 80 talister... (även om jag till viss del håller med)
Håller på o planerar en tillbyggnad, o tror det mesta är görbart. Har inte sökt bygglov för nåt innan, men det var ju inga konstigheter. De klarade sig bra på mina första utkast på a och k ritningar.. Nu återstår lite stomme, ftx ventilation, värmepump, badrum mm. Det har jag aldrig gjort, så det kan jag nog!!
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
E
V vedklyv skrev:
Saknar tjejernas åsikter om ämnet. Hittills verkar bara killar svarat.
Jag brukar inte sitta och gissa könet på användarna i en tråd eller räkna vilka som skriver vad, men jag har gjort inlägg i tråden och har aldrig varit något annat än av honkön, aldrig haft en önskan att vara något annat heller. :devilish:
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Där satte du fingret på en sak som har förvånat och förbryllat mig ända sedan mina jämnåriga började köpa eller bygga hus.
Jag undrar vem folk bygger för........ bygger man för sin egen skull så blir det sannolikt en hel del annorlunda.....
...sen kan man fråga sig hur länge samhället håller innan kollaps på bostadsmarknaden, alternativt att vårt kortsiktiga synsätt tar kål på miljön - men troligen är det inte vi i norden som (även om vi förbrukar för mycket miljö) är för få för att göra från eller till...

Sen tror jag man också ska tänka på att systemet är "designat" för att funka så här. Bankerna VILL att folk ska låna till bostaden, de skapar pengar ut luft som de får ränta på. Som i nån tråd där nån ville få byggkreditiv, bygga långsamt men "snålt". Bankerna vill hellre fort och dyrt, bara "värdet" på bostaden finns som säkerhet. Likaså hållbart tänkande och livscykelanalys. BNP blir högst om vi bygger skitbostäder snabbt, bor ett tag, jobbar som svin, river och bygger nytt...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...sen kan man fråga sig hur länge samhället håller innan kollaps på bostadsmarknaden, alternativt att vårt kortsiktiga synsätt tar kål på miljön - men troligen är det inte vi i norden som (även om vi förbrukar för mycket miljö) är för få för att göra från eller till...

Sen tror jag man också ska tänka på att systemet är "designat" för att funka så här. Bankerna VILL att folk ska låna till bostaden, de skapar pengar ut luft som de får ränta på. Som i nån tråd där nån ville få byggkreditiv, bygga långsamt men "snålt". Bankerna vill hellre fort och dyrt, bara "värdet" på bostaden finns som säkerhet. Likaså hållbart tänkande och livscykelanalys. BNP blir högst om vi bygger skitbostäder snabbt, bor ett tag, jobbar som svin, river och bygger nytt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.