I helgen fortsatte jag med isolering och smygar kring takfönstren.
 
Datorskärm visar akustiskt analysdiagram, möjliggjort av arbete med absorbenter, i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Labbat med absorbenter.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fixat lite med stolarna i bion.

Hörnet av ett hemmabioutrymme med en del av en skinnklädd stol, högtalarkabel och en basförstärkare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Provkör min kaminfläkt som inte fungerade så som jag tänkt då vår kamin har anslutningen för skorstenen på ovansidan.
Tillverkade en kåpa runt skorstenen i aluminium så nu fungerar den kanon.
Fläkten startar redan efter några minuter och det ska bli kul att se om sen gör något nytta genom att sprida värma ut i hallen.

Kamin med påmonterad kaminfläkt och aluminiumkåpa runt skorstensanslutningen på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vilken kaminfläkt är det?
 
P-plats P-plats skrev:
Funderade fram och tillbaka och denna verkade passa mig bäst:

[länk]

Vår kamin är klädd med kakel och extra stenpaket.
Jag har en täljstenskamin i hallen. Soffan är ca 5 meter från soffan. Jag har en stark golvfläkt idag men eftersom den låter som en gräsklippare använder jag bara den när det är minus 20. Undra om den är värd sitt pris för mig , men visst hade det varit trevligt med extra spridning till de ca 2kbm jag eldar per år.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Idag har jag fortsatt arbetet i krypgrunden med att fästa upp plasten mot grundmuren.
Plastfolie fastsatt vid grundmur i en krypgrund med stödjande vita fixeringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Finfint golv som kom fram :love:
Tyvärr så såg det bättre ut på bild än i verkligheten, råspont spikat uppifrån :confused: inte alls snyggt med tusen synliga spikhuvuden....

Kör vidare med mitt balsamico ek parkett
Mörkt balsamico ekparkett som installerats i ett rum, synliga lister och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår lister och fräscha till radiatorn, sen är det inflytt:geek:
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag har en täljstenskamin i hallen. Soffan är ca 5 meter från soffan. Jag har en stark golvfläkt idag men eftersom den låter som en gräsklippare använder jag bara den när det är minus 20. Undra om den är värd sitt pris för mig , men visst hade det varit trevligt med extra spridning till de ca 2kbm jag eldar per år.
Svårt att säga för den flyttar betydligt mindre luft än en riktig fläkt.
Man känner knappt att luften rör sig men jag märker att den gör nytta för värmen förflyttas betydligt bättre ut i hallen.
 
  • Gilla
VedbyMats och 1 till
  • Laddar…
Bakugnens insida redo för provkörning med synliga tegelstenar och två ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag, söndag 17/12 -17 så är bakugnen klar för att provköras.

Nybyggd bakugn med två tänta eldstäder innanför en öppen lucka, redo för tunnbrödsbak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort lite modifieringar, rökgångarna ligger inte bara längst in, har två i framkant, endast för att rök inte skall smita ut och sätta igång alla brandvarnare.

Om det smiter ut rök, hoppas jag att spiskåpan tar det.

Tunnbrödsbak på agendan senare!

God jul på er alla!

Mvh. P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Person använder manuell snöslunga på uppfart med snötäckt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-05 modellen funkar även som snöslunga.

Person använder kroppen för att kasta snö som en snöslunga, humoristisk referens till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den äldre modellen riskerar att hamna på skroten om han släpper ut lasset, vissa (kvinnor) kan lätt överreagera.
Killarna flinar och avvaktar om "pappsen" vågar....... Jag kan inte rå för om jag får kramp i armen.

God jul, hoppas jag.....

Mvh från en med riktigt dålig självbevarelsedrift.
 
  • Gilla
iSnobben och 3 till
  • Laddar…
Satte upp några hyllor för media, tre lådor mindre i förrådet.

Ett hemmabiosystem med projektor, ljudutrustning på hyllor och en väggfylld med DVD-filmer bredvid svarta fåtöljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
tommib
TeroM TeroM skrev:
Fixat lite med stolarna i bion.

[bild]
Speakon.... ambitiöst. Liksom resten av bygget.
 
tommib tommib skrev:
Speakon.... ambitiöst. Liksom resten av bygget.
:)

Var det smidigaste kontakterna till stolbumberserna som klarade kvadraten på kabeln. Sen två färdiga kablar med kontakter i båda ändar som jag klippte i mitten för att få till anslutningskablarna från stolarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.