Hur löser jag detta?
 
  • 20171216_110413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en ny :)
 
  • Gilla
bananarne och 2 till
  • Laddar…
H
D Danii KD skrev:
Hur löser jag detta?
ny kontakt på fibern.krångligt eller ny kabel
 
Har aldrig hållt på fiberoptik . Så det är inget svårt? Känns så lätt med elkablar , fungerar så länge de nuddar varandra men fiber no idea
 
Y
Ifall den kabeln går mellan två synliga platser, så kan du lossa kablarna där dom sitter fast.

Åka till kjell eller andra teknikställen och köpa en ny i rätt längd, så bara pluggar du i den nya där den gamla satt.

Undvik att titta på ändarna när du gör det för det kan vara skadligt ljus.
 
  • Gilla
slamstuart
  • Laddar…
Om det inte är som @Yrrol säger ovan så måste kabeln svetsas alternativt blåsas om. Det kan bli rätt kostsamt och är inget man gör själv.
 
Så jag köper bara en ny blå å trycker in mot metallpinnen? Den tunna blå har den åkt ut eller alltid varit utanför?
 
Så jag köper bara en ny blå å trycker in mot metallpinnen? Den tunna blå har den åkt ut eller alltid varit utanför?
 
  • Router med lösa blå och vita kablar och metalldetaljer synliga på grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
att sätta på en egen kontakt på trasiga tråden är inget vi privatpersoner gör. Kräver speciella verktyg och kunskap.

Men den sladden du har är lixom en färdigtillverkad sak du själv kan ersätta om du köper en ny.

så tillvida den inte är platsbyggd och går genom små hål i väggar och så.
 
H
D Danii KD skrev:
Har aldrig hållt på fiberoptik . Så det är inget svårt? Känns så lätt med elkablar , fungerar så länge de nuddar varandra men fiber no idea
lite små krångligt. två skalningar. torka av. kapa själv fibern rätt. krångla med nya kontakten.(kontrollera kontakten). se till så att det är monterat på rätt sätt.
och alllting beror på vad för kabel och vilken kontakt, för montering skiljer sig
 
Går det inte att byta hela kabeln? Hur ser den ut i andra änden?
 
Var på Kjell. De hade ingen sån som på bilden ovan. Vart får man tag på såna?
 
Är det inkommande fiber till din mediakonverter som är av? Har svårt att avgöra det från din beskrivning.
I så fall är det nog inget som du själv kan fixa.
Konvertern bör/ska sitta fast monterad på en väggyta för att undvika detta fel.
 
D Danii KD skrev:
Var på Kjell. De hade ingen sån som på bilden ovan. Vart får man tag på såna?
Inte expert på fiber men tycker det ser ut som SC singlemode. Borde finnas på webhallen, dustin home och liknande.
 
H
Det ser ut som att du behöver någon som svetsar om fibrern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.