M MagnusAndersson skrev:
Du kan ringa in till Verisure så ändrar de tiden tills dörren låser.
Jag ringde in för att beklaga mig över att det tog så lång tid innan dörren låstes, men fick då till svar "Ja men det kan jag ändra åt dig" ... sagt och gjort. Nu låser jag dörren med bortasäkring på 2-3 sekunder.
Ringde dom nu efter ditt tips. Den kortaste tid dom kan ställa in är 15 sekunder. Det vansinniga är att då blir även utpasseringstiden satt till 15 sekunder, alltså den tid jag har på mig att gå ut och stänga dörren om jag nu skulle larma på från dosan på insidan.
Det hela är ganska konstigt tycker jag. Om jag inte använder bortasäkring utan bara går ut och låser/larmar från utsidan - ja då låser dörren på direkten. Detta oavsett vad utpasseringstiden är satt till.
Men om jag slår till bortasäkringen och sedan går ut och låser/larmar - ja då gäller helt plötsligt utpasseringstiden innan låset låser.
 
Det är inte så tokigt utan utpasseringstiden är den tiden någon har på sig att passera ut vid till larmning och då kan den inte låsa i bortasäkert läge innan tiden gått ut, för då kan ingen passera ut utan de hade blivit inlåsta.
 
om ja köper ett lås utan smart delen. Kan ja köpa till bara den, utan verisure delen, och få låset att fungera med mitt z wave?
Bauhaus har bara 2 paket, ett med verisure och smart och ett utan bägge 2.
 
  • Gilla
lille_micke
  • Laddar…
Jag vill bara avråda alla som funderar på att köpa den här skitprodukten från ett köp.

Investerade i produkten i våras, med syfte att sätta in i min befintliga dörr. Hade mätt och varit i kontakt med Doorman för att vara säker på att dyrgripen passade, men när jag stod för montering visade det sig att det inte passade.

Investerade i en ny ytterdörr och i somras satte jag in låset.

Allt eftersom kylan tilltagit har låset betett sig värre och värre. Trodde först att det handlade om den berömda glipan, men den har kunnat uteslutas.

Har bytt batterier, gjort alla felsökningar som Doormans support kan komma på, alla ominstallationer osv osv, men det är fortfarande ett lotteri om min dörr går att låsa, eller om den går att låsa upp.

När Yale då till slut har slut på idéer (ska tilläggas att supporten är enbart norrmän), så får jag veta att de asen tycker att jag bara ska montera ur mitt lås och åka och lämna tillbaks till affären. Att jag då inte har något lås eller handtag eller något annat till min dörr, mitt i vintern, ger de fullständigt fan i, men hälsar att ibland så är återförsäljare schyssta och lånar ut något åt mig.

De avslutar med att be mig om min mejladress så de kan mejla över reklamationsuppgifter. Jag bokstaverar tydligt och klart min mejladress flera gånger - men något mejl har inte dykt upp.
 
Är det kylan som ställer till det?
Har du testat att använda litium batterier?
 
Min första misstanke var att det var kylan som ställde till det. Har matat i nya batterier ett par ggr och även köpt de lite exklusivare. Nu är planen att byta ut skiten mot en ny och se vad som händer. Tänker kosta på mig att en låssmed får göra bytet, för att få ett par fräscha ögon på det. Sannolikt har jag fått ett måndagsexemplar som inte klarar av den blöta hösten vi haft i kombination med kylan som kom. Det är i alla fall min kvalificerade gissning.

Byggvaruhuset som jag köpt låset på var mer tillmötesgående är Yales egna support och gav ut ett lås till mig i förväg så jag inte behöver stå utan lås.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Du kan aldrig jämföra dyra alkaliska batterier med litiumbatterier.
Litium batterier brukar fungera ner till -20 till -40 grader beroende på batteri.
Ett alkaliskt batteri kan dö redan när det övergår till minusgrader.
Köp litium batterier och se om det hjälper, det är ofta det räcker med att byta batterier till litium när jag kommer ut till kunder med liknande bekymmer.
Samtidigt undrar jag varför supporten inte föreslagit litium batterier bland de första alternativen sedan kom jag på att det är ASSA och supporten ofta inte är den bästa.
 
Då var det provat. Funkade som förväntat inte alls.
 
Location. Kanske dum fråga, men har du provat att trycka dörren hårt rakt in mot karmen och sen låsa? Så att den verkligen är stängd? Min är lite kinkig med låsningen om jag inte trycker till dörren.
 
L Location skrev:
Då var det provat. Funkade som förväntat inte alls.
Ja fungerar inte låset med vanliga batterier är det ju uppenbart trasigt, sen finns det säkert fördelar med litium men reparerar trasiga lås gör dom inte... :crysmile:

Batterierna sitter ju på den varma sidan av dörren så temperaturen skall inte kunna påverka batterierna om det nu inte är ingången till ett frysrum förstås ....
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
E Earplugged skrev:
Ja fungerar inte låset med vanliga batterier är det ju uppenbart trasigt, sen finns det säkert fördelar med litium men reparerar trasiga lås gör dom inte... :crysmile:

Batterierna sitter ju på den varma sidan av dörren så temperaturen skall inte kunna påverka batterierna om det nu inte är ingången till ett frysrum förstås ....
Ett vanligt misstag är att människor utgår ifrån att alla dörrmiljöer ser ut som hos dem men det stämmer inte.
Litium batterier gör ofta susen vid strul vid kyla.
Jag har jobbat länge inom säkerhetsbranschen och vem vet jag kanske varit på plats och lagat någon i tråden vars yale doorman strulat (kan inte veta p.g.a anonymitet).
Det krävs mer information än vad som finns i denna tråden för kunna avgöra om hans yale doorman är trasigt, men då byggvaruhuset varit så behjälpliga så är det bara att byta och se om det gör någon skillnad.
Snälla skratta inte så du gråter åt den enda yrkesmannen inom området aktiv på detta forumet när du inte ens förstår vad du uttalar dig om.
Ärligt talat tycker jag inte om många inlägg denna tråden vilket är orsaken till att jag ofta undviker just denna tråden.
Jag kliver av denna tråden återigen, får se om jag någonsin orkar bry mig om den igen.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Ett vanligt misstag är att människor utgår ifrån att alla dörrmiljöer ser ut som hos dem men det stämmer inte.
Litium batterier gör ofta susen vid strul vid kyla.
Jag har jobbat länge inom säkerhetsbranschen och vem vet jag kanske varit på plats och lagat någon i tråden vars yale doorman strulat (kan inte veta p.g.a anonymitet).
Det krävs mer information än vad som finns i denna tråden för kunna avgöra om hans yale doorman är trasigt, men då byggvaruhuset varit så behjälpliga så är det bara att byta och se om det gör någon skillnad.
Snälla skratta inte så du gråter åt den enda yrkesmannen inom området aktiv på detta forumet när du inte ens förstår vad du uttalar dig om.
Ärligt talat tycker jag inte om många inlägg denna tråden vilket är orsaken till att jag ofta undviker just denna tråden.
Jag kliver av denna tråden återigen, får se om jag någonsin orkar bry mig om den igen.
Oj, du var mig en lättkränkt herre... själv blev jag mycket kränkt av att du hävdar att du är enda yrkesmannen inom området.... ( obs ironi!) Jag menade inget illa, lev väl och låt inte ett svar på ett forum förstöra din dag...
 
Kanske har denna fråga varit uppe i tråden tidigare, eller hör mer till hemautomation... Men jag har för mig jag läst man kan fixa nån integration för "Doorman Verisure" med Home Assistant (https://home-assistant.io/components/verisure/), men då lägger man in sitt lösenord i nåt script tror jag... vilket känns mindre bra.

Men man kan ju ställa in så man får mail vid alla händelser, finns det någon som gjort en implementation som sätter en status till sin hemautomation mha mailen? Det skulle vara fint att veta vem som öppnade dörren... Och detta borde vara helt hackningsfritt, då det är envägskommunikation utan några lösenord inblandade. (typ https://home-assistant.io/components/sensor.imap_email_content/). Jag har inte mekat så mycket med HA så jag förstår inte riktigt om detta skulle fixa att läsa dessa mail och tyda ut ur dem vad låsets status är?
 
Är det någon som sett om det kommit en produkt för ihopkoppling av SPC och Doorman? Har kollat länge nu men det borde inte vara så svårt att lösa..
 
Jag gissar larmföetagen har gjort nån deal med doorman, eftersom verisure säljer en bundle. Antagligen är intresset inte så stort för lösa larm. Jag satsar på att knyta ihop dem med hemsutomation, att slå larmkoden separat ser jag som en sökerhetsmässig fördel...
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.