mexitegel mexitegel skrev:
Ja. Större firmor har större rabatter och det är absolut inget fel i det.

Men instegsrabatten är absurt löjlig. Jag skaffade ett konto hos Ahlsells för en av mina firmor då jag behövde köpa lite småkrafs som inte fanns någon annanstans. Jag handlar för mindre än 5000 kr/år och mitt avtal ger mig ändå mellan 50-70% rabatt.

Det är väl läge att skapa en egen hashtag för detta hyckleri?
Förstår inte alls hur en hashtag skulle kunna hjälpa här, är från en annan generation, så förlåt mig att jag inte kan se hur det skulle kunna hjälpa. Är det på Instagram eller twitter?

Prismodellen elgrossisterna har är udda, behöver nödvändigtvis inte vara fel för det.
Det är lätt att jämföra priser idag, då ska det inte skilja så mycket som trådarna i Byggahusforumet säger, skulle tro att elinstallatören i en del fall kanske faktiskt betalar högre priser för en del material än om han skulle köpt det online eller på Jula Ohlsson.

Förklaringen till detta kan vara flera, men det finns ett ganska begränsat antal elgrossister och fördelar med att handla hos dessa kan vara stort lager, viss expertiskunskap samt förenklade reklamationer. Det går även att beställa varor på eftermiddagen och få hem dessa vid 7-8 nästföljande dag

Har man aval hos en grossist åker man som regel dit och handlar varorna man behöver, priserna är inte utskrivna och heller inget man ägnar någon större tanke på att jämföra då företagsledningen bestämt att just den grossisten är bra att handla hos, beställer man på nätet går priserna att enklare jämföra.
Jag kan själv ibland se stora prisskillnader mellan olika grossister, vilket egentligen är märkligt, men behöver man artikeln så fort som möjligt så väljer man den som finns på lager, även om det skulle kosta mer..
Nu är min situation annorlunda då jag inte jobbar så mycket för privatpersoner, kan artikeln beställas genom någon Av de godkända leverantörerna så får man förutsätta att priset är korrekt, sen tror jag att ett pålägg på 6% av inköpspriset görs, men, som sagt, lite större kunder som köper tjänsterna.

Dessa trådarna är inte helt ovanliga, man kritiserar systemet, men kan inte du Mikael_L, Norrbottenssnickaren, Bo Siltberg och Hempularen komma med förslag hur det skulle gå till enligt er mening istället?
 
Ljus Ljus skrev:
Historiskt fanns det något som hette EIO cirkaprislista. På den tiden har jag förstått att det även fanns en gemensam grossistprislista (GNP) som alla grossister förhöll sig till. Detta prissamarbete förbjöds i slutet på 80-talet om jag minns rätt. Idén var att närma sig EU och att sk. cirkaprislistor förbjöds.
Att det sedan utvecklats till den avart vi har idag är inget vi småföretagare har valt eller medverkat till. Tror att de flesta mindre företag med seriös inriktning tycker precis som jag, att det bara är besvärligt. Dels har vi olika grundpris, dels har vi olika rabattsatser hos de olika leverantörerna, dels skiljer rabatten mellan olika produktgrupper. Allt sammantaget gör det onödigt svårt för oss att till en kund enkelt säga vad en enstaka produkt kostar...
Är det kanske så att många/de flesta entreprenörer hellre skulle ha ett enklare system
där de skulle slippa ljuga, slippa konflikter, köra med raka papper, ge ärliga offerter
och istället konkurrera genom att göra ett bra jobb.
 
Få har nog funderat över vad en elektriker verkligen har för kostnad per timme? Sanningen är att en elektriker med bil maskiner och löpande utbildning kostar drygt 600:-/ timme. Historiskt har detta fungerat med höga materialpåslag. Nu är pristransparensen ett faktum främst genom Internet. Det som skulle behöva ske nu är att elektrikern tar ut en högre timpenning och ligger på liknande priser som tex Bauhaus på material levererat till kund. Men sina rabatter har han då i de flesta fall ett rimligt påslag för materialet för sin hantering, minst 10-15%. Historiskt har relativt höga materialpåslag fungerat relativt bra men vissa har helt klart tagit ut överpris av sina kunder. Men som sagt för att uppnå den balans och rimliga materialpriser måste du vara beredd att betala 600-650:-/timme för hans tjänster.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Diskussion här verkar bara gälla priset. ( Jag har inte läst hela tråden så min aspekt har kanske varit uppe tidigare.)

Det finns undersökningar i EU att 60% av allt är kopier!
Själv har jag råkat ut för lågpris som misstänkt varit kopior.
En eluttag för dosa med skruvanslutning var låsblecket av så dålig kvalité att den böjde sig vid montering av ledare, det kvittade hur mycket man spände skruven så kunde man dra ut ledarn.

Det visade sig att det skilde 0,5mm i tjocklek på låsblecket mot ett gammalt uttag från 60-talet så det gick inte att få ett bestående klämkraft på ledarn. Det var bara att slänga skräpet.

Det är fler produkter som man får en känsla att, är detta en originalprodukt?
 
K
Min elektriker menar att det mesta på elbutik är kopior och att det är därför inte ens hans grossist kan slå de priserna... Framförallt gäller det uttag och strömbrytare från ex schneider... Jag är skeptisk?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns undersökningar i EU att 60% av allt är kopier!
Det är fler produkter som man får en känsla att, är detta en originalprodukt?
Du får gärna ge en källhänvisning till ett så starkt påstående som att 60 % av allt som säljs i EU är kopior.

Det elmaterialet jag köpt från välkända näthandlare av välkända märken har aldrig uppvisat några kvalitetsbrister som skulle kunna härledas till att produkten var en piratkopia. Kanske har du fått ett dåligt exemplar, och i såna fall får du reklamera produkten till försäljaren.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Min elektriker menar att det mesta på elbutik är kopior och att det är därför inte ens hans grossist kan slå de priserna... Framförallt gäller det uttag och strömbrytare från ex schneider... Jag är skeptisk?
Gällande de kända varumärkena på den svenska marknaden är risken liten för kopior, men om du handlar mera okända varumärken fpå nätet då du inte vet ursprungsland kan risken säkert finnas. De flesta produkterna hos just Elbutik köper de in från de stora och faktiskt trygga elgrossisterna i Sverige.
 
N Nyfiken i en strut skrev:
Historiskt har relativt höga materialpåslag fungerat relativt bra men vissa har helt klart tagit ut överpris av sina kunder. Men som sagt för att uppnå den balans och rimliga materialpriser måste du vara beredd att betala 600-650:-/timme för hans tjänster.
Det är så klart en pedagogisk utmaning att få kunder att förstå att timkostnaden historiskt varit för låg och en stor del av vinsten har tagits ut via "dolda" materialpåslag. De flesta kunder tycker nog det är rimligare att betala en högre timpenning och dessutom kan man ju dra ROT på det så det blir ju billigare för kunden. Sen är det ett mer transparent upplägg som nog skulle spara en hel del tvister och missnöjda kunder vilket alla tjänar på.
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
N Nyfiken i en strut skrev:
Gällande de kända varumärkena på den svenska marknaden är risken liten för kopior, men om du handlar mera okända varumärken fpå nätet då du inte vet ursprungsland kan risken säkert finnas. De flesta produkterna hos just Elbutik köper de in från de stora och faktiskt trygga elgrossisterna i Sverige.
Om han påstår det så ärt det definitivt en lögn för att du skall handla av honom. De stpra etablerade varumärkena skulle genom jurister kunna stänga Elbutik på dagen om det var frågan om rena kopior. Som sagt de köper in från grossisterna precis som elektrikern. Alla andra påståenden är total okunskap!
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Min elektriker menar att det mesta på elbutik är kopior och att det är därför inte ens hans grossist kan slå de priserna... Framförallt gäller det uttag och strömbrytare från ex schneider... Jag är skeptisk?
Rena drömmar... men det säger ju sig självt.
 
Finns det någon som kan peka på källor som visar hur det ska vara enligt det man skriver, Inköpspris +10% ? Är det ett lagkrav? Man får nästan det intrycket att kunden med polishjälp kan storma in hos entreprenören och ta del av dennes fakturor om det blir strid om saken? Det måste ju ändå finnas grund till detta nånstans och att bara skriva "inköpspris" blir ju antagligen lite luddigt. Det borde finnas en utförligare text som man kan stödja på rent lagligt eller är allt det här bara en rekommendation av någon part?
 
S Stefan1972 skrev:
Finns det någon som kan peka på källor som visar hur det ska vara enligt det man skriver, Inköpspris +10% ? Är det ett lagkrav? Man får nästan det intrycket att kunden med polishjälp kan storma in hos entreprenören och ta del av dennes fakturor om det blir strid om saken? Det måste ju ändå finnas grund till detta nånstans och att bara skriva "inköpspris" blir ju antagligen lite luddigt. Det borde finnas en utförligare text som man kan stödja på rent lagligt eller är allt det här bara en rekommendation av någon part?
I min värld finns det inte utrymme för tolkning, säger man inköp + 10% är det detta som gäller. Kan vara så att man brukar benämna detta som materialpåslag 8% i upphandlingarna. Enda skillnaden mot ett ramavtal el dyligt är att beställaren enligt avtal ger sig rätten att kontrollera priserna genom att de mottager kopia på fakturan från grossist med fakturan till kund. Så har det varit för oss iaf. Och faktiskt så ger beställaren sig rätt att granska bokföring osv men det är svårt i detta fall.

Det enda felet TS gjort är att han trodde att man kunde lita på att människor höll sitt ord. Fan för oärliga jävlar.
 
  • Gilla
Nyfiken i en strut
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Och Ahlsell:

[bild]

Ahlsell tycker uppenbarligen att jag är en idiot så där har jag inte tänkt handla något.
Måste säga att Ahlsells prissättning är märklig. Jag är inte elektriker men mitt pris hos dom för denna kabel är drygt fyra kronor plus moms. Förvisso även det ett skitpris men man undrar varför min "rabatt" är närmare tio kronor medan din är 1.40. Jag har knappt handlat något alls av dom och inte "förhandlat" utan bara reggat ett konto på webben.

Finns det någon riktig elektriker som "vågar" avslöja vad ett riktigt pris är för denna kabel hos Ahlsell? ;)
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
Avtal liknande ditt med "Inköpspris + 10% påslag" är ganska vanligt även från mer rutinerade inköpare.

Jag skulle säga att det är ytters dumt (främst för kund) att välja detta sätt att prissätta. Dels eftersom elektrikern i princip fritt kan välja vad han har för inköpspris hos grossisten, dels för att detta ger inget incitament för elektrikern att pressa sina inköpspriser.
Njae, här får vi vara lite försiktiga. Det är en sak om elektrikern inte motiveras att köpa det billigaste fullgoda materialet, eftersom kunden ändå betalar. Om det bara vore problemet så tror jag inte att upprördheten skulle bli så stor. Det är ett enkelt hanterbart "perverse market incentive"

Det vi istället vänder oss mot är att elektrikern säger att de haft ett visst inköpspris, bevisat genom hänvisning till någon slags "prislista" med priser som ingen (eller iaf få) betalar, och sedan stoppar mellanskillnaden mot det verkliga, starkt rabatterade priset, i fickan. Med motiveringen att "annars så går det inte runt".

Men att, som du föreslår, istället hänga upp det på faktiska priser på elbutik.se är naturligtvis en bättre idé. Även om det finns sätt att runda det med (jmf. elektronikkedjornas prisjämförelsegaranti där man fått ett speciellt modellnummer från tillverkaren, och varan därför "inte säljs" någon annan stans.)
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
I min värld finns det inte utrymme för tolkning, säger man inköp + 10% är det detta som gäller. Kan vara så att man brukar benämna detta som materialpåslag 8% i upphandlingarna. Enda skillnaden mot ett ramavtal el dyligt är att beställaren enligt avtal ger sig rätten att kontrollera priserna genom att de mottager kopia på fakturan från grossist med fakturan till kund. Så har det varit för oss iaf. Och faktiskt så ger beställaren sig rätt att granska bokföring osv men det är svårt i detta fall.

Det enda felet TS gjort är att han trodde att man kunde lita på att människor höll sitt ord. Fan för oärliga jävlar.
Ja men återigen, vem är det som säger detta? Var kan jag läsa att det ÄR så ? Det måste ju finnas nåt mer som är grund till en tvist om det blir en sådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.