B
men hur är det nu, kraven är väl inte samma för bostadshus som offentliga miljöer? detta med en cirikel osv runt toaletten?

men har en väns vars granne fick backning på ett renoverat badrum i gamla delen när de skulle bygga ut... det var typ 20 cm för litet.. tror det löste sig till sist, men det är ju så att kommunen "passar" på, för att undvika att ev i framtiden behöva bekosta anpassningar.

men vad är kraven på småhus nu?
 
Nej. Det är inte sama krav på offentliga lokaler.

Jag tycker reglerna känns hyfsat rimliga. Det kanske bara är någon procent som sitter i rullstol men nästan alla har en bekant med något handikapp och i så gott som alla familjer råkar någon någon gång ut för något som kommer göra dem, i alla fall en period, begränsat rörliga. Ser man till att ett hus har en genomsnittsålder på 100-200 år tycker inte jag att det är ett orimligt krav med WC i entréplan och vändcirkel för rullstol. Det kommer behövas.

Det är ju inte egentligen de som hamnar permanent i rullstol som är det stora problemet. De kan ju flytta. Probemet är ju att många blir handikappade i ett halvår eller så. För lång tid för att ligga på sjukhus men för kort tid för att bygga om huset eller sälja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
B
var hittar man enklast reglerna som gäller ? tex, kan handfatet vara bredvid toaletten? minimimått? osv.

jag har mest stött på det som gäller för offentliga miljöer, och då är ju toaletten i mitten och inget runt om i princip...
 
Poängen med vändradien är väl att du ska kunna snurra med rullstolen så det borde väl inte spela nån roll på vilken sida dörren sitter.

Om vändradien inte finns så måste den rullstolsburne backa in och sen försöka förflytta sig från rullstol till toalettstol.
 
Om det är någon tröst i sammanhanget så kommer lagen om bostadsanpassningsbidrag (med all sannolikhet) att ändras 1 juli 2018. http://www.regeringen.se/rattsdokument/lagradsremiss/2017/10/ny-lag-om-bostadsanpassningsbidrag/
Då kommer lagstiftningen att justeras gällande om bidrag ska kunna beviljas efter att ändringar/ombyggnation/tillbyggnad genomförts utan att följa lagstiftningen. Så även om du bygger om utan att följa lagstiftningen i ditt småhus så kommer det inte att drabba de boende som flyttar in efter dig. Men om du som byggt om drabbas av sjukdom och ansöker om bidrag så får du bekosta anpassningarna själv. Jag som arbetar med bostadsanpassningsbidrag kan snabbt konstatera att de personer som ansöker om anpassning inte skulle ha råd att anpassa sin bostad när det väl är dags på ålderns höst.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ehh, dumheter! Klart som tusan det finns fall där man skall totalrenovera eller bygga ut gamla hus, tänk ett hus från 1910 säger vi, med fina massiva väggar. Murstockar och trappor och min moster vet vad. Vad gör man om ytan helt enkelt begränsar hur stort badrum man kan bygga? Så man måste hålla sig en aning under måtten för att klara kraven för handikappanpassat?
Vad skall en arkitekt göra åt detta? Plocka fram trollstaven och trolla huset större?
Är man begränsad i det befintliga kan man göra avsteg och anpassa till förutsättningarna enligt lagstiftningen, inga konstigheter.

Martin_B Martin_B skrev:
ELLER, välj att ha ett mindre kök, eller mindre matsal, eller mindre hall, eller vad det nu må vara, enbart för Herr Kommunanställd vägrar ge sig.

Nä, men förstår du?
Inte tjänstemännen som utformar lagarna, de ska bara se till att de följs.

Martin_B Martin_B skrev:
Samma när man bygger ut. Man kanske bara kan bygga ut 20 kvadrat (finns ingen mer byggrätt kvar), precis så man får plats med sitt planerade kök, eller vardagsrum, eller vad det nu än må vara. Nä, nä, då skall man ta nästan en fjärdedel av denna dyrbara yta bara för att Herr Kommunanställd på byggnadskontoret skall tvinga på en handikappanpassat badrum, med anledningen att inget annat badrum finns på våningen.
Följdkrav på ej berörda delar av huset eller att man ställer krav på ett nytt badrum när man ska bygga till vardagsrum är det väl inte tal om? Det handlar väl om att det som berörs ska utformas enligt gällande krav? Är väl inga konstigheter? Och är ändringen så omfattande att det blir följdkrav, så finns det rimligen plats att ordna en extra halvmeter bredvid toaletten.

Martin_B Martin_B skrev:
Och det skall tilläggas! Att detta enbart för att man EVENTUELLT kanske behöver något handikappanpassat längre fram.
För att människor med funktionsnedsättningar inte ska diskrimineras eller begränsas i sin vardag. Det handlar inte om att den som bor i huset eventuellt drabbas av funktionsnedsättning utan om allas lika villkor, oavsett vart man kommer.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu kanske jag är lite petig men numera pratar man om rullstolsburen (inte rullstolsbunden) och funktionsvariationer (inte funktionsnedsättning).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu kanske jag är lite petig men numera pratar man om rullstolsburen (inte rullstolsbunden) och funktionsvariationer (inte funktionsnedsättning).
Absolut, en ska såklart anpassa sitt språk så en inte riskerar att förminska eller kränka någon (Vilket idag nästan är omöjligt eftersom många inte vill något hellre än att ta illa vid sig av skitsaker så de kan få lite medietid...)

Samtidigt läste jag för ett tag sedan ett väldigt skönt debattinlägg från en person som hade funktionsvariationer och var rullstolsburen. Jag hittar inte inlägget nu, men andemeningen var ungefär "fina ord gör mig inte mindre rullstolsburen" och personen menade att det var viktigare att arbeta med sakfrågor istället för att fastna i detaljer som dessa som riskerade att ta över debatten och urholka själva syftet.

Men i sak håller jag med.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Får mig att tänka på denna klassiker

 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu kanske jag är lite petig men numera pratar man om rullstolsburen (inte rullstolsbunden) och funktionsvariationer (inte funktionsnedsättning).
Sanning med modifikation. Fråga den det berör säger jag.

Funktionsvariation funkar för dem med autismspektrumdiagnos eller särbegåvade, som ofta föredrar den beteckningen, där kan det ju faktiskt variera åt båda håll, de är ofta bättre på vissa saker än den standardbegåvade personen. Övriga, särskilt de med fysiska funktionsnedsättningar, föredrar i allmänhet funktionsnedsättning, då de ju faktiskt inte är BÄTTRE på något. Det ordet innebär ju i praktiken att Stefan Holm har en grav funktionsvariation eftersom han hoppade betydligt högre än han egentligen borde kunna med sin längd.

Vad gäller rullstolsburen och rullstolsbunden, så är det vanligt att man använder det senare om man inte alls kan gå, men rullstolsburen eller "använder rullstol" om man kan förflytta sig utan rullstol.
 
Buskfyggaren
Har inte direkt med frågeställningen att göra men: ens eget privata hus måste alltså vara handikappanpassat/uppfylla tillgänglighetsnormer för t.ex. rullstolsburna?
 
H
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Har inte direkt med frågeställningen att göra men: ens eget privata hus måste alltså vara handikappanpassat/uppfylla tillgänglighetsnormer för t.ex. rullstolsburna?
japp, stämmer
 
Buskfyggaren
H hul skrev:
japp, stämmer
Googlat på det och det verkar stämma. Bland det mest bisarra jag hört faktiskt.
 
H
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Googlat på det och det verkar stämma. Bland det mest bisarra jag hört faktiskt.
beror lite på hur man ser på det.

men håller med att de kan gå till överdrift och att det finns bättre sett att lösa problematiken på
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.