tommib
Problemet med alla jämförelser med detaljhandeln, bilmekaniker osv är att det inte finns lagstiftning som hindrar konsumenten från att odla egen mat, sy egna kläder, montera nya bromsar på bilen (farligare än det mesta inom hemmael) eller bygga en egen altan.

Elektrikern leker affär med en kund som är tvingad att köpa en tjänst från denne. Det finns ingen lag som tvingar kunden att köpa materiel via elektrikern men i och med dennes ställning kan elektrikern helt enkelt vägra om den inte får sälja materielen också. Det skapar en maktasymmetri.

Angående prissättningen i övrigt kan man argumentera att man som kund inte ska behöva förvänta sig att eluttaget och FKn man köper via elektrikern kostar mångdubbelt mer än samma produkter som finns på hyllan på Bauhaus, Hornbach, Classe, Jula osv. Det är helt jämförbart med t.ex. taxibranschen efter avregleringen. Där kan man också notera att det lagstiftades om jämförpriser och nu också tvingande upplysning om beräknat pris om jämförpriset ligger över 500 kr som en effekt av olika friåkares beteenden. Undrar när vi får se samma typ av lagstiftning mot grossisterna och hantverkarna som i allt väsentligt gör samma sak.
 
  • Gilla
Kemisten och 11 till
  • Laddar…
tommib
Bart Bart skrev:
Jag kanske är en udda typ, men jag brukar kolla vad saker kostar innan jag köper dem.
Du kanske inte har försökt få en elektriker till att göra något hemma hos dig på sistone då.

Kollar du även på standardprodukter som en mjölkliter? Eller väntar du dig att den kostar ungefär lika mycket i alla affärer?
 
tommib tommib skrev:
Du kanske inte har försökt få en elektriker till att göra något hemma hos dig på sistone då.

Kollar du även på standardprodukter som en mjölkliter? Eller väntar du dig att den kostar ungefär lika mycket i alla affärer?
Jodå, jag har haft elektriker hemma de senaste två åren. Inte ofta, men tre gånger i alla fall. Skillnaden mellan att handla en liter mjölk är att jag kan välja att vända i kassan om priset inte är det jag förväntat mig på mjölken. Här är allt installerat redan,

Om jag anlitar en hantverkare för ett större arbete, vilket det här verkar vara tar jag in offerter där materialkostnad ska ingå och vara specificerad. Jag förhandlar sedan de offerter och priser jag fått in. Om jag tycker det är mödan värd, kan ju handla om relativt små summor. Då spelar eventuellt stora påslag mindre roll för min del.

Jag försvarar inte på något sätt höga priser och oskäliga marginaler. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför det alltid blir så fel med priset när hantverkare anlitas. Om jag inte kan få en offert där material och priser specificerats så sorteras den bort direkt.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Angående TS fråga. Om jag köper FK hos min grossist och lägger på 10% och moms blir priset 1.99 kr per meter.
10 % är ett lågt påslag men har man avtalat så gäller ju det.
Grossistprislistor eller Branchprislistor är ofta orealistiskt höga.
Byggbranschen är just nu så överhettad att konkurrensen inte fungerar.
Anlita en hantverkare med goda referenser eller kontakta en stor etablerad firma.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag skulle byta avgassystem till min opel astra. Verkstaden skulle ha över 4000. En snabb sökning på internet lät mig beställa hela systemet för 600 inkl. frakt. En ärlig mekaniker gratulerade mig och monterade systemet för umder 1000-lappen
Så du fick ett fast pris av en första mekaniker. Ratade det, köpte material själv vilket en annan mekaniker monterade?

På vilket sätt är det jämförbart med TS situation som har ett avtal med sin elektriker om att få betala nettopris med ett fast påslag på materialet. Där den senare av allt att döma försökt blåsa TS?
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
tommib
Bart Bart skrev:
Jodå, jag har haft elektriker hemma de senaste två åren. Inte ofta, men tre gånger i alla fall. Skillnaden mellan att handla en liter mjölk är att jag kan välja att vända i kassan om priset inte är det jag förväntat mig på mjölken. Här är allt installerat redan,

Om jag anlitar en hantverkare för ett större arbete, vilket det här verkar vara tar jag in offerter där materialkostnad ska ingå och vara specificerad. Jag förhandlar sedan de offerter och priser jag fått in. Om jag tycker det är mödan värd, kan ju handla om relativt små summor. Då spelar eventuellt stora påslag mindre roll för min del.

Jag försvarar inte på något sätt höga priser och oskäliga marginaler. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför det alltid blir så fel med priset när hantverkare anlitas. Om jag inte kan få en offert där material och priser specificerats så sorteras den bort direkt.
Då är det rimligen någon du redan har en relation med. Här i Stockholm får man vara glad om man får någon att ens ringa tillbaka för mindre än en komplett omtrådning av hela kåken. Börjar man prata om materialpriser får man rätt snabbt höra "du, jag hör av mig".

Problemet med marknaden är som sagt att en part har monopol på arbetet och utnyttjar det för att få igenom annat. Intresseorganisationer för elbranschen går också med jämna mellanrum ut och kritiserar att elmateriel alls säljs på byggvaruhus och liknande. Man försöker aktivt mörka vad saker faktiskt kostar. Det är inte en sund marknad.
 
  • Gilla
David-O och 13 till
  • Laddar…
M MagnusSy skrev:
När vi renoverade huset så gjorde vi upp med hantverkarfirman att de alltid skulle handla i första hand på Biltema och Byggmax, i andra hand och efter OK från oss, från andra ställen.
Allt inhandlat material betalades med ett kontokort vi skaffade i eget namn som vi efterhand fyllde på pengar till i takt med att de handlade. De fick redovisa allt köpt med kvittona. De hade de inget påslag alls på vad som köptes, det kanske är nödvändigt i en del andra fall, och kan i så fall ges som bonus på kontosummorna.
Om vi t.ex. jämför med priserna för FK 1.5mm2 i denna tråd kan man konstatera att Biltema tar för artikel 35284, 1.5 mm2 100 meter 179:- kr inklusive moms.
Även annat installtionsmaterial är billigt där.
Nu anlitade vi iofs. ett invandrardrivet bolag, och oftast så sitter dessa inte lika mycket i knät på materialleverantörerna, och de vi har anlitat jobbar oerhört intensivt och tillräckligt bra.
Fick dom betalt för tiden det tog att handla,
 
Jag är själv vvs med egen firma

Jag förstår TS frustration, och elektrikern kunde skött det snyggare och sagt från början att något inköpspris är det inte tal om,

Men som en del skrivit i tråden är ju helt befängt,
Tex att hantverkare inte betalat för material utan det körs ut genom.bakdörren,

Vilken grossist tillåter stöld,?

Sen så handlar jag själv material för en miljon ex moms om året,
Jag får ingen kickback!
och mina inköpspriser är pytte lite lägre än tex rinkabys och en del grejor är tillomed billigare på rinkaby,

För den miljonen jag köper material så tjänar jag ca 250-300 tusen innan skatt såklart
,
Men då ligger jag ute med väldigt mycket pengar varje månad och alla kunder är inte några snälla drömkunder ska ni veta,

En del blåser en medvetet och andra gör det av okunskap, tex för dom läst trådar att alla rörlöggare har 80-90 % rabbat och en kickback på flera hundra tusen

Jag har lärt mig att vara extremt tydlig mot kund, och försöker alltid säga ung vad det kmr kosta men det är inte lätt att veta innan man är klar, även efter 10 år som egenföretagare

I slutändan så är det de svenska skattesystemet det är fel på,
Privatpersoner förstår inte vad dom själva kostar en arbetsgivare utan ser bara vad dom har ut varje månad, när dom sen får en faktura som motsvarar en månadslön för dom för ett jobb som endast tog några dagar så slår dom bakut,

TS var jobbet väl utfört, det är det viktigaste, inte att elektrikern flrsökte tjäna 3000kr innan skatt på dig,

Och vill du verkligen inte betala 7,7 kr metern så dra av det på fakturan, jag lovar han kommer inte orka tjafsa, vi småföretagare är vana att bli lurade av kunder
 
  • Gilla
devavi och 6 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Den jämförelsen haltar kraftigt eftersom båda elektrikerna säljer kabeln 7-8 gånger dyrare än vad du som slutkund kan köpa exakt samma kabel för.
Då spelar det liksom ingen roll vilken rabatt eller påslag dom påstår sig ha.
Du gillar att ljuga och hitta på egna siffror utan förankring i verkligheten, det vet vi nog allihop vid det här laget. Blir nästan löjligt när överdriver på det där viset :)
 
S
B Byggvargen skrev:
Fick dom betalt för tiden det tog att handla,
Nej då jobbade dom säkert ideéllt :)
 
S SueCia skrev:
Du gillar att ljuga och hitta på egna siffror utan förankring i verkligheten, det vet vi nog allihop vid det här laget. Blir nästan löjligt när överdriver på det där viset :)
Vad har jag ljugit om och hittat på? :thinking:
 
B Byggvargen skrev:
Jag förstår TS frustration, och elektrikern kunde skött det snyggare och sagt från början att något inköpspris är det inte tal om
B Byggvargen skrev:
Och vill du verkligen inte betala 7,7 kr metern så dra av det på fakturan, jag lovar han kommer inte orka tjafsa, vi småföretagare är vana att bli lurade av kunder
Ditt resonemang blir ju helt bakvänt. Det finns ett tydligt avtal att material debiteras med inköpspris + 10% och det är ett vanligt upplägg när det inte gäller privatkunder men även standardavtal som hantverkaravtalet för privatkunder har samma upplägg.

TS försöker inte lura någon hantverkare och har elektrikern inte förstått innebörden av vad som skrivits på så är det enda vettiga lösningen att sköta det snyggt mot kund och skicka en ny faktura med överenskommen debitering av materialet. Sen får elektrikern ta det som en läropeng och undvika det upplägget i framtiden om det är listpriser man vill använda mot sina kunder.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Elektrikern ifråga borde kanske ta och gå en liten kurs i entreprenadjuridik.
Det finns många bra att välja på som tar 1 - 3 dagar och ger absolut tillräcklig kunskap för att hantera sådant här.
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
När jag köper på mitt egna konto på elektroskandia (inte firmans) så får jag betala ca 1,3kr/m för FK ink moms.
Nu kanske jag får hyffsad rabatt pga mitt jobb, men du kan köpa FK på jula för 1:79kr/m så allt över 3kr är ren ocker. Tyvärr är listpriset på FQ 13kr/m
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Kan en del av problemet ligga på oss kunder att man inte ställer krav och då accepterar att man kan bete sig hur som helst utan konsekvenser? Om alla gör som dig och bara betalar och går vidare i livet så fungerar det ju att bete sig som ett svin mot sina kunder. Det är inte menat som någon kritik mot dig utan det är så de flesta gör och det är ju en stor orsak att problemen finns.
Jag går vidare i livet eftersom det finns annat som är roligare.
Men jag väljer en annan hantverkare nästa gång. Och om någon vill ha en referens så berättar jag gärna mina erfarenheter.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.