Vid det här laget har vi en tradition att visa upp våra pepparkakshus i forumet. Jag tror faktiskt att det var Mikael_L som påbörjade traditionen 2010, när han startade tråden Pepparkakshus 2010. Sedan år 2014 plockade krilleman_215 upp den med Pepparkakshus 2014 och 2015 började jag med en tävling där vi utser finaste pepparkakshuset, med en uppföljare 2016. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Julen närmar sig ju med stormsteg och äntligen har det blivit dags att baka pepparkakshus igen!

Jag och sonen satte ihop vårt prefabricerade pepparkakshus i helgen. Provade att smälta socker och använda som lim istället för kristyr som vi har använt tidigare, oj vilket lyft! Nu sitter väggarna som berget.

Händer håller en pepparkakshusvägg med smält socker som lim över en stekpanna.
Pojke monterar prefabricerat pepparkakshus med smält sockerlim på köksbord.
Ett hemgjort pepparkakshus dekorerat med färgglada godis knappar och kristyr som lim, på ett vitt underlag.

Nu vill vi se era pepparkakshus också. Det byggahusigaste pepparkakshuset 2017 vinner en ljusstake Luciatåg.
Elektrisk ljusstake i form av ett Luciatåg med figurer som håller ljus, för att representera priset i pepparkakshustävlingen.
Vill du visa ditt pepparkakshus utan
att delta i tävlingen så går det naturligtvis också bra. Skriv det i så fall vid din bild.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 18 december, då vi utser en vinnare.

Läs mer
Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Mitt och sonens första pepparkakshus, ritning från Hus & Hem tror jag det var :)

Hemmagjort pepparkakshus med vit glasyr på en bricka mot kakelvägg.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Efter tidigare års fadäser i ugnen, byggde jag och dottern pepparkakshus med hjälp av pärlplattor. Är ju tekniskt sett bakade om än med strykjärn... :D
 
  • Pepparkakshus och julgran skapade av pärlplattor på en fönsterbräda, nära en surfplatta.
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Von ankas pengabinge. Mitt bidrag till tävlingen.

/Danjel
 
  • Hemmagjord pepparkakshusmodell av Von Ankas pengabinge med dollar-tecken, på ett köksbord.
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
Ooh vilken timing. Har lurkat här på byggahus i flera år och är nu i färd med att bygga ut vårt hus. Så när vi julstökade i helgen skrev jag ut ritningarna i skala 1:38 och voilà, husmodell i peppis:
Pepparkakshusmodell av ett utbyggt hus dekorerad med godis på ett skärbräde.
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Pepparkakshus med medelhavsinspirerad design och blå detaljer som påminner om en grekisk villa.
Vårt pepparkakshus som får oss att tänka på sommarens semester i Grekland...
 
  • Gilla
yonna och 11 till
  • Laddar…
kysan kysan skrev:
Efter tidigare års fadäser i ugnen, byggde jag och dottern pepparkakshus med hjälp av pärlplattor. Är ju tekniskt sett bakade om än med strykjärn... :D
Ser ut som vi använt samma ritning
 
  • Modell av ett hus byggt med pärlor på en vit bakgrund.
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Det blev en egenritad pepparkaksborg iår.
 
  • En hemgjord pepparkaksborg dekorerad med glasyr och godis framför ett ljusstake.
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
L Lowika skrev:
Ser ut som vi använt samma ritning
Ha, ha, dottern hittade något foto på Pinterest, gjorde efter det...
 
kysan kysan skrev:
Ha, ha, dottern hittade något foto på Pinterest, gjorde efter det...
Samma här
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
E
En platt IKEA byggsats.
Sonens långsida och sambons bredspacklade gavel.
 
  • Pepparkakshus dekorerat med godis och kristyr på silverfat, liknar en byggsats.
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Tre handgjorda pepparkakshus och små figurer dekorerade med godis på en bordsskiva. Hemmagjort pepparkakshus dekorerat med färgglatt glasyr och godis på en mörk yta, tillsammans med en mindre godisgran. Tre handgjorda pepparkakshus dekorerade med godis på en mörk yta. Kreativt pepparkakshus byggt av barn med färgglad glasyr och godisdekorationer. Ja igår hade vi besök och gjorde 3strålande pepparkakshus med barnen, de fick forma sina egna med lite hjälp. Sedan gjorde jag ett med av de trasiga bitarna, ni får såklart gärna gissa vilket. men detta är nog mästerverk av lilleman å en tjejkompis till han vill ja påstå.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Detta pepparkakshus är en modell mindre än det vi ska bygga!
Ett hus vi ritat själva efter att ha kommit över drömtomten på en udde!
 
  • Pepparkakshus med dekorationer som föreställer ett ritat drömhus på en udde.
  • Handgjort pepparkakshus med detaljerat dekor och snötäckt tak mot en betongvägg.
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Min och fruns skapelse, ihopsatt med både socker och smältlim.
Pepparkaksdegen är hemgj
ord Hemgjord pepparkakshus skapad med socker och lim på en byrå, omgivet av juldekorationer.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Nu är Tomten på väg i tomteskogen. Tappar lite paket på vägen, men vad gör väl det - det finns ju så mycket "knytt", som gillar paket.

Pepparkakstomte med släde och renar i en skog av pepparkaksträd, några paket på marken.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.