Hej!

Vi håller på att projektera bygget av vårt lågenergi hus och har hela tiden tänkt oss en traditionell platta på mark med bruten köldbrygga och 400mm cellplast med golvvärme slingor.
Vi vill ha ett massivt grangolv så vi behöver lägga ett lager spån först och så har jag funderat på om det inte är klokare med golvvärme slingorna uppe på plattan istället för att få ett snabbare system.

Ungefär här kom tanken på att, skulle man inte kunna skippa betongen innanför voten?

Jag har försökt hitta svar på detta och hittade nästan precis det jag har tänkt mig men jag vet inte om det någon som har utfört det?
Sektionsritning av en husgrund med isoleringsmaterial, grusbädd och spånskivegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/threa...ong-flytande-torpargrund.187996/#post-1466728

Min tanke är dock att använda ett understa och översta lager av 50mm XPS S200 medan mellan lagrena består av EPS för att fördela trycket bättre.

Vad har ni för kloka tankar om en sådan lösning?
Det ända problemet som jag ser just nu är att få till en riktigt plan grusbädd.
Huset blir 14x6m och kommer stå på stabil mark.

// Fredric
 
H
problemet är också hur länge "frigoliten" håller.
 
Jag skulle ha kört med ett 'vanlig' träbjälklag och fyllt igen utrymmet med skumglas, leca, eller liknande. Alternativt fyllt upp och gjutit en platta av EPS-betong. Fast EPS'en kanske är overkill om det är isolerat under...
 
Varför inte köra betong som vanligt och spårad golvspånskiva ovanpå det? Frågan är hur formstabil frigoliten är över tid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag tycker du ska köra med en betongplatta, av flera anledningar bl.a. så knyter du ihop kantbalkarna och på så vis får en stabilare grund. Du skriver att du har en stabil mark, vad skulle hända vid ev. sättningar, väggarna sjunker men golvet ligger kvar? Hur är det med markradon? Hur är det tänkt med marknivån i förhållande till färdigt golv(FG)?
Det är inga problem att göra ett övergolv innehållande golvvärmen, beroende på marknivå i förhållande till FG kan det dock innebära en förhöjd sockel då ök betong isf kan hamna under marknivå.
 
Fredric L Fredric L skrev:
Vi vill ha ett massivt grangolv så vi behöver lägga ett lager spån först och så har jag funderat på om det inte är klokare med golvvärme slingorna uppe på plattan istället för att få ett snabbare system.
Tjockt massivt grangolv kommer bromsa värmen mycket eftersom trä är dåligt på att leda värme. Du kan även få problem med glipor / sprickor och liknande.

Jag har vattenburen golvvärme direkt under 8mm Pergo laminatgolv.
Tjockare golv ovan golvvärmen skulle inte jag rekommendera eftersom det kräver högre framledningstemperatur samt ger sämre möjlighet till bra reglering. Vilket ofta kan ge oönskad övertemp inne.
 
Tack för alla svar!

Magkänslan säger betong för så ska det vara och det håller, men frågan är egentligen om det är överdrivet och om nackdelarna väger upp fördelarna?

Jag kan köpa tanken på att man knyter ihop kantbalkarna med en platta men hur stor är risken för att kantbalkarna ska börja dra iväg?

Blir det sättningar i marken så får vi problem! Men det får man väl oavsett?

Tomten är plan där huset ska placeras så jag tror inte att det är några problem med att få upp en ev. platta över marknivån. Radonet har jag ingen koll på ännu tyvärr men hanterar inte plastfolien mellan cellplasten och spånet det ändå?
Jag har funderat på om det kan vara säkrare att lägga diff-spärren mellan de två översta frigolitlagrena för att skydda den bättre.

Frigolitens bärighet borde fixa ett lätt spån+trägolv om det klarar av en tung betongplatta? Vist fördelar betongplattan ut vikten bättre men den väger också mycket mer. Håller de 6mm rostfria armeringsjärnen (som används där man kör med F-element) som förbinder voten med plattan emot så särskilt mycket om det blir en sättning?

Grangolvet kommer absolut bromsa värmen tyvärr men framledningstemperaturen kommer vara så pass låg i vilket fall som helst att vi förmodligen inte kommer uppleva golven som uppvärmda. Golvvärmen är mer för att slippa radiatorer.
 
H
Fredric L Fredric L skrev:
Tack för alla svar!

Magkänslan säger betong för så ska det vara och det håller, men frågan är egentligen om det är överdrivet och om nackdelarna väger upp fördelarna?

Jag kan köpa tanken på att man knyter ihop kantbalkarna med en platta men hur stor är risken för att kantbalkarna ska börja dra iväg?

Blir det sättningar i marken så får vi problem! Men det får man väl oavsett?

Tomten är plan där huset ska placeras så jag tror inte att det är några problem med att få upp en ev. platta över marknivån. Radonet har jag ingen koll på ännu tyvärr men hanterar inte plastfolien mellan cellplasten och spånet det ändå?
Jag har funderat på om det kan vara säkrare att lägga diff-spärren mellan de två översta frigolitlagrena för att skydda den bättre.

Frigolitens bärighet borde fixa ett lätt spån+trägolv om det klarar av en tung betongplatta? Vist fördelar betongplattan ut vikten bättre men den väger också mycket mer. Håller de 6mm rostfria armeringsjärnen (som används där man kör med F-element) som förbinder voten med plattan emot så särskilt mycket om det blir en sättning?

Grangolvet kommer absolut bromsa värmen tyvärr men framledningstemperaturen kommer vara så pass låg i vilket fall som helst att vi förmodligen inte kommer uppleva golven som uppvärmda. Golvvärmen är mer för att slippa radiatorer.
vad är nackdelarna med betong?
då får en hård platta som rör sig istället för en mjuk.
varje gång du går skapar slitning i frigoliten(litengrop).
betong sprider ut sin belastning.
varför skall du ha rostfri armering?
 
Det isolerar dåligt och är inte flexibelt om man skulle behöva flytta på något.
(Har fått för mig att det alltid är någon anslutning som inte hamnar rätt..)
 
H
Fredric L Fredric L skrev:
Det isolerar dåligt och är inte flexibelt om man skulle behöva flytta på något.
(Har fått för mig att det alltid är någon anslutning som inte hamnar rätt..)
du tänker på "dubben" (rostfri armering). har använt sundolits u-stick tänkte inte om dom va rostfria.
är du orolig för anslutningar(kunna flytta sådana). kanske torpar grund eller göra ett övergolv är ett alternativ.
är jävligt att flytta anslutningar i ditt exempel också
 
H
skulle jag göra en grund nu skulle jag ta någon som liknar finjas unikon element
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Att betong isolerar dåligt har väl egentligen betydelse då du ändå kommer ha 400mm cellplast?
Att nått kan hamna fel kan du åtgärda genom att se till att det inte hamnar fel. Bra ritningsunderlag, checklistor, egenkontroller och framför allt bra kommunikation mm.
Stommen kommer hamna excentriskt på kantbalken vilket kommer leda till en vridning som plattan håller emot. Detta mothåll har du inte i ditt förslag. Vindlasten påverkar också kantbalken och jag skulle inte anta att cellplasten kommer att verka som mothåll för denna.
Med betongplatta kommer du få en jämnare sättnings differens då kantbalken sitter ihop med platta jämfört med förslaget utan betongplatta.
Ett annat alternativ vore kanske att studera koljern-element om du inte vill ha betong?
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Jag skulle aldrig överväga att bygga ett lågenergihus utan en betongplatta. Förutom de statiska fördelarna som bossespecial påpekar så är en isolerad betongplatta ett nästan oslagbart värmemagasin. Med rätt underlag och kantutformning får du dessutom en grundkonstruktion som är nästintill problemfri ur fuktsynpunkt.
 
Tack för allas tankar!

Nej det finns bra grund för att använda en traditionell betongplatta och det ser ut att finnas anledningar till varför ingen bygger med enbart frigolit :)
Finjas Unikon element såg riktigt vettiga ut! Speciellt om man inte har så tjocka väggar.
Våra väggar planeras bli 490mm varav 395mm isolering.

Så - jag släpper den tanken på att skippa betongplattan.
400mm frigolit under plattan kommer ge en riktigt bra isolering underifrån och den brutna köldbryggan kommer säkert ge en fullgod isolering längs med ytterväggarna. Problemet kommer vid dörröppningar och där glaspartier går hela vägen ner till golvet (Ja det är en korkad grej att låta dem gå ner hela vägen men väldigt läckert tycker jag).
Skulle man vinna något på att t.ex. lägga 350mm cellplast under plattan och 70mm ovanpå?
Ytterväggarna får gå hela vägen ner till plattan, fönster och glaspartier får stå på distanser.

Finns det några risker med en sådan lösning jämfört med att ha all isolering under plattan?
 
Fredric L Fredric L skrev:
Finns det några risker med en sådan lösning jämfört med att ha all isolering under plattan?
Det är väl ungefär så som Villavarm bygger:
lytande-golv-illa-arm.jpg
https://villavarm.se/lagenergihus/golvkonstruktion/

Fredric L Fredric L skrev:
Finjas Unikon element såg riktigt vettiga ut!
Jackon har något liknande (som vi har i vår grund):
037.jpg
https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/u-element/

Men kan du inte berätta var huset skall byggas?
Det är ju lite skillnad mellan Blekinge och Norrbotten.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.