Martin_B Martin_B skrev:
Ja, det är klart de har och de väljer det som är billigast för de.
Billigast för oss menar du.

För kommunens pengar är invånarnas pengar, det är invånarnas skatt som ska finansiera detta.

Fast det handlar nog inte om att "vägra" i sådana fall, utan att man helt enkelt inte kan ekonomiskt eller fysiskt. Att kraven ställer till med såpass mycket problem, att åtgärden inte längre är ekonomiskt försvarbar eller ens fysiskt möjligt.
Det tror jag är extremt sällsynt.

Kostnadsmässigt så tvivlar jag på att det ens blir en märkbar skillnad. Det handlar ju bara om att göra rätt från början.

Någonstans får man ju dra gränsen. Och då bör ju inte gränsen dras mellan vad som skall och inte skall anpassas, utan snarare när det skall eller när det inte skall anpassa.
Nej, det är inte där frågan ligger. Det finns redan idag regler för att nybyggnad måste vara handikappanpassad.

Så frågan är var man ska dra gränsen mellan "renovering" och "ombyggnad".

Hur mycket tycker du att man ska få bygga om utan att uppfylla kraven för nybyggnad?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är den att man tvingas att flytta till ett annat boende pga en massa olika orsaker, men just när det gäller handikapp så skall istället alla fastigheter anpassas utifrån att du kanske blir handikappad. Dessutom så gäller ju inte detta alla former av handikapp man kan drabbas avz utan bara vissa.
Ja, men detta styrs ju av den lagstiftning som riksdagen har röstat fram, där kommunen i vissa fall är skyldig att betala.

Du får helt enkelt kontakta din favorit-riksdagsmedamot och få denne att införa ett regelverk där kommunen är skyldig att betala för folk som inte kan bo kvar på grund av dessa orsaker. Eller att försöka få riksdagen att rösta bort lagen att kommunen ska stå för anpassningskostnaderna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Då tycker jag det är bättre att den enskilde känner till att i och med att man inte har gjort anpassningen när man "hade chansen" så får man själv stå för den vid eventuell händelse. Med andra ord så är det ju inte mycket värre än om man bekostar det redan från början, även om det KAN vara bökigare sedan.
Och vem tror du får betala om den enskilde inte har pengar för ombyggnaden? Det blir kommunen.

Och hur har du tänkt att det ska hanteras vid flytt? Är det den som vägrade handikappanpassa huset som ska betala för senare ägares handikappanpassning? Man får alltså en "skuld" till alla framtida ägare av bostaden?

(Och hur gör man om den som vägrade handikappanpassa har dött? Vem betalar då?)
 
S sunqan skrev:
Just motion och fetma är vanskligt... och det är lätt att raljera om det. Själv skulle jag vara själaglad om jag kunde ge mig ut och springa en mil. Tyvärr är bieffekten av det att jag har svårt att röra mig vettigt på ett par veckor. Vattengympa funkar ok, men då får jag kramp i vaderna istället.

Och det enda nån nånsin sett är att jag haltar lätt.

Jag är 185 och väger 95, har lyckats kämpa mig ner från 105.

Jag hör till den typ av människor som går upp i vikt om jag tittar för mycket på mat, ...
Vad äter & dricker du?
Skippa godis, läsk, sylt, juice, mm med mycke socker.
Drick vatten istället för läsk/saft/juice/etc, ha i färska/frysta bär/frukter i naturell yoghurt istället för färdig fruktyoghurt.
Ät en hel frukt istället för att dricka juice.
Skippa alla typer av light-produkter.
Använd Bregott & riktigt smör istället för konstgjorda varianter.

Mitt midjemått har minskat lite sedan jag skippade mycke av sockerintaget, jag äter lika mycke mat som innan, även mitt humör har blivit jämnare. Istället för godis på eftermiddagen så tar jag en/två frukter.
 
Martin_B
N Nerre skrev:
Och vem tror du får betala om den enskilde inte har pengar för ombyggnaden? Det blir kommunen.

Och hur har du tänkt att det ska hanteras vid flytt? Är det den som vägrade handikappanpassa huset som ska betala för senare ägares handikappanpassning? Man får alltså en "skuld" till alla framtida ägare av bostaden?

(Och hur gör man om den som vägrade handikappanpassa har dött? Vem betalar då?)
Men det är kanske just därför man skall låta bli att sätta käppar i hjulen när anpassningen helt enkelt är olämplig av olika anledningar. Ej ekonomiskt eller praktiskt försvarbar. Sedan låter man kommunen ta kostnaden IFALL det behövs. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara, för faktum är fortfarande att om man låter bli att renovera eller bygga till p.g.a kommunens käppar i hjulen, så är det ju lik förbannat kommunen som får ta kostnaden, med den enda skillnaden att samhället bara har förlorat op det hela.
 
Martin_B
N Nerre skrev:
Billigast för oss menar du.

För kommunens pengar är invånarnas pengar, det är invånarnas skatt som ska finansiera detta.
Inte nödvändigtvis. För det är vi som förlorar på ifall kommunens käppar sätter stopp i hjulen för byggaren, varför han till slut får nog och låter bli att bygga ut. Det i sin tur resulterar i mindre klirr i statskassan p.g.a uteblivna arbetstimmar, försäljning av material, med mera, med mera.
 
Martin_B
S sunqan skrev:
Äter jag ett kilo socker går jag också upp ett kilo vikt, men där lyckas våra kroppar lagra "skiten" bättre än i fallet vatten.
Jo, men det är exakt det jag menar. Och då är det upp till den som har den långsammare ämnesomsättningen, eller vad nu den lättare viktökningen nu skulle bero på, att helt enkelt minska intagen. Och jag garanterar dig att du kommer inte att bli undernärd så länge du bara äter varierat, vitaminrikt, fiberrikt och allmänt nyttigt. För det är ju så att så länge du har ett överskott av fett på kroppen, så klarar du dig alldeles utmärkt.

Sedan har jag fullt förståelse för ifall det kan vara lockande att äta, och att det är svårt att låta bli, men det är mer ett disciplinproblem i så fall, än vad det är vikt-problem/fetmaproblem, även om det är de senare som triggar behovet av disciplin.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad äter & dricker du?
Skippa godis, läsk, sylt, juice, mm med mycke socker.
Drick vatten istället för läsk/saft/juice/etc, ha i färska/frysta bär/frukter i naturell yoghurt istället för färdig fruktyoghurt.
Ät en hel frukt istället för att dricka juice.
Skippa alla typer av light-produkter.
Använd Bregott & riktigt smör istället för konstgjorda varianter.

Mitt midjemått har minskat lite sedan jag skippade mycke av sockerintaget, jag äter lika mycke mat som innan, även mitt humör har blivit jämnare. Istället för godis på eftermiddagen så tar jag en/två frukter.
Jag har de senaste 20 åren lusläst innehållsförteckningar och jag vet hur mycket socker som döljer på de mest oväntade ställen. De bästa frukostflingorna är ett par skivor knäckebröd, men jag kör quaker havrekuddar, eftersom havre lär vara bra för kolesterolnivåerna.
Den enda gång jag haft höga kolesterolnivåer var en period då jag drack mycket juice - kroppen har lätt för att omvandla fruktos till kolesterol.
Fruktjoghurt äter jag bara om det är enda alternativet.

Vad ska man ha bregott och smör till? När jag gör en smörgås har jag skinka eller kalkon eller en ostskiva på, det räcker.

Det där är den vanliga missen - förutsätta att personen som har problem med vikten inte försöker och inte vet vad man ska äta.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Fast det blir ju också orättvist i så fall, för man vill ju inte betala för svindyra konverteringar som inte rör en själv. Min konvertering kanske bara kostar 30.000 kr jämfört med snittet som hamnar på säg 45.000 kr. (OBS! Bara exempel). Då är det ju bättre man står för sin egen anpassning tycker jag.
Jag har två separata svar på detta:

Det kallas att bo i ett civiliserat samhälle.
alt.
Vi har redan i tråden konstaterat att det primärt inte handlar om ekonomi utan om inskränkningen i äganderätten och att få göra vad man vill med sitt boende. Kostnadsdelen är alltså orelevant, annars får vi backa ett antal hundra inlägg tillbaks i debatten.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Fast det blir ju också orättvist i så fall, för man vill ju inte betala för svindyra konverteringar som inte rör en själv.
Det finns även ett tredje svar:

Jag har inga barn och har inga planer på att skaffa några, så det är orättvist att jag betalar för barnomsorg. Har aldrig heller använt den när jag var barn.

Buhu, det är orättvist.
 
S sunqan skrev:
Jag har de senaste 20 åren lusläst innehållsförteckningar och jag vet hur mycket socker som döljer på de mest oväntade ställen. De bästa frukostflingorna är ett par skivor knäckebröd, men jag kör quaker havrekuddar, eftersom havre lär vara bra för kolesterolnivåerna.
Den enda gång jag haft höga kolesterolnivåer var en period då jag drack mycket juice - kroppen har lätt för att omvandla fruktos till kolesterol.
Fruktjoghurt äter jag bara om det är enda alternativet.

Vad ska man ha bregott och smör till? När jag gör en smörgås har jag skinka eller kalkon eller en ostskiva på, det räcker.

Det där är den vanliga missen - förutsätta att personen som har problem med vikten inte försöker och inte vet vad man ska äta.
Kan för övrigt rekommendera denna artikel http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/08/Darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/ lite intressant i alla fall.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det finns även ett tredje svar:

Jag har inga barn och har inga planer på att skaffa några, så det är orättvist att jag betalar för barnomsorg. Har aldrig heller använt den när jag var barn.

Buhu, det är orättvist.
Ja alltså att vi skattar för saker vi inte använder är ju lite ett signum för detta land. 100 år av vänsterstyre och allt det där. Men det hör inte riktigt hit. Detta är inte en fråga om ekonomi även om många tjatar om det i tråden. Utan det handlar om att någon annan ska förstöra och inte låta mig renoverera optimalt och snyggt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja alltså att vi skattar för saker vi inte använder är ju lite ett signum för detta land. 100 år av vänsterstyre och allt det där. Men det hör inte riktigt hit. Detta är inte en fråga om ekonomi även om många tjatar om det i tråden. Utan det handlar om att någon annan ska förstöra och inte låta mig renoverera optimalt och snyggt
Jag har postat lösningen ovan. Marknadsanpassad och klar att dra igång direkt! Har svår att se några rationella argument emot den lösningen, förutom möjligen att det bara är vissa som har råd att "köpa sig fria".
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
. Utan det handlar om att någon annan ska förstöra och inte låta mig renoverera optimalt och snyggt
Ett svar på det argumentet kan ju vara att då är du kanske inte tillräckligt kompetent för att göra renoveringen själv?

Som jag skrev tidigare i tråden: Att handikappanpassa handlar bara om att tänka rätt från början. Det behöver varken bli dyrare eller fulare om man bara tänker på det redan från början.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hur gör man om man bor i stan där det är ganska vanligt att toaletten eller dushen är en gammal garderob och utrymmet är en kvadrat eller mindre, är man tvingad att slå ut väggen för att handikappanpassa?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.