Mikael_L
T toyboy skrev:
Men kan du inte förklara vad du är så irriterad på (förutom mig som säger emot dig).
Jag tvivlar på att du ens ringde nån och kollade läget för du tycker att du är så jävla vass att regler är inget du behöver följa och när jag ändå håller på så är det bäst att jag skriver en bitter insändare där jag talar om att alla andra är idioter som inte gör som jag ungefär. obs! detta var inte personligt menat jag känner inte dig den enda info jag har är det som står i ett forum så det är endast en tolkning som mycket väl kan vara åt skogen likväl som du tolkar mig fel.
Jag arbetar ju som elektriker själv, och åtnjuter alltså en lagstadgad branschprotektion som faktiskt är löjligt långtgående.

Och då använder jag inte detta till att påpeka varje liten grej och ta in protektionismen in i forumet. Jag är elektriker, inte polis.

f-gas-förordningen tycker jag på samma vis är alltför långtgående, och känns som ett beställningsjobb från den branschen.

Det är inte på något vis så att jag är för att släppa något av dessa områden totalt fritt, och låta det blir vilda western. Men vissa upplättnader är faktiskt möjliga som är rätt så riskfria och faktiskt kan öka samhällsvinsten totalt.

Som hus och bostadsrättsägare borde lite mer elinstallationer vara fria att utföra på sin egna anläggning. Ev i kombinations med en utbildning, typ att man får köpa vapen och gå ut i skogen och skjuta när man gjort jägarutbildningen.

Värmepumpar med snabbkopplingar, innehållande en viss maximal mängd gas av några "snälla" typer borde vara tillåtet att montera själv för eget privat bruk.


Men för mig är det viktigt att dina åsikter är fria att ha, och jag uppskattar att vi, både du och jag, får ha och framföra våra åsikter. Däremot kan jag ju komma att att argumentera mot dig. :)
Sen är det väl knappast vare sig ditt eller mitt fel att vi åtnjuter lagskydd i våra verksamheter, men vi kan välja ifall vi ska framföra detta så fort chansen finns, eller inte.
 
  • Gilla
Plutus och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag arbetar ju som elektriker själv, och åtnjuter alltså en lagstadgad branschprotektion som faktiskt är löjligt långtgående.

Och då använder jag inte detta till att påpeka varje liten grej och ta in protektionismen in i forumet. Jag är elektriker, inte polis.

f-gas-förordningen tycker jag på samma vis är alltför långtgående, och känns som ett beställningsjobb från den branschen.

Det är inte på något vis så att jag är för att släppa något av dessa områden totalt fritt, och låta det blir vilda western. Men vissa upplättnader är faktiskt möjliga som är rätt så riskfria och faktiskt kan öka samhällsvinsten totalt.

Som hus och bostadsrättsägare borde lite mer elinstallationer vara fria att utföra på sin egna anläggning. Ev i kombinations med en utbildning, typ att man får köpa vapen och gå ut i skogen och skjuta när man gjort jägarutbildningen.

Värmepumpar med snabbkopplingar, innehållande en viss maximal mängd gas av några "snälla" typer borde vara tillåtet att montera själv för eget privat bruk.


Men för mig är det viktigt att dina åsikter är fria att ha, och jag uppskattar att vi, både du och jag, får ha och framföra våra åsikter. Däremot kan jag ju komma att att argumentera mot dig. :)
Sen är det väl knappast vare sig ditt eller mitt fel att vi åtnjuter lagskydd i våra verksamheter, men vi kan välja ifall vi ska framföra detta så fort chansen finns, eller inte.
Det där var det bästa svaret på 9 sidor och förklarade typ det som borde stått i första inlägget (y) fast då hade vi förstås inte fått ihop 9 sidor :rofl: kan tilläggas att jag är Rörmokare med bb2 och F-gas certifiering men att kalla mig för kyltekniker nä så långt vill jag inte gå då är jag inte rättvis mot kylteknikerna.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä det är inte svenska
det är skrivet som om det finns ackr. men att de inte behövs.
men huvudsaken är ju att Du och jag har rett ut detta så att vi vet vad vi menar oss emellan eller...
(y)
 
M
P Pumba skrev:
Men det tar kanske 2 timmar från att man öppnat kartongen tills allt är klart att köra.
Det enda som var lite trixigt var att få upp innedelen med slangarna anslutna, där är det bra att vara 2, i övrigt så var det klart enklare än man trott från början.
Klarar man inte den monteringen så är det nog hyresrätt man ska bo i.

Vakuumsugen kan man säkert göra andra roliga saker med men det behövs inte för att montera de pumpar med snabbkopplingar.

Jag har för övrigt en jula pump i garaget sedan ca 2 år, fick inga frågor eller nått om installationen när jag köpte den, de frågade om jag var klubbmedlem.
Jag fick med något papper som jag skulle skicka in när den var monterad. Jag kollade inte så noga, det åkte i pappersåtervinningen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag arbetar ju som elektriker själv, och åtnjuter alltså en lagstadgad branschprotektion som faktiskt är löjligt långtgående.

Och då använder jag inte detta till att påpeka varje liten grej och ta in protektionismen in i forumet. Jag är elektriker, inte polis.

f-gas-förordningen tycker jag på samma vis är alltför långtgående, och känns som ett beställningsjobb från den branschen.

Det är inte på något vis så att jag är för att släppa något av dessa områden totalt fritt, och låta det blir vilda western. Men vissa upplättnader är faktiskt möjliga som är rätt så riskfria och faktiskt kan öka samhällsvinsten totalt.

Som hus och bostadsrättsägare borde lite mer elinstallationer vara fria att utföra på sin egna anläggning. Ev i kombinations med en utbildning, typ att man får köpa vapen och gå ut i skogen och skjuta när man gjort jägarutbildningen.

Värmepumpar med snabbkopplingar, innehållande en viss maximal mängd gas av några "snälla" typer borde vara tillåtet att montera själv för eget privat bruk.


Men för mig är det viktigt att dina åsikter är fria att ha, och jag uppskattar att vi, både du och jag, får ha och framföra våra åsikter. Däremot kan jag ju komma att att argumentera mot dig. :)
Sen är det väl knappast vare sig ditt eller mitt fel att vi åtnjuter lagskydd i våra verksamheter, men vi kan välja ifall vi ska framföra detta så fort chansen finns, eller inte.
En tanke som slagit mig är att många elektriker jobbar ju som elinstallatörer men det är nån annan på firman som auktorisationen. Detta gör att många lever i tron att dom kan utföra jobb "åt vänner" i vilken utrsträckning som hellst, man är ju elinstallatör. Men är det verkligen självklart att göra "vänjobb" på fritiden som inte sanktionerats av företaget man är anställd hos? Frågan är om man som icke auktoriserad elinstallatör får göra så mycket mer än en vanlig Svensson på sin fritid?

Så här säger elsäkerhetsverket:
"Vidare får man som auktoriserad elinstallatör också utföra elinstallationsarbete privat, så länge auktorisationen omfattar det arbete som utförs. Om man arbetar med el, men inte har en auktorisation som elinstallatör, får man inte utföra elinstallationsarbeten privat eller utanför ett företags egenkontrollprogram.

Observera att det alltså är förbjudet att utföra elinstallationsarbete om man inte antingen har rätt auktorisation eller omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Att bryta mot förbudet är straffbart."
 
tommib
M Markarbetaren skrev:
En tanke som slagit mig är att många elektriker jobbar ju som elinstallatörer men det är nån annan på firman som auktorisationen. Detta gör att många lever i tron att dom kan utföra jobb "åt vänner" i vilken utrsträckning som hellst, man är ju elinstallatör. Men är det verkligen självklart att göra "vänjobb" på fritiden som inte sanktionerats av företaget man är anställd hos? Frågan är om man som icke auktoriserad elinstallatör får göra så mycket mer än en vanlig Svensson på sin fritid?

Så här säger elsäkerhetsverket:
"Vidare får man som auktoriserad elinstallatör också utföra elinstallationsarbete privat, så länge auktorisationen omfattar det arbete som utförs. Om man arbetar med el, men inte har en auktorisation som elinstallatör, får man inte utföra elinstallationsarbeten privat eller utanför ett företags egenkontrollprogram.

Observera att det alltså är förbjudet att utföra elinstallationsarbete om man inte antingen har rätt auktorisation eller omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Att bryta mot förbudet är straffbart."
Det är inte en fråga. Det får man inte. Har inte fått med gamla lagstiftningen och får inte med nya. Den stora skillnaden är att inte ens den auktoriserade installatören får utföra arbete mot ersättning utanför ett företag med egenkontrollprogram.

Det var inte heller otydligt på något sätt, som vissa vill få gällande.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Om vi fick L/L värmepumpar med Propan i så skulle hela problemet med f-cert vara ur världen.
 
  • Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Kör du mot rött också bara för att det inte råkar vara en bil i närheten?

Helt ärligt när det gäller yrkesgruppen och överprisad lönsam marknad så vet du inte vad du pratar om men vi lämnar det åt sidan. Jag förstår att du tycker att det är irriterande när du tycker att du kan göra det själv.
Det tycker jag också när det gäller el eftersom jag kan koppla hela kåken men nu är jag ju rörmokare och har inget elcertifikat så då gör jag bara sånt man får göra inom el typ byta dosa och liknande.
sen är denna diskussion snart ett minne blott då dom förfyllda rören är på väg bort pga för stora läckage i samband med installationer.
Just i detta exempel så är ju elvärldens motsvarighet att plugga i en apparatsladd i bakstycket på en burk och andra änden i väggen, så...
 
T toyboy skrev:
Vad är du själv för typ av mupp? bondmupp, verkstadsmupp, kontorsmupp eller rörmupp......
För muppregistraturen är undertecknad statsanställd byråkratmupp.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om vi fick L/L värmepumpar med Propan i så skulle hela problemet med f-cert vara ur världen.
Det är alldeles för brandfarligt, då skulle vi har certifiering för att hantera brandfarligheten istället. Man håller på att gå över till R32 som har ett mycket lägre GWP värde typ 677 nånting fast det propan GWP är ju bara 3 så det vore att föredra om det inte vore så brandfarligt. Alla aktuella identifierade potentiella köldmedium med lågt GWP är tyvärr brandfarliga så pest eller kolera.....
 
Är det farligare med 600 gram propan i värmepumpen än att det står en gasolflaska med 10kg i garaget?
I så fall borde det vara förbjudet sedan länge med gasol i husvagnar t ex.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det farligare med 600 gram propan i värmepumpen än att det står en gasolflaska med 10kg i garaget?
I så fall borde det vara förbjudet sedan länge med gasol i husvagnar t ex.
Gasolflaskan i sig är ofarlig men öppna den lägg den ned och tänd på och se vad som händer.
 
Ok. Så propan i värmepumpar kräver särskilt certifiering eftersom folk annars kommer att lägga dom ner och tända på dom? Eller hur menar du?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så propan i värmepumpar kräver särskilt certifiering eftersom folk annars kommer att lägga dom ner och tända på dom? Eller hur menar du?
så du tänker att allt är en scam för att få behålla certifieringen eller ? Min poäng är att man hade gått över till exempelvis propan för länge sen om man hade sett det som ett tillräckligt säkert alternativ men man anser att risken för olyckor är för stor.
 
Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara en stor risk med propan i ett slutet system med tanke på hanteringen i var och varannan grill, sommarstuga, husvagn etc.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.