rickardg rickardg skrev:
eller om spisplattan går igång av misstag
Jo, jag förstår att jag lever kvar i gamla tider.
Dvs då man stängde av en grej var den avstängd.
Inte som nu, då diverse mikrovågor kan få vad som helst att gå igång.

Inte säker på att jag gillar utvecklingen.
Och IOT (Internet Of Things) känns faktiskt rätt skrämmande för en gamling som mig :(
 
Müssli Müssli skrev:
Jag och många med mig. Det kostar energiverken många slantar att försöka filtrera bort dessa störningar. Det blir såklart vi som får betala för det.
Det enklaste är väl att undvika "fjärrstyrda", "by air" etc produkter så långt det går.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det enklaste är väl att undvika "fjärrstyrda", "by air" etc produkter så långt det går.
Tror dialogen hamnat lite fel nu, det finns regelverk för att elnät ska fungera och det finns regler för hur anslutna produkter ska vara konstruerade och inte störa.
Hur vi sedan väljer produkter och dess funktioner som person är en helt annan fråga som bör hanteras i en annan tråd, eller om vi inte gillar utvecklingen.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Usch!

När jag var ung betydde EMC något allvarligt, som fick flygplan att störta osv.

Nu verkar det vara något som får eltandborsten att starta långsammare osv.
Who cares, dvs vem bryr sig?
Det är fortfarande något allvarligt, och EMC-kraven i flygande elektronik (som jag btw. sitter med just nu) är betydligt högre än konsumentelektronik. Det är av stor vikt att den elektronik som säljs uppfylller kraven både vad gäller utstrålade störningar men även är motståndskraftig mot påstrålade störningar.
 
S swirve skrev:
Hittar ingen exakt info,
På Elsäkerhetsverkets hemsida finns beskrivet i detalj vad det är för fel.
 
rickardg rickardg skrev:
En eltandorste som tillfälligt kraschar är kanske inte något problem, lite jobbigare om en pacemaker eller andra medicintekninska produkter blir utstörda... eller om spisplattan går igång av misstag med något olämpligt kvar på spisen eller kollisionsskyddet hos gräsklipparroboten blir utslaget... går att tänka ut massa spännande saker som kan hända när produkter strålar för mycket och ännu värre i kombination med produkter där man fuskat med hur tolerant produkten är att hantera påstrålad EMC vilket det även finns krav på....
När man konstruerar säkerhetskritiska saker som pacemakers så utgår man från att andra saker i omgivningen strålar väldigt mycket mer än tillåtet. Problemet är nog i praktiken snarare att det kan vara irriterande om t ex radiomottagare störs.
 
F f91jsw skrev:
När man konstruerar säkerhetskritiska saker som pacemakers så utgår man från att andra saker i omgivningen strålar väldigt mycket mer än tillåtet. Problemet är nog i praktiken snarare att det kan vara irriterande om t ex radiomottagare störs.
Med andra ord är strålningen ett icke-problem i relation till besparingen vi konsumenter gör på att köpa dessa billiga produkter?
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Och vi har lämnat all kontroll över elsäkerheten till några tusen anonyma:lying: tillverkare någonstans på andra sidan jordklotet.

Vart tog vårt gamla Semco vägen?
Varför byggdes inte ett internationellt Europeiskt liknande organ upp när vi gick med i gemenskapen?

Nu verkar ju märkningarna på produkterna (CE = China Export) vara rena skämtet.
Varför kan vi inte ta tillbaka kontrollen över en sådan här viktig fråga? Varför inte?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vi har lämnat all kontroll över elsäkerheten till några tusen anonyma:lying: tillverkare någonstans på andra sidan jordklotet.

Vart tog vårt gamla Semco vägen?
Varför byggdes inte ett internationellt Europeiskt liknande organ upp när vi gick med i gemenskapen?

Nu verkar ju märkningarna på produkterna (CE = China Export) vara rena skämtet.
Varför kan vi inte ta tillbaka kontrollen över en sådan här viktig fråga? Varför inte?
Det är viktigare att inga villaägare hempular sin el...
 
Vi i fordonsbranschen krånglar en hel del med störningar från diodlampor.
Radio som brusar eller helt slutar ta emot pga någon ledlampa som ibland är svår att hitta. Ibland på ett helt annat fordon. Lastbils åkare är som bekant förtjusta i mycket lampor och allt som monteras är inte bra.
Jag har tex själv bytt ut de flesta kina-drivdon i husvagnen till enkla resistorer.
I praktiken marginell skillnad i effekt förlust och ljusvariation men 100% störningsfritt och flimmerfritt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ni som tycker att det är sak samma att en lampa eller strålkastare underkänns på dess EMC- egenskaper kanske skulle bli lite upprörda om er mobil eller annan wifi-utrustning inte längre fungerar?
EMC som strålar ut från den häftiga billiga kinalampan kan kvadda din wifi-uppkoppling, göra att din redan dåliga mobiluppkoppling att bli ännu sämre och den ledningsbundna delen kommer kanske att få din dimmer i huset att börja leva ett eget liv!
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu verkar ju märkningarna på produkterna (CE = China Export) vara rena skämtet.
CE står för Conformité Européenne. Enligt Wikipedia är pratet om "China Export" märkningen enbart en myt.

CE_marks.jpg
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L Leifur skrev:
CE står för Conformité Européenne. Enligt Wikipedia är pratet om "China Export" märkningen enbart en myt.
Och du har inte märkt hur mycket av det importerade elektronikskräpet som efter ett tag blir belagt med försäljningsförbud,
eller på annat sätt visat sig ha undermålig kvalitet?

Kanske det skulle märkas med KS = kinaskräp i stället?
 
Nu lärde jag mig något nytt. Har alltid trott att CE= China Engineers ;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och du har inte märkt hur mycket av det importerade elektronikskräpet som efter ett tag blir belagt med försäljningsförbud,
eller på annat sätt visat sig ha undermålig kvalitet?

Kanske det skulle märkas med KS = kinaskräp i stället?
Jodå det kommer en hel del elektriskt (och annat) skräp från Kina. Det mesta handlar ju om rent lurendrejeri tycker jag. Sen tror jag det finns redigt med okunskap och dumhet bland våra handlare som helt okritiskt köper in och kränger skiten.

Sen kommer det ju en hel del bra saker från Kina där det är företag med lite kvalitetskontroll som styr, t.ex. Ikea. Kolla t.ex. på video där Big Clive tar isär en USB laddare från Ikea:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.