T toyboy skrev:
men nu gällde ju tråden en produkt som inte hade förfyllda rör ;-)
Nu gäller tråden en produkt som har förfyllda rör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Rätt svårt att få det till fackmannamässigt utfört när det krävs ackreditering för att handha köldmedier.
Det är enligt lag förbjudet att hålla på med köldmedier utan ackreditering och det av en anledning såklart och då är det frågan om reklamationsrätten verkligen gäller när produkten ej är korrekt installerad.
Dessutom så sitter det en värmekabel i dom där maskinerna och då måste den enligt ellagen vara anslutna till en separatjordfelsbrytare så det är inte "bara att koppla in"
Det är väl bara att betala och se glad ut så länge det inte är några ockerpriser vi pratar om.
Tror nog att snarare att problemet är att tråd innehavaren är snål/ekonomisk och det gör ont ända in i märgen över att han måste betala för något han inte tycker är värt den angivna summan.



måste ändå vakumsugas för att få bort fukt
Varför skall jag betala för något jag kan göra lika bra eller bättre än någon som råkar ha certifikat ?
Jag har verktygen, tiden och kunskapen och känner inte för leja bort smörjobb till överpriser, särskilt när det gäller begränsningar beställda av en yrkesgrupp som vill skydda en överprisad och lönsam marknad.
 
  • Gilla
Trokadero och 7 till
  • Laddar…
A
B brumbjorn skrev:
Fel. Inom 6 mån måste butiken bevisa. Sedan kunden. Men det är lätt.
Och vad skrev jag?
 
A
Går ej att kapa!
 
slaskman slaskman skrev:
Varför skall jag betala för något jag kan göra lika bra eller bättre än någon som råkar ha certifikat ?
Jag har verktygen, tiden och kunskapen och känner inte för leja bort smörjobb till överpriser, särskilt när det gäller begränsningar beställda av en yrkesgrupp som vill skydda en överprisad och lönsam marknad.
Kör du mot rött också bara för att det inte råkar vara en bil i närheten?

Helt ärligt när det gäller yrkesgruppen och överprisad lönsam marknad så vet du inte vad du pratar om men vi lämnar det åt sidan. Jag förstår att du tycker att det är irriterande när du tycker att du kan göra det själv.
Det tycker jag också när det gäller el eftersom jag kan koppla hela kåken men nu är jag ju rörmokare och har inget elcertifikat så då gör jag bara sånt man får göra inom el typ byta dosa och liknande.
sen är denna diskussion snart ett minne blott då dom förfyllda rören är på väg bort pga för stora läckage i samband med installationer.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Och ändå är det så många som misslyckas...
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
A
Å åk-lagarn skrev:
Även R12 ansågs ofarligt en gång, läcksöktes med öppen låga för att se färgförändring på lågan, så nog är försigtighetsprincipen bra även om det silas mygg ibland.
R12 är helt ofarlig om man gör rätt.
Som allting annat....
 
slaskman slaskman skrev:
Nu gäller tråden en produkt som har förfyllda rör.
Jag svarade att jag noterade det i två inlägg tidigare typ och skrev att jag missuppfattade grund delen i tråden.
 
A
T toyboy skrev:
Rätt svårt att få det till fackmannamässigt utfört när det krävs ackreditering för att handha köldmedier.
Det är enligt lag förbjudet att hålla på med köldmedier utan ackreditering och det av en anledning såklart och då är det frågan om reklamationsrätten verkligen gäller när produkten ej är korrekt installerad.
Dessutom så sitter det en värmekabel i dom där maskinerna och då måste den enligt ellagen vara anslutna till en separatjordfelsbrytare så det är inte "bara att koppla in"
Det är väl bara att betala och se glad ut så länge det inte är några ockerpriser vi pratar om.
Tror nog att snarare att problemet är att tråd innehavaren är snål/ekonomisk och det gör ont ända in i märgen över att han måste betala för något han inte tycker är värt den angivna summan.



måste ändå vakumsugas för att få bort fukt
Går ej att vakumsuga!!!
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är oundvikligt att det kommer in några milligram fukt som kan finnas vid/i själva kopplingen.
Detta tar dock torkmedlet i systemet lätt hand om.

Man behöver ju inte stå i ösregn och koppla ihop heller, då kan det vara bra att välja en bättre dag.
Finns ofta inget torkmedel i dessa pumpar.
 
electroluxaren skrev:
Går ej att vakumsuga!!!
Suck!!! men jag pratade inte om förfyllda slangar...jag skrev i ett par inlägg ovanför att jag missuppfattade trådskaparen när det gällde förfyllda eller icke förfyllda
 
Mikael_L
T toyboy skrev:
Kör du mot rött också bara för att det inte råkar vara en bil i närheten?
Jo om jag måste för att slippa betala dig 4000:- för att köra mot rött åt mig. :D
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T toyboy skrev:
och har inget elcertifikat så då gör jag bara sånt man får göra inom el typ byta dosa och liknande
Ja nu får du inte byta dosa och liknande, typ.

Jag tänkte att jag borde berätta det för dig, nu när detta blev "stora moraltråden".
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Självklart har man ju haft ut en acrediterad kylmupp som tjänat 3000 kr på att inte göra mer än skriva ut ett kvitto och åka hem å fakturera. (eller inte) Självklart försöker branchen motverka att man gör något själv och vill ha sin del av kakan på allt precis som rörmokaren eller elektrikern framförallt..

Nej sätt upp grejerna själv och kör bara. har man inte totalt centralplacerad tumme så är det inte så svårt att få fart på en sån där luftvärmepump. särskillt inte versionen med förfyllda slangar med ventiler i som bara är att skruva ihop ingen vakumsugning av slangar bara öppna några skruvar på pumpen sen. Att då på en pump ev få bråka om ev framtida garanti / reklamation när den som ska komma ut kostar halva nypriset av pumpen som ju ändå är avsedd för självmontering känns rätt fel. Dessutom så har man ju självklart bara tappat bort pappret och kvittot på monteringen den dagen man ev har nåt problem med pumpen och nån ska titta på den och då vill kontrollera vem som monterat den. Kan då den som är där inte hitta nåt fel på monteringsjobbet så lär det bli svårt att neka och slippa undan reklamationen. Dessutom stannar pumpen efter garanti tidens utgång så är det ju troligen billigare att sätta upp en ny igen istället för att ta ut en reperatör. Köpte en sån där pump till förra huset den höll iaf 5-6 år utan problem trots egen montering... :)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
R12 är helt ofarlig om man gör rätt.
Som allting annat....
Aha man tog bort det i onödan :) Alla system drabbas av läckage förr eller senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.