N Nixon90 skrev:
Av allt skräp som spottas ut i naturen så är några få värmepumpar från jula nästan ingenting. De gaser som finns idag har alla ett GWP värde vilket betyder global warming potential, de är olika skadliga vissa är bättre än andra, de gamla s.k freon gaserna hade förutom detta GWP även ett ODP värde ozone depletion potential. De var alltså även skadliga för ozonlagret vilket dagens gaser inte är men likväl är dem klart olämpliga att andas in och har stor miljöpåverkan på global uppvärmning för dem som tror på sånt.

Men sen så har det ju faktiskt kommit nya gaser som precis börjar introduceras på marknaden. Exempelvis R32 som ersätter tidigare R410a. För den gasen krävs inte kylcert då de inte är miljöfarligt, den är dock väldigt brännbar och en aning explosiv :)
Källa på den? brandfarlig vet jag men att det inte krävs kylscert har jag inte sett nånstans...
 
Många pratar om miljöpåverkan av gaserna som om det är den stora boven.
Gaserna är giftiga och kan i vissa fall vara direkt dödliga.
Gaserna kan påverka om du kan andas eller svimmar av i sämre ventilerade områden eller små "hus" som skydd för yttre delen.
De flesta kylmontörer som arbetat länge i branschen har historier att berätta om vad gaserna kan orsaka.
Att det ständigt pratas om att de nya gaserna ska vara mindre giftiga och inte lika farliga verkar vara en tolkningsfråga och betyder inte att gaserna ofarliga.
Krilleman krilleman_215 skrev:
Vacuumsuga är väl endå ett måste oavsett fabrikat.

Luften måste ut ur ledningarna innan man släpper på. Samtidigt blir det ju en täthetskontroll av kopplingarna i detta momentet.
Det stämmer bra att det är en täthetskontroll samt ta bort den luft som finns i dessa system men det handlar även om fukt.
Krilleman krilleman_215 skrev:
Men ett förfyllt slangpaket, hur gör man då när rören är för långa för installationen?
Rören ligger lindade i en cirkel när de levereras och du låter det som är för långt ligga kvar i en sådan cirkel.
V ValterP skrev:
De går inte att förlänga, dvs man måste ha koll före köp. T ex 4 meter. Böjbara rör.
Det går alldeles utmärkt att förlänga. Du kan ofta köpa förlängningen samtidigt du köper pumpen men kanske inte på Jula.
 
Redigerat:
T toyboy skrev:
men nu gällde ju tråden en produkt som inte hade förfyllda rör ;-)
Nej, läs första inlägget igen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
antar att han då var tvungen att åka två gånger? en för att plocka ner och en för att montera upp 250x2 för att åka dit 2 ggr, 4x625:- i nedlagd tid blir ca 3000:- så 5000 låter lite dyrt men 4000:- är inte ocker i alla fall för ett lagligt förfarande. Skrev dessutom inget om motiverade priser det jag skrev om var vad han tyckte det var värt.
Sant! Men att åka o köra pumpen på kyla och dra åt två kranar med insex, sen viseversa vid uppsättning.

Hitta en som jobbade med det hela o tog en 500ing för vacumsuget, då gjorde jag det olagliga att suga tillbaka köldmedlet till kompressor och skruva på insex själv. Två skruvar på kopparöret.. detta motiverar inte 4000kr
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, läs första inlägget igen.
ditt eller trådens ?
 
L Lexing skrev:
Sant! Men att åka o köra pumpen på kyla och dra åt två kranar med index, sen viseversa vid uposättning.

Hitta en som jobbade med det hela o tog en 500ing för vacumsuget, då gjorde jag det olagliga att suga tillbaka köldmedlet till kompressor och skruva på insex själv. Två skruvar på kopparöret.. detta motiverar inte 4000kr
Grattis... men nu pratade jag om ett vitt, 100% by the book förfarande. Nästan samma sak om du lämnar bilen på service och får betala 4300:- för att byta olja och filter samt och genomgång av bilen i 20 min är det värt det ? nej men många gör det ändå för sin lilla stämpel eller för att man gör allt by the book ;-)
Allt handlar ju om att alla måste äta och att målet är då att få 8 timmars teckning på sin firma för den dagen.
fråga är det värre att köra mot rött än att hålla på med köldmedium själv ?
 
Mikael_L
Ja om man bara får ihop ett 1-timmesjobb om dagen så måste man ju göra så för att få ett en heltidslön. ;)
 
T toyboy skrev:
Grattis... men nu pratade jag om ett vitt, 100% by the book förfarande. Nästan samma sak om du lämnar bilen på service och får betala 4300:- för att byta olja och filter samt och genomgång av bilen i 20 min är det värt det ? nej men många gör det ändå för sin lilla stämpel ;-)

Allt handlar ju om att alla måste äta och att målet är då att få 8 timmars teckning på sin firma för den dagen.
Försökte ju vitt, men de priserna hade jag inte räknat med, då hitta jag en som kunde
Var ju den "svarta" kylteknikern som berätta hur jag skulle förfara innan han kom hem o vacumsug!
 
  • Gilla
Magfin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om man bara får ihop ett 1-timmesjobb om dagen så måste man ju göra så för att få ett en heltidslön. ;)
Ha ha ja då får man det nog jobbigt. nä skämt åsido är själv röris och ibland tackar man nej till små jobben för dom är svåra att planera tidsmässigt dvs det som vid en första information verkar ta ca 1 timme strulade och tog tre timmar istället och därmed fuckar upp hela dan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L Lexing skrev:
Försökte ju vitt, men de priserna hade jag inte räknat med, då hitta jag en som kunde
Var ju den "svarta" kylteknikern som berätta hur jag skulle förfara innan han kom hem o vacumsug!
Ja men vad hade du räknat med om du satt dig ner och tänkt igenom ordentligt med resor och tid?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Många pratar om miljöpåverkan av gaserna som om det är den stora boven.
Gaserna är giftiga och kan i vissa fall vara direkt dödliga.
Gaserna kan påverka om du kan andas eller svimmar av i sämre ventilerade områden eller små "hus" som skydd för yttre delen.
De flesta kylmontörer som arbetat länge i branschen har historier att berätta om vad gaserna kan orsaka.
Att det ständigt pratas om att de nya gaserna ska vara mindre giftiga och inte lika farliga verkar vara en tolkningsfråga och betyder inte att gaserna ofarliga.

Det stämmer bra att det är en täthetskontroll samt ta bort den luft som finns i dessa system men det handlar även om fukt.

Rören ligger lindade i en cirkel när de levereras och du låter det som är för långt ligga kvar i en sådan cirkel.
Det går alldeles utmärkt att förlänga. Du kan ofta köpa förlängningen samtidigt du köper pumpen men kanske inte på Jula.
Gaserna i en luft luft värmepump tex R410A är väl inte giftig. den är kvävande då den tränger undan syre och risk för kylskador finns om man kommer i kontakt med r410a i flytande form.
(Gasol har samma "giftighet" men är farligare pga brandrisken, finns iof andra kylmedier tex r600 som är mycket brandfarlig, är dock inte vanlig i värmepumpar.)
Se säkerhetsdatabladet från AGA på R410A

Visa bilaga 247559

länk till agas säkerhetsdatablad för r410a
http://www.aga.se/internet.lg.lg.swe/sv/images/r410a586_122220.pdf
 
  • Säkerhetsdatablad med toxikologisk information om kylmediet R410A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Lexing skrev:
Försökte ju vitt, men de priserna hade jag inte räknat med, då hitta jag en som kunde
Var ju den "svarta" kylteknikern som berätta hur jag skulle förfara innan han kom hem o vacumsug!
Dessutom hade jag nog tagit en tusenlapp och inte en femhundring det är såna som han som förstör för hela branschen :crysmile:
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
T toyboy skrev:
ditt eller trådens ?
Trådens.

"kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen..."
 
T toyboy skrev:
Ha ha ja då får man det nog jobbigt. nä skämt åsido är själv röris och ibland tackar man nej till små jobben för dom är svåra att planera tidsmässigt dvs det som vid en första information verkar ta ca 1 timme strulade och tog tre timmar istället och därmed fuckar upp hela dan.
member: 166333"]Dessutom hade jag nog tagit en tusenlapp och inte en femhundring det är såna som han som förstör för hela branschen :crysmile:[/QUOTE]
1000 hade jag lätt betalt
 
useless useless skrev:
Trådens.

"kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen..."
Ahh såg det nu my bad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.