BirgitS
Detta sidospår är väldigt off-topic men förbud mot cigaretter och cigarrer (som luktar minst lika otrevligt som cigaretter på uteserveringar) lär nog kräva att Sverige går ur EU först, alternativt att hela EU inför förbud.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Nej men det är sådant man får ta då, ur den gemensamma kassan.
Fortfarande bättre, anser jag, än att i förebyggande syfte lägga ut en massa pengar och energi "ifall att"...."IFALL att det händer någonting, någon gång, i framtiden"
Men kommunerna har väl räknat på det här och tittat på vilket som på sikt sparar mest pengar.

Det är faktiskt så, hör och häpna, att alla människor blir gamla! Och när man blir gammal så kan man behöva ett handikappanpassat hus.

De få motvalls som vägrar renovera bara för att de skulle bli tvungna att handikappanpassa är så få att det uppvägs av den stora mängden redan handikappanpassade bostäder som dessa bestämmelser ger.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju just detta som är problemet. Varför skall ett handikapp berättiga detta? Varför inte arbetslöshet? Eller långtidssjukskrivning? Eller något annat som gör att du inte har råd att bo kvar?
Vad har "råd att bo kvar" att göra med handikappanpassning?

Hur menar du att man ska arbetslöshetsanpassa en bostad? Eller långtidssjukskrivningsanpassa den?


Hur hade det gått för din granne om den enda toaletten i bostaden hade legat på övervåningen? Då hade det inte räckt att flytta ner till ett sovrum på bottenvåningen.
 
Martin_B
N Nerre skrev:
Men kommunerna har väl räknat på det här och tittat på vilket som på sikt sparar mest pengar.
Ja, det är klart de har och de väljer det som är billigast för de. Det är ju alldeles uppenbart.

N Nerre skrev:
De få motvalls som vägrar renovera bara för att de skulle bli tvungna att handikappanpassa är så få att det uppvägs av den stora mängden redan handikappanpassade bostäder som dessa bestämmelser ger.
Fast det handlar nog inte om att "vägra" i sådana fall, utan att man helt enkelt inte kan ekonomiskt eller fysiskt. Att kraven ställer till med såpass mycket problem, att åtgärden inte längre är ekonomiskt försvarbar eller ens fysiskt möjligt.

N Nerre skrev:
Det är faktiskt så, hör och häpna, att alla människor blir gamla! Och när man blir gammal så kan man behöva ett handikappanpassat hus.
Fast återigen så finns det andra saker också vi kunde börja anpassa inför vår kommande ålderdom. Men är alla beredda på det då? Låt oss handikappanpassa bilar. Lås oss förbjuda rökning och övervikt, osv.

Någonstans får man ju dra gränsen. Och då bör ju inte gränsen dras mellan vad som skall och inte skall anpassas, utan snarare när det skall eller när det inte skall anpassa.

Då tycker jag det är lämpligare att anpassa när behovet finns, inte långt innan.

Tänk alla de som till en merkostnad handikappanpassar sina hus vid renovering/tillbyggnad, men aldrig någonsin får utnyttjat det? "Ja, men det är väl bra för någon annan som tar över fastigheten i framtiden då", ja och då återkommer vi till allt annat som skulle kunna anpassas hit och dit för EVENTUELLA framtida händelser,..finns ju massor av sådant, men som ändå inte görs.
 
N Nerre skrev:
Vad har "råd att bo kvar" att göra med handikappanpassning?

Hur menar du att man ska arbetslöshetsanpassa en bostad? Eller långtidssjukskrivningsanpassa den?


Hur hade det gått för din granne om den enda toaletten i bostaden hade legat på övervåningen? Då hade det inte räckt att flytta ner till ett sovrum på bottenvåningen.
Poängen är den att man tvingas att flytta till ett annat boende pga en massa olika orsaker, men just när det gäller handikapp så skall istället alla fastigheter anpassas utifrån att du kanske blir handikappad. Dessutom så gäller ju inte detta alla former av handikapp man kan drabbas avz utan bara vissa.
 
Martin_B
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så gäller ju inte detta alla former av handikapp man kan drabbas avz utan bara vissa.
Ja, man kan ju exempelvis drabbas av handikapp i form av extrem fetma, där vi pratar 400+ kg... då krävs ju för tusan kranar och truckar och min moster vet vad. Vem skall bekosta den anpassningen?
Med tanke på så mycket skit som vi äter idag, kombinerat med all inaktivitet, borde vi därmed rimligtvis anpassa alla hus för 400+ kilos-människor redan idag :D ...man gillar ju tydligen att planera i förväg i Sverige.
Varför inte? Lite merkostnad har väl ingen dött av.
 
Martin_B Martin_B skrev:
extrem fetma, där vi pratar 400+ kg... då krävs ju för tusan kranar och truckar och min moster vet vad
Tar du inte i lite löjligt mycket nu?
Måtta i allt är en bra inställning.

Eller tycker du att alla dörröppningar och takhöjder skall vara 280 cm pga
Världens längsta man, och människa, var den 272 cm långe Robert Wadlow (1918–1940) från USA.
robert_wadlow_1.jpg
http://www.varldenshaftigaste.se/artiklar/varldens-langsta-man/
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tar du inte i lite löjligt mycket nu?
Måtta i allt är en bra inställning.

Eller tycker du att alla dörröppningar och takhöjder skall vara 280 cm pga

[bild]
[länk]
Haha, ja det är klart jag gör :)
Från början skrev jag faktiskt dit även takhöjd och dörröppningar, exakt som du nämnde, med hänvisningen till att vi blir allt längre :) Men jag tog bort det sen.

Som sagt, löjligt överdrivna jämförelser, men bara för att budskapet skall nå fram.

För jag är fortfarande av inställningen att i de fall där man bygger om eller bygger ut och handikappanpassat inte är lämpligt eller ekonomiskt försvarbart, så bör inte kommunerna sätta käppar i hjulet för den enskilde bara för att själv slippa ta den eventuella kostnad som kan drabba kommunen i det eventuella fall något skulle hända så någon blir handikappad. Då tycker jag det är bättre att den enskilde känner till att i och med att man inte har gjort anpassningen när man "hade chansen" så får man själv stå för den vid eventuell händelse. Med andra ord så är det ju inte mycket värre än om man bekostar det redan från början, även om det KAN vara bökigare sedan.

För faktum är ju fortfarande att om man låter bli p.g.a orimligt höga kostnader eller annat som krånglar, så är det ju ändå kommunen som får betala, med skillnaden att renoveringen eller tillbyggnaden inte blev av, något som bara är en nackdel för hela samhället egentligen.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Haha, ja det är klart jag gör :)
Tack för att du tog mitt påhopp med ett glatt och öppet sinne (y)

Men vi har själva byggt ett nytt, egendesignat hus för sju år sedan, och tycker inte att något i tillgänglighetsreglerna har stridit mot hur vi har velat ha bostaden. Tvärtom, har vi "hjälpt till" genom att dessutom bygga huset helt utan trösklar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack för att du tog mitt påhopp med ett glatt och öppet sinne (y)

Men vi har själva byggt ett nytt, egendesignat hus för sju år sedan, och tycker inte att något i tillgänglighetsreglerna har stridit mot hur vi har velat ha bostaden. Tvärtom, har vi "hjälpt till" genom att dessutom bygga huset helt utan trösklar.
Jo, men att bygga nytt är ju en helt annan sak. Då har man ju helt andra förutsättningar att bygga som man vill. Det är också därför jag bara tar upp renoveringar och tillbyggnader som exempel.

Vid nybygge håller jag med om att kraven är bra! Och hade jag byggt nytt så hade jag självklart byggt med handikappanpassade mått automatiskt. Och inte enbart för handikappanpassningens skull, utan även för att det är skönt att ha lite större yta att röra sig på i toaletter och badrum exempelvis, samt i kök med mera.

Värre är det ju med befintliga byggnader som ju har många begränsningar som är "permanenta" mer eller mindre, som ej går att ändra. Det kan vara som ytterväggar, hjärtväggar som inte är avväxlingsbara, murstockar, befintliga trappor, bärande konstruktioner osv. När sådant begränsar ytan så är det ju inte mycket att göra åt. Att från kommunens sida då kräva att man skall designa om sina planer, så tycker jag det är orimligt. Samma vid eventuella tillbyggnader där man inte är beredd (p.g.a ekonomi) att ta ut svängarna för mycket enbart på grund av kommunens krav.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att flytta ett fönster är inte en åtgärd som är så stor att du kommer att tvingas handikappanpassa resten av huset. Reglerna om anpassning gäller när du gör en såpass stor ombyggnad/tillbyggnad att en anpassning troligen är en försumbar kostnad. Tex att sätta in en bredare badrumsdörr när du ändå renoverar hela badrummet.
Har aldrig hört talas om någon sökt bygglov när renoverar badrum.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jo, men att bygga nytt är ju en helt annan sak. Då har man ju helt andra förutsättningar att bygga som man vill. Det är också därför jag bara tar upp renoveringar och tillbyggnader som exempel.

Vid nybygge håller jag med om att kraven är bra! Och hade jag byggt nytt så hade jag självklart byggt med handikappanpassade mått automatiskt. Och inte enbart för handikappanpassningens skull, utan även för att det är skönt att ha lite större yta att röra sig på i toaletter och badrum exempelvis, samt i kök med mera.

Värre är det ju med befintliga byggnader som ju har många begränsningar som är "permanenta" mer eller mindre, som ej går att ändra. Det kan vara som ytterväggar, hjärtväggar som inte är avväxlingsbara, murstockar, befintliga trappor, bärande konstruktioner osv. När sådant begränsar ytan så är det ju inte mycket att göra åt. Att från kommunens sida då kräva att man skall designa om sina planer, så tycker jag det är orimligt. Samma vid eventuella tillbyggnader där man inte är beredd (p.g.a ekonomi) att ta ut svängarna för mycket enbart på grund av kommunens krav.
Something jag berättat om i någon tråd här tidigare så kan det bli absurt vid nybyggnation också. Jag har en annan granne som har byggt hus i en brant sluttning. Han har trappor i två våningar innan han kommer in i huset. Han har tvingats bygga en ramp ut till en väg längs en lodrät bergvägg. Denna ramp är helt oanvändbar då det inte går att stanna där på vägen och ta ut en rullstol (för brant) och än mindre parkera en bil. Men han fick tack vare rampen bygglov...
 
Martin_B
pacman42 pacman42 skrev:
Something jag berättat om i någon tråd här tidigare så kan det bli absurt vid nybyggnation också. Jag har en annan granne som har byggt hus i en brant sluttning. Han har trappor i två våningar innan han kommer in i huset. Han har tvingats bygga en ramp ut till en väg längs en lodrät bergvägg. Denna ramp är helt oanvändbar då det inte går att stanna där på vägen och ta ut en rullstol (för brant) och än mindre parkera en bil. Men han fick tack vare rampen bygglov...
Var han verkligen tvungen att bygga rampen? Räckte det inte att visa att den går att bygga vid behov?
 
Han var tvungen att bygga infästningen. Och när han redan byggt denna, så lade han på brädorna också då det gjorde det lättare att ta in material i huset...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en annan granne som har byggt hus i en brant sluttning. Han har trappor i två våningar innan han kommer in i huset.
Då har jag lite svårt att se varför man bygger i ett sådant läge.
Antingen är det väl själva läget, utsikten eller att tomten var snorbillig, som gör att man offrar bekvämligheten för sig och sin familj.

Har själv bott i ett 3-planshus, souterräng + 1½-plan, med en utvändig betongtrapp upp till entrén på "mellanvåningen", och det är inget jag längtar tillbaka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.