Hej
Jag behöver hjälp och råd med mitt bygge!
Det är så att jag skrev på kontrakt med ett företag som skulle fixa min grund till en nybyggnation. Enligt offerten så står det i en punkt gällande markarbetet
" kompletterande fyllnad av tomten med krossmaterial"
"Packning av allt bärlag ändamålsenligt"
Enligt en skriftlig överenskommelse på mejl så har huvudleverantören ( som jag skrev kontrakt med) överlåtit massor/ containers/ deponi av material till sin underleverantör och att de skulle fakturera mig för detta löpande då. Jag godkände detta med förutsättningen att inga extra kostnader tillkommer.

Nu kommer båda huvudleverantören och underleverantören med fakturor på uppackningsmaterial samt arbetstid för upptackning och påstår att jag skall stå för det.

De är ca 5 veckor försenade med markarbetet, dock står ingenting om vite på offerten förutom att det är en ABS-04 avtal men har erkänt att arbetet skulle ha varit klart veckan innan husleveransen kommer.

Jag har känt killen från företaget sen 1.5 år tillbaka då vi köpte tomten och de har varit jätte trevliga och hjälpsamma och fått mitt förtroende som huvudleverantör för fixa grunden hos oss. I det senaste mötet påstod dem att detta är en ÄTA men jag har lämnat in alla bygglovsritningar med slutgiltiga marknivåer och enligt geoundersökningen står det klart och tydligt vad tomten har för massor under. Dessutom så sa dem under mötet att om inte jag betalar så ska dem "gräva" under plattan och ta ut massor vilket låter väldigt löjligt. mestadels blir man orolig för sabotage, om de bara skulle ta grävmaskinen och börja förstöra där huset byggs eller husmaterialet som har levererats.

Vad kan jag göra i det här fallet?! De är än idag inte klara med mararbetet runtom huset såsom plintar, VA-schakt osv.
 
Redigerat:
Anmäl dom för olaga hot och avbryt allt samarbete med företaget. Betala inget.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N Noor Hazim skrev:
Hej
Jag behöver hjälp och råd med mitt bygge!
Det är så att jag skrev på kontrakt med ett företag som skulle fixa min grund till en nybyggnation. Enligt offerten så står det i en punkt gällande markarbetet
" kompletterande fyllnad av tomten med krossmaterial"
"Packning av allt bärlag ändamålsenligt"
Enligt en skriftlig överenskommelse på mejl så har huvudleverantören ( som jag skrev kontrakt med) överlåtit massor/ containers/ deponi av material till sin underleverantör och att de skulle fakturera mig för detta löpande då. Jag godkände detta med förutsättningen att inga extra kostnader tillkommer.
Framgår det av offerten att det är ett fast pris på grundentreprenaden utan några förbehåll för tillkommande material? I så fall ser jag inte att du ska betala något extra utan det du accepterat är att underentreprenören kan fakturera sitt arbete löpande förutsatt att inga extra kostnader tillkommer.
 
Kan tillägga att när du låter underentreprenörer fakturera dig direkt och om det är en totalentreprenad (framgår ej) så har du problem med garanti och ansvar. Även om det inte är en totalentreprenad så kan du få problem med dessa bitar då du har lätt att hamna i den vanliga situationen att företagen skyller på varandra. Så om du inte redan har betalat så ändra detta omedelbart.
 
  • Gilla
jonas212 och 5 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Anmäl dom för olaga hot och avbryt allt samarbete med företaget. Betala inget.
Varför ska man inte betala nånting? Dom har rätt att få betalt för det arbete dom har utfört. Minus ett belopp för att täcka eventuella merkostnader som kan uppstå för att rätta till fel, fördröjningar, byte av entreprenad etc.
Har man betalat en skälig ersättning så kan inte heller entreprenören driva ersättningsanspråket det vidare via kronofogden.
 
  • Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man inte betala nånting? Dom har rätt att få betalt för det arbete dom har utfört. Minus ett belopp för att täcka eventuella merkostnader som kan uppstå för att rätta till fel, fördröjningar, byte av entreprenad etc.
Har man betalat en skälig ersättning så kan inte heller entreprenören driva ersättningsanspråket det vidare via kronofogden.
Kanske otydlig men jag pratar givetvis om fakturan med ÄTA som TS pratar om. Inte andra fakturor. Dock bör ju inte de andra heller betalas innan arbetet är klart om man inte då har en betalningsplan som reglerar det.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Framgår det av offerten att det är ett fast pris på grundentreprenaden utan några förbehåll för tillkommande material? I så fall ser jag inte att du ska betala något extra utan det du accepterat är att underentreprenören kan fakturera sitt arbete löpande förutsatt att inga extra kostnader tillkommer.
Ja det gör det. De två punkterna ja nämnde ovan stod under markarbetet med ett fast pris.
Det som skulle faktureras löpande är då deponi samt VA-schakten
 
useless useless skrev:
Varför ska man inte betala nånting? Dom har rätt att få betalt för det arbete dom har utfört. Minus ett belopp för att täcka eventuella merkostnader som kan uppstå för att rätta till fel, fördröjningar, byte av entreprenad etc.
Har man betalat en skälig ersättning så kan inte heller entreprenören driva ersättningsanspråket det vidare via kronofogden.
beloppet som de fakturera mig med är ca 80% av hela entreprenaden. Och det står klart och tydligt att det ska ingå i offerten
 
M mr_bygg skrev:
Framgår det av offerten att det är ett fast pris på grundentreprenaden utan några förbehåll för tillkommande material? I så fall ser jag inte att du ska betala något extra utan det du accepterat är att underentreprenören kan fakturera sitt arbete löpande förutsatt att inga extra kostnader tillkommer.
Ja, offerten är uppdelad i tre sektioner
1. Markarbete och vad som ingår (där ingår uppackning osv)
2. Gjutning av betongplatta
3. Löpande kostnader ( deponi, va schakt) eventuell stödmurs kostnad om jag skulle vilja beställa det från dom
 
N Noor Hazim skrev:
Ja, offerten är uppdelad i tre sektioner
1. Markarbete och vad som ingår (där ingår uppackning osv)
2. Gjutning av betongplatta
3. Löpande kostnader ( deponi, va schakt) eventuell stödmurs kostnad om jag skulle vilja beställa det från dom
Fast pris på alla 3 delar?
 
Om du ska få hjälp här behöver du nog dela med dig av hela offerttexten och inte bara utklipp.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fast pris på alla 3 delar?
Två delar 1-2
Del 3 är per löpmeter (VA-schakt å srödmur)
 
Jag hade en liknande situation när vi byggde hus (utan de drastiska hoten att gräva bort material) där vi hade fast pris på grundentreprenaden och de hade troligen helt missbedömt omfattningen. De försökte ta betalt för delar av extrakostnaden och när vi hänvisade till det fasta priset fick vi svaret från entreprenören att det spelar ingen roll utan man betalar vad det kostar... Sen kläcker han ur sig, utan att skämmas, att hade de sagt vad det skulle kosta från början hade vi tyckt att det var för dyrt.

Men de fick inte betalt för annat än det som var utöver det fasta priset så TS kan lugnt bestrida delar som ska ingå i det fasta priset om det inte finns några oklarheter med avtalet. Det är ju hela poängen att man tar det på fast pris för att slippa överraskningar. Är det stora summor det rör sig om och det utvecklas till en tvist kan det vara väl spenderade pengar att konsultera en advokat som troligen ganska snabbt kan bedöma läget och skicka ett brev till entreprenören där det juridiska läget förklaras.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jag hade en liknande situation när vi byggde hus (utan de drastiska hoten att gräva bort material) där vi hade fast pris på grundentreprenaden och de hade troligen helt missbedömt omfattningen. De försökte ta betalt för delar av extrakostnaden och när vi hänvisade till det fasta priset fick vi svaret från entreprenören att det spelar ingen roll utan man betalar vad det kostar... Sen kläcker han ur sig, utan att skämmas, att hade de sagt vad det skulle kosta från början hade vi tyckt att det var för dyrt.

Men de fick inte betalt för annat än det som var utöver det fasta priset så TS kan lugnt bestrida delar som ska ingå i det fasta priset om det inte finns några oklarheter med avtalet. Det är ju hela poängen att man tar det på fast pris för att slippa överraskningar. Är det stora summor det rör sig om och det utvecklas till en tvist kan det vara väl spenderade pengar att konsultera en advokat som troligen ganska snabbt kan bedöma läget och skicka ett brev till entreprenören där det juridiska läget förklaras.
Ja men det är ungefär så i min situation nu. Det rör sig om ca 250k utöver det fasta priset. Och är det så att de har räknat fel så tycker jag själv att det inte ska gå på mig som beställare, de har varit därute och tittat innan, de har fått en geoundersökning som visar vad d e för material ner till berget så de borde åtminstone räkna på det ordentligt innan vi skrev på kontraktet..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Mitt råd till dig om du är ovan att granska entreprenadavtal och förhandla med entreprenörer är att ta hjälp av en byggkonsult. De har ofta som service att de hjälper till att granska avtalen och sitter med vid förhandlingar med entreprenören. Googla vad som finns i ditt närområde.

En liten summa nedlagd på rätt tjänst sparar dig stora summor i framtiden.
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.