hej ska snart börja på mark arbetet på min nya tomt där jag ska bygga hus.

Finns det anledning att dra in mer än 2 slangar till inkommande el och fiber?

Inkommande el ska ju dras till fasad mätarskåpet men borde man inte dra slangen till fiber till platsen där man vill ha routern?

Eller man kan dra båda till fasad mötareskåpet sen splittas det därifrån?
 
tommib
Fibern kan inte "splittas" med mindre än att man sätter in aktiv utrustning i fasadskåpet. Däremot kan man blåsa flera fiber.

Om jag skulle bygga ett nytt hus idag skulle jag dra fiberröret till fasadskåpet. I detta skåp skulle jag be fiberfirman terminera sin fiber med en standardkontakt (oftast SC-UPC) i ett skarvstycke. Jag skulle sedan dra en tomslang till där mediacentralen och patchpanelen ska sitta för att kunna dra en vanlig patchfiber från fasadskåpet till switch/router/mediaomvandlare eller vad man nu sätter där.

Fiberfirmorna vill vanligen kunna blåsa sin fiber utan att behöva kontakta dig (finns en aktuellt tråd om det) och om de terminerar den i fasadskåpet kan de göra det. Du får dock själv ta ansvar för sista biten och det blir en extra skarv (som inte borde göra något alls i en normal installation).

Det är absolut värt att dra in några tomslangar extra i fasadskåpet. Man kan dra vanliga 50mm gulrör ner i backen och avsluta dem ca 2m från fasaden. Täta ändan i marken med t.ex. lite fogskum. När du om fem år kommer på att du vill ha ett garage kan du enkelt gräva fram rören, kapa de första 20 cm och skarva på ett rör till det du bygger. Glöm inte heller tomrör för t.ex. DIN-monterat skymningsrelä och rör till fasadbelysning.
 
Så här gör man rätt ofta. Kanalisation för fiber (PEM, telerör, etc) dras till fasadskåpet från tomtgräns, ofta till samma plats som el finns framdragen. Från fasadskåpet drar man sedan vprör/slang till medieskåpet.
När det är dags för fiber drar men en fiberdukt/slang i kanalisation från tomtgräns till fasadskåpet, ofta en 7mm för utomhusbruk. Hit blåser man sedan fiber och lägger en slinga på xx meter som räcker från fasadskåpet in till medieskåpet. Ingen behöver vara hemma när det arbetet görs.
Från fasadskåpet drar men sedan t.ex. en 5mm inomhusdukt i det vprör/slang som går till medieskåpet och handmatar in fiberslingan som ligger i fasadskåpet. Fiberdukterna kopplas samman i fasadskåpet med en tätning. Nu finns fiber i medieskåpet och här kan man t.ex. montera en fiberdosa för att avsluta den blåsta fibern och även montera medieomvandlare.

Sedan kan man göra varianter beroende av vilken utrustning fiberoperatören använder.
 
Du kan aldrig ha för mycket tomrör! Planera in en ordentlig elnisch i huset där säkringscentral, router, nas, m.m. kan bo och dra rör för fiber och el från fasadskåpet. Även ett par extra rör för t.ex en extern wifi antenn, utebelysning m.m. är bra att ha. När plattan väl är på gjuten är det för sent att dra i mer
 
Vi lade rör för fibern i grunden rakt in till elcentralen där även fiberkonverteraren och router/switch till resten av huset sitter. Känns faktiskt bra att ingen del är synlig ovan mark eller åtkomlig i fasadmätarskåp för avsiktlig eller oavsiktligt sabotage.

Vi lade också ned 2 tomma gula från elcentralen och 2 m ut från grund som ligger under mark som är till för eventuella framtida installationer (Kom på nu när jag läste tråden att jag nog tätat rören lite tillfälligt så får nog gräva upp dem till våren och göra det lite bättre...)

/nochl
 
N nochl skrev:
Vi lade rör för fibern i grunden rakt in till elcentralen där även fiberkonverteraren och router/switch till resten av huset sitter. Känns faktiskt bra att ingen del är synlig ovan mark eller åtkomlig i fasadmätarskåp för avsiktlig eller oavsiktligt sabotage.
Så gjorde jag också. Tänkte att fibern inte kommer gå sönder så ofta så den dagen får de boka ett besök så jag kan vara hemma. Förutom säkerhetsaspekten är det värt besväret för att slippa en ful låda på fasaden.
 
Det räcker ju med att ni drar kanalisation till fasadskåpet så blir alla nöjda och sedan VPrör/slang till medieskåp eller elcentral,Säkerhetsmässigt är det i princip likvärdigt med att dra in den i huset då man i det skåpet ändå kan stänga av elen.
Och i princip 99.99% av alla fiberanslutningar har ändå inte någon UPS till mediekonverter, router, etc.
 
Jag tror jag gör så att jag drar in tomslang i huset där jac tänkt ha centralen och det blir i tvätt rummet. Hur är det bästa sättet att få bra trådlös signal i hela huset när man har routern snyggt placerad inne i multimedia centralen bakom en lucka?
 
Du ska tänka i två steg, ett är var du placerar "fiberanslutningen". Den andra är hur du bygger ditt nätverk i huset, dvs trådat och/eller trådlöst.
Hur du bygger nätverket i huset är utifrån hur du bygger trådat nätverk för det kan användas både till att ansluta olika utrustningar som dator/TV/etc men även att ansluta AP för wifi.
Så fundera på hur du bygger husets nätverk, dessto flera trådade uttag ger dig även större flexibilitet även wifi-mässigt.
Att ge generella råd gällande enbart trådlöst är vanskligt då det kan kan påverkas av husets utformning men även av annan utrustning, både din egen och grannars.
Tyvärr ger många rådet att välj denna produkten för den fungerar för mig.
 
A AndersS skrev:
Du ska tänka i två steg, ett är var du placerar "fiberanslutningen". Den andra är hur du bygger ditt nätverk i huset, dvs trådat och/eller trådlöst.
Hur du bygger nätverket i huset är utifrån hur du bygger trådat nätverk för det kan användas både till att ansluta olika utrustningar som dator/TV/etc men även att ansluta AP för wifi.
Så fundera på hur du bygger husets nätverk, dessto flera trådade uttag ger dig även större flexibilitet även wifi-mässigt.
Att ge generella råd gällande enbart trådlöst är vanskligt då det kan kan påverkas av husets utformning men även av annan utrustning, både din egen och grannars.
Tyvärr ger många rådet att välj denna produkten för den fungerar för mig.
Jag ska dra nätverkskabel till alla rum och ha en fördelare i media centralen där routern sitter. Så det kommer att gå att koppla in sig i routern från alla rum men vad sätter man som signal förstärkare i andra änden utan att byta wifi ?
 
tommib
Du sätter inte "signalförstärkare". Om du ska bygga ett riktigt nätverk så har du separata AP, en eller flera. Så vitt jag vet är Ubiquitis grejer bra för konsumenter.

Att sätta en router (egentligen router/brygga/brandvägg/switch) från fiberleverantören i ett skåp är dömt att misslyckas.

Jag står fast vid mitt tidigare uttalande om att dra tomröret till fasadskåpet och sedan dra ett separat rör därifrån till mediacentralen. Det skapar möjligheter för en eventuell framtida ombyggnad.

Ni som är så oroliga för att någon ska stänga av er el/fiber, har ni någonsin varit med om det? Är man så orolig kan man sätta ett lås på fasadskåpet (som kan låsas upp när man vet att det ska komma ett servicebesök).
 
tommib tommib skrev:
Du sätter inte "signalförstärkare". Om du ska bygga ett riktigt nätverk så har du separata AP, en eller flera. Så vitt jag vet är Ubiquitis grejer bra för konsumenter.

Att sätta en router (egentligen router/brygga/brandvägg/switch) från fiberleverantören i ett skåp är dömt att misslyckas.

Jag står fast vid mitt tidigare uttalande om att dra tomröret till fasadskåpet och sedan dra ett separat rör därifrån till mediacentralen. Det skapar möjligheter för en eventuell framtida ombyggnad.

Ni som är så oroliga för att någon ska stänga av er el/fiber, har ni någonsin varit med om det? Är man så orolig kan man sätta ett lås på fasadskåpet (som kan låsas upp när man vet att det ska komma ett servicebesök).
Hur borde man placera router då och bygga nätverket för att det ska bli bra. Är nytt hus så allt ska va på topp
 
R
På topp är vä definitions fråga, för mig innebär det ett rackstativ i garaget med patchpaneler, switchar, router, förstärkare, server m.m
Sitter minst ett dubbeluttag i varje rum samt ubiquiti ap:s i taket för wifi.

En del kompisar kallar detta brutalt overkill och nöjer sig med en router från en operatör i källaren på huset och klagar sen på t.ex. Apple TV:n hur jävla dålig den är som bara laggar hela tiden trots att operatören sa att deras wifi skulle räcka till allt och inga kablar behövs.

Du får nog berätta vad du har för behov och hur tekniskt intresserad du är innan nån kan ge förslag.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
tommib
Central patchpanel, nätverkskabel till alla rum (flera uttag i vissa rum, t.ex. vid TV). Slang till plats för accesspunkter. Hur många och vilka accesspunkter beror på planlösning och krav (och plånbokens tjocklek och teknikintresset).

Genom att ha en central patchpanel med gott om utrymme för nätverksutrusning kan man alltid uppgradera senare. Cat 6 går att köra 10GbE på korta sträckor och om det av någon anledning skulle vara för lite kan man dra ur trådarna och dra i en fiber i slangen istället.

Det som kallas "router" av många leverantörer är egentligen multipla produkter i ett. En bra start är Mats nätverksskola här på forumet. En mer ingående sida är Fixanätet som tar upp det mesta.

Edit: Även för mig är det centralt placerat rack, patchpanel, rackmonterad switch, router samt ett par servrar (och UPS till ovanstående). En Ubiquiti AP gömd i en klädkammare. Nätverksuttag byggs in i alla rum vartefter de renoveras. Eftersom jag har ett mediaskåp i vardagsrummet så finns där 6+2 uttag för att slippa ha en switch perifert i nätet.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Central patchpanel, nätverkskabel till alla rum (flera uttag i vissa rum, t.ex. vid TV). Slang till plats för accesspunkter. Hur många och vilka accesspunkter beror på planlösning och krav (och plånbokens tjocklek och teknikintresset).

Genom att ha en central patchpanel med gott om utrymme för nätverksutrusning kan man alltid uppgradera senare. Cat 6 går att köra 10GbE på korta sträckor och om det av någon anledning skulle vara för lite kan man dra ur trådarna och dra i en fiber i slangen istället.

Det som kallas "router" av många leverantörer är egentligen multipla produkter i ett. En bra start är Mats nätverksskola här på forumet. En mer ingående sida är Fixanätet som tar upp det mesta.

Edit: Även för mig är det centralt placerat rack, patchpanel, rackmonterad switch, router samt ett par servrar (och UPS till ovanstående). En Ubiquiti AP gömd i en klädkammare. Nätverksuttag byggs in i alla rum vartefter de renoveras. Eftersom jag har ett mediaskåp i vardagsrummet så finns där 6+2 uttag för att slippa ha en switch perifert i nätet.
Jag är teknik intresserad och jobbar som snickare så kommer bygga huset själv ocj även göra förarbete för elektriker så allt med att förbereda för slangar är inga problem när man bara vet hur man vill ha det.

Mina krav är att självklart ha flera uttag i alla rum och nätverksuttag i alla rum också.
Jag ska boka ett möte med hifi klubben för att montera ljud i innertaket i flera rum som ska styras via telefonen. Dom borde ha koll på hur man får bra nätverk i huset så inte den trådlösa signalen strular.

En ubiquiti är väl en signal förstärkare som kopplas via nätverkskabel till routern där fibern är ansluten. Det får nog räcka med Cat6 kablar i hela huset och bara fiber in till routern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.