Det är inget problem att reglera på konsumentsidan. Man fåt helt enkelt minska lasten om frekvensen går ner. Alla solkrafts anläggningar har teknik som minskar effekten om frekvensen blir för hög. Men det är vid en så stor avvikelse att det normalt sett inte används.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har en fråga som är relaterad som jag undrar om någon kan svara på.

Låt oss säga att jag sätter igång en motor hemma som belastas så att den kommer förbruka 2 kW. Kommer generatorn i matande ände (kärnkraftverk, vindkraftverk eller vattenkraftverk) då att gå motsvarande 2kW "trögare" att dra runt?

Jag antar att det är på detta vis och då kommer följdfrågor som skulle vara intressanta att få svar på! Hur balanseras detta system egentligen, känns som ett väldigt krångligt reglertekniskt system att styra. Vad händer med all den energi som eventuellt produceras men som inte går åt? Måste man bromsa bort den (tills man lyckats sänka uteffekten på kärnreaktorn t.ex), eller vad gör man med den? All elenergi som konsumeras måste ju trots allt produceras i samma ögonblick som den konsumeras, känns som det måste bli släpeffekter åt båda hållen?

Jag inser att det skulle bli en artikel i sin helhet att besvara mina frågor, men det vore väldigt intressant att läsa!
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sa-anpassas-elproduktionen-efter-behovet-6369892
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Låt oss säga att jag sätter igång en motor hemma som belastas så att den kommer förbruka 2 kW. Kommer generatorn i matande ände (kärnkraftverk, vindkraftverk eller vattenkraftverk) då att gå motsvarande 2kW "trögare" att dra runt?
Tror det är större än så, om alla skulle starta en motor på 2kW samtidigt (blir det avbrott pga överlast) kommer det inte påverka produktionen nämnvärt då det kommer köpas in effekt från andra länder eller att vi släpper på mer i vatten i kraftanläggningarna, utan istället sjunker frekvensen på nätet som ska ligga på 50hz,+-0,1 tror jag det är.

Det jag tänker på är nollan i andra länder, om alla har enfas och då olika belastning, om 10 hushåll skaffar elbil som och alla ligger under L1, kommer inte det då bli en fasförskjutning pga snedbelastning och då få en spänning i neutral?
 
T tomjakob skrev:
Det jag tänker på är nollan i andra länder, om alla har enfas och då olika belastning, om 10 hushåll skaffar elbil som och alla ligger under L1, kommer inte det då bli en fasförskjutning pga snedbelastning och då få en spänning i neutral?
Fast bara för att hushållen har enfasig el in i huset så betyder det ju inte att alla hushåll har samma fas in. Jag förutsätter att detta självklart balanseras mellan olika hushåll.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns ett känt fall från England för rätt många år sedan
Det var uppgifter från England som lockade analytikerna att studera elkurvorna. Det finns exempel från landskamper i fotboll England - Tyskland, som avgjorts med straffar, där elförbrukningen gått upp tydligt före matchen, i halvlek, efter full tid, efter förlängningen och efter straffarna.

– "Put the kettle on"-kollektivt beteende i England. Man sätter på vattenkokaren för att göra te. Något liknande har vi inte i Sverige. Kalle Anka på julafton är kanske det närmaste vi kommer.

I det Engelska fallet avgjordes matchen på straffar och elproducenterna stod redo.
När matchen var avgjord tog det c:a 30 sek. för 12 miljoner engelska husmödrar att sätta på te-kokaren på 2000W en effektökning på 24 GW ( 24000000000 W) vilket är ungefär Sveriges förbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är egentligen en "nolla"? Jag kan lova att det inte är lätt att formulera en beskrivning som jag ens själv begriper... Det kommer mycket mer om nollan och jordning i de senare delarna av artikeln, så vi får se om jag beskrivit det korrekt där :)



Ja så är det. Jordtaget gör inte att det går någon ström i jorden (jo lite spill blir det kanske). Det är därför jag skrev att jordtaget inte har något med neutralledarens funktionen att göra, utan jordtaget har med skydd mot elchock att göra. För det syftet hade man lika gärna kunna jorda en fasledare, vad det nu är för skillnad på fasledare och neutralledare sett från transformatorn... :thinking:
Jag har en fundering när det gäller ledaren från transformatorns mittpunkt fram till sammankopplingspunkten med jordtaget. Jag uppfattar det som en nolledare den sträckan, men ser ibland att den även märks som PEN-ledare.

Höljet på transformatorn skall väl även skyddsjordas från sammankopplingspunkten för jordtaget med en PE-ledare?
 
T tomjakob skrev:
...om 10 hushåll skaffar elbil som och alla ligger under L1, kommer inte det då bli en fasförskjutning...
Fasförskjutning är något helt annat än obalanserad last
 
V vectrex skrev:
Fast bara för att hushållen har enfasig el in i huset så betyder det ju inte att alla hushåll har samma fas in. Jag förutsätter att detta självklart balanseras mellan olika hushåll.
nej självklart är jag med på detta, men man kan inte förutsätta att alla förbrukar samma?
 
T tomjakob skrev:
nej självklart är jag med på detta, men man kan inte förutsätta att alla förbrukar samma?
Nej det har du rätt i. För att bli av med den problematiken så måste man ju i så fall ha ett enfassystem hela vägen.
 
Det är väl samma problem i Sverige? Bara för att man har tre faser in så belastas ju inte alla lika mycket. Nu har vi iofs en tradition av att stora effektförbrukare som elpannor, varmvattenberedare, spisar, etc går på två eller tre faser, men i takt med att marknaden blir mer och mer globaliserad så försvinner konsumentprodukter med fler-fasanslutning. Redan nu börjar det bli svårt att få tag på spisar som går på mer än 230V.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Låt oss säga att jag sätter igång en motor hemma som belastas så att den kommer förbruka 2 kW. Kommer generatorn i matande ände (kärnkraftverk, vindkraftverk eller vattenkraftverk) då att gå motsvarande 2kW "trögare" att dra runt?
Jo så blir det. Om du sätter en vev på en generator så kommer du givetvis att få ta i mer om belastningen ökar. Det finns inga evighetsmaskiner utan kraft in är lika med kraft ut minus lite förluster. Reglersystemet har andra get bra svar på.
 
V vectrex skrev:
Fast bara för att hushållen har enfasig el in i huset så betyder det ju inte att alla hushåll har samma fas in. Jag förutsätter att detta självklart balanseras mellan olika hushåll.
Jag tror slumpen balanserar faserna ganska snabbt. Det lär inte behövas många hushåll för att strömmen i den gemensamma nolla ska gå ned kraftigt. Det är därför som större kraftkablar kan tillåta sig ha en PEN-ledare som är klenare än fasledarna.
 
Tack, Bo Siltberg för en mycket intressant och lärorik artikel.

Jag har en följdfråga, vad jag förstår måste alla generatorer i hela landet gå i takt för att faserna ska bli rått. Hur åstadkommer man det?

Jag läser att vid över-eller underskott i nätet så ändras frekvensen. Varför blir det så? Jag har alltid trott att frekvensen bestäms av generatorns varvtal.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Jag har en fundering när det gäller ledaren från transformatorns mittpunkt fram till sammankopplingspunkten med jordtaget. Jag uppfattar det som en nolledare den sträckan, men ser ibland att den även märks som PEN-ledare.

Höljet på transformatorn skall väl även skyddsjordas från sammankopplingspunkten för jordtaget med en PE-ledare?
Mellan transformatorn och det första jordtaget har du en pol från transformatorn som (ännu) inte har fått någon "roll". Man kan kalla den nolla, mittpunktsledare, ytterledare, fasledare eller bara pol. Lägg handen över jordtaget så att du endast ser transformatorn. Det finns ingen jord där (ännu).

En PEN har förutom neutralledarfunktion även skyddsledarfunktion och är dessutom jordad, så en PEN kan inte finnas innan (det första) jordtaget. PEN uppstår efter denna punkt. Man kan ställa sig frågan vid vilken punkt det blir farligt om denna ledare går av, före eller efter jordtaget. Nästa avsnitt av artikeln kommer att handla om jordningssystemet, skyddsjordning och PEN mm, och vad som händer om PEN går av.

Jo, alla utsatta delar i transformatorkiosken ska skyddsjordas ja. Det syns inte i bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.