Räcker verkligen stora wc på bottenvåning till för handikapp? Och dörren in till stora wc känns som att den öppnar åt fel håll?
 
Z Zango skrev:
Räcker verkligen stora wc på bottenvåning till för handikapp? Och dörren in till stora wc känns som att den öppnar åt fel håll?
Om den är 2100*2100 funkar den. Inte är dörren smidig att gå in i normalt men sitter man i rullstol behöver man ett antal decimeter utanför dörren så man kan öppna.
 
FreQa FreQa skrev:
Om den är 2100*2100 funkar den. Inte är dörren smidig att gå in i normalt men sitter man i rullstol behöver man ett antal decimeter utanför dörren så man kan öppna.
2100x2100mm , men den är mindre? 1700mm bred, och 1900mm djup. Sen säger min kommun att det ska vara 1300mm korridorbredd om det är dörr ut i korridor?
 
Z Zango skrev:
Räcker verkligen stora wc på bottenvåning till för handikapp? Och dörren in till stora wc känns som att den öppnar åt fel håll?
1700x1900 är det som gäller enl arkitekten. Öppningen går ju att diskutera, men det känns naturligt med vänsterhängning när man kommer från höger allt som oftast.
 
Totalt innermått räcker tyvärr inte för att vara anpassat, utrymme runt toalett, handfat och dusch måste även de vara rätt.
 
Måttet 1700x1900 ska räcka, men centrum WC ska vara med min 50 cm på ena sidan och 110 cm på andra. Alltså inte WC centrerad.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
Tack för info kring tillgänglighet. Min arkitekt har bevisligen gjort fel. En komplettering mindre att bry sig om :D
 
  • Schematiska ritningar som visar olika layouter för badrum med mått för rullstolstillgänglighet, inkluderande toalett och tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur går det?
 
R Robert-san01 skrev:
Hur går det?
Det går... framåt! Bygglovshandlingarna är inskickade. Kommunen begärde in komplettering då de ansåg att det saknades en situationsplan ritad på nybyggnadskarta, men efter samtal med dem så tog de tillbaks kompletteringen och allt ansågs vara komplett. Tydligen kan kommunens handläggare göra fel :)

Senast 16 januari så ska jag ha fått startbesked. Tyvärr räknar kommunen med närmre 10 veckors handläggningstid från dess att de fått in en komplett bygglovsansökan, det är den "garantitid" som de erbjuder.

Igår gjorde jag klart med en snickarfirma som ska få resa stommen (reglar, mellanbjälklag och tak). De kommer köra på löpande timme men de gjorde en tidberäkning som sa 386 timmar. Med en timkostnad på 525:- så landar jag isf på 202 000 för stomresningen. Sedan kommer det säkert tillkomma lite tid på detta. Det var ju ren "produktionstid" som de sa, viss tid tillkommer förstås till planering, transporter och annat.

Just nu jagar jag offerter för fullt på virkespaket, liksom nån som ska få gjuta plattan. Gjutningen kommer bli lite bökig, pga årstiden. Antingen måste jag lägga värmemattor över hela plattan i ca en vecka för att undvika frost. Alternativ två är att bygga upp nån form av tält/pressening med värmefläktar under för att hålla frosten borta. Alternativ två känns spontant mycket billigare än att hyra in 230 kvm värmemattor... Sen vet man ju inte hur kallt det är när det är dags för gjutning. Är det -5 eller -20?

Det största enskilda problemet jag stött på är att få ihop mellanbjälklaget. Då spännvidden är så stor i den högra delen av huset med de öppna sällskapsytorna så krävs det extremt grova limträbalkar (115x495, enligt snickarfirmans beräkningsprogram). Och dessa är extremt dyra. Typ 650:-/metern. Deformationen blir också rätt stor (26 mm), så jag har svårt att få det bra. Snickarfirman skulle luska lite mer och jag ska prata lite mer med min bygghandlare så får vi se hur det kan gå att lösa. Eventuell om man kan försöka få in stålbalkar. Min förhoppning är att de som räknar på takstolarna även får räkna på mellanbjälklaget. Deras konstruktörer borde ju kunna räkna ut rätt dimensionering på mellanbjälklaget.

En annan sak - dock inget stort problem, är att jag hört mycket olika gällande isoleringen i yttervägg. De flesta säger 195-isoleringsskivor till 195-reglarna, vilket jag också tycker låter rimligt. Snickarfirman tycker absolut jag ska köra sprutisolering istället. De menar att prisskillnaden mot att köpa isoleringsskivor är minimal, och att jag spar in arbetet med att sätta skivorna. Plus att det blir bättre isolerat, då isoleringen sprutas in med så högt tryck så att det blir tätare. De tyckte också att OM jag ska sätta isoleringsskivor så är det bättre att jobba med dubbla skivor, dvs 95 + 95 istället för en grov skiva på 195. Det gör isoleringen tätare, och minskar risken för att det blir glipor någonstans eller att man klämmer till isoleringen. Nån med en åsikt?
 
Kul att det går framåt!

Hur blev den slutliga planlösningen?

Vi har rätt stort spann i mellanbjälklaget och det löstes med 4 stolpar som är infällda i väggar med limträ som vilar på dem. Sedan lättbalkar från Masonite beams. Tror det längsta fria spannet då kunde vara 6m med 300 höga balkar.

Att mer och tätare isolering automatiskt skulle ge bättre isolering låter konstigt. På ex vindar så fyller man på för att den sjunkit ihop. Jag skulle ta in en second opinion från ex Rockwool eller Isover på den.
 
R Robert-san01 skrev:
Kul att det går framåt!

Hur blev den slutliga planlösningen?

Vi har rätt stort spann i mellanbjälklaget och det löstes med 4 stolpar som är infällda i väggar med limträ som vilar på dem. Sedan lättbalkar från Masonite beams. Tror det längsta fria spannet då kunde vara 6m med 300 höga balkar.

Att mer och tätare isolering automatiskt skulle ge bättre isolering låter konstigt. På ex vindar så fyller man på för att den sjunkit ihop. Jag skulle ta in en second opinion från ex Rockwool eller Isover på den.
Såhär blev den slutgiltiga planlösningen. Vid trappan har arkitekten räknat med att vi kanske måste placera en pelare direkt till höger om trappan. Det hjälper ju dock endast i begränsad omfattning, då vi ändå har ca 6 meter med ett spann på 10,6 meter. Med cc 60 hamnar vi ju på ca 190 meter bjälklag som behövs. Om 6 meter spann krävde 300 höga balkar i ditt fall låter det ju inte helt orimligt med 500 höga balkar för 10 meter spann. Men det är väldigt mycket, och äter ju upp massor av takhöjd.
 
Vi försökte få till längre spann och öppnare planlösning i kök, men prioriterade stumma golv. I samråd med konstruktörerna så prioriterade vi stumhet då det i övrigt är rätt påkostat och stabilt vi bygger och det sviktande golv skulle ta bort mycket av känslan av stabil stomme.
 
När man använder skivor finns alltid risken att det uppstår små glipor i isoleringen, cc-måtten är ju inte alltid perfekta i förhållande till skivan eller så blir ju inte snitten perfekta när man skär isoleringen. Lösullen däremot fyller ut hela utrymmet och man får inga luftfickor(förhoppningsvis). Det han menar med två skivor är att man monterar de med förskjutna skarvar dvs att isoleringen skär av eventuella glipor som uppstår i skarvarna, med en hel skiva kan man få glipan genom hela "stommen".

Gällande de långa spännvidderna bör du kontakta en konstruktör som vet vad han sysslar med. Jag tror faktiskt inte på att så långa spännvidder på golvreglarna blir bra, dels funktionsmässigt(svikt) eller ekonomiskt, samt att det kommer äta mycket höjd som du skriver.
Skulle det kunna vara aktuellt att placera 2 rejäla infällda stålbalkar i lägena för pelarna vid trappan som man ser på plan 1? Då skulle du kunna lägga vanligt K-virke mellan dessa.
 
R Robert-san01 skrev:
Vi försökte få till längre spann och öppnare planlösning i kök, men prioriterade stumma golv. I samråd med konstruktörerna så prioriterade vi stumhet då det i övrigt är rätt påkostat och stabilt vi bygger och det sviktande golv skulle ta bort mycket av känslan av stabil stomme.
Ja, sviktande golv är ju det sista man vill ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.