Fick erbjudande om fiber till kåken från Stadsnätsbolaget. Är det någon som vet om de är ok?
Dealen låter nästan för bra för att vara på riktigt.

Kristina
 
Kommunalägt bolag?
 
Skriv var du bor och vad du fått för erbjudande så kanske det finns någon som vet mera.
 
Dom har en av de sämsta hemsidorna jag har sett på länge. Bara en massa floskler istället för fakta.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det är inte kommunalt utan ett företag. Sedan kommunens nät gått fram här kommer de efter och erbjuder fiber till dem som inte hakade på.
Dealen är knappt 500 spänn i månaden i 36 månader. Totalt 21000. Då står de för grävning och installation ända in i kåken. Sen ingår viasat och gratis datatrafik i tre år.
Det jag sett i avtalen som oroar är att de inte beskriver vad som händer om det inte finns "mjuk mark" att gräva i samt att de får rätt att leda andra fastigheters fiber över din tomt.

K
 
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Det är inte kommunalt utan ett företag. Sedan kommunens nät gått fram här kommer de efter och erbjuder fiber till dem som inte hakade på.
Dealen är knappt 500 spänn i månaden i 36 månader. Totalt 21000. Då står de för grävning och installation ända in i kåken. Sen ingår viasat och gratis datatrafik i tre år.
Det jag sett i avtalen som oroar är att de inte beskriver vad som händer om det inte finns "mjuk mark" att gräva i samt att de får rätt att leda andra fastigheters fiber över din tomt.

K
Glömde orten. Bor i Botkyrka, Tumba.
 
Priset är väl normalt,inget märkvärdig.
 
A Andy78 skrev:
Priset är väl normalt,inget märkvärdig.
Även med "Sen ingår viasat och gratis datatrafik i tre år"? Enbart ViasatTV+Internet brukar hamna över 500:-!
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Även med "Sen ingår viasat och gratis datatrafik i tre år"? Enbart ViasatTV+Internet brukar hamna över 500:-!
Vad innebär "gratis datatrafik i 3 år" är det en kostnad mer Megabyte när kampanjen passerat?
 
A Andy78 skrev:
Vad innebär "gratis datatrafik i 3 år" är det en kostnad mer Megabyte när kampanjen passerat?
Har aldrig hört talas om betalning per Mbyte på fiberanslutning utan man betalar en fast avgift för den kapacitet man beställt, men det kanske finns i något udda fibernät.
 
R
Jag har inte hört om något sådant i Sverige men utomlands är det vanligare. Uk, USA vet jag har.

Dröjer nog inte många år innan det blir samma i Sverige. Kolla hur det gick med datamängden på mobilabonnemangen.
 
A Andy78 skrev:
Vad innebär "gratis datatrafik i 3 år" är det en kostnad mer Megabyte när kampanjen passerat?
Nej tror att det är ett abbonnemang som ingår och sen får man välja ny leverantör själv.
 
Jag googlade mig blå idag och har dragit öronen åt mig. Bolaget har en ordförande och två ledamöter i styrelsen, inga anställda. Gubbarna på posterna sitter i mellan 10 och 18 styrelser var, många av dem för bolag utan innehåll. Bara skal.
Stadsnätsbolaget verkar vara en nybildad gren avföretaget Svensk infrastruktur som har hur många dåliga omdömen som helst. Söndergrävda tomter, saltade räkningar och elände. Dessutom innebär avtalet att fiberföretaget får rätt att gräva ner andras fiber över din tomt, en gömd nyttjanderätt "in
Blanco". Usch!

K
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Jag har inte hört om något sådant i Sverige men utomlands är det vanligare. Uk, USA vet jag har.

Dröjer nog inte många år innan det blir samma i Sverige. Kolla hur det gick med datamängden på mobilabonnemangen.
Vi har haft kapacitetsabonnemang i snart 20 år här i Sverige (xDSL/fiber) och det finns inget som tyder på att det kommer att förändras. USA (eller rättare sagt deras delstater och operatörer) har haft olika upplägg och det redan på telefonitiden.
Att mobilnäten har det är helt naturligt då det där funnits och finns tekniska begränsningar så där har det varit mera av "tvång", samt att det varit operatörer som köpt marknadsandelar.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R
Absolut visst är det så men både du och jag vet att datatrafiken kostar för operatörerna och om trafiken fortsätter att öka i samma explosionsartade takt så lär det inte dröja många år innan nån operatör börjar knorra.
Och nu spår jag i framtiden: Telia kommer vara först ut med datacap i Sverige. Kom ihåg var ni läste det först ;)
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.