13th Marine 13th Marine skrev:
Burköppnare får man väl på köpet när man handlar färg? =)
Det är ju omrörare med också ser du väl!? ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Jula kungens kurva.
Ja jisses, så Bahco gått ner sig i jakt på kortfristiga vinster. Känns som man får bättre verktyg för pengarna på Aliexpress.
 
Raskus Raskus skrev:
Ja jisses, så Bahco gått ner sig i jakt på kortfristiga vinster. Känns som man får bättre verktyg för pengarna på Aliexpress.
Ja tyvärr...fanns en tid när de definitivt kunde konkurrera bland de absolut bästa. Nu är hälften av prylarna rent skräp. Förvånansvärt nog är det som är bra (Lindströmtängerna, hålsågarna, bågfilsbladen och ställningarna, ergo-skruvmejslarna, superior-sågarna mm) fortfarande bra. Sen finns det ju fortfarande både blocknycklar, hylsor, spärrhandtag etc i bra kvalitet från bahco (eller i alla fall i de bra serierna, har ej själv provat några av de nyare årgångarna) men de säljs inte på Jula etc.
 
richardtenggren
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja tyvärr...fanns en tid när de definitivt kunde konkurrera bland de absolut bästa. Nu är hälften av prylarna rent skräp. Förvånansvärt nog är det som är bra (Lindströmtängerna, hålsågarna, bågfilsbladen och ställningarna, ergo-skruvmejslarna, superior-sågarna mm) fortfarande bra. Sen finns det ju fortfarande både blocknycklar, hylsor, spärrhandtag etc i bra kvalitet från bahco (eller i alla fall i de bra serierna, har ej själv provat några av de nyare årgångarna) men de säljs inte på Jula etc.
Kan det bero på att Snap-on inte har detta i sin produktportfölj? Nu antar jag bara, men det är ju förståeligt om SNA inte vill konkurrera internt, därför erbjuds produkter på olika kvalitetsnivåer istället? Alltså fick Bahco bli budgetdelen inom spärrskaft, hylsor, nycklar osv?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan det bero på att Snap-on inte har detta i sin produktportfölj? Nu antar jag bara, men det är ju förståeligt om SNA inte vill konkurrera internt, därför erbjuds produkter på olika kvalitetsnivåer istället? Alltså fick Bahco bli budgetdelen inom spärrskaft, hylsor, nycklar osv?
Det är väl rätt troligt att tanken var att Bahco inte skulle kannibalisera på Snap-On ja. Synd men samtidigt gör ju Snap-On också väldigt bra saker så de finns ju istället.
 
Glöm inte bort skiftnycklarna, där håller de väl fortfarande en bra nivå.
 
Lite sugen på att skaffa lite nya elverktyg av lite bättre kvalite. Det verkar som att det är bäst att ha alla verktyg av samma märke (stämmer detta?) då man kan vända samma batteri till alla. Så tänkte istället för att köpa varje verktyg var för sig kanske det är bättre att köpa ett kitt. Tittade på https://www.bauhaus.se/kombokit-dewalt-5st-elverktyg-18v-3x5-0ah.html som exempel vet inte om priset är bra men det är en senare fråga :p.
Frågan är egentligen vad rekomenderar ni att man skaffar?
Vilket märke är det man ska kolla på i denna prisklass?
Eller är detta onödigt när man inte jobbar som snickare utan mest gör saker hemma?
 
Jadu, hur långt är ett snöre...

Jag började för 8-10 år sedan med grön bosch. Funkade för hobbygrejer helt ok.

Sedan ett år tillbaka har jag börjat köpa Makitagrejer med 18v batterier.

Tycker att Makita har en stor mängd varianter av maskiner som man kan köra samma batterier till.

Smaken är som baken.

Mina två mest använda verktyg är
1- skruvdragare
2- cirkelsåg


Skulle jag köpa ett helt kit idag skulle jag köpa detta;

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/combokit-makita-dlx6038m-6st-maskiner-i-vaska-

Tigersåg kan ses som overkill, men när man väl behöver den så...

Multiverktyget är kanon för renoveringar etc...

Att ha två dragare är kanon om man ska skruva trall eller om man förborrar och sedan skruvar tex..

Men som sagt... att fråga om märke är som med bilar. Många gör jobbet, men det skillnad i många aspekter om du jämför en Dacia med en Bmw...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
P pianist skrev:
Jadu, hur långt är ett snöre...

Jag började för 8-10 år sedan med grön bosch. Funkade för hobbygrejer helt ok.

Sedan ett år tillbaka har jag börjat köpa Makitagrejer med 18v batterier.

Tycker att Makita har en stor mängd varianter av maskiner som man kan köra samma batterier till.

Smaken är som baken.

Mina två mest använda verktyg är
1- skruvdragare
2- cirkelsåg


Skulle jag köpa ett helt kit idag skulle jag köpa detta;

[länk]

Tigersåg kan ses som overkill, men när man väl behöver den så...

Multiverktyget är kanon för renoveringar etc...

Att ha två dragare är kanon om man ska skruva trall eller om man förborrar och sedan skruvar tex..

Men som sagt... att fråga om märke är som med bilar. Många gör jobbet, men det skillnad i många aspekter om du jämför en Dacia med en Bmw...
Tack jo förstår att det är så.

Jag har idag skruvdragare (grön bosch som jag tycker är lite klen) samt borrhammare med sladd (jula men väldigt kraftfull) har även tillgång till tigersåg. Vill ha en slagskruvdragare vilket gör att jag började kolla på ett kit. Däremot cirkel såg och sticksåg har jag inte.

Tror egentligen inte märket har så stor betydelse i slutändan utan snarare vilka verktyg jag behöver som ingår i kitet. Det är väl snarare en fråga om det är bra grejer i dessa kit eller om det är bättre att köpa allt för sig.
 
hsd
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja tyvärr...fanns en tid när de definitivt kunde konkurrera bland de absolut bästa. Nu är hälften av prylarna rent skräp. Förvånansvärt nog är det som är bra (Lindströmtängerna, hålsågarna, bågfilsbladen och ställningarna, ergo-skruvmejslarna, superior-sågarna mm) fortfarande bra. Sen finns det ju fortfarande både blocknycklar, hylsor, spärrhandtag etc i bra kvalitet från bahco (eller i alla fall i de bra serierna, har ej själv provat några av de nyare årgångarna) men de säljs inte på Jula etc.
Köpte Bahco spärringnycklar på Jula, de är bra
 
F
J Jakob Berglund skrev:
Tack jo förstår att det är så.

Jag har idag skruvdragare (grön bosch som jag tycker är lite klen) samt borrhammare med sladd (jula men väldigt kraftfull) har även tillgång till tigersåg. Vill ha en slagskruvdragare vilket gör att jag började kolla på ett kit. Däremot cirkel såg och sticksåg har jag inte.

Tror egentligen inte märket har så stor betydelse i slutändan utan snarare vilka verktyg jag behöver som ingår i kitet. Det är väl snarare en fråga om det är bra grejer i dessa kit eller om det är bättre att köpa allt för sig.
Tycker du tänker helt rätt. Makita har absolut störst utbud på maskiner och håller en fullt acceptabel kvalite..18V är det jag tycker man skall satsa på.

Kit eller inte är en smaksak, ofta får man betala för nåt verktyg man verkligen inte behöver. Jag köpte mit Makita kit med skruvdragare, sticksåg och vinkelslip för 115mm skivor. Vinkelslipen är inte direkt sönderkörd om man säger så. Alternativt köper man skruvdragare med två eller tre batteri för 2500-3000kr och kompletterar med nakna maskiner vid behov, man hittar mycket naket av utgående modeller i tex UK för obehagligt bra pengar.
 
F fsn skrev:
Tycker du tänker helt rätt. Makita har absolut störst utbud på maskiner och håller en fullt acceptabel kvalite..18V är det jag tycker man skall satsa på.

Kit eller inte är en smaksak, ofta får man betala för nåt verktyg man verkligen inte behöver. Jag köpte mit Makita kit med skruvdragare, sticksåg och vinkelslip för 115mm skivor. Vinkelslipen är inte direkt sönderkörd om man säger så. Alternativt köper man skruvdragare med två eller tre batteri för 2500-3000kr och kompletterar med nakna maskiner vid behov, man hittar mycket naket av utgående modeller i tex UK för obehagligt bra pengar.
Ja Makita gör trevliga maskiner men tycker inte deras kit https://www.bauhaus.se/kombokit-makita-6st-maskiner-18v-3x4-0ah.html är något vidare. För mig då jag har redan tigersåg och borrhammare. Som du sa så betalar man alltid för någon maskin man inte behöver. I Dewalt fallet så sparar jag fortfarande 1000kr på paketet även om jag plockar bort den löjliga lampan och sticksågen (som jag dock kan se användning för i bland).
 
Jag renoverar och har byggt en del grövre på utsidan. Skruvdragare + slagskruvdragare är absolut mest använt. Men jag skulle inte vilja vara utan vinkelslip, sänksåg, gerkap. Multiverktyg är oslagbart just när man behöver den. Minst använt är min excenterslip. Tigersågen kommer ju framför allt till sin rätt vid rivning.

När det gäller märke så välj något av de bättre men fundera på lådor. Jag trivs mycket bra med l-boxx. Allra minst vill jag ha hantverkarväskor, inga mjuka saker.
 
  • Gilla
Jakob Berglund
  • Laddar…
J Jakob Berglund skrev:
Ja Makita gör trevliga maskiner men tycker inte deras kit [länk] är något vidare. För mig då jag har redan tigersåg och borrhammare. Som du sa så betalar man alltid för någon maskin man inte behöver. I Dewalt fallet så sparar jag fortfarande 1000kr på paketet även om jag plockar bort den löjliga lampan och sticksågen (som jag dock kan se användning för i bland).
En bra lampa som kan användas med batterierna är allt annat än löjligt. Förutom alla tillfällen jag har använt den när jag har rotat med elen i huset, har jag haft den till en massa udda saker, t.ex. när jag har varit tvungen att byta däck ute på kvällen när SMHI har förutspått snökaos tidigt på säsongen.
 
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.