Jag känner att ni behöver se över fönstersättningen. Det finns viss symmetri, men saknas balans. Huset känns som det tippar över när fönstrena inte sitter jämt över fasaden. Avsaknad av fönster på norrsidan får huset att se oinbjudande ut. Även om det kommer byggas åt det hållet så tror jag ni kommer sakna ljusinsläppen. Det är skönt att vädra på sommaren med fönster i skugga.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Parytterdörren är inte bra för nått annat än design. Sätt dit en enkel dörr istället.
Ta också bort väggsnutten i hallen.

Sätt dit ett litet tak ovan ytterdörr tvättstuga. Så håller den längre än garantitiden...

Flytta kaminen till ett läge centralt i huset, tex vid trappen som föreslagits.

Burspråket kommer bli kallt, kallras från högre fönster. Vilket uppvärmnings sätt? Golvvärme?
Ta bort de små väggarna i burspråket.

Istället för köksön kan man göra en "bardisk" med stolar. Det är "långt" till matbordet.

Skafferiet bör vara mot en yttervägg "gärna Norr" så yttertemperaturen kan nyttjas.

Ta bort dörren till arb.rummet från vardagsrummet.
Sätt ev dit ett fönster i vardagsrummet lika det i köket.

Ritning av husplan som visar kök, matplats och vardagsrum med position för kamin och ytterdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
K
En paraltandörr är inte samma sak som en parytterdörr och en bättre ide.. Vi har 3x 14x23 pardörrar och är betydligt mer nöjd med dessa än den 11x25 enkeldörr vi har ut från köket..
 
K Kallebo skrev:
En paraltandörr är inte samma sak som en parytterdörr och en bättre ide.. Vi har 3x 14x23 pardörrar och är betydligt mer nöjd med dessa än den 11x25 enkeldörr vi har ut från köket..
Spännande, kan du utveckla varför?
 
Jag hade nog provat med en duschnisch på detta vis.
Handritad planlösning av ett hus med etiketterade rum och föreslagen placering av duschnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kevin82 och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kör på ytterdörr av standardstorlek. gärna med glas i och hellre små fönster vid sidan om än en pardörr.

Strunta i kommande flerbostadshus och bygg för din egen skull. Många fönster för bra dagsljus. Skulle det bli ett bekymmer med insyn så: den dagen, den sorgen. Finns solskyddsfilm på rulle, med och utan mönster.
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
Martin_B
Jag vet ej om följande har sågats då jag ej läst igenom allt, men jag anser ju att kyl och frys är alldeles för långt bort från vask och häll.
Inte nog med att det är för långt bort så bryter köksön triangeln. Så där kommer det bli ett himla springande fram och tillbaka för minsta lilla man skall ha.

Det där med triangel skall man ta med en nypa salt. Det handlar inte om att triangeln skall vara så perfekt som möjligt, även om det naturligtvis något man bör eftersträva.
Betydligt viktigare är avstånd och att det inte finns hinder i vägen mellan dessa 3 stationer.
Jag hade ju utgått från Kyl/Frys -> Vask -> Spis, dvs i den ordningen, eftersom man tar fram råvaror ur kylen, går till diskbänken med det och sköljer alt. bearbetar på något sätt, sedan skall det mot spisen, dvs häll/ugn.
Skafferi/Matkällare kan man med fördel lägga först i den listan, dvs. före kyl/frys, och därmed också längst bort då den används mer sällan än kyl/frys.

Tyvärr är ju just köksplanering ett stort problem för de som vill ha det bästa ur alla världar.
(inte nödvändigtvis i denna ordningen)
  • Det skall vara lätt- och snabbarbetat = inte för stort av den här anledningen
  • Det skall vara ergonomiskt
  • Det skall finnas bra och mycket förvaringsutrymme, helst både underskåp och överskåp (många av de som inte skaffar överskåp ångrar sig sedan enligt många inom branschen köksinredning)
  • Det skall vara mycket ljus in, dvs gärna stora och många fönsterpartier
  • Det skall vara modernt och trevligt att vistas där, gärna med köksö = gärna stort och luftigt av den här anledningen
  • Det skall gärna vara lyxigt också så man kan flasha för sina vänner och bekanta

Det är ju en väldigt fin lista, men problemet är att man tyvärr inte kan få allting. Inte ens om man har oändligt med pengar och kan bygga hur stort som helst, för då blir problemet att det är för stort och därmed svårarbetat.
Men även om man delar upp det i en mindre del som är lättarbetad, och sedan en större del som är luftigare för umgänge, så blir avstånden för stora och det blir istället "industri" eller stor-restaurang av det hela.

Tyvärr måste man därför kompromissa en hel del och det kokar ner till ens behov. Här är det dock viktigt att tänka på vad som är viktigast för en själv i längden.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
K
S sune73 skrev:
Spännande, kan du utveckla varför?
Den enkla dörren är stor och klumpig. Den var tyngre att montera och blir ett jäkla vindfång som får hela väggen att skaka om man inte håller i den ordentligt när man öppnar i det skånska kustvädret. Pardörrarna låses med spanjoletter så de spänner ihop konstruktionen väl jämfört med parytterdörren som låses med små hakar upp och ner och sen bara vanlig kolv. Känns betyligt svajigare. Men det var kanske framsidans pardörr du kommenterade tidigare? Såg bara bilden på verandan där jag antar att det är en altanpardörr som avses...
 
K
Ang. Köket tycker jag att kyl frys ska vara brevid diskmanskinen. Det hade varit den bästa lösningen för att kunna få flyt i köksarbetet
 
K Kallebo skrev:
Den enkla dörren är stor och klumpig. Den var tyngre att montera och blir ett jäkla vindfång som får hela väggen att skaka om man inte håller i den ordentligt när man öppnar i det skånska kustvädret. Pardörrarna låses med spanjoletter så de spänner ihop konstruktionen väl jämfört med parytterdörren som låses med små hakar upp och ner och sen bara vanlig kolv. Känns betyligt svajigare. Men det var kanske framsidans pardörr du kommenterade tidigare? Såg bara bilden på verandan där jag antar att det är en altanpardörr som avses...
Yes, det var parytterdörren inte parfönsterdörren :)
 
Martin_B
K Kallebo skrev:
Ang. Köket tycker jag att kyl frys ska vara brevid diskmanskinen. Det hade varit den bästa lösningen för att kunna få flyt i köksarbetet
Ja exakt.

Jag märker dock att köket är planerad efter fönstren, vilket är lite fel vid nybygge. Planera tvärtom. Planera köket så det blir så bra som möjligt, och placera sedan ut fönstren där de hamnar bäst. Ja, det kan omkullkasta den utvändiga symmetrin, men spelar det någon roll?

Kyl och frys till vänster om diskmaskin, helt klart. Tyvärr är diskmaskinen lite i vägen då, men vad gör man?
Sedan bör avståndet mellan vask och häll minskas rejält. Man rekommenderar 80 cm om jag inte minns fel, men jag personligen tycker 100cm är rymligare utan att för den sakens skull vara för långt. Vid 120cm börjar det bli lite gränsfall för långt bort.
I det planerade köket ser jag att det är ca 220cm bänkyta emellan vask och häll och det är alldeles för mycket. Det blir bara svårarbetat.

Byt plats på fönster och häll. Dvs. flytta hällen dit fönstret är idag, och fönstret där hällen är.
Då får du också mer ljus in i övriga huset, dvs i "mittendelen" mellan köksö och vardagsrum.

Snåla inte med fönster är mitt råd, 11x13 är pyttefönster. Även om du har kvar 11 i bredd så öka till minst 15 i höjd, helst ännu högre om takhöjden tillåter.

Takhöjden hade jag förresten kört med minst 270cm

Bygger jag nytt blir det minst 3 meter för min del, helst 3,5m eller högre så man får lite volym.

Vid 4-4,5m börjar det bli riktigt fint :)

Oftast är det plånboken som styr takhöjden, tyvärr. Högre i tak, högre fönster = dyrare. Riktigt högt i tak, riktigt höga fönster = svindyrt.
Plus allt annat som högt i tak innebär...
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Sedan bör avståndet mellan vask och häll minskas rejält. Man rekommenderar 80 cm om jag inte minns fel, men jag personligen tycker 100cm är rymligare utan att för den sakens skull vara för långt. Vid 120cm börjar det bli lite gränsfall för långt bort.
Rekommendationen är väl 80 - 120 cm.
 
K
Martin_B Martin_B skrev:
Snåla inte med fönster är mitt råd, 11x13 är pyttefönster. Även om du har kvar 11 i bredd så öka till minst 15 i höjd, helst ännu högre om takhöjden tillåter.

Takhöjden hade jag förresten kört med minst 270cm

Bygger jag nytt blir det minst 3 meter för min del, helst 3,5m eller högre så man får lite volym.

Vid 4-4,5m börjar det bli riktigt fint :)

Oftast är det plånboken som styr takhöjden, tyvärr. Högre i tak, högre fönster = dyrare. Riktigt högt i tak, riktigt höga fönster = svindyrt.
Plus allt annat som högt i tak innebär...
Vi började rita vårt hus med 3,5 m takhöjd men fick ganska snabbt sänka till 3 m -> efter några turer och diskussioner med bygglovshandläggaren slutade det med 2,8 m och 260 på andra plan. Högre i tak rymdes inte i detaljplanen då kommunen inte ansåg att det gick att tumma på nockhöjden...

Vi har nästan genomgående 11x16 fönster (11x18 i vardagsrummet) och det känns fortfarande ganska smått. En kusin körde 12x18 även i sovrummen och det ger en helt annan rymd, så större fönster måste ni absolut försöka få till.

Det blir inte så extremt mycket dyrare..
 
Tänkte på det där med köksön. Nu har inte jag sätt om det finns någon planlösning där spisen/hällen är inritad, men om ni har tänkt att ha hällen på köksön så måste ni också ha en vask där, det är lagkrav på det (BBR?/PBF?) Om ni stöter på en nitisk byggnadsinspektör från kommunen vid slutbesiktningen kan dom hålla på slutbeviset till det är åtgärdat.... kan bli ett jobbigt läge om allt är klart och man tror att man ska kunna flytta in.

Lycka till med allt, blir nog kanonfint!
Önskar blivande kontrollansvarig
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
Håller absolut med om idén med hörnbadkar. Det blir många glada stunder om man kan bada tillsammans med barnen.
Sen vill jag bara höja ett litet varnande finger ang grovingången. Visst fyller den en funktion om man tex vill hänga tvätten ute, men jag har själv en grovingång via tvättstugan och det är det jag gillar minst med mitt hus. Tyvärr ligger den ingången närmare garageuppfarten än den stora ingången, och folk envisas med att knacka på och vilja gå in i de kvadratmeter i huset som alltid är absolut svårast att hålla i ordning. Här finns tvätt, stövlar, "hemmajackor" till pannrummet och trädgården, och det vill gärna smyga sig in allt möjligt där. Det är en förhållandevis liten yta som man ska ha rätt mycket grejor och textilier på, och då det är ett rätt så "privat" utrymme i huset, känns det alltid lite besvärande när det kommer folk in där. Själva kombon tvättstuga/grovingång är det jag ångrat mest med huset. Förutom att ha folk klivande där, är det alltså väldigt jobbigt att hålla snyggt och prydligt.
Tror ditt hus kommer att bli jättefint, lycka till!
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.