Jag har lär mig svetsa själv med en billig mig med flusstråd, det är inte så svårt.

Här kommer mina tips:
  • skaffa en självreglerande hjälm. Det är oerhört mycket lättare att få till det om man kan se något innan man börjar svetsa. Finns för ett par hundra på t.ex jula.
  • Billiga svetshandskar är klumpiga men fungerar.
  • Vinkelslip är ett måste. gärna två eller stränga förmaningar om att inte slipa med kapskivor.
  • ett läderförkläde är inte nödvändigt men spara kläderna
  • en bomullsoverall är bra men inte heller nödvändigt. Offerkläder funkar det med man det kommer bli brännmärken i alla kläder han svetsar i., även skorna.
  • Ansiktsvisir och hörselkåpor till vinkelslipen är nästan nödvändigt vid biljobb då det blir mycket slipande i konstiga vinklar
Jag svetsar i ett garage med träväggar men betonggolv och det fungerar utmärkt bara det är någon meter fritt till brännbart. Vinkelslipen däremot kan spruta på rätt ordentligt.

Grannarna kommer inte störas av svetsandet men vinkelslip låter väldigt mycket, speciellt om man slipar tunnplåt som ger ännu mer resonans.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Hänger inte med på alla förmaningar om att inte slipa med kapskiva en vanlig 125*2 skiva går alldeles utmärkt att slipa bort lite färg grader göra nån liten fasning och dylikt med om man har lite känsla kör man tunna skivor går det nästan inte slipa alls.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
S Stefan1972 skrev:
Ge sonen en heta arbeten kurs i julklapp......ger en bra inblick i vad det handlar om.
Jag måste tyvärr säga att det var nog det mest kreativitetsdödande och naivaste svaret. :crysmile:

Har du själv heta arbeten? I sådana fall vet du att sätter man en kreativ 15-åring på det så vill han aldrig svetsa mer.

Personskydd: självavbländande hjälm. Finns tex på Wish för under 200kr. Duger bra.

Heltäckande bommulsklädsel utan glipor, man blir lokalt extremt solbränd annars och det är inte bra på sikt.

Ventilation. Är det pinnsvetsning så se till att det är ventilerat. Är det gasfri mig/mag med fluxtråd så var extremt nogrann med ventilation, den är ohälsosammare än pinnar och ryker ordentligt. Tänk effektivt punktutsug eller utomhus. Den sprutar generellt något mer med.

Sen är det sällan garaget i sig som tar eld utan annan skit som står där. Det är en bedömmning man själv får göra men en viktig sak (som man också lär sig på heta arbeten kursen) är att hålla rent runt sig.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Hänger inte med på alla förmaningar om att inte slipa med kapskiva en vanlig 125*2 skiva går alldeles utmärkt att slipa bort lite färg grader göra nån liten fasning och dylikt med om man har lite känsla kör man tunna skivor går det nästan inte slipa alls.
Man ska kanske inte som förälder lita på att en 15-åring (som förmodligen inte har vinkelslipat så mycket) har nog med känsla för att inte riskera en sprängd skiva i buken.
 
Skippa heta atbeten-kursen, grabben har nog inget som helst intresse av att veta vem som är tillståndsansvarig, om denne får vara brandvakt eller ej, hur länge ett tillstånd är giltigt, eller vilken typ av brännare som är godkänd vid takläggning.
Vad han däremot bör veta är de praktiska riskerna.
Försök få någon (om ni inte kan själva) att visa honom hur enkelt man kan tända eld på olika saker med hjälp av en svetsloppa, och låt honom prova att släcka en lite större eld med brandsläckare.
Att ha gips på väggarna och städat i garaget är också bra.
Sen är det bara att skaffa en brandsläckare (enl. Heta arbeten ska det vara minst 2st 6kg) och en svetshjälm, det där med vilka kläder man bör ha på sig kommer han nog att lära sig av sig själv :)
Jag gillar också vad som skrivits om 2st rondeller, man ska inte slipa med kapskiva.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Svetshandskar! Har slarvat och svetsat någon gång i vanliga arbetshandskar. Inte att rekommendera!

Annars funkar gummistövlar och en bomullsoverall bra som skydd. Oljehärdad skiva funkar bra som underlag och är det gasfri svets kan man köra utomhus (gas blåser lätt bort av vinden)

* Svetshjälm
* Svetshandskar
* overall (ej plast)
* underlägg/offerskiva
* diverse verktyg (hammare, Avbitare, slipverktyg)
* material (lite stålrör/plåtar obs ej galvat!)
 
W
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om den stackars entusiasten skall följa alla föreslagna försiktighetsåtgärder, blir det inte mycket svetsat. Varna förbipasserande (och hur skall det gå till?), Brandsäkra celler, inte svetsa i galvat etc... Själv har jag svetsat till och från i över fyrtio år och det enda jag satt eld på är lite underredsmassa som lätt släckes med en blomspruta. Inte har jag heller fått zinkfrossa. Däremot har svetsloppor stått i kö för att leta sig in i mina skor, för att inte tala om deras iver att bekanta sig med mina testiklar.

Staffan
Fast försiktighetsåtgärder, så som att se till att man har fungerande släckutrustning och att man checkar av objektet och omkring sig betyder ju inte att man inte kan svetsa. Man vill ju kanske inte elda ner garaget det första man gör. Därav länkade jag till heta arbeten protokollet, som en liten komihåg, går ju att göra en egen. själv dessvärre varit med om en mindre trevlig bilbrand (som jag själv inte hade orsakat) och en bekant vars kompis fick sitt garage nerbrunnet då sonen stod å kapade å svetsar i garaget. Man ska ju inte måla fan på väggen, men att tänka till lite innan skadar inte. Sen så är ju alla barn/ungdomar olika med konsekvenstänkadet :);)
 
Redigerat av moderator:
siggebo siggebo skrev:
Man ska kanske inte som förälder lita på att en 15-åring (som förmodligen inte har vinkelslipat så mycket) har nog med känsla för att inte riskera en sprängd skiva i buken.
Har du nånsin lyckats sprängt en kapskiva vid slipning ? Jag har jobbat med svetsning i drygt 20 års tid dock inte numera och de gångerna en kapskiva har sprängts har det varit vid kapning där den nyper fast och det är helt ofarligt att få en sån bit i buken om man inte sitter och kapar naken för då kanske det gör lite ont risken anser jag vara en myt av dom som inte använt maskinerna själv. Jag skulle satsat på en bra svetsjälm av vanlig modell tex en kempi med uppfällbart glas för slipning gillar inte hur smältan ser ut genom billiga (speedglas) hjälmar. Heta arbeten kursen kan grabben hoppa över går den kursen vart 5e år och den är rätt dyr och det enda som är bra är att man får prova brandsläckaren annars är det mest en paragraf kurs bara för att det är ett krav.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Har själv sett en kapskiva explodera där ena halvan flög ett tiotal meter för att sedan fastna i en betongpelare. En arbetskamrat som fick väldigt många djupa sår på armen av smått splitter genom sin jacka när hans kapskiva exploderade. Jag anser inte att riskerna är en myt. Jag har använt vinkelslip ganska mycket genom åren
 
  • Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog jag som missat nått har inte sett eller hört nån skadas av splittrad skiva och har ju varit i branschen i drygt 20 år men fastnar den i en betong pelare lär det vara en grym kraft för betong pelare är ju rätt hårda.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
visst kan de "explodera" men det beror sällan på annat än att man varit ovarsam med maskinen och kanske knäckt den på nåt vis. Slipar man med kapskivor så blir de bara fransiga och fula i periferin och kan då såklart hugga och bli ännu fulare om man kapar med dom direkt och är ovan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ska vi återvända till svetsen?
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Slipning och svetsning hör liksom ihop svårt att slippa slipa när man ska eller har svetsat.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Är det inte kring femton som de ska göra prao? Om inte det skeppet har gått så är det väl det smartaste att se till så han hamnar på en yrkesplats där han får lära sig lite svetsning. "Gubbarna" kommer garanterat att bli överlyckliga om det kommer in en tonåring som är lite arbetsför och faktiskt vill lära sig något den veckan istället för att se det som ett extra lov från skolan, och ge honom gott om hjälp att säkert kunna svetsa hemma.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
H
hugodog skrev:
[länk]

I länken där har du en kontrollista inför tillstånd av heta arbeten.
Kanske kan din son och du använda den innan han ska sätta igång att svetsa. Listan innehåller de kontrollpunkter du ska gå igenom innan du utför ett hett arbete. Inget som privatpersoner är skyldiga att använda men som en bra stödlista som han kan kolla igenom innan han trycker till på svetspistolen, kapar något etc.
detta gjordes ju varje gång när man höll på med metallarbeten i slöjdsalen.
öppna lågor, svetsning, slipskvätt tillsammans med slipdamm (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.