Jag tycker att köket är för utspritt. Man använder till största delen ytan mellan diskho och häll för beredning och går och hämtar saker i kyl och frys. Jag tycker att dessa funktioner ligger för långt ifrån varandra. Jag kan rekomendera, av erfarehet och genom att jag läst på en hel del, att du har ett avstånd mellan häll och diskho mellan 80-120 cm, varken mer eller mindre. Kyl och frys placeras nära denna yta, och inte här på andra sidan en köksö. Kök/vardagsrum ger en stor yta i mitten som kommer vara kommunikationsyta, vad har du tänkt med den? Det är endast ett par dubbeldörrar i verandan som man kan komma ut på terassen med. Jag tycker de ligger för otillgängligt.

Övervåningen ger ett stort allrum men som till stor del kommer vara en hall. Dra streck mellan alla dörrar och trappan så ser du vart man inte kan ställa några möbler

Jag skulle disponera om köket, och möblera om på övervåningen så att ytan används bättre. Sen är huset så stort att jag tycker att du borde kunna få in en klädkammare vid entren på bottenvåningen
 
  • Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Blir det inte bättre att ha badrummet i den där "tarmen" bredvid KLK och få ett riktigt allrum?
Tackar, det är ett intressant förslag som gör övervåningen lite luftigare.
Flerbostadshusen en bit bort kommer bli 2-plans kedjehus, som knappt är högre än vårt, så då går det ha större fönster då de kan placeras längre ut i rummet där duschen tidigare stod:)
Här är en illustration.
sntQVI2.png

Kaminröret kan gå upp framför trappen för då blir placeringen på bottenvåning som jag egentligen ville ha det. Innan blev det lite för trångt, men nu går det flytta fram trappen och dörren lite utan att det är en vägg i vägen.

Skippar man ryggåstaket i matdelen så går det göra en altan/balkong. Men har i tidigare boenden inte använt en dylik balkong så tror mer på första alternativet där.
 
BirgitS
Det där blev ju betydligt bättre :)
Men sätt fönstren i övre delen av allrummet närmare varandra så att du kan ha soffa resp. teve mot de två väggarna utan att soffan blockerar fönstret eller någon skvätter vatten i teven vid fönstertvätt.
Badrummet skulle nog kunna vara smalare för att ge mer plats åt klädkammaren och/eller minsta sovrummet om du sätter toalett och handfat mittemot varandra och sen vrider badkaret 90 grader.
 
S surfarn skrev:
Jag tycker att köket är för utspritt. Man använder till största delen ytan mellan diskho och häll för beredning och går och hämtar saker i kyl och frys. Jag tycker att dessa funktioner ligger för långt ifrån varandra. Jag kan rekomendera, av erfarehet och genom att jag läst på en hel del, att du har ett avstånd mellan häll och diskho mellan 80-120 cm, varken mer eller mindre. Kyl och frys placeras nära denna yta, och inte här på andra sidan en köksö. Kök/vardagsrum ger en stor yta i mitten som kommer vara kommunikationsyta, vad har du tänkt med den? Det är endast ett par dubbeldörrar i verandan som man kan komma ut på terassen med. Jag tycker de ligger för otillgängligt.

Övervåningen ger ett stort allrum men som till stor del kommer vara en hall. Dra streck mellan alla dörrar och trappan så ser du vart man inte kan ställa några möbler

Jag skulle disponera om köket, och möblera om på övervåningen så att ytan används bättre. Sen är huset så stort att jag tycker att du borde kunna få in en klädkammare vid entren på bottenvåningen
Tack för din input.

Håller med om att flytta upp kyl och frys till ovandelen. Ugnen får flytta ner dit istället, då den används mer sällan. Då blir det även närmare att duka upp godsaker till matplatsen.

Ytan i mitten är som du säger en kommunikationsyta, det behövs nog lite yta för att ge luft till planlösningen, tänker att allt inte kan vara funktion (iofs är kommunikationsyta en form av funktion det med...)

Ja det vore schysst att ha en dörr ut till terass från köket, kanske i nedre delen närmast tvättstugan.
 
Jag skulle vrida huset 90 grader så du får matsalsdelen i väster. Kommer bli hemskt mörkt med så små fönster i väster.
Sedan skulle jag ta bort de små väggstumparna mellan matsal o vardagsrummet. De kommer sno mycket ljus...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där blev ju betydligt bättre :)
Men sätt fönstren i övre delen av allrummet närmare varandra så att du kan ha soffa resp. teve mot de två väggarna utan att soffan blockerar fönstret eller någon skvätter vatten i teven vid fönstertvätt.
Badrummet skulle nog kunna vara smalare för att ge mer plats åt klädkammaren och/eller minsta sovrummet om du sätter toalett och handfat mittemot varandra och sen vrider badkaret 90 grader.
Taket från matrummet kommer för högt upp om fönstren placeras mer mot mitten. Går ju givetvis att göra plattare tak och strunta i vinkeln, eller välja mer avlånga fönster, men har inte fått till något som ser schysst ut.
Har laborerat lite med badrummet och får svårt att placera in både badkar och dusch, dubbelhandfat och toa på ett annat vis, ska testa ditt förslag (y)
(Iofs rätt nöjd med genomgående nischen som hylla som det är nu, Hotel J i Stockholm har några rum med den principen som jag gillar.
 
S Shiraz skrev:
Jag skulle vrida huset 90 grader så du får matsalsdelen i väster. Kommer bli hemskt mörkt med så små fönster i väster.
Sedan skulle jag ta bort de små väggstumparna mellan matsal o vardagsrummet. De kommer sno mycket ljus...
Japp! Bra förslag, det stöts och blöts här hemmavid. Nackdelen är att huset tappar lite av sin prakt när det inte är rakt framifrån entre och vägen, men för tomten och väderstreck är det helt rätt.
 
Jag har ett liknande hus men utan burspråk där du har köksbordet. Köket har jag mot öster och utmed hela långsidan har jag 7 golv till takfönster mot söder. Sedan i väster har den kortsidans gavel 3 golv till takfönster. Detta då vi i Sverige alltid har kass väder eller mörkt... Ljus är ju alltid brist på..

Sedan så bygger ni för att bo. Jag skulle störa ihjäl mig att varje dag ha det mörkt o murrigt inne, trots en fin utsida med prakt...Får ni inte ihop båda är det nog fel hus för tomten...
 
  • Gilla
Gullebrand och 1 till
  • Laddar…
Tog bort duschen på ovanplan och har enbart badkar (går duscha i det med)
Gjorde badrummet smalare och KLK större, så nu går det omvandla till ett extrarum vid behov, satte in fönster där med.
KwxPRI5.png

Kikar på bottenplan, att göra större hall/kläddel och några fler fönster i kök/vardagsrum
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Åsa Lund
Inte så bra att ha fönstret i duschen i badrummet. Blir lätt skadat av väta. Sen hade jag nog satt ett hörnbadkar ( utan bubblor) i ytterväggshörn. Mer plats för två barn att bada samtidigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inte så bra att ha fönstret i duschen i badrummet. Blir lätt skadat av väta. Sen hade jag nog satt ett hörnbadkar ( utan bubblor) i ytterväggshörn. Mer plats för två barn att bada samtidigt.
Tack för kommentaren. Det är inte min erfarenhet efter att ha haft fönster vid duschen i 7 år :)
Det beror givetvis på vilken höjd fönstret sätts, och det blir troligtvis bättre att placera det längre ned från det håll man har duschmunstycket. Räcker troligtvis med ett fönster i badrummet också...

Bra förslag med hörnbadkar, ska testa det.
 
Åsa Lund
Jobbar i allmännyttan och där är fönstren helt slut efter femton år i duschen. Hur tänkte arkitekten?
 
BirgitS
G Gullebrand skrev:
Tog bort duschen på ovanplan och har enbart badkar (går duscha i det med)
Det finns särskilda duschbadkar där ena änden av badkaret är bredare och plattare än i ett vanligt badkar.
 
Jag kan rekommendera att i badrummet uppe sätta badkaret mot långsidan och göra en sep dusch i hörnan.
Givetvis måste fönstret anpassas så det inte sitter i utsatt läge för dusch/bad.

Ritning av badrumsplanering med badkar längs långsidan och separat dusch i hörnet, undvikande av fönsterplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker om den nya övervåningsplanen!
Det enda som fattas där är mer garderober.

Däremot tycker jag att nedre våningen inte är helt färdigt genomtänkt.
Bland annat så saknar jag utrymme för minst en rejäl frysbox och en skrubb där man kan hänga arbetskläder.

Jag skulle också satsa på smalare ytterdörrar med bara ett dörrblad för att få mindre kalldrag.

I stället för sidoljus vid ytterdörren skulle jag sätta in ett rejält överljus ovanför dörren.
Farstun är alltid full av upphängda ytterkläder av praktiska skäl. Genom de fullhängda sidoljusen kommer det inte in något ljus så farstun blir väldigt mörk. Det ser också litet halvsovjetiskt ut när man kommer till gårds och ser två sidoljus fullhängda med kläder.
 
  • Gilla
alacs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.