Får jag hyra ut några rum i källaren om takhöjden är 2.11? Vilken takhöjd måste jag ha på pentry/köksdel? Och vilken takhöjd på badrum?
Jag har en dörr emellan, som jag tänker ha stängd och sätta lösa garderober för men inte sätta igen, vilket jag räknar med gör att det inte räknas som en separat lägenhet?
 
J
Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vet att det är krav på utrymningsväg också. Du måste alltså tillse att man kan ta sig ut på motsatt sida av entredörren i händelse av brand. Tex får man byta fönster till utan spröjs, och tillräckligt stor öppning, och ordna stege etc om det saknas altandörr eller liknande.
 
Du kan hyra ut till den som vill bo där, se till att ha riktig ventilation bara.
 
J
Googlade lite på det där, och att man kan hyra ut till den som vill bo där, det stämmer nog inte, eftersom miljöbalken ställer krav på bostäder. En hyresvärd kan tom tvingas ordna bostad till hyresgäster om lägenheten inte uppfyller krav på tex ljusinsläpp och brandsäkerhet. Det kan kosta 10.000 kr i veckan annars...
http://www.skd.se/2014/10/14/nytt-forbud-utfadat-for-kallarlagenheter/
 
Undra om samma gäller för uthyrning av rum i källare i villa? Men jag har ganska stora fönster och det är ett bra ljusinsläpp så jag tror inte det är ett problem, det jag undrar över är takhöjden som inte är 2,3 som det står på en del ställen att den ska vara. Frågan är om det gäller om man inte inreder ny bostad utan bara hyr ut befintliga rum i källare i bostad?
 
Hur ut det som ett rum bara, eller finns det regler att man inte får hyra ut rum med pentry?
 
Hyr ut lägenheten som en lokal. Jag tror att det är mindre krav. Sen har du ingen koll på om det är någon som sover över.
 
Gällande utrymningsväg. Enligt vår arkitekt räcker det att man har en alternativ utgång som tex fönster.
Behöver inte vara på andra sidan eller liknande.
 
J
U ulfho skrev:
Hyr ut lägenheten som en lokal. Jag tror att det är mindre krav. Sen har du ingen koll på om det är någon som sover över.
Det tråkiga är om kåken brinner upp och försäkringen inte faller ut.
 
J Jocke Best skrev:
Det tråkiga är om kåken brinner upp och försäkringen inte faller ut.
Varför skulle den inte göra det?
 
J
A Andy78 skrev:
Varför skulle den inte göra det?
Det tog jag för givet men kan ha fel. Åtminstone kan man inte teckna en hemförsäkring för en lokal och därför finns inte ansvarsförsäkring så det lär bli problem om den inneboende orsakar skadan. Dessutom kan de få besittningsrätt om det kan bevisas att man känt till förhållandet. Därefter kan hyresvärden krävas på att åtgärda bristerna i boendet, men det är en annan historia. Hittade det när jag googlade runt lite eftersom jag själv var intresserad av läget.
 
J Jocke Best skrev:
Det tog jag för givet men kan ha fel. Åtminstone kan man inte teckna en hemförsäkring för en lokal och därför finns inte ansvarsförsäkring så det lär bli problem om den inneboende orsakar skadan. Dessutom kan de få besittningsrätt om det kan bevisas att man känt till förhållandet. Därefter kan hyresvärden krävas på att åtgärda bristerna i boendet, men det är en annan historia. Hittade det när jag googlade runt lite eftersom jag själv var intresserad av läget.
Kan man verkligen få besittningsrätt pga man hur ut ett rum?
Det är ju inte ett problem egentligen bara skriva in i kontraktet att lokalen /rumet ej hyrs ut med besittningsrätt.
 
Vi planerar att hyra ut ett rum i källaren. Håller på att fixa det. Krävdes en bygganmälan och det var en hel del grejer som skulle till. Men då det kommit nya regler för "studenter" så underlättade det lite. Takhöjden är inte fullhöjd men vi fick dispans för 220cm. Men vi bilade bort övergjutningen ändå så jag tror vi fick någon cm till. Resten så hade vi tänkte på det mesta. Se till att det är tillräckligt med ljusinsläpp. "Enligt allmänna råd från BBR 6:322 kan man schablonmässigt räkna 10% av golvarean för att få ungefärligt fönsterarea för tillräcklig dagsljus." Vi ordnade det genom att sätta altandörrar som ingång i källaren samt bytte ut ett litet betonglasfönster till ett stort ett. Utrymmning kommer ske med "larm vred" in till resten av huset och upp för trappan inne i huset. Ventilation sätter vi på befintligt FTX frånluft i badrummet och tillluft i stora rummet. Separat imkanal med egen huv till köket.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
H haggan skrev:
Vi planerar att hyra ut ett rum i källaren. Håller på att fixa det. Krävdes en bygganmälan och det var en hel del grejer som skulle till. Men då det kommit nya regler för "studenter" så underlättade det lite. Takhöjden är inte fullhöjd men vi fick dispans för 220cm. Men vi bilade bort övergjutningen ändå så jag tror vi fick någon cm till. Resten så hade vi tänkte på det mesta. Se till att det är tillräckligt med ljusinsläpp. "Enligt allmänna råd från BBR 6:322 kan man schablonmässigt räkna 10% av golvarean för att få ungefärligt fönsterarea för tillräcklig dagsljus." Vi ordnade det genom att sätta altandörrar som ingång i källaren samt bytte ut ett litet betonglasfönster till ett stort ett. Utrymmning kommer ske med "larm vred" in till resten av huset och upp för trappan inne i huset. Ventilation sätter vi på befintligt FTX frånluft i badrummet och tillluft i stora rummet. Separat imkanal med egen huv till köket.
Intressant! Har du någon länk till de nya reglerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.