Nu kommer jag att låta som @Leif i Skåne som brukar sjunga Plejds lovsång här på forumet. Får sakta inse att han inte är på fel spår:confused:

Plejd har en encoderratt till sina dimmerpuckar som gör att de fungerar som vriddimmer isf pushdim. Pillade ihop en demo anläggning i dag för att testa olika ljuskällor med olika dimmrar och blev imponerad av plejd, inte ofta jag blir det numera. Bra inställningsmöjligheter för dimmerkurvor, val av fram eller bakkantsdimmring. Möjlighet att styra 0-10 och 1-10V i samma system vilket är bra om man behöver hantera diverse drivdon.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
dd88 dd88 skrev:
Jag har ingen aning om hur elektrikern tänker, lite sent för att ringa och fråga nu. När han nämnde det så kändes det spontant som en bra ide då det är färdigdraget kablage ner i patchpanelen som jag bara klickar i vad jag nu vill använda. Osäker på om det som går i väggarna där nere kommer uppifrån eller går via panelen på nedre plan. Vad ser du för nackdelar med detta?

Har Googlat lite mer på 4k 60fps över nätverket och det verkar bli tufft med cat6. Behovet finns inte idag så det gör det lite svårplanerat. I vardagsrummet så kommer tv´n vara 3-4m från box, tvspel, htpc osv så där klarar vi oss med HDMI. I allrummet så kommer vi ha en TV med box och lite annat i taket så där är det ett par meter, kan dock tänka mig att det mesta kommer streamas.

I framtiden så planerar vi att sätta upp en projektor i vardagsrummet och det är ett gränsfall på om vi klarar oss på 15m, men det är först om några år och tekniken går väl förhoppningsvis framåt även där.

Har 200mm installationstak på båda plan och fyra schakt mellan våningsplanen, har inte tjocklek i huvudet men det ska vara tillräckligt.

Hmm.... Jag fick intrycket att du hade rätt bra koll på nätverksteknik. En patchpanel är till sin natur en korskopplingsstation. Det du beskriver med "färdigt kablage" är implicit.

Nackdelen är att om alla uttag som finns på övre plan termineras i en panel där och alla uttag på nedre plan termineras i en panel där är att dessa två paneler kommer kräva varsin switch. Dessa switchar måste sedan kommunicera med varandra för att du ska ha ett nätverk och inte två separata i huset. Det gäller då att det är förberett för kanalisation mellan de två platserna. Dessutom måste du ha två switchar. Även om jag starkt förespråkar trådat så är det osannolikt att du kommer ansluta mer än ca 20 enheter. Eftersom 24 portar är en standardstorlek för switchar så räcker en sådan bra om allt termineras på samma plats och kan använda samma switch. Skulle det vara så att du behöver fler portar än så är det fortfarande bättre med en 48-portars switch än två 24-portars. Om du ska ha ett nätverk som inte går ner vid strömavbrott är det också enklare om allt kan dela på en UPS.

Ang HDMI så talar jag inte om att skicka det över nätverket. Jag talar om att skicka den signalen, eller någon annan signal, över kablaget. Detta är inte samma sak. Jag säger inte heller att det är en bra applikation, det jag säger är att Cat6 är en väldigt universell kabel som kan användas till lite vad som helst. Nätverk är bara en applikation. Detta bygger dock på att allt termineras på samma ställe.

Smart dock med schakt mellan våningsplanen. 200 mm installationstak är ambitiöst men du kanske har ventilation i dem?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Plejd.
 
dd88 dd88 skrev:
Finns det någon smart dimmer med ett liknande utseende? (Dvs rund)

[bild]

Det jag menar är att du monterar en (eller 2st) sådan(a) här (tex)
https://www.m.nu/dimrar/fibaro-dimmer-2
FGD2n.png
bakom ett sådant här
147495-44-1831117.jpg
https://www.elbutik.se/product.html/renova-strombrytare
du sätter en impulsfjäder, så att det blir återfjädrande, då dimmar man genom att hålla in, men även andra funktioner går att programmera.

tillsammans kostar dessa 2 ca 6-700kr. En renovadimmer går väl på 4-500.

sen en sådan här (för hela huset)
https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/vera-edge

Nu kan du programmera denna lampa att följa solens upp och nedgång, dimmra tex 10% på natten, på morgonen gå över till 50% för att sen stänga av, sen slå på igen på kvällen. Du kan även sätta in sensorer av olika slag. Eller styra med mobilen.

Nu har jag ingen erfarenhet av KNX eller plejd, men troligen går att göra samma sak med dem, fast KNX väl är lite överkurs för hemmaanvändare och kostnadsmässigt inte går att jämföra med dimmers och tidur. Däremot är det väl vettigt att dra rör så man har säkrat både för det att man vill ta bort z-wave till ett vanligt system eller bygga in KNX eller nåt framtida system.

Jag har förresten ubiquity och en accesspunkt, och jag har ett 2-plans hus på 150kvm men då det är ett sekelskifteshus med tjocka bjälklag, plankväggar och putsade väggar och tak så funkar faktiskt den APn inte i hela huset, så jag kommer behöva en AP till (minst, fler om jag vill ha täckning i källaren också). Jag tycker dock dessa funkat bra och kan rekommendera även dessa utifrån mina erfarenheter, med referens bara till vanliga konsumentrouters. Även här finns säkert alternativ om man vill lägga till ett antal tusenlappar till. Netflix funkar med 4k upplösning på WiFi (AC), men jag ska nog övergå till trådat...
 
dd88 dd88 skrev:
Finns det någon smart dimmer med ett liknande utseende? (Dvs rund)

[bild]

Med Zwave så är tanken att du har en puck bakom strömbrytaren eller eventuellt i centralen och pucken är kopplad till t ex belysningen plus till brytare / flera brytare. (såsom JohanLun skrev i förra inlägget)

Brytaren kan också styra en annan belysning än den som brytaren är direkt kopplad till - t ex via knapp 2 eller dubbeltryck etc.
Man kan dessutom använda appar - men jag tycker att brytare på väggen är ett måste.

Brytaren behöver helst kunna fjädra - så t ex renova med fjäder borde fungera.

Brytaren kan också vara batteridriven och då placeras utan att behöva dra kabel.

Då kan man t ex behålla styrmekanismen / Zwave puckarna i elcentralen och bara dra kabel till uttag och belysning.

man kan sätta ZWave modulen i en din inneslutning typ denna
eutonomy_eufix_din_rail.jpg
eutonomy_eufix_fibaro_din_adapters_vesternet_1.jpg
eutonomy_eufix_fibaro_din_adapters_vesternet_2.jpg

och då få dimmerfunktion och på av funktion / rullgardin upp/ner etc placerat i centralen och sedan använda olika typer av trådanslutna eller batteridrivna brytare för att styra belysning etc.

Exempel på knapp du sökte
Men som jag skrev kan de flesta knapparna användas som kopplas på 230V tråd.
psr04-1_1.jpg
 
Jag tycker det är bakvänt att i ett nybygge göra en traditionell installation som man sedan kompletterar med diverse (trådlösa) puckar i dosor här och där.
Den metoden är ju ofta den man tvingas använda vid retromod.

KNX, som jag så gärna vurmar för, är en helt annan typ av grundinstallation av husets elsystem. Som jag ser det är det ett modernare sätt att installera vilket medger stor flexibilitet samt stora möjligheter att automatisera utifrån egna behov och önskemål.

Själva grundinstallationen i sig innebär alltså inte nödvändigtvis automation men möjligheterna att förändra, komplettera och automatisera blir mycket stora.

Elsystemet är, som jag ser det, en del av husets infrastruktur och skall därmed vara robust och tillförlitligt.
Busstyrning är briljant i sin enkelhet och tillförlitlighet och blir nog knappast dyrare än t.ex. Zwave om det installeras och inhandlas rationellt i ett nybygge.

Plejd och liknande nischprodukter är utmärkta för sina specifika ändamål och gärna vid renoveringar.
Ett etablerat bussystem medger möjligheter att kontrollera allt. Har man en vettig grundinstallation kan man när som helst (utöver belysning) integrera golvvärme, badrumsventilation, FTX-anläggningar, A/C, klorering av pool osv. osv.

Bryggor för Zwave finns, likaså gränssnitt för visualisering och styrning via Apple Homekit eller vad man nu vill förenkla sin vardag med.
Poängen är att man har ett robust elsystem i botten.
 
tommib
KNX och dess bussystem är inte något under av enkelhet, på något sätt. Det som är enkelt är en helt vanlig gruppledning som går via en brytare till en lampa.

Som du säger själv, elsystemet ska vara robust och tillförlitligt. KNX är det inte jämfört med en ordinär installation.

Jag tycker att basen i det längsta ska vara ordinär. Sen kan man komplettera med det som är intressant att styra.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Återfjädrande brytare i all ära, men jag tycker det är hemskt att samma tryck dimmar både upp och ner. Jag hade aldrig gått med på det i mitt hus.
Om man inte har en dimmerratt så varför inte ha brytare som går trycka både uppåt och nedåt istället, så dimningen blir mer naturlig?
 
B Byggmarodören skrev:
Återfjädrande brytare i all ära, men jag tycker det är hemskt att samma tryck dimmar både upp och ner. Jag hade aldrig gått med på det i mitt hus.
Om man inte har en dimmerratt så varför inte ha brytare som går trycka både uppåt och nedåt istället, så dimningen blir mer naturlig?
Tyvärr finns ju inte någon "snygg" brytare för detta om man vill ha lite äldre klassisk stil. Men jag är villig att hålla med. För mig är dimmning inte nåt jag pillrar med ofta, men nu har jag lagt det på "nattläge" automatiskt.

I ett nybygge i "funkisstil" skulle jag nog själv valt brytare som har dessa egenskaper, de finns. Men å andra sidan skulle jag inte bygga i funkisstil... Men om... Det finns mycket läckra möbler från 50-60-talet som passar i sådan arkitektur... Och ska man ha sekelskiftesstil får man acceptera att inte ha avancerade brytare... Dock tror jag det finns z-wave-puckar med ingång för dimmer, men det drar ju iväg i pengar.

Jag kan även hålla med om att det säkert finns bättre system än z-wave, men alla sådana system lär ha en livstid på max 15-25 år. Om ens det. Z-wave är hyggligt billigt och hyggligt stabilt. Säkert är alternativen heller inte dåliga... Men för mig var nivån lämplig plus jag har ett så gammalt hus att KNX inte finns på kartan... :)
 
Jag brukar säga att jag bor i "världens smartaste villa" detta för att reta upp lite folk! Men vi är inne i en brytningstid där LED och trådlös teknik ersätter vanliga installationer. Jag hoppas under 2018 ha alla installationer färdiga så att jag kan börja visa upp det för omvärlden.
 
Jag skulle nog rekommendera att bygga elsystemet i knx-stil vid nybyggnation oavsett vad för smart system man väljer. Det innebär kort och gott att man drar allt till centralen för då har man valfrihet att byta ut i framtiden då allt styrs via centralen. Och för knapparna gör man bara en slinga för väljer man knx är det bara dra knx kabeln till alla knappar, väljer man z-wave kan man dra fram 230 eller svagström vad man nu väljer för knapp modul till dessa. På så sätt är det ju enkelt att bas byta i centralen när och om man vill byta system i framtiden och skippa trappkoplingar och vanliga dimmerknappar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
KNX och dess bussystem är inte något under av enkelhet, på något sätt. Det som är enkelt är en helt vanlig gruppledning som går via en brytare till en lampa.

Som du säger själv, elsystemet ska vara robust och tillförlitligt. KNX är det inte jämfört med en ordinär installation.

Jag tycker att basen i det längsta ska vara ordinär. Sen kan man komplettera med det som är intressant att styra.
Jag vill mena att KNX är precis lika robust som en "ordinär installation", KNX är modernt, robust och just en "ordinär installation".

Man drar ju helt enkelt obrutna gruppledningar till resp. förbrukare.
Att reglering, till- och frånslag sker centralt och styrs via en kommunikationsbuss gör inte systemet mindre robust.

KNX är enkelt och mycket stabilt i sin konstruktion.
Jag kan ärligt säga att jag mig veterligt aldrig har haft ett enda fel eller missat telegram.
 
Redigerat:
Jag har automatiserat nästan hela huset med Z-Wave och det fungerar väldigt bra. Lampor, dörrsensorer, fönstersensorer, regnsensor, larm, siren, brandvarnare, rullgardiner, m.m. Styrs automatiskt med bl.a. astrour, från app på mobilerna och från surfplatta på väggen.

En del av min installation har jag filmat och lagt upp på YouTube. Ifall någon är intresserad så finns det här:
https://www.youtube.com/channel/UCkX-5KWyPDiFmmtorv9dPTg

Ska även bygga nytt hus under våren och drar konventionell el där men förbereder för Z-Wave genom att låta dra nolla till alla apparatdosor. Låter koppla in Z-wave-puckarna sen innan det färdigställs. Enkelt att återgå till ett vanligt system om man vill.

Var inne på KNX tidigare och räknade med kanske 200,000 kr extra för det. Bara själva programmet för att konfigurera systemet vill jag minnas kostade 10,000-15,000 kr. Mitt nuvarande motsvarande system med Z-Wave har "bara" kostat ca 50,000 kr.

Tyvärr finns det ingen bra dimmer (som man snurrar på) för Z-Wave ännu, men vem vet det kanske kommer...
 
Min knx installation fördyrade med ca 40000 dock var det utan ETS som kostar 10000 då jag hade möjlighet att låna, men detta styr jag alla lampor markiser och har ”vanliga” lampknappar för att andra inte skall stå som ett frågetecken, integration mot andra system(larm SPC och HomeKit styrning med Siri) använder jag för närvarande openHAB och testar honeassistant, detta då vi har ett funkis med mycket öppna ytor så det fanns ingen självklar plats för knapparna på dessa ytor. SPC larmet är brand och inbrottsskydd. Har dragit dubbla data till varje rum behöver jag mer anslutningar så använder jag en Poe driven switch så man slipper strömadapter.
 
Jag hade aldrig satt dumma dimmers till nästa samma kostnad som trådlösa.Ska väl kanske inte säga till dig vad du ska göra, men dra förslagsvis nolla fram till strömställarna, så kan du alltid installera Zwave eller liknande i efterhand. Det kostar i vart fall ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.