K
Skall tillägga att något som var förjävla dyrt var isoleringen. Den köpte jag dock själv, men det var en större kostnade än jag räknad med
 
K Kojak skrev:
Behövs inte bara att sätta tilluft i samtliga rum utom kök och våtutrymmen där det skall vara frånluft så är det klart.
Jovisst. Jag har dock som absolut krav att det ska vara en tyst anläggning med för ändamålet rätt dimension på alla rör och ljuddämpare. Då är det enklare att köpa sig fri än att sätta ner med excel och klura.
 
K Kojak skrev:
Skall tillägga att något som var förjävla dyrt var isoleringen. Den köpte jag dock själv, men det var en större kostnade än jag räknad med
Det som ingår (har jag för mig) är typ 50mm kondensstrumpor eller vad det hette. Kommer dock köpa mer och isolera själv med 100mm byggrullae med utsida av papp. Borde räcka med 150mm totalt tycker jag
 
K
Kondensstrumpan är endast för uteluft och avluft.
Till tilluft och frånluft ingår ingen isolering och där skall du köra med byggmattor som du skriver själv.. 95+45 kör jag med och det verkar fungera alldeles ypperligt!
 
K KjellTimell skrev:
Kondensstrumpan är endast för uteluft och avluft.
Till tilluft och frånluft ingår ingen isolering och där skall du köra med byggmattor som du skriver själv.. 95+45 kör jag med och det verkar fungera alldeles ypperligt!
Ah, ok. Då kör jag ditt tips, 95 + 45. Det är inte många meter rör jag kommer ha så det borde bli hanterbar prislapp.
 
K
japp, och det är bara uppe på en kallvind du behöver isolera rören.
I bostadsutrymmena behövs ingen isolering.. Men det har du säkert redan koll på. .)
 
K KjellTimell skrev:
japp, och det är bara uppe på en kallvind du behöver isolera rören.
I bostadsutrymmena behövs ingen isolering.. Men det har du säkert redan koll på. .)
Yes, koll på det:)

Har lite annorlunda planlösning på huset så det kommer bara vara ett enda rör som förser hela nedre våningen med tilluft, alla andra rör blir på kallvinden. Kommer bli intressant att vara där i dec-jan. Tror det komma göra skäl för ordet "kallvind" :)
 
K
Jag har kört med 2st 45mm fungerar bra. Mitt råd är att jobba med 45mm och flera lager då den är mer lätthanterlig än en tjockare. Så vill du ha 15cm så kör 3st lager
 
K Kojak skrev:
Jag har kört med 2st 45mm fungerar bra. Mitt råd är att jobba med 45mm och flera lager då den är mer lätthanterlig än en tjockare. Så vill du ha 15cm så kör 3st lager
Låter vettigt. Om jag inte minns fel från när jag arbetade på byggandet så kostade isolering lika mycket ungefär per volym så då är det ju lika köra med den smidigare varianten.
Ska man bara tejpa ihop den eller ska man linda runt isoleringen eller hur gör man? Gäller väl att vara noga med skarvarna antar jag?
 
K Kojak skrev:
Jag har kört med 2st 45mm fungerar bra. Mitt råd är att jobba med 45mm och flera lager då den är mer lätthanterlig än en tjockare. Så vill du ha 15cm så kör 3st lager
Instämmer. jag körde oxå med 3 lager á 45mm. Då får man en rejäl isoleringstjocklek.
 
Sådär, då var anläggningen dimensionerad, projjad och delarna beställda!
Återstår "bara" monteringen alltså.
Tänkte ställa aggregatet på en markisoleringsskiva för att minska ljud och vibrationer.
Hur monterar man spirorören?
Menar då inte delarna med varandra utan hela systemet. Ska man försöka "hänga upp" hela systemet i hålband för att minimera ljud och annat?

//Benke
 
R
B benke_berguv skrev:
Sådär, då var anläggningen dimensionerad, projjad och delarna beställda!
Återstår "bara" monteringen alltså.
Tänkte ställa aggregatet på en markisoleringsskiva för att minska ljud och vibrationer.
Hur monterar man spirorören?
Menar då inte delarna med varandra utan hela systemet. Ska man försöka "hänga upp" hela systemet i hålband för att minimera ljud och annat?

//Benke
Några tips.
Om du har mycket att ta hänsyn till när du gör hål genom tak för don (bjälklak,takstol,reglar,el mm) välj ut bra ställen och gör hål för don först och dra rören sedan. Jobbigt när hålen hamnar precis under röret eller 2dm längre bort än man tänkt pga el i innertaket.
Se till att ha minst 30 cm över röret och 20 åt sidorna av röret fritt. Lätt att glömma att isoleringen bygger 20-30 cm och man behöver lite plats när man isolerar.
Jag har mina rör liggande på takstolarna. Ingen upphängning. Isoleringen verkar räcka som dämpning.
Men mina takstolar är lite speciella. Ligger fritt ovanför bjälklag och isolering så det är möjligt ev. missljud minimeras.
Se till att ha 1-2 extra diffspärrskragar om du ska använda sådana. Hade svårt att hitta en sån lokalt när en gick sönder vid montering. Alig fick skicka en på posten och då stod arbetet stilla några dagar.
Jag har lagt spåntgolv mellan takstolarna. På detta lade jag en ljuddämpningsplatta från biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/
På denna en osb skiva som sedan aggregatet står på med gummifötter jag köpte på alig. Det funkar bra. Hör eller känner inga vibrationer i huset eller i takstolarna på vinden.
 
Redigerat:
Tackar för tipsen!
Hålen kommer tas upp med hjälp att snickare i ena ändan och mig själv uppe på vinden så jag hoppas missa allt olämpligt.

Kommer lägga ut rören först på vinden innan montering och se hur det är med lämpliga fästpunkter.

//Benke
 
K
Så gjorde jag en var uppe på vinden och kände under isoleringen att det var ok, sen borrade jag med en vanlig lång borr. Som han på vinden sedan tittade var den kom upp. Då är man säker på att håltagaren inte tar i någon regel.
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
Fortsätter med lite följdfrågor.
Har fått alla saker inkl ritningar och det var mycket lätt att följa ritningarna och koppla in (ett helvete att krypa på vinden men det är ju mer husets fel :))
Har monterat aggregatet men inte kopplat klart det helt.
  • Tempgivare GT7 ska jag montera på tilluften. Är det bara borra ett lämpligt hål i röret och sticka ner den?
  • Jag ska koppla in köksfläkten (signal, inte själva fläktkanalen) i aggregatet så att det går på forceringläge nr man slår på fläkten. Vart på kretskortet på HERUn ska den kopplas in? I manualen står det att man kan koppla in det så, kolla kopplingsschemat sid 91-96). Där finns det "overb" samt "boost" och "aux". Är det bara välja och vraka på de ingångarna eller?
Nå andra tips och trix såhär innan det är dags för igångsättning?
Allt är kopplat och klart, isolerfirman kommer och blåser lösupp över hela anläggningen på Tisdag (istället för att isolera enskilda rör. Det fanns bara 15cm isolering på vinden så nu blir det 40-50cm lösupp ovanpå) och alla bef kanaler är rengjorda av en firma.
Jag fick tipset av dem att dra igång anläggningen och sen stanna den efter en timme och blåsa rent filterna. Bef kanaler var inte rengjorda på 40 år så det var svårt at få bort allt löst som var där i..

//Benke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.