@123abc
Jo jag vet... men det finns gränser för vad det går att ha med sig så det blir naturligt att improvisera med enklare material.
Det finns fabriksgjorda mellanlägg till gångjärn också. Jag gör egna som ligger under hela gångjärnet.
Gröna hemmagjorda mellanlägg placerade under ett dörrgångjärn på en brun dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metoden som jag beskrev ovan är den som montörer av säkerhetsdörrar använder. Fördelen med den är att gångjärnen inte behöver demonteras. Jag inbillar mig att det är bättre att ha stöd under hela gångjärnet.
Mvh Findus

PS. Anledningen till att lägga in brickor bakom gångjärnen på en ny dörr är förstås att det då är möjligt att justera ner luften några månader efter montaget när den har svällt klart.
DS.
 
1 123abc skrev:
Det fungerar med brickor men bättre är att använda underläggsbleck som är avsedda för ändamålet.
Det finns 2st underläggsbleck avsedda för yale doorman med tjocklek 1mm (364932110000) eller 2mm (364933110000).
Jag hade liknande problem med att jag hela tiden fick "misslyckad låsning".
Jag monterade ett 2 mm tjockt underläggsbleck enligt ovan och problemen försvann HELT.
(http://www.lascentrum.se/shop/product/view/l/underlaggsskylt-2mm)
Yale Doorman är extremt känsligt för att ha rätt avstånd mellan dörrkarmen/slutblecket och låset/låskistan.

Jag märkte också en klar förbättring när jag reklamerade mina 2 lås som var gamla versionen V1 och fick istället nya versionen V2N. Har fungerat finfint sen dess. Jag hade nämligen problem med att hakregeln åkte ut ALLDELES för lätt och därmed ibland var ute när man skulle stänga dörren och hakregeln slog då i dörrkarmen.

Kolla min post #724 i den här Yale Doorman-tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman.180234/page-49#post-2731216

Efter att jag bytte till V2N-modellen OCH monterade underläggsbleck så har det fungerat klockrent och hakregeln åker inte längre ut i tid och otid. :)
 
  • Gilla
ojje
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Att minska luften mellan lås och slutbleck.

Angrepp låssida:

Lätta sättet:
Lossa slutblecket och återmontera med brickor bakom.
Försämrar säkerheten något. Foga och bättringsmåla så att det inte är uppenbart.

Svårare sättet:
Meka loss låset och återmontera med brickor bakom.
Inte svårare egentligen. Bara väldigt mycket mer krångel. Bättre säkerhet.

Angrepp gångjärnssida:

Lätta sättet:
Knäck ut gångjärnen lite med en gångjärnsriktare.
Engångsåtgärd som förstör gångjärnen. Saknar man gångjärnsriktare går det att ha en list i springan och väga försiktigt mot den så att gångjärnen böjs något.
Allt sånt är engångsförsök. Kräver känsla för mekanik och lite erfarenhet. Missluckas det är det bara att knalla iväg och köpa nya gångjärn.
Lockande för att inget behöver skruvas av eller ändras.

Svårare sätten.
Lossa alla skruvarna som håller gångjärnen i karmen. Dra inte ut dem. Stäng dörren. Av tyngden så kommer de övre gångjärnen att lossna. I springan som bildas petar man in en remsa som är någon mm tjock. Öppna dörren och dra åt de övre gångjärnen.
Sätt ett tunnt järn av någon sort i dörrspringan under de nedre gångjärnen. Ett brett stämjärn kan fungera. Stäng försiktigt bara till de nedre gångjärnen lossnar på samma sätt som de övre gjorde tidigare.
Upprepa tricket med samma slags remsa som till de övre gångjärnen.
Öppna och dra åt de nedre gångjärnen.

Finns ingen nackdel med den metoden. Om remsan är en mm så minskar luften med ca 2mm. Om dörren i framtiden sväller och börjar ta i går det att reversera processen utan att något tagit skada.

Mvh Findus
Eller det allra lättaste och justera karmskruvarna som AnnaAnka gjorde!
 
N nissenhj skrev:
Eller det allra lättaste och justera karmskruvarna som AnnaAnka gjorde!
Lättaste är inte universalt utan skiljer beroende på montage.
En fogskummad dörr eller en med spikade foder runt om kan vara knepigare att justera via karmskruv eller om karmen är kilad eller spikad.
Ibland har gångjärnen justerskruv som är lätta att justera.
Jag vet aldrig vad som krävs innan jag är ute hos kunden.
 
Är det bara jag som stör mig på de två volyminställningarna (för)låg och (för)hög. Vad hände med ett vanligt hederligt "lagom"? :)
På lågt hör man ju inte rösten från utsidan och på högt så väcker man ju hela huset när någon låser upp.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vad finns det för uppdaterad instruktion, för Yale Doorman V2N alltså, instruktion för hur man nollställer låset/ändrar masterkod för ett lås som är installerat? Assas manualer verkar vara rena skämtet, och säger emot varandra, ibland tom i samma manual. Det är monterat av hantverkare som angav masterkoden och sen även monterade säkerhetsskruvarna, vet inte om det är safe att skruva av de senare för att ändra till Advanced Mode (låset verkar vara i Easy Mode nu)? Eller om det ens går? Säkerhetsskruvarna ser ut som helt vanliga skruvar men namnet säkerhetsskruv antyder att det borde ha någon annan funktion, t.ex. att det inte längre går att modifiera "elektroniken"?
 
Redigerat:
I improwise skrev:
Vad finns det för uppdaterad instruktion, för Yale Doorman V2N alltså, instruktion för hur man nollställer låset/ändrar masterkod för ett lås som är installerat? Assas manualer verkar vara rena skämtet, och säger emot varandra, ibland tom i samma manual. Det är monterat av hantverkare som angav masterkoden och sen även monterade säkerhetsskruvarna, vet inte om det är safe att skruva av de senare för att ändra till Advanced Mode (låset verkar vara i Easy Mode nu)? Eller om det ens går? Säkerhetsskruvarna ser ut som helt vanliga skruvar men namnet säkerhetsskruv antyder att det borde ha någon annan funktion, t.ex. att det inte längre går att modifiera "elektroniken"?
Den här instruktionen tycker jag fungerar fint.
https://www.yale.se/Yale/YaleSE/fil...r/Installation Guide-User Manual V2N 1706.pdf
Även videoklippen på youtube är bra
Säkerhetsskruvar är sådan som du ser på sid4 i instruktionen och går bara att skruva åt ett håll. Om dina ser ut som vanliga skruvar så är det inga säkerhetsskruvar och då är det bara att skruva loss. Är det dock säkerhetsskruvar så får du väl i princip borra bort skruvarna och det är stor risk att du förstör dem. Som du ser i instruktionen så kommer du inte åt reglaget för att ändra mellan easy och advanced utan att skruva loss låset.Det är en ren mekanisk säkerhet och har inget med elektroniken att göra.
Däremot så ska det gå att byta masterkod om du är i advanced mode via menyn, men vet inte om du då behöver den gamla. Du får väl kolla med dina hantverkare....
 
Jag använde säkerhetsskruvar på ett fönsterlås en gång, de är jätteknepiga att få loss. Man har svårt få bort det och tjuvarna tror jag ändå inte står och skruvar bort låsen inifrån, isåfall har de ändå snott allt redan... Vi har vanliga "ovala" cylindrar på andra dörrar, sålänge man har nån dörr med vanliga skruvar så spelar det ju ingen roll vad som sitter på "bästa" dörren... tycker jag... tjuven lär ju använda den "enklaste" dörren...
 
Vid en närmare inspektion visade det sig att det INTE var säkerhetsskruvarna som var monterade då dessa tydligen bara var ett möjligt tillval till låset. Assas manualer är rent pinsamt dåliga, även nu när jag vet hur det är så har jag svårt att förstå vad som står i dom, när dom dessutom säger emot varandra blir det inte lättare. Med det väl uppdagat var det en rätt okomplicerad process att slå över låset i Advanced Mode och sen ändra master code.
 
G sohe68 skrev:
Tack för informationen! Så var det inte från början om jag minns rätt, ska genast testa!
Det står ju faktiskt också svart på vitt i Yales FAQ:

"Hur aktiverar jag ”bortasäkring”?
Öppna dörren och tryck ner låsspärren. En röst ger nu en instruktion om att larma med nyckelbricka. Lägg emot nyckelbrickan och tryck den avsedda koden för att aktivera bortasäkring. Du kan även aktivera genom att både låsa och larma utan nyckelbricka genom att hålla in * 2 sekunder + 6-siffrig kod + * eller via Versiures app. Det tar 45 sekunder innan dörren låses om du använder kod utan bricka"

[länk]
Jag trodde det var något fel på mitt lås, alternativt Verisure, eftersom dörren inte låstes när jag larmade på från utsidan med bortasäkringen tillslagen. Att det ska ta 45 sekunder innan dörren verkligen låses kunde jag aldrig ana. Utan bortasäkring så låser ju låset omedelbart.

Mitt försäkringsbolag (och de jag haft tidigare) kräver att bortasäkring används varje gång huset lämnas obevakat, dvs varje dag man går till jobbet/skolan. Med den här integrationen så står dörren olåst i 45 sekunder efter att man har larmat på och gått iväg. Känns inte bra alls. Enkelt för en tjuv att stå och lura bakom nån buske och hoppa fram och gå rätt in och sno saker i hallen innan dörren gått i lås. Och man vill ju inte stå och vänta 45 sekunder varje gång på att dörren behagar låsa sig och man kan känna sig trygg med att lämna hemmet.

Om det verkligen är så här integrationen med Verisure är tänkt att fungera så måste jag nog tyvärr avintegrera låset från larmet. Utan integrationen låser sig dörren omedelbart både med och utan bortasäkring och det är ju så det måste fungera.
 
perjar perjar skrev:
Jag trodde det var något fel på mitt lås, alternativt Verisure, eftersom dörren inte låstes när jag larmade på från utsidan med bortasäkringen tillslagen. Att det ska ta 45 sekunder innan dörren verkligen låses kunde jag aldrig ana. Utan bortasäkring så låser ju låset omedelbart.

Mitt försäkringsbolag (och de jag haft tidigare) kräver att bortasäkring används varje gång huset lämnas obevakat, dvs varje dag man går till jobbet/skolan. Med den här integrationen så står dörren olåst i 45 sekunder efter att man har larmat på och gått iväg. Känns inte bra alls. Enkelt för en tjuv att stå och lura bakom nån buske och hoppa fram och gå rätt in och sno saker i hallen innan dörren gått i lås. Och man vill ju inte stå och vänta 45 sekunder varje gång på att dörren behagar låsa sig och man kan känna sig trygg med att lämna hemmet.

Om det verkligen är så här integrationen med Verisure är tänkt att fungera så måste jag nog tyvärr avintegrera låset från larmet. Utan integrationen låser sig dörren omedelbart både med och utan bortasäkring och det är ju så det måste fungera.
Om du tar Sectors integration så går det inte att använda bortasäkring alls.
 
perjar perjar skrev:
Att det ska ta 45 sekunder innan dörren verkligen låses kunde jag aldrig ana. Utan bortasäkring så låser ju låset omedelbart.

Du kan ringa in till Verisure så ändrar de tiden tills dörren låser.
Jag ringde in för att beklaga mig över att det tog så lång tid innan dörren låstes, men fick då till svar "Ja men det kan jag ändra åt dig" ... sagt och gjort. Nu låser jag dörren med bortasäkring på 2-3 sekunder.
 
  • Gilla
perjar
  • Laddar…
stilofunk stilofunk skrev:
Var har det med Semester att göra. Bortasäkring bör man använda då huset är tomt, oberoende om du har semesterdagar att ta ut. :)

Så här gör du.
Vid bortasäkring är dörren låset från både in och utsidan. Upplåsning kan
endast ske med registrerad användarkod eller nyckelbricka från utsidan eller
med fjärrkontroll från insidan eller utsidan.

Följ nedan steg för att låsa i bortasäkert läge:
• Öppna dörren
• Tryck ned knappen på låsets stolpe
• Stäng dörren
• Lås med nyckelbricka. (Om nyckelbrickan har registrerats med PIN kod skall
även den slås in och låsning avslutas med *)

OBS, om du aktiverat Kodblockering kan du inte lås upp med någon kod i
bortasäkert läge. När dörren öppnas avaktiveras bortsäkert läge.
Jag har precis skaffat Yale Doorman och integrerat det med Verisure. Bortasäkringen fungerar inge vidare i denna kombination måste jag säga. Det tar 45 sekunder från att man låst och larmat tills att låset verkligen låser och bortasäkringen slår till. Innan dess går dörren fortfarande att öppna. Inte vill man stå och vänta så länge på att verifiera att dörren verkligen låsts som den skall. Jag har klagat till Verisure om detta för övrigt.

Hur som helst. Denna funktionalitetsförsämring föranledde mig att ta kontakt med mitt försäkringbolag (if) för att höra mig för om bortasäkring var obligatorisk enligt deras villkor. Vi har använt bortasäkring varje dag de senaste 20 åren så det är något man fått inpräntat i sig att det är viktigt. Döm om min förvåning när If säger att nej det finns inga som helst krav på vare sig bortasäkring eller ens att låset skall vara godkänt av SSF eller motsvarande. Kravet är bara "lås avsett för ytterdörr" och att godkänt larm kopplat till larmoperatör är aktiverat.
Ja det löste dilemmat med den felfungerande bortasäkringen, nu kan vi låsa som vanligt och det fungerar utmärkt. Men konstigt känns det allt att man släppt på kraven, det som var så himla viktigt förr.
 
Personligen skulle jag önska en funktion som var "bortasäkring med bricka" och "bortasäkring utan bricka".
Det första skulle jag då vilja krävde bricka (eller app) för att låsa upp, så att man vet att ingen utan bricka kommer in när man är på semester... :) Den andra bortasäkringen för vardagligt bruk, utan bricka. Förstår att tanken väl är att man av misstag inte ska låsa in nån, men använder man bricka till vardags är ju det lika lätt. Samtidigt vill man kunna köra utan bricka för tex "farmor".

Helst skulle jag vilja ha en enkel väg att skifta låset för att slå igång gästläge (för tex hantverkare) utan att fippla med SMS och liknande. Dvs tex aktivera gästläge från mobilen i 1h lika lätt som upplåsning. Att fjärrupplåsa när hantverkaren står där gillar jag inte, vore bättre att man då aktiverade hans kod under 1h så får han ringa om han bommar den tiden.
 
perjar perjar skrev:
Det tar 45 sekunder från att man låst och larmat tills att låset verkligen låser
Som sagt .... se mitt inlägg ovan. Verisure kan ändra tiden så att dörren låser direkt (2-3 sekunder).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.