Var i en villa idag och stötte på lite avancerat hemmapul i en stor garderob. Jag letade efter en dosa och efter ett tag förstod jag att den måste vara inbyggd. Mycket riktigt hittade jag kopplingar bakom en planka men en dosa var tydligen för mycket begärt...
Oorganiserad kabeldragning i garderob med tejpade skarvar och tvinnade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag väl fått bort tejpen visade det sig att även skarvar var för mycket begärt, det går lika bra att tvinna. Det var EK och lampsladd blandat.
Öppnad garderob som visar elsladdar med osäkra tejpskarvar och utan dosa, fastsatta i en planka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade fler goa tejpskarvar (det var målartejp av papper) när jag letade runt lite.
Elektriska kablar som är felaktigt sammanbundna och fästa med tejp utan kopplingsdosa på en veggarderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 9 till
  • Laddar…
Bevis på att man inte behöver vara utbildad för att kunna fixa med el.
Uppenbarligen funkar det.
Annars hade kåken brunnit ner :cool:
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, alltså...... även om jag förstår att Uffe A hade något annat i tankarna vid författandet av ovanstående inlägg så ligger det en sanning i det. Det är uppenbarligen inte dödsmördarlivsfarligt med el.

Å andra tassen så kramar jag min skämskudde hårt när jag ser ett sådant där verk. Ingen hempulare med ens ett uns av självaktning lämnar något sådant efter sig. Aldrig! Bättre då att fela åt andra hållet. Glöm inte elmonts lag: Är det totalt överarbetat så är det troligen hempul.
 
  • Gilla
CM1234 och 8 till
  • Laddar…
Eltejp över toppklämmorna! Borde vara olagligt! Kladdigt värre var det!
 
  • Öppen elanslutning med slarvigt applicerad eltejp och osäker toppklämma i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fluxor skrev:
Eltejp över toppklämmorna! Borde vara olagligt! ...
Är det några slags Top Hat under tejpen?
 
Ja, sedan 60 eller tidigt 70 tal skulle jag vilja säga.
 
Det är bara grön som inte är tillåten. Om det är en installation där det kan förekomma röd skyddsjord ska man absolut undvika röd ledare.

Edit:Jag var tydligen inte på sista sidan....
 
Själv är jag allergisk mot Top Hat (med eller utan kladdig tejp på). Sämre förbindelseteknik får man leta efter.
 
"Sockerbitar" utan metalläpp mellan skruv och kardel.:thumbdown:
Ps
Det är stor skillnad mellan Torix (med en "rullad" fjäder som spänner åt) och vissa kopior som bara är en pressad metallhylsa som ser nästan lika ut. Men visst det ställer lite krav på utföraren.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Sitter Wago 221 där nu. Mycket behändigt. Klistret på fingrarna dock...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Glöm inte elmonts lag: Är det totalt överarbetat så är det troligen hempul.
F Fluxor skrev:
Eltejp över toppklämmorna!
Som sagt! :rofl:
 
Offentlig toalett på Cypern, man funderar på vart den sladden går. Jag kissade snabbt och lämnade stället.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Offentlig toalett på Cypern, man funderar på vart den sladden går. Jag kissade snabbt och lämnade stället.
Troligtvis en potentialutjämning. Helt i sin ordning i så fall. :)
 
Mikael_L
Eller så går den till ett föremål eller uttag någonstans som ska ha skyddsjord.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Den går väl till vattenvärmaren i duschen mitt emot.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.