Man i frack tar selfie i orenoverat rum med byggmaterial och verktyg, firar nyår den 23 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ganska udda tradition är att fira nyår. Ja, alltså att fira nyår i mitten av januari. Min vän Karsten bestämde sig för att fira nyår med sina vänner några veckor in på det nya året. Praktiskt, då vet man liksom redan vilka nyårslöften man brutit.

Ganska bra sammanfattande ögonblicksbild på hur läget var...

Person håller i en champagneflaska och ett glas med utsikt över en parkeringsplats i dimma, firande den 23 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott nytt år, 23 januari 2016!
 
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Ett tag efter installation av luft/vattenpumpen hörde jag ett märkligt ljud på natten. Sprang runt och letade och insåg efter ett tag att "vad skönt, det är utifrån".

Sekunder senare kom jag på vad jag tänkte och kollade utomhusdelen av pumpen. Firman som installerade var dock snabbt på plats och justerade fläktbladen, så sedan dess har den snurrat på som den ska. Misstänker att en av balansvikterna lossnat.

 
Så låter en grannes utedel. Det är tillräckligt långt hemifrån för att inte störa mig så jag bara flinar elakt eftersom ägaren är en grinig surgubbe :geek:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Arbetet i källaren återupptogs i januari. Efter massor av spacklande och slipande - så tråkigt att det inte finns en enda bild av det - har det äntligen blivit dags att börja lägga golvet.

När vi flyttade in i huset var golvet i detta rummet ganska knögligt - det hade tidigare legat ett reglat golv ovanpå, men på grund av vattenskadan för en herrans massa år sedan var detta utrivet. Vi började därför att flytspackla golvet, se tidigare inlägg om. Därefter slipade vi till där det inte blev bra, det finns även ett inlägg om det ;)

Ovanpå detta skulle det läggas blå platonmatta, isolerskiva och golvspån. Det var precis vad vi gjorde. Ville behålla så mycket takhöjd som möjligt så jag valde att isolera med enbart 20mm.

Givetvis ägnades en hel del tid åt att kolla runt här efter andra som bilade upp, grävde ut och gjorde om med isolering och golvvärme. Konstaterade att det inte riktigt var värt det, med tanke på alla ställen som det ska fixas och donas med. I efterhand kan jag konstatera att golvet inte alls känns kallt, jag har även valt att lägga ett textilgolv som ytterligare bidrag till känslan av ett varmt och mysigt golv.

[bild]
Först rullade vi ut ljuddämpningsmattan.

[bild]
Första våden av Platon-mattan utrullad på golvet.

[bild]
Platonmatten ligger på plats och isolerskivorna är inburna.

[bild]
Ska bli varmt och skönt, 20 mm isolerskivor.

[bild]
Ovanpå isolerskivorna ska det ligga vanligt golvspån.

[bild]
Första två raderna med golvspån på plats.

[bild]
Allt golvspån på plats, jag väntar med att lägga in den "riktiga" mattan tills fönstren är bytta, eftersom det skitar ner lite.
Vad får du för takhöjd när textilmattan ligger på plats? 210?

Skönt att kunna isolera så "mycket" ändån!

Trevlig projekttråd förövrigt
 
Redigerat:
jockeping jockeping skrev:
Vad får du för takhöjd när textilmattan ligger på plats? 210?

Skönt att kunna isolera så "mycket" ändån!

Trevlig projekttråd förövrigt
2.14 i takhöjd inne i sovrummet, resterande del av källaren har 2.15 direkt mot betongen, så det blir tuffare om man ska isolera där. I samband med att badrummet i källaren ska göras om överväger jag att bila ur och isolera. Tänker att det är inte "så stor yta" (inser att jag kommer att få äta upp det, men betongplattan är bara 6-9 cm och väldigt lite armering).

Sovrummet ligger i den delen som är en tillbyggnad av huset, så betongplattan är lite annorlunda i det rummet, "hemmagjord" och lite lägre än resten av källaren.
 
jockeping jockeping skrev:
Trevlig projekttråd förövrigt
Tack! Det kommer snart fler inlägg, jag håller på att hitta alla bilder.
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
2.14 i takhöjd inne i sovrummet, resterande del av källaren har 2.15 direkt mot betongen, så det blir tuffare om man ska isolera där. I samband med att badrummet i källaren ska göras om överväger jag att bila ur och isolera. Tänker att det är inte "så stor yta" (inser att jag kommer att få äta upp det, men betongplattan är bara 6-9 cm och väldigt lite armering).

Sovrummet ligger i den delen som är en tillbyggnad av huset, så betongplattan är lite annorlunda i det rummet, "hemmagjord" och lite lägre än resten av källaren.
Jag har samma tankar, att "bara" bila ur och isolera där badrum ska vara. Det är det enda stället man går helt utan något på fötterna så det bölr vara varmt om fötterna där tycker jag
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Inbrottsförsök – jävla idioter

Krossat fönsterglas efter inbrottsförsök, med vy mot en gata dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu ett inbrottsförsök på jobb. Blev uppringd mitt i natten av Securitas och körde in till kontoret. Just denna gången hade de inte kommit in. Försökt att krossa en ruta på ena sidan, men det gick väl sådär, och till deras besvikelse var ju fönstret låst.


Entrédörr med förstärkt glas och galler som skadats vid inbrottsförsök, säkrad med en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa försök gick bättre, de slog enkelt sönder en vanlig fönsterruta in i trapphuset och vidare in till vår andra entrédörr. Här är det förstärkt glas och galler, men de gav det ett ordentligt försök och har slagit ordentligt, troligen med ett brunnslock, för att slå loss gallret.

Det lyckades inte, men vi spärrade dörren med en extra träregel eftersom de delvis lyckades skada gallret och vi inte ville att de skulle lyckas bättre om det blev ett försök till. Det syns inte riktigt på bilden, men det står en extra vanlig glasruta mellan fönstret och gallret – eftersom det sitter en glaskross detektor i rummet är tanken att denna ruta ska låta extra mycket om de försöker igen, så larmet går direkt.


En stor Nintendo-kontrollformad barriär framför en dörr för att förhindra att folk går in i glassplitter från ett inbrottsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla sätt är bra utom de dåliga. För att ingen av misstag ska springa in i allt glassplitter som låg måååånga meter bort från dörren ställde vi vårt Nintendo framför dörren.

Man blir så jävla trött på alla idioter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Grönt är skönt? Var och hjälpte brorsan ute på sin verkstad. Vi lyfte upp en kåpa som skulle slängas och titta, vad är det som gömmer sig därunder!

Man avtäcker gräsplätt vid verkstad bland bildelar och skrot, överraskad gest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(snart återvänder vi till Fiskalsgatan!)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Röd katt undersöker en träkonstruktion i hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla Husse, man kan gå här uppe. Kiba utforskar verkligen alla platser som går att utforska i huset.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stökig byggarbetsplats med högar av krossade tegelstenar framför parkering och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar vi inte bli lite trötta på detta?
 
Röd stämpel och stämpeldyna med texten "APPROVED" ovanför en symbol för ett hus, som representerar ett beviljat bostadslån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skrev tidigare ett inlägg om vår separation, en jobbig tid. I samband med det utlovade jag ett inlägg om det praktiska kring detta. Jag delar med mig av detta eftersom jag själv var ganska dåligt förberedd, och för att det ofta dyker upp trådar kring detta.

Vårt sätt att göra detta är inget facit och varje separation är unik, men detta är min version. Det är min partsinlaga och min sanning.

Lite kort bakgrund: Vi bodde ihop i drygt 7 år. Vi flyttade ihop ganska snabbt när vi träffades på grund av studier och annat praktiskt, som att hennes katt inte kunde vara ensam hemma när hon var hos mig.

Jag hade letat efter en ny lägenhet en längre tid och det slumpade sig så att vi flyttade ganska direkt till min nyinköpta lägenhet. Vi var överens om att det var min lägenhet och det var mina pengar som gick till både kök och renovering. Vi delade på driftskostnader och ränta men amorterade ingenting på lägenheten.

När vi köpte huset (knappt 1.6 miljoner) lånade vi maximalt för att ha råd att renovera. Minns inte exakt summa men kring 95-100% av värdet gick banken med på - utöver det hade vi kontantinsats till huset och lite sparpengar. Renovering, köpa bil, lagfart, det är mycket som kostar i samband med ett projekt som detta.

Fram tills vi flyttade till huset hade min sambo pluggat och jobbar lite extra, så vi delade på lånet och jag stod för den större delen av sparkontot. Den första tiden i huset jobbade jag heltid i egen firma och hon jobbade timmar, så hennes inkomst varierade mellan olika månader.

Knappt 1 och ett halvt år efter vi köpte huset separerade vi. Jag bokade möte hos en familjejurist och frågade om hon ville följa med dit och det ville hon. Vi var överens om att det var viktigt att vi båda var involverade i processen och att ingen av oss skulle kunna känna sig lurade eller "ovetande" i efterhand.

Rent praktiskt presenterade juristen flera upplägg där vi skulle betala varandra olika mycket stora summor. Vi var överens om att vissa delar av pengarna var mina, men vi hade aldrig skrivit något samboavtal så det fanns inte på papper.

Efter mycket diskussion kom vi fram till att vi helt enkelt låtsas att jag köpt huset ensam, genom att huset tillföll mig genom bodelning och jag i samband med det övertog lånen.

Renoveringen var dessutom i full gång och kostade både pengar och gjorde möjligen värdet på huset lite mer tveksamt. Skulle vi valt att avbryta renoveringen och sälja i befintligt skick hade vi i så fall gemensamt förlorat mycket pengar.

På grund av att vi gemensamt lånade så mycket som möjligt med huset som säkerhet blev det omöjligt för mig att ta över lånen på egen hand med aktuell värdering, men efter en värdering av en fristående mäklare fick jag låna i princip samma summa som tidigare. Denna del av processen var nervös och det tog ganska lång tid innan allting var klart med vår överenskommelse och med banken, under tiden visste jag inte om jag kunde bo kvar eller inte.

Det begicks ett fatalt misstag av mig och/eller banken, då ett av våra lån var ett blancolån, och detta överläts inte till mig - någon som kommer att få konsekvenser längre fram.

Lägenheten blandade vi inte in utan den var vi överens om var min. I ett praktiskt perspektiv löste det sig relativt smidigt.

Skriv alltid samboavtal, även om det känns "fel" att göra det.

 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Hmmmm.. du har pluggat i Karlskrona, och är otroligt lik någon jag har sett på ett fotografi på en rotunda under festliga former då man inmundigar en ohemul mängd ärtsoppa med tillhörande spritdryck. Kan det stämma att du var delaktig i sådana aktiviteter när tiden begav sig?

Jag pluggade på BTH mellan 2004-2007.. :)
 
whork whork skrev:
Hmmmm.. du har pluggat i Karlskrona, och är otroligt lik någon jag har sett på ett fotografi på en rotunda under festliga former då man inmundigar en ohemul mängd ärtsoppa med tillhörande spritdryck. Kan det stämma att du var delaktig i sådana aktiviteter när tiden begav sig?

Jag pluggade på BTH mellan 2004-2007.. :)
Jag pluggade förvisso där mellan 2005-2007, men inga rotundor eller ärtsoppa. Fast det låter roligt!
 
Imponerande uthållighet i renoveringen!

Kommer du ha någon form av mekanisk ventilation av platonmattan i källaren, eller kommer det att pröva utan till att börja med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.