Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!

Hittade ganska lite om detta märke när jag för några dagar sedan fick upp ögonen för det. Jag tyckte att konceptet med enkelheten, funktionerna, icke behovet av en gateway eller styrbox, PRISET, väl inpackade i en såpass liten box att den kan gömmas i eldosan och därmed vara osynlig och bara finnas helt enkelt kändes klockrent i mitt fall! Så jag beställde en dimmer bara för att testa och det kommer absolut bli att bygga ut detta framöver när jag ser att det är stabilt och bra.

Som det är nu finns det tre olika produkter, en dosdimmer (styra belysning), controller (styra eluttag och tredjepartsarmaturer), en dimmer ratt (som monteras ovanpå dosdimmern) och det verkar som att det skall komma en fyra fem till framöver. Bland annat just en gateway, om man nu har behovet av att kunna styra det hemifrån. Verkar även som att det skall gå att koppla upp det till andra produkter i det ”smarta hemmet”. Vad det nu innebär? Har även sett att Sonos har Plejd som samarbetspartner, vad det nu kommer innebära?
Har också sett en bild på någon form av LED transformator.

Att det hela är svensktillverkat gillar jag dessutom. Och att det är från Göteborg gör ju inte saken sämre (då jag själv är därifrån! :p).

Dom verkar ha mycket spännande på gång, just nu mest produkter för installatörer. Men ska också komma produkter för slutkonsumenten som inte kräver behörig installation.

Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Min första tanke:
standards.png
Källa: https://xkcd.com/927/

Kan man styra samma enhet från många punkter samtidigt?
Så fort man lägger till en gateway blir det ju ungefär som alla andra hemautomationssystem.
 
  • Gilla
  • Haha
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
Haha, håller med! Därför har jag själv aldrig kommit till skott med hemautomation för det finns alldeles för mycket att välja på... vad ska man egentligen välja???

Har kikat på zwave och Fibaro mm men aldrig riktigt fastnat då det känns som för mycket leksak och hemmapul. Men det funkar säkert riktigt bra det med! Jag tycker ju egentligen sånt är kul, MEN.... när det kommer till att styra belysning och eluttag så har jag noll acceptans till att det får strula! Jag vet inte om Plejd är bättre, av erfarenhet säger mig att allt som är trådlös tyvärr kan strula. Så vi får väl se. :)

Du kan styra vilken enhet som helst, från vilken enhet som helst. Vill du ha två knappar/dimmrar som styr din taklampa ist för bara en knapp så går det. Likaväl som du kan tända/släcka flera enheter från bara En knapp.

Skulle nog inte säga att det blir som vilken hemautomationsprodukt som helst ändå.
Dels för att puckarna klarar sig helt självständigt utan gateway.
Och dels för att puckarna faktiskt inte kostar mer än tex fibaros puckar, som dessutom MÅSTE ha en styrenhet!
Men visst, all hemautomation går ju ut på att styra saker.

Sen hoppas jag också att Plejd är stabilare än zwave. Det får tiden utvisa. :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Spontant känns plejd mer leksak än zwave och ska man köra "riktigt" så är det i princip knx som gäller ev i kombination med dali för belysningsstyrning.
 
Går det att konfa utan en gateway?
Har tydligen för dålig koll på blåtand4.

Jag började med Zwave innan Plejd kom. Tycker Fibaros prylar känns hyfsat seriösa.
 
  • Gilla
Bosch och 1 till
  • Laddar…
Om jag har fattat rätt så är plejd än så länge enbart för konfigurering från mobil eller liknande... vilket är en stor del i att jag tycker det känns mer leksak än tex zwave som ändå känns ganska seriöst iaf för hemmabruk.
 
Knx i all ära, det är trådat och därmed såklart stabilare. Men det är ju en helt annan prisnivå vi snackar om, dessutom är det ju nästan bara i nybyggnation som det är intressant. Jag stod och valde om jag skulle installera knx när vi byggde huset, men jag kunde inte motivera dom pengarna det skulle kosta att vara värt det bara för att kunna tända och släcka per automation för att det är lite smidigare och lite coolt. Tycker inte riktigt man kan jämföra KNX med Plejd och Zwave heller.

Att det är mer leksak för att det bara går att konfigurera med mobilen än med en dator (som i zwave) tycker jag är långsökt. Jag gillar att det just ÄR så enkelt att det faktiskt räcker med en mobil för att konfigurera det. Men jag kan ju faktiskt tänka mig att när dom släpper sin gateway så lär man kunna göra alla inställningarna via datorn. Har man större system och mycket scenarion kan jag tänka mig att det faktiskt är smidigare att sitta vid datorn och göra det.

Jag har personligen aldrig grejat med Zwave, jag har bara läst mycket om det när jag varit sugen på att göra något hemautomationsbaserat. Då är det ju Fibaros produkter som gett helt klart bäst intryck. Men jag vet inte, smaken är ju delad. Plejd är ju fortfarande relativt nytt så det återstår ju att se om det bara hamnar i facket bland många andra hemautomationsprodukter!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
@crazytok skrev

Plejd är ju fortfarande relativt nytt så det återstår ju att se om det bara hamnar i facket bland många andra hemautomationsprodukter!


Jag tror inte det.

Då väldigt många elektriker testat Plejd under våren i sina egna hem och på arbetet och insett att dom sparar 25% av kabeldragningen + att inte behöva tänka i förväg hur det skall trådas så sparas en stor del av arbetstiden. Använder man fördragen VP-rör med 5-ledare så har man alltid, fas, nolla, jord samt 2 tändtrådar!

Om bara tillverkarna kommer med VP-rör med färgerna brun/blå/gul-grön/orange/vit vore lyckan gjord. Tänk att slippa tänka i förväg !!

I slutet av September var det över 17000 i order som ökade till 40000 st. i Oktober 2017
Fabriken i Vellinge Skåne har byggt en ny liner i sommar men kapaciteten har svårt att räcka till.

Jag tror att detta är bara början på en helt ny typ av hemautomation som inte behöver en programmerare på "heltid" i apparatrummet / skrubben.
Dom flesta är så vana vid sin mobil att det är inga problem att ändra inställningen för hela huset.

Säkerheten är hög med krypterad kommunikation, ingen risk att man stör grannens Plejd
Flera nivåer med inloggning, elektrikern har en för grundinställning, kunden har en nivå där han kan ändra det mesta, sedan finns det en nivå för gäster lämna denna till ungarna på julafton så är dom sysselsatta med att leka med ljuset i barn rummet, när do har gått är det bara att ta bort inloggningskoden.

Plejd kommer också med en uppdatering av mjukvaran och då får man automatisk anpassning på belysningen i hemmet om man vill, t.ex. om barn går på toa kl: 02 på natten och dimmar ner till 20% kommer Plejd att nästa gång starta på denna nivå vid denna tiden, men om frun i huset tänder upptill fullt kl. 6:30 kommer plejd att sätt 100% runt denna tidpunkt. Plejd kommer att lära ert ljusmönster över dygnet och anpassa automatiskt och mjukt till detta.

Plejd är en förenklad liten del av systemen som levereras till lyxbåtar i miljardklassen, där media i 4K följer dig vart du går T.ex om du ser en film i din hytt men reser dig för att gå till salongen stannar filmen gardiner går upp osv när du kommer till salongen mörkläggs den och filmen fortsätter där.
Detta att din omgivning anpassar sig efter ditt sätt att använda belysning och media är något helt nytt.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ska bli spännande att se hur ett hus helt baserat på plejd beter sig om 5-10år, fungerar fortfarande elektroniken? Har du ens stöd för dem i mobilen?
 
tommib
Jag har väldigt svårt att se det som ett problem att man måste tänka före med kabeldragningen. I de allra flesta hem ändras inte heller eldragningen nämnvärt, de flesta är väldigt nöjda med standardinstallationen.

Plejd, liksom andra hemautomationsprodukter, är nischprodukter. Ja, det finns folk som vill ha dem. Ja, det ökar. Nej, det kommer inte bli standard i hela installationen. Driftsäkerheten är för låg.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Bara byta till framtida puckar då. :)
 
Om 5-10 år har vi väl trådlös ström, så det är bara att ställa sin lampa var man vill och tända. Ingen kabeldragning eller puckar överhuvudtaget! DET hade varit något.... :D

Och ont i huvudet hade vi väl också haft förmodligen! :(
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
Bara byta till framtida puckar då. :)
Oh the joy..... uppdatera strömbrytare var femte år, eller oftare.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Har bara lekt lite med plejd än så länge.
Verkar stabilt, enkelt och framför allt billigt.
Finns åtskilliga liknande lösningar som varken är billigare eller bättre. Tror att de kan ha en framtid. Återstår att se om det bara är snack med gateway och nya funktioner. Gillar att de har en encoderratt för att göra snurrdimmer av en vanlig pushdimpuck samt att det är två ingångar för styrning på varje produkt.
Kan tillägga att jag är certifierad KNX-programmerare och därmed borde vara emot något som är så enkelt att vem som helst utan kunskaper och programvara kan få till sina funktioner utan att ringa mig.
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 5 till
  • Laddar…
Jag ser en del likheter mellan Plejd och Sonos när de senare kom till marknaden. Det fanns andra ljudsystem - men de var avancerade, krångliga, krävde en massa programmering och var dyra.

Sonos insikt var att lösa ett _tydligt_ use case _mycket bättre_ på ett _enkelt_ sätt. Nästan som Apple vs PC.

Om Plejd kan göra samma sak är det mycket lovande.

För oss är det tydliga use caset:
- inställ- och reglerbart ljus i hemmet via knappar/dimmers
- som går att centralstyra (allt av/på)
- och styras via voice (echo/assistant/siri)
på ett enkelt sätt.

Lyckas man med detta tror jag inte att det är ett nischcase. Jag tror det är en ny standard. Om 10 år kommer vi inte tillverka hus där man styr belysning via knappar. Man kommer styra belysningen via röst. Knappar var 1900-tal. Röst är 2000-tal.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.