Jag planerar att bygga en dubbelcarport med förråd i bakkant. I förrådet/verkstaden tänkte jag gjuta in golvvärme (elektrisk) i plattan för att kunna få behaglig temperatur att snickra i samt kunna hålla frostfritt. Som ventilation tänkte jag att självdrag borde räcka, eventuellt med en svag frånluftsfläkt som jag startar när jag ska jobba i verkstaden.

Men jag är lite orolig över fukten... Jag har kikat lite på olika avfuktare och det verkar finnas två huvudgrupper:
1. Kondensavfuktare
2. Sorptionsavfuktare

De som tillhör grupp 2 verkar dyra, stora och energin man tillsätter försvinner ut med den varma fuktiga luften som ska blåsas ut utomhus. Därför känns en kondensavfuktare mer passande, då värmen man tillsätter kommer rummet till nytta (plus lite extra från fasövergången).

Inom grupp 1 finns två subgrupper vad jag kan se.
a. Med kompressor
b. Med peltierelement.

De med kompressor har klart högre kapacitet, men är dyrare (verkar finnas från runt 1500).

Anledningen till den här tråden är att jag tycker att det verkar lite intressant att bygga en avfuktare själv, och har lite idéer på hur man skulle kunna få till det...

Så, här kommer idé 1:

Idé 1 - enklaste möjliga: Bygga en kondensavfuktare med peltierelement
En snabb titt på ebay visar denna anordning (länk):
f22af6c8-a9bd-48f4-9e0c-b87ba0c92b97.jpg
För ca 120 kr får man alltså
- ett peltierelement på 72 W (12 V, 6 A)
- en stor kylfläns med en fläkt (92 mm)
- en liten kylfläns med en fläkt (40 mm?)

Tanken är att man har fläkten på den varma flänsen på fullt samt peltierelementet och styr lilla fläkten för att få en temperatur strax över 0 °C.

Det som behövs utöver detta är
1. Strömförsörjning (nätaggregat) på 10 A, kostnad: ca 85 kr, länk.
2. Arduino för styrning, kostnad: ca 50 kr
3. Tempsensor för kalla flänsen (ska ej frysa), kostnad: ca 10 kr?
4. Lite styrning av luftflöde så att det inte blir kortslutning från varmt till kallt, kostnad: en hundring eller två? Det borde vara bäst om man får kortslutning från kallt till varmt, så fungerar en kommersiell produkt.
5. Fläktstyrning för lilla fläkten, kostnad: ca 50 kr?
6. Avledning av kondensvatten, kostnad: ca 100 kr?
7. Sensor för relativ fuktighet så att man bara kör den när det behövs, kostnad: ca 10 kr, länk.
8. Fläkt för cirkulation, 120 mm datorfläkt med lite drag, kostnad: ca 50 kr.

Total kostnad: Runt 600 kr.

Skiss:
KsvlDgI.png

Såhär ser data ut för peltierelementet:
TEC1-12706.gif
De vänstra kurvorna är sannolikt närmast möjligt driftstillstånd. Gissningsvis 12 V, 20 °C deltaT och därmed runt 35 W kyleffekt.

För att kyla luft 1 °C krävs 1.2 W kyleffekt för varje l/s flöde. Så för 20 °C sänkning ger 35 W ett flödesbehov på ca 1.5 l/s. Då har jag räknat utan kondensering, vilket förbättrar situationen (kondensering avger värme till den kalla flänsen).

Fortsätter imorgon med mer avancerade idéer ;)

/Anton
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Finns det färdigproducerade avfuktare anpassade för det behov du avser med peltierelement?
Alla jag sett har kompressoruppbyggnad.

Elektrisk golvvärme i plattan som huvudsaklig uppvärmning låter dyrt. Övervägt annan lösning?
 
  • Gilla
episcopus
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Finns det färdigproducerade avfuktare anpassade för det behov du avser med peltierelement?
Alla jag sett har kompressoruppbyggnad.

Elektrisk golvvärme i plattan som huvudsaklig uppvärmning låter dyrt. Övervägt annan lösning?
Det finns, när det handlar om de billigaste med låg kapacitet. Denna t.ex: länk.

Ja, golvvärmen är förhoppningsvis bara för att hålla frostfritt. Jag har planer på en luftsolfångare. Har du något förslag på uppvärmningslösning som återbetalar sig på rimlig tid? Jag är inte vidare sugen på en luftluftvärmepump av utseende/ljudskäl.

/Anton
 
Den länkade verkar ju mest byggd för något specialändamål, med tanke på storlek och kapacitet. Ska du bara hålla frostfritt där inne, så är ju typ en vanlig frostvakt det första som kommer upp..
Alternativt tänkte jag mer på en traditionell radiator.
 
  • Gilla
JohNil
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Den länkade verkar ju mest byggd för något specialändamål, med tanke på storlek och kapacitet. Ska du bara hålla frostfritt där inne, så är ju typ en vanlig frostvakt det första som kommer upp..
Alternativt tänkte jag mer på en traditionell radiator.
Specialändamål vet jag inte, men den är för mindre utrymmen (låg kapacitet och endast behållare, ej avledningsslang).

Jag har gjort en energikalkyl och hamnar på att jag behöver ca 1200 W för att hålla 5 °C vid DVUT. När jag ändå ska gjuta platta är golvvärme ganska smidigt och ett kit för ingjutning kostar runt 3000 (länk). Men det kostar en del att ha den igång, ca 1100 kWh/år. En fördel med golvvärme är att den inte tar någon golvyta och stör inte möblering samt att värmen blir jämt fördelad. Jag kan även vrida upp för att få behaglig temperatur (15 °C) större delen av året, om jag vill snickra t.ex.

Det finns ingen egentlig fuktbelastning i förrådet (dusch, tvätt, människor...), så låg kapacitet borde inte vara något problem. Runt 1 l/dygn tycker jag låter fullt tillräckligt.

Jag kom på att jag glömt räkna med några relän, men dessa kostar under 10 kr/styck.

/Anton
 
tommib
Kondensavfuktare fungerar dåligt vid de temperaturer du planerar i garaget. Om du verkligen har behov av avfuktning skulle jag rekommendera att du tittar på sorptionsavfuktare och köper en färdig produkt.

Edit: Och för att inte helt vara en dysterkvist kan jag säga att jag också planerar att bygga en egen avfuktare av kondenstyp i min krypgrund (som håller kring 15 grader just nu). Den kommer dock baseras på brineslingan till bergvärmepumpen som kommer få en värmeväxlare och sedan cirkulera genom en större radiator. Driftkostnaden blir en cirkulationspump och fläktarna. Arrangemanget behövs ändå eftersom jag kommer installera frikyla och vill ha den där värmeväxlaren och cirkpumpen i alla fall.
 
Pelterelement är riktigt inneffektiva. Du sparar nog in det på elräkningen att köpa en kompressor baserad avfuktare. Nackdelen med kondensavfuktare är att de funkar dåligt i låga temperaturer.
 
Behövs det ens en avfuktare?
Eller du kanske ska använda utrymmet till något som inte framgår av inlägget..?
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Bra fråga, jag är inte säker på att det behövs avfuktare. Men har tänkt att man ska kunna förvara papper och textilier i utrymmet vilket ställer ganska höga krav på låg luftfuktighet. Tråden är framförallt för spånande, om jag kommer på ett koncept jag verkligen tror på så ska det byggas, men det blir nästa år :)

Att peltierelement är ineffektivt har jag koll på, men jag tror det kan finnas fördelar. Speciellt när jag börjar komma in på de lite mer genomtänkta idéerna ;) Den hittills presenterade skulle jag bara bygga för proof of concept, om ens det. Men om du kan tipsa om var jag kan få tag på kompressor med tillhörande saker (kondensor, förångare) som jag kan plocka isär så skulle det uppskattas. Styrningen vill jag gärna göra själv :)

tommib: Intressant idé med avfuktare för krypgrunden. Har du uppvärmning där också, eller tänker du att du ska kyla krypgrunden?

/Anton
 
tommib
A Anton Svensk skrev:
tommib: Intressant idé med avfuktare för krypgrunden. Har du uppvärmning där också, eller tänker du att du ska kyla krypgrunden?
Kommer ha uppvärmning också. Det bygger på att jag ska gräva ur till källare och flytta ner BVP dit (och annat). En del kommer vara förrådsutrymmen och uppvärmt till typ 17-18 grader, en del kommer vara råutrymmen och det är primärt där avfuktningen ska ske. Exakt hur upplägget blir får jag titta på när det är dags att bygga, men det tar några år till dess.
 
Köp en billig luft/luft och hoppas att den fungerar tillräckligt länge.
Ser enbart fördelar med den lösningen.
Golvvärmen kan ju fixas med ett dubbelgolv med luftström emellan.
 
tommib
Om du ska förvara tyg och papper rekommenderar jag täta plastlådor, typ Smartstore. Att hålla på och avfukta är nog att gå över ån efter vatten.
 
Fukt utjämning möjligen. Det kan funka bra mot tillfälliga toppar. Men om det är längre perioder funkar det inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Fukt utjämning möjligen. Det kan funka bra mot tillfälliga toppar. Men om det är längre perioder funkar det inte.
I ett garage fungerar det utmärkt.
 
Peltieravfuktare har vanligtvis lägre kapacitet och de flesta kommersiella produkter uppnår inte mer avfuktning än ungefär 0,5 till 3 deciliter vatten under ett helt dygn vid normal rumstemperatur och 60 procent relativ fuktighet. Det omöjliggör tillräcklig verkan i ett större rum eller där fukttillskottet är kontinuerligt högt. Som bäst gör sig Peltieravfuktaren i bilar, båtar, garderober samt andra skåp etc. Kapacitetsnivån är likt vid kondensavfuktning med andra typer av aggregat sjunkande på en logaritmisk skala i takt med lägre rumstemperaturer. Peltieravfuktning passar i regel inte kalla rum eftersom rekommenderad omgivningstemperatur ej bör understiga 15 plusgrader. Kan för övrigt ses i produkter som mindre kylskåp, kylväskor m.m.

Håller du värmen över 16° så får du inte fuktproblem om det är riktigt byggt med ångspärr och isolering!

http://www.lfs-web.se/valja-avfuktare.htm
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.