Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När hoppas du vara klar? Ska lägenheten säljas sen?
Jag har en tanke om att vara klar denna månaden men inom en månad borde vara ganska rimligt iallafall:)

Japp, tanken är fortfarande att den ska säljas(y)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag målat dörrkarmen, salningen samt foder till badrummet. Eftersom salningen var omålad så ska jag slipa lite och lägga ett lager till. Det verkade som karmen tog åt sig färgen bra vilket var skönt:)

Efter det så började jag med passbitarna till skåpen. Först ut var de på sidorna och dessa är nu på plats:) Sedan fortsatte jag med bitar mellan skåp och tak, fick kapat till de flesta men har lite kvar runt hörnen mellan kyl och det yttersta skåpet. Behöver också köpa lite vinklar för att få ihop det så förhoppningvis hamnar de på plats imorrn:)

Nymålad dörrkarm och salning i en vit och kaklad badrumsmiljö, med skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad dörrkarm och salning nära ett badrum med vita kakelväggar och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad dörrkarm och salning i badrum med skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad dörrkarm och vita foderstycken vid ett kaklat badrumsutrymme, med synlig träpassbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad dörrkarm och valv i ett badrum med vit kakelvägg och monterad passbit mellan skåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähörn och sidopassbitar installerade vid vitt köksskåp under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad dörrkarm och beklädnad till skåp bredvid kaklade vita väggar i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad vit dörrkarm och skåpspassbitar installerade mot ett vitt kökstak i ett rum med kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad dörrkarm och fodret i ett badrum intill vita skåpsidor och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad dörrkarm och salning vid köksfönster med vitmålade väggar och kakel, samt en pågående skåpsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålad dörrkarm och nymonterade passbitar på vita köksskåp nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad dörrkarm och pågående installation av vit passbit mellan köksskåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Gissar att du kommer att montera ventilationsgaller i takanslutningen över kyl och frys? Någonstans behöver ju den uppvärmda luften komma ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Gissar att du kommer att montera ventilationsgaller i takanslutningen över kyl och frys? Någonstans behöver ju den uppvärmda luften komma ut.
Det där är redan avhandlat tidigare i tråden: IKEAs stommar har inbyggd ventilation i bakkanten, vilket du ser om du kikar noga.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är redan avhandlat tidigare i tråden: IKEAs stommar har inbyggd ventilation i bakkanten, vilket du ser om du kikar noga.
Fast det gör ju bara att varmluften hamnar ovanpå stommarna, sen måste den ju kunna komma ut i rummet också och inte bli instängd bakom takanslutningarna.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
I inlägg nr 270 har du lagt in en ritning på köket där det är kladdat något jag tolkade som ventilationsgaller i takanslutningen ovanför kyl och frys.

Ritning av köksvägg med markerade mått och antecknad placering för ventilationsgaller ovanför kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någonstans bör luften kunna komma ut för att inte livslängden på kyl och frys ska förkortas, (hade det varit ny kyl och frys så godkänns inte reklamationen om de går sönder och man inte har ventilationsöppning). I ditt fall bör du antingen ta bort "hyllan" de står på så det blir plats för galler direkt ovanför (den vanligaste lösningen i nya kök) eller sätta ventilationsgaller i takanslutningen.

En annan fråga: vilken typ av fläkt har du satt in? Har du kollat med föreningen att det är rätt sort? (Lägenheter brukar ha någon typ av centralventilation, då går det inte att sätta dit en vanlig fläkt med motor).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
I inlägg nr 270 har du lagt in en ritning på köket där det är kladdat något jag tolkade som ventilationsgaller i takanslutningen ovanför kyl och frys.

[bild]

Någonstans bör luften kunna komma ut för att inte livslängden på kyl och frys ska förkortas, (hade det varit ny kyl och frys så godkänns inte reklamationen om de går sönder och man inte har ventilationsöppning). I ditt fall bör du antingen ta bort "hyllan" de står på så det blir plats för galler direkt ovanför (den vanligaste lösningen i nya kök) eller sätta ventilationsgaller i takanslutningen.

En annan fråga: vilken typ av fläkt har du satt in? Har du kollat med föreningen att det är rätt sort? (Lägenheter brukar ha någon typ av centralventilation, då går det inte att sätta dit en vanlig fläkt med motor).
Ja precis, det stämmer. Det ska in ventilationsgaller i den övre ”sockeln” mot taket så att luften kan ta sig vidare från Ikeas egna ventilationsöppningar. :)

Vad det gäller fläkten så är den med motor av samma sort som satt där innan och som är godkänt av styrelsen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men personligen skulle jag haft små hyllplan eller "vinställ" där passbitarna ut mot högersidan blev. För min smak blev dom för breda men det kanske blir mindre "störande" då resten av köket är uppe.
 
  • Gilla
nybbstrom och 5 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Har inte läst hela tråden men personligen skulle jag haft små hyllplan eller "vinställ" där passbitarna ut mot högersidan blev. För min smak blev dom för breda men det kanske blir mindre "störande" då resten av köket är uppe.
Jag håller med om att det hade blivit bättre, tänkte allt på det igår när jag satte upp passbiten. Men så hade jag inte förberett tapetseringen bakom skåpen och hade heller inget material hemma till det.

Hade det varit så att jag skulle flyttat in själv så hade det antagligen funnits med i planerna redan från början och då hade utrymmet mellan skåp och vägg utnyttjas bättre.:)

Och jag hoppas att det blir som du säger, att man inte tänker på det när allt annat är på plats.:)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag fått upp alla passbitar mellan tak och skåp. Var ganska trixigt och ett jädra pill innan allting passade. Men jag blev nöjd över slutresultatet!:) Jag fick köpa nya ventilationsgaller för de från Ikea var för högs för att passa hos mig. Men den lokala bygghandeln hade lämpliga som passade perfekt.:)

Två nya vita ventilationsgaller ligger på ett trägolv bredvid en förpackning från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passbitar monterade mellan tak och vit skåpssektion i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nya passbitar mellan tak och överskåp, ventilationsgaller och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksskåpsinstallation med passbitar mellan skåp och tak samt nya ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passbitar monterade mellan tak och skåp med nya ventilationsgaller ovanför köksskåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksinstallation med nyligen monterade passbitar mellan tak och vita skåp samt nya ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerade passbitar mellan tak och vit skåpssektion med nya ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit inbyggd förvaring mellan tak och skåp med nytt ventilationsgaller, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inpassade passbitar och ventilationsgaller mellan vit köksskåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade passbitar mellan vit tak och skåp med synlig ventilationsrörinstallation i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passbitar installerade mellan tak och vit köksskåp ovanför kaklad arbetsyta, med synlig ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterade vita skåp med passbitar mellan tak och skåp, samt ventilationsgaller längs med en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med vita skåp och träbänkskivor, ventilerande galler och belysning ej färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått upp luckor och handtag till överskåpen på den långa sidan.:)

Överskåp med nya luckor och handtag installerade i kök, ovanför kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksskåpsluckor med handtag monterade på väggen ovanför kakelklädd bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med nyinstallerade vitmålade överskåp och handtag på en vägg med vitt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksinredning med nymonterade överskåpsluckor och metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita överskåpsluckor med metallhandtag i ett kök med kakel och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med nyligen installerade överskåp och handtag längs en vägg, med vit subway kakel och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag!

//Fredrik
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Varför ingen passbit vid väggskåpet på vänster sida? Går luckan att öppna ordentligt?
 
Jäklar vad snyggt det blir!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
T
SysterNett SysterNett skrev:
Varför ingen passbit vid väggskåpet på vänster sida? Går luckan att öppna ordentligt?
Ja, ser lite konstigt ut, hade ju personligen haft lika stora passbitar på varje sida istället för att köra det kloss som här i ena sidan!
 
SysterNett SysterNett skrev:
Varför ingen passbit vid väggskåpet på vänster sida? Går luckan att öppna ordentligt?
Det satt ingen där i det förra köket så det fanns ingen tanke på att ha det nu heller. Egentligen ingen större anledning heller, det är inga som helst problem att öppna skåpet(y)

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.