vi håller på och byter värmekälla till bergvärme, det dras en del nya rör till pannan då den inte står på samma ställe som tidigare pelletspanna. Även rör till nya element i källarn dras i taket.. Men är det normalt att dessa hänger ner 1-1,5dm från taket? Vi har redan dålig takhöjd där nere och det blir ännu sämre där rören nu går rakt över taket.. på ett ställe är det så pass att vi inte längre kan öppna en befintlig dörr och i den andra dörröppningen där dörren inte är dithängd redan så kommer det inte heller funka att öppna dörren.. är det normal att rör dras så eller brukar de inte dras nästa upp mot tak så de inte bygger så mycket??
 
  • Nya kopparledningar hänger ner från ett lågt källartak, vilket påverkar dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya kopparrör hänger ner från taket i källare nära dörröppning, vilket begränsar utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nydragna rör hänger cirka 10-15 cm från ett källartak, vilket begränsar utrymmet och blockering av dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya kopparledningar installerade på avstånd från källartaket, ovanför en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni beställt? Kommunikation... har man inga krav så blir det som det blir, dock tycker jag att rörkrökarn borde fatta att ni vill fortsätta att kunna öppna dörren så ni båda är skyldiga i mitt tycke.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Okej, vi har beställt en installation.. men trodde inte man behövde avtala före om att rören inte ska hänga ner 1-1,5dm från taket, tog det som självklart att rören dras upp mot taket.. men det kanske var dumt av oss..
 
Det där är det normala sättet att lägga rör i tak, pendla ner dem.
 
ranzor ranzor skrev:
Okej, vi har beställt en installation.. men trodde inte man behövde avtala före om att rören inte ska hänga ner 1-1,5dm från taket, tog det som självklart att rören dras upp mot taket.. men det kanske var dumt av oss..
Ja lite faktiskt. Säg att han hade satt de dikt an och du hade planerat att isolera dem efteråt, då hade tråden varit den omvända.
 
Men vi tycker iallafall att de oavsett inte kan dra rören så att det inte går att öppna dörrar längre, det kan väl inte vara normal rördragning iallafall?
 
Nä, just där hade man nog lite bråttom, vid dörröppningar brukar man lägga upp dem mot taket.
 
Alldeles under källartaket tycker jag är det riktiga.
Och rören skall inte gå härs och tvärs, utan längs ytterväggarna.
För det är väl där radiatorerna i våningen över sitter?

Så har det sett ut i hus jag tittat in i.
Men vad som är "branschstandard" vet ljag inte.
Men att blockera befintliga dörrar :thinking:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
dörren är väl en sak men var ska man dra dem då? Tycker de ligger skapligt nära taket som det är? Man monterar ju inte den där typen av rör med nå plastklammer för badrumsbruk direkt.
 
Staffans2000
Visst är det korrekt. Lagom avstånd till tak för att få plats med isolering.
Men i ert fall är det naturligtvis käpprätt åt skogen! Du skall givetvis inte behöva påpeka att dörrarna skall kunna öppnas. Gör om, gör rätt!
 
K
Hade det inte vart för dörrarna hade jag ansett att det är rätt med cirka 10cm mellan överkant rör och takbjälklag samt fritt avstånd mellan rören också cirka 10cm för att möjliggöra en vettig och fackmannamässig isolering av stammarna.

Men just dörrbiten var ogenomtänkt och inget man som kund skall behöva kommunicera att man vill bibehålla den funktionen, det är en självklarhet.
 
Men känns det inte som att man även måste tänka på takhöjd när man utför ett sådant arbete?

Blir takhöjden någonstans lägre än 2 m högt så borde det ju ringa en klocka i en vanlig människas huvud att nu blir det lite lågt här... "Jag kanske ska fråga den som betalar mitt arbete om hur den vill ha det?"

Jag hade varit väldigt besviken på hantverkaren om hen utfört arbetet hemma hos mig och det blivit låg takhöjd mitt i ett rum. Visst, om det smyger sig ned längs med ytterväggar, men mitt i ett rum är ju riktigt trist.

Edit: Nu vet jag inte hur lågt i höjd vi pratar om i detta fallet. Det kanske är 2,4 eller 2,3 m högt. Då skulle jag nog inte klaga. Då är det mer en kommunikationsmiss. Sorry om jag drog lite förhastade slutsatser om takhöjd.
 
Klammra dikt mot tak är en dålig idé. Dels så får du knäppljud när rören blir varma och expanderar i plastklammer sen går det ej isolera. Kallvatten in i värmepumpen kondenserar enormt mycket i en källare på sommaren.
De kan ju dra på samma höjd men längre ifrån dörren.

Sen så kan man ju se att montören har väldigt lite höjd att vara på med sina rör i förhållande till hur hög värmepumpen är. Sen är det ju bökigt att ändra höjd fram och tillbaka på värmerören pga luftproblem i värmesystemet som följd.
 
Redigerat:
Ursäkta att jag lånar tråden lite. Är det fäst i betong eller är det ett innertak av någon platta som det är skruvat i?

Om man skall ha radiatorer i källarenm hur drar man snyggast röret från taket ner längs väggen till radiatorn? Och motsvarande, hur drar man snyggt till radiatorn ovanför. Det går väl inte rakt upp, utan man måste väl in till väggen först och sen upp?
 
K
Så här gjorde jag. I mitt fall hade jag kollektörrören till energibrunnen och en fartygsränna närmast väggen.. Men det är ett pannrum, så inte så kinkigt med estetiken. Hade nog blitt bättre om rören kom närmare vägg.

Hade jag behövt dra rör uppåt hade jag nog troligtvis gjort likadant, tagit dom underifrån stammen. För åtkomlighetens skull.
 
  • Kopparrör anslutna till större isolerade rör i ett pannrum, med fokus på rörens installation och arrangemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av koppar- och PVC-rör i ett pannrum med fokus på funktionalitet över estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.