Dropskyddet brukar man sätta i vaskskåpet, vet inte om det är korrekt direkt mot golv, kanske.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dropskyddet brukar man sätta i vaskskåpet, vet inte om det är korrekt direkt mot golv, kanske.
jag reagerade också då det? Jag monterade mitt i vaskstommen, hmm


Ska du ha ett till i stommen? Annars blir ju den förstörd vid vattenläcka?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dropskyddet brukar man sätta i vaskskåpet, vet inte om det är korrekt direkt mot golv, kanske.
Biggie Biggie skrev:
jag reagerade också då det? Jag monterade mitt i vaskstommen, hmm


Ska du ha ett till i stommen? Annars blir ju den förstörd vid vattenläcka?
Jag har monterat utifrån säker vatten där, såvitt jag kan se, båda varianterna är godkända. Och eftersom mina vattenrör inte går helt i skåpet så hade ett droppskydd i skåpet inte varit fullgott skydd och jag ser det därför inte som ett alternativ att ha det så.

Illustration av golvvattenskydd och VVS-installationer inför montering av diskbänksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av montering av diskmaskin med golvsäkerhetssystem och rördragningar i köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Fredrik
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig, du har helt följt anvisningarna som du länkar till, min första tanke va bara va som händer med köksinredningen om du får en läcka vid tex ballofixerna i vaskstommen? Eller ja det spelar ju egentligen ingen roll var läckan uppstår, stommarna blir ju helt oskyddade.

För övrigt gillar jag spisen, väldigt nice design, ska bli kul att se helheten när du får på bänkskiva och luckor!:)
 
Biggie Biggie skrev:
Jag håller med dig, du har helt följt anvisningarna som du länkar till, min första tanke va bara va som händer med köksinredningen om du får en läcka vid tex ballofixerna i vaskstommen? Eller ja det spelar ju egentligen ingen roll var läckan uppstår, stommarna blir ju helt oskyddade.

För övrigt gillar jag spisen, väldigt nice design, ska bli kul att se helheten när du får på bänkskiva och luckor!:)
Då blir det blött i skåpet:rolleyes:

Nä men jag kommer faktiskt att lägga i ett droppskydd i botten av skåpet också, eftersom det blir lådor i skåpet så kommer man inte kunna se botten så lätt. Men blir det en vattenläcka så rinner det rakt ner till droppskyddet under skåpet, läcker det däremot i avloppet så rinner det ner i skåpet.

Vattenanslutningar och rör i botten av skåp med synligt droppskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av skåp med vattenrör, avlopp och droppskydd installat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är roligt med tips och åsikter, för övrigt så säger jag tack så mycket:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Det är inbyggd ventilation i Ikeas överskåp så den biten är redan klar, kan försöka komma ihåg att ta en bild (y)

Att ha dem på golvet var i detta fallet uteslutet, hade blivit en glipa på 8cm mellan kyl/frys och överskåp och den kan jag inte tänka mig lösa på något snyggare och bättre sätt en men en hylla som jag har gjort och samma sockel under som till övriga köket :)

//Fredrik
Tog bild på ventilationen idag så du kan få se hur Ikea har löst det i överskåpen :)

Inredning av överskåp med ventilationsgaller och uttag, IKEAs lösning för köksventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit ventilationsöppning i övre delen av en vägg med synliga Ikea-montagebeslag på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag fortsatt med bänkskivor, fick dom på plats och höjde upp spis så de kom i samma nivå. Sedan kapade jag ur för vask samt rundade till hörn och slipade skivan osv. Därefter var det dags för inoljning.

Nyinstallerade bänkskivor i trä i kök utanför kakel, med verktyg och köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskiva i trä installerad i kök med uppmärkta utskärningslinjer för vask och rundade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade bänkskivor i kök med upphöjd spis och förberedelse för vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade bänkskivor i kök med insatt dubbelho och avrinningsyta, underliggande skåp öppet visande vattenanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd träbänkskiva med inbyggd diskho och upphöjd spis i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade bänkskivor i kök med insatt rostfri diskho och justerad spishöjd, vägg förberedd för kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskiva i trä med utsågat hål för diskho, placerad ovanpå en spis som just höjts till samma nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omonterat kök med nyinstallerade träbänkskivor, spis på höjd med skivor och urklippt för vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nya bänkskivor på plats och väggen förberedd för kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering med nya bänkskivor installerade, urkapad för diskho och upphöjd spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbänkskiva på plats i kök med vita skåp och höjd spis, redo för inoljning och kakling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nya bänkskivor och en upphöjd spis som är i nivå med skivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag, imorgon åker jag och köper kakel och på torsdag blir det hårdkörning med att försöka hinna få upp det :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Åsa Lund
Ser att spisen står på plats men hoppas att du kaklar bakom den ändå när det är dags
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ser att spisen står på plats men hoppas att du kaklar bakom den ändå när det är dags
Självklart, spisen åker fram igen när det är dags för kakel :)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag köpt kakel, fix samt vit kakellist så imorgon blir det hårdkörning med kakling. Kom också på att jag hade glömt ångfolie under bänkskivan där diskmaskinen är så det är nu inhandlat och hamnar på plats imorgon, tur att jag inte har skruvat fast skivan ännu. :)

Det blev förresten kakel nr.2 om ni inte redan listat ut det:)

Vit blank kakel som valts för ett kommande kaklingsprojekt, visad i butik med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
vvalle och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått kaklat som planerat!:)

Två plattor är kvar och det är dem som det ska vara eluttag vid, ville inte kapa ur det i lägenheten för att slippa allt damm. Så jag tog med två plattor hem till farsan och kapade upp hål men det stämde ju såklart inte när jag väl kom tillbaks till lägenheten så då tog jag kväll ist.:rolleyes: Får ta nya tag imorgon om jag hinner innan jobbet annars blir det på lördag:)

Jag kommer att använda vit kakellist för att få fina avslut på plattorna, syns på vissa ställen på bilderna men de är lösa och kommer att limmas dit i efterhand. Måste komplettera med mer list annars hade jag satt fast dem idag. :)

Orenoverat kök halvvägs igenom kakling, kakelplattor och vit kakellist på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med omonterade vitvaror och vägg delvis täckt av kakel, två plattor och kakellist saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med pågående kakelarbete, vita plattor delvis uppsatta och kakellister på bänkskiva redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan färdigkaklat kök med två tomma platser för eluttag och lösa vita kakellister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelläggning i kök med nästan färdiga vita kakelplattor och lösa kakellister på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergångsställe mellan nykaklade vita kakelplattor och ouppkapade plattor med avgränsning för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksvägg delvis kaklad med vita plattor och kryssdistanser, två separata plattor på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg delvis kaklad med vita plattor, plattor och kakellist är löst placerade vid hörn och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelarbete i kök med vägg delvis täckt av vita kakelplattor, kakellim, kryssdistanser och två lösa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering med nästan färdigkaklade väggar, problem med plattor vid eluttag, lös vit kakellist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg delvis täckt med vita kakelplattor och avståndshållare, omonterade kakellister syns, två plattor används ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelläggning i kök med vita kakelplattor nästan klar, kakellister syns löst liggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklade väggar med kryssdistanser och oavslutat hörn där kakellist ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklat kök med vita plattor på väggen och osatt kakellist, samt ett omonterat eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kaklad vägg med vita plattor, korsfogar och outklippt utrymme för eluttag, bredvid en bänkskiva och omonterad köksskåpsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med vit kakling nästan klar, två plattor saknas för eluttag, osatta vit kakellister syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med halvfärdigt kakelarbete och lösa vit kakellister på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelarbete i kök med vita kakelplattor, utrymme för eluttag och lösa kakellister på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med pågående kakelarbete, nästan färdigkaklad vägg med plats för eluttag, och vit kakellist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag!:) Imorgon ska jag till Bauhaus och köpa mer kakellist och sedan får jag se om jag hinner få dit de två sista plattorna innan jag åker till jobbet vid 13. Annars blir det samt sagt fortsättning på lördag och då ska jag foga.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Va blir det för färg på fogen? Vit hade ju varit så jävla snyggt, men kanske blir dassig fort?
 
Biggie Biggie skrev:
Bra jobbat! Va blir det för färg på fogen? Vit hade ju varit så jävla snyggt, men kanske blir dassig fort?
Tackar!:)

Det blir samma som i badrummet, ljusgrå. Ja det känns som att vit blir åt det gråa hållet ganska fort. Jag hade en tanke på om man skulle haft mörk fog, typ som det ser ut nu när det inte är någon fog alls, men det känns lite som att det ser skitigt ut.:confused: Så ljusgrå som i badrummet får det bli, har dessutom sådan kvar(y)

Vägg med vita kakelplattor och en hylla med brunmosaik, utan fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag hunnit med allt jag hade hoppats på(y)

Så nu är kakellist inhandlat och allt är kaklat:)

Två vita kakellister med utsågade hål på en brun pappbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen kaklad vägg med vita kakelplattor och kakelkryss, rörutskärning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen kaklat kök med kakellist och synligt röruttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat kök med nykaklade vita väggar och arbetsyta, ej färdigställt, med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med nylagda vita kakelplattor, osatt kakellist och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fått upp kakellist runt kökskaklet samt fått lagt all klinkers i hallen:) Imorgon efter lite farsdag-firande så blir det fogning i kök samt hall:)

Nyinstallerade vita kakellister längs kökskaklet och nytt klinkergolv i en oinredd hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kakel i kök med nyinstallerad kakellist och synlig elledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad kakellist runt vitt väggkakel i kök och omonterad klinkers på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit kakelvägg med kakellist och en del av en vit köksfläkt, arbete ej helt färdigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit kakellist monterad ovanför kökskakel i vit ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita kakelplattor med mörk kakellist i hörnet av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit kakelvägg med nyinstallerad kakellist och ett synligt uttag i en renoverad köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ouppfogad klinkerbeläggning på ett hallgolv med kakellist runt omkanten, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkers på vårdat golv, med kakelspade och framtida foglinje markerad med röd laser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny lagd klinkers i hallen med kakellist och färsk kakelfix, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkers i en hall med kakellist runt kanten, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd klinker i en hall med beige plattor, intill en vit träpanel och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd klinkers i en hall med vit väggpanel och en elementradiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkers på ett hallgolv som gränsar till en trappa med matta, väntande på fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat beige klinkergolv i en hall med kakellist, omgivet av renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.