På med glasen Immobil och kolla på bild två, ventilen verkar vara 1.5 bar och i perfekt funktion om manometern stämmer någorlunda. Bara att gå vidare i felsökningen med först hur det ligger till med luft i kärlet som är både vanlig och trolig orsak. TS kanske kan ge lite mer info tex om hur trycket varierar med eldningen och hur det fylls på osv.

Vi får hålla kausaliteten och dess principer högt åtminstone i denna typen trådar, då är man oftast både bra och torrt skodd. :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om man ser på bilden där manometern syns håller jag med useless. Är den riktig visar den så högt tryck att man får ants att säkerhetsventilen gjort sitt jpbb helt korrekt när den släpper ut vatten. Dra inte heller mer i avluftaren inget problem där och dessutom kan du lufta enkelt manuellt via SÄV om det behövs vid en nystart eller större påfyllning.

Så kolla kärlet och hur det ligger till med tryck osv på luftsidan. Är blåsan hel kan u anpassa till optimala nivåer för just din anläggnings statiska tryck. Med pellets och små variationer i temp bör du klara dig med det ganska lilla kärlets volym om du håller det i skick. Det ligger lite i nedre delen av volym sett till ditt system och sitter det på varma sidan är påfrestningen större också. Normalt ska det inte komma vatten ur ventilen om kärlet är ok man får inte jämföra med VVB där det är normalt med lite dropp.

Så gå vidare i undersökningen av vad som är fel det är knappast ventilen och har du tur inte kärlet heller bara en justering av luftinnehållet där.
Trycket går ned till noll hela tiden. Fyller jag på med vatten tar det ca en timme sen är mätaren nere på noll igen.
Fyller jag på så trycket blir för högt så funkar säkerhetsventilen som den ska. Den släpper ut vatten.
Hur justerar man luftinnehållet?
 
F Calle&Lisa skrev:
Vattnet rinner ut ur svallerröret som går från säkerhetsventilen.
Detta tolkar jag som att det är säkerhetsventilen som läcker.
 
Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten?
 
F Calle&Lisa skrev:
Trycket går ned till noll hela tiden. Fyller jag på med vatten tar det ca en timme sen är mätaren nere på noll igen.
Fyller jag på så trycket blir för högt så funkar säkerhetsventilen som den ska. Den släpper ut vatten.
Hur justerar man luftinnehållet?
Först får vi reda ut om det hela tiden läcker ur röret från ventilen och hur mycket. Ska du komma ner på en tmme och kärlet är ok är det ett rätt stort tydligt flöde. Det du skriver om att den släpper ut vid högt tryck och påfyllning tyder ju på att den är ok om det upphör kring 1.5 bar. Det ska mycket till om ventilen läcker så och att den inte skulle täta om du spolar den genom att vrida på röda hatten.

Kolla som sagt hur manometern beter sig vid påfyllning.
 
useless useless skrev:
Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten?
Direkt.
 
GK100 GK100 skrev:
Först får vi reda ut om det hela tiden läcker ur röret från ventilen och hur mycket. Ska du komma ner på en tmme och kärlet är ok är det ett rätt stort tydligt flöde. Det du skriver om att den släpper ut vid högt tryck och påfyllning tyder ju på att den är ok om det upphör kring 1.5 bar. Det ska mycket till om ventilen läcker så och att den inte skulle täta om du spolar den genom att vrida på röda hatten.

Kolla som sagt hur manometern beter sig vid påfyllning.
Jag har en påfyllningsratt som sitter vid acktanken och manometer stiger direkt när jag fyller på vatten. 3 sek påfyllning så är manometern på 1 bar
 
Då har du felet i expantionsskärlet.
 
L
Stiger trycket direkt vid påfyllning så är kärlet kass , hål i blåsan ingen luft , när tempen stiger ökar trycket , vatten kan inte komprimeras , det åker ut .
Det behövs inte mer än några centiliter för att få upp trycket vid fel på kärlet , detsamma är det när trycket går ner
Ett nytt kärl och förtryckt med luft till 0,7 bar vid varm panna och problemet är borta ,
fyll på vatten till 1 bar det räcker gott och väl
Att fylla till 1,5 bar är inte bra , då vattnet i elementen blir heta så ökar trycket och det kommer att släppa ut genom säken , men gör inget , det justerar sig själv
 
Ja, är kärlet på 50 liter så borde det iallafall ta nån minut att fylla upp det. Jämför med att fylla en 10-litershink med vatten ett par gånger...
 
Det kan räcka med att fylla på luft.

Börja med att trycka på luftventilen. Kommer det inte ut vatten så kan du testa med att fylla.
Fyll till 0,5bar med kompressor eller cykelpump. Det ska göras med lågt tryck i radiatorsystemet. När förtrycket är rätt kan du fylla radiatorsystemet till 1bar.
 
Kolla som sagt först att innanmätet är helt och att det inte kommer vatten ur luftpåfyllningsventilen som sitter under grå plastlocket i gaveln på kärlet. Har du en uppfattning om hur många meter det är i höjdskillnad mellan kärlet och högsta punkt i systemet skriv gärna det här. Gör du det kan vi testa en metod för optimal luftpåfyllning utan en massa gissningar, antaganden osv eller ren trial and error som ofta brukar beskrivas i liknande trådar. Men som sagt först grundförutsättning att kärlet är helt invändigt.
 
GK100 GK100 skrev:
Kolla som sagt först att innanmätet är helt och att det inte kommer vatten ur luftpåfyllningsventilen som sitter under grå plastlocket i gaveln på kärlet. Har du en uppfattning om hur många meter det är i höjdskillnad mellan kärlet och högsta punkt i systemet skriv gärna det här. Gör du det kan vi testa en metod för optimal luftpåfyllning utan en massa gissningar, antaganden osv eller ren trial and error som ofta brukar beskrivas i liknande trådar. Men som sagt först grundförutsättning att kärlet är helt invändigt.
Ska kolla när jag kommer hem. Expansionskärlet sitter precis ovanför acktanken sen har jag kulvert ut till garaget där pannan står.

Här är det lite data från kärlet.
Har även ett expansionskärl till solfångarvärmen men solen värmen inte mycket nu så den borde inte påverka.
 
  • Röd expansionskärlsetikett med tekniska specifikationer på Flexcon-utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Stiger trycket direkt vid påfyllning så är kärlet kass , hål i blåsan ingen luft , när tempen stiger ökar trycket , vatten kan inte komprimeras , det åker ut .
Det behövs inte mer än några centiliter för att få upp trycket vid fel på kärlet , detsamma är det när trycket går ner
Ett nytt kärl och förtryckt med luft till 0,7 bar vid varm panna och problemet är borta ,
fyll på vatten till 1 bar det räcker gott och väl
Att fylla till 1,5 bar är inte bra , då vattnet i elementen blir heta så ökar trycket och det kommer att släppa ut genom säken , men gör inget , det justerar sig själv
Säkerhetsventilen har aldrig löst ut nån gång pga för högt tryck när pannan har gått.Jag tittar alltid vilken temp det är i tanken innan jag fyller på. Om det är ca 70 grader så fyller jag aldrig mer än 1-1.5 bar.
 
Är du säker på det? Med din beskrivning så behöver det inte komma ut mycket vatten för att tappa trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.